Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 23458 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #105 Gepost op: 31 mei 2020, 11:21:14 »
Goh, ik wist niet meer dat we er indertijd zo veel over gel*ld hadden. En nooit meer iets mee gedaan. We zijn gewoon beter gaan opletten. 😎

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #106 Gepost op: 31 mei 2020, 11:31:30 »
Was het maar waar.... ::)

Leen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #107 Gepost op: 31 mei 2020, 16:10:41 »
Volgens mij zou zo de door Leen genoemde berichten in een dit nieuwe draadje staan....


Kleine mod-inhoudelijk berichtje:

Ik moet de berichten splitsen, van nieuwste naar oudste (anders worden de berichtnummers gewijzigd, en weet ik niet meer welke berichten verplaatst moeten worden). Dat gaan in groepjes berichten..
Dus zo nu en dan verdwijnen berichten naar de prullenbak, en dan weer hierheen...

Duurt ff

Gr, Bert
Team moderatoren

Gedaan:
4167 en nieuwer
4174 en nieuwer
4201 en nieuwer...
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2020, 17:03:19 door Bert van Gelder »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #108 Gepost op: 31 mei 2020, 17:22:48 »
Dank!
Is het misschien een idee dat de mensen van de BMB hier hun eisen en wensen neerzetten m.b.t. het bloksysteem/flankbeveiliging etc? Hieronder mijn ideeën:

- Bloksysteem op basis van treinpositie, niet op basis van tijd.
- Geen extra bekabeling tussen de inbrengen, alleen binnen 1 inbreng.
- Gasten zonder bloksysteem ingebouwd moeten ook mee kunnen doen.
- Makkelijk te bedienen.
- Makkelijk te installeren.
- Alleen als machinist niet oplet moet systeem ingrijpen, anders niet.
- Bij verandering van de lay-out van de baan moet je niks hoeven aanpassen.
- Overal ter plaatse bij de baan moet ingegrepen kunnen worden ivm kruisend/rangerend verkeer.

Wens:
- Uitbreiding naar enkelspoor mogelijk voor branch-line
Vriendelijke groet, Servé.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #109 Gepost op: 31 mei 2020, 18:49:31 »
Interessante discussie.

Wij van Modulebaan.nl leunen achterover en lezen geboeid mee ;)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #110 Gepost op: 31 mei 2020, 23:05:17 »
Is er voor bnls ook een behoefte voor een blok beveiliging?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #111 Gepost op: 31 mei 2020, 23:17:26 »
Geen idee hoe dat soort dingen bij de bnls-baan gaat.

Bij Modulebaan speelt dit momenteel niet.
Hier zijn we druk met het bouwen van nieuwe bakken en scenery.
Beveiliging heeft momenteel geen prioriteit.

Maar we liften straks graag mee op het succes van de BMB ;)
Nog wel een vraagje:
nu wordt uitgegaan van links rijden.
Wordt er ook al nagedacht over rechts rijden?
Of (liever nog) dubbel enkelspoor?

cheers
Hendrik Jan
(die in een parallel coronavrij universum nu door de Schotse Hooglanden had gewandeld)


« Laatst bewerkt op: 31 mei 2020, 23:39:40 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #112 Gepost op: 31 mei 2020, 23:58:47 »
Is het misschien een idee dat de mensen van de BMB hier hun eisen en wensen neerzetten m.b.t. het bloksysteem/flankbeveiliging etc? Hieronder mijn ideeën:
Nou, laat ik dan maar eens aftrappen.

De set-up op mijn bak heeft inmiddels zijn werking bewezen. Deze zorgt ervoor dat treinen elkaar niet binnen een bepaalde tijd van elkaar kunnen volgen. In de praktijk zijn er al diverse treinen tot stilstand gedwongen. Echter omdat het tot nu toe de enige bak is die zo is uitgerust, worden gaten tussen treinen op de rest van de baan alsnog dichtgereden. Als er meerdere bakken met deze set-up uitgevoegd zouden worden en deze goed over de baan gespreid worden, verwacht ik dat het aantal treinen dat elkaar kop-staart treft erg klein. Natuurlijk wordt hiermee niet alle situaties afgedekt. Als een trein om wat voor reden dan ook net na het sein tot stilstand komt, zal niet worden voorkomen dat een volgende trein er na x tijd achterop rijdt. De vraag is hoe vaak dat gebeurd.

De set-up (voor beide sporen) bestaat uit:
- 1 Arduino
- 2 lichtsensors
- 2 relais
- 2 armseinen met servo-aandrijving of een lichtsein
Als het ingebouwd en afgeregeld (servo) is (bouwdagje), dan is het bij rijdagen alleen een kwestie van een voeding aansluiten op de Arduino.

De uitdaging is voor mij:
Overtuig mij dat we voor de BMB voor een andere oplossing dan die van mij moeten kiezen.
Kom met een oplossing die de functionaliteit verbeterd, maar dan net zo makkelijk op te zetten is. We willen immers snel met de treinen rijden en geen extra tijd aan het opzetten van de baan kwijt zijn. Volgens mij heeft Servé de uitgangspunten verder goed verwoord.

Wens:
- Uitbreiding naar enkelspoor mogelijk voor branch-line
Ik zou me hier niet op blind staren. Ik verwacht dat de noodzaak voor automatische blokbeveiliging op de branch-line nihil is.

Groeten,
Werner

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #113 Gepost op: 01 juni 2020, 01:05:47 »
Is er voor bnls ook een behoefte voor een blok beveiliging?

Net als bij Modulebaan en jullie zelf heeft het niet echt een prioriteit.

Neemt niet weg dat we hier ook wel degelijk interesse in zouden hebben.  (y)

@HJ
Welk spoor er wordt beveiligd heeft puur te maken met aan welk spoor je de sensor zet.
Wordt bij Werner, en zoals ik uit de posts haal ook straks, juist op de afrijdende BB geplaatst.
Of dat dan rechts of links van de bak is is dan om het even....
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #114 Gepost op: 01 juni 2020, 09:41:05 »

De uitdaging is voor mij:
Overtuig mij dat we voor de BMB voor een andere oplossing dan die van mij moeten kiezen.
Kom met een oplossing die de functionaliteit verbeterd, maar dan net zo makkelijk op te zetten is. We willen immers snel met de treinen rijden en geen extra tijd aan het opzetten van de baan kwijt zijn. Volgens mij heeft Servé de uitgangspunten verder goed verwoord.


Het enige nadeel aan jouw systeem, is dat het gebaseerd is op tijd. Als de trein voor je oponthoud heeft voor wat voor reden dan ook, komt naar x seconden jouw sein weer op groen en kun je weer volle vaart door, achterop de trein die voor je staat.


De set-up (voor beide sporen) bestaat uit:
- 1 Arduino
- 2 lichtsensors
- 2 relais
- 2 armseinen met servo-aandrijving of een lichtsein
Als het ingebouwd en afgeregeld (servo) is (bouwdagje), dan is het bij rijdagen alleen een kwestie van een voeding aansluiten op de Arduino.


"Mijn" idee heeft precies dezelfde componenten, alleen nog een XpressNet-connector extra. Ook hoef je het inregelen maar 1x te doen. Het extra werk dat je zou moeten doen tijdens het opbouwen is een XpressNet-kabel trekken.


Maar we liften straks graag mee op het succes van de BMB ;)
Nog wel een vraagje:
nu wordt uitgegaan van links rijden.
Wordt er ook al nagedacht over rechts rijden?
Of (liever nog) dubbel enkelspoor?


Links of rechts maak niet uit, zolang het maar niet door elkaar gebruikt wordt. Dubbel-enkelspoor is wel een goeie. Ik ga er eens over nadenken, maar moet te maken zijn.
Vriendelijke groet, Servé.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #115 Gepost op: 01 juni 2020, 10:50:17 »
Ik heb zeker interesse, nu spreek ik voor mij zelf.
Heb nog niet gepijld hoe de anderen erover denken.
Maar vind het een zéér interessante ontwikkeling.  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #116 Gepost op: 01 juni 2020, 11:28:17 »
Het is een interessante discussie zo. Of je als groep nu besluit een soort van beveiliging in te bouwen en ook nog "simpele" bakken wel of niet toe te staan is natuurlijk helemaal aan de groep.  De eerste opzet van de BNLS-baan was ooit om laagdrempelig te kunnen instappen met een bak en wat rails. Geen verdere zaken nodig. Je merkt dat bij de verschillende groepen een verdere ontwikkeling voor hoe ze willen gaan bouwen. Bij rijdagen en beurzen komt het steeds meer en meer op "contact" tussen de deelnemers en bezoekers te liggen dan op het "rijden" zelf.  :) De behoeften veranderen kan je zeggen.

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #117 Gepost op: 01 juni 2020, 11:41:51 »
Ik brainstorm ook nog even verder.....

Het enige nadeel aan jouw systeem, is dat het gebaseerd is op tijd. Als de trein voor je oponthoud heeft voor wat voor reden dan ook, komt naar x seconden jouw sein weer op groen en kun je weer volle vaart door, achterop de trein die voor je staat.
We rijden hoe dan ook zelf, dat moet zeker niet vergeten worden. Maar soms is iemand afgeleid of wordt er even niet goed opgelet. Ik denk dat ons primaire doel van de beveiliging is om extra tijd aan zo iemand te kunnen geven om zijn vaudt te corrigeren. Misschien is het geen gek idee om een geluidssignaal (blaffende hond?, sirene, scheepstoeter, of voor elke bak een ander, zodat je gelijk weet waar je trein staat  ;)) in te bouwen zodat op die manier de aandacht getrokken wordt van de schuldige. We kunnen er moeilijk rekening mee gaan houden dat machinist 2 , 3 en 4 ook lopen te slapen. In dat geval zou echt de integrale PC-beveiliging in beeld komen en gaan we zelf op een terras pimpelen. Maar nogmaals, dat willen we niet.

"Mijn" idee heeft precies dezelfde componenten, alleen nog een XpressNet-connector extra. Ook hoef je het inregelen maar 1x te doen. Het extra werk dat je zou moeten doen tijdens het opbouwen is een XpressNet-kabel trekken.
Hoewel dat deel uitmaakt van het oorspronkelijke concept, merk ik op de app binnen groep aversie (koudwatervrees?) tegen het hele idee van de integrale beveilging, zeker die waarbij extra dingen bij het opzetten gedaan moeten worden. Ik zou dan ook, zeker in eerste instantie ergens willen beginnen zonder deze kabel, dan wel hooguit een klein stukje ermee willen doen.

Links of rechts maak niet uit, zolang het maar niet door elkaar gebruikt wordt. Dubbel-enkelspoor is wel een goeie. Ik ga er eens over nadenken, maar moet te maken zijn.

Met de opengereden wissels kan onze baan alleen links bereden worden, maar zoals Servé zegt staat dat feitelijk los staat van de beveiliging.

KISS  ??? 
Ik denk dat menig BMB'er inmiddels is afgehaakt......
Dat weten we na de , in mijn ogen overigens helaas niet erg constructieve, reacties op de app nu wel zeker. Toch zijn er een paar zaken waarvoor we al een paar jaar wat extra zekerheid willen inbouwen. Deze discussie is dan ook niet van de laatste weken. Het ombouwen van de grote boogbakken met de wissels heeft het eigenlijk weer actueel gemaakt.
De extra zekerheid betreft:
1) Het beveiligen van wissels waar twee sporen samenkomen.
2) Het onoverzichtelijke deel van de baan, in feite dus de keten van deelnemersbakken. Dat komt op twee manieren voor:
a) In een ovaal waarbij we zelf aan de buitenkant staan.
b) In een opstelling zoals in Rijswijk, Ontraxs e.d. met veel publiek.
3) Het voorkomen dat twee treinen tegelijk in de keerlus komen. Met de nieuwe keerlussen komt dat iets anders te liggen, want daar hebben we twee keerlussen naast elkaar.

Doel van de beveiliging moet m.i. zijn, zoals hierboven vermeld, dat de niet-oplettende deelnemer wat extra tijd krijgt om in te grijpen en, wat mij betreft, dat zijn attentie gewekt wordt. Het aanbrengen van een beveiliging op alle deelnemersbakken lijkt mij een brug te ver, in elk geval voor nu. Bovendien vraag ik me af of dat niet irritant kan worden, bijv. als de treinenloop erg vaak onderbroken wordt.
Met als uitgangspunt drie baanopstellingen stel ik de vraag aan iedereen, zeker ook de BMB-deelnemers, wat zou hieraan beveilgd moeten worden?

De eerste baanopstelling is een ovaal met 6 bakken, waarvan we zelf aan de buitenkant staan. Probleem: er is (veel) publiek en aan de andere kant van het ovaal is je trein buiten beeld:


De tweede opstelling is die van Rijswijk en Ontraxs. Probleem: erg veel publiek, twee keerlussen,  FY met wissels buiten beeld:




De derde opstelling van de Jaarbeurs is vooral onoverzichtelijk vanwege zijn lengte. Je moet gewoon erg veel lopen en kan onderweg aangesproken worden. Probleem: lengte, publiek, samenkomende wissels op slingerspoor, twee keerlussen, FY met wissels:


Wat zou je hieraan willen beveiligen en hoe zou je dat KISS (dat is de enige eis van de groep deelnemers) kunnen doen op een multi-toepasbare manier, dus ook geschikt voor alle andere opstellingen?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 11:46:53 door St00mboy »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #118 Gepost op: 01 juni 2020, 12:10:46 »
- Geen extra bekabeling tussen de inbrengen, alleen binnen 1 inbreng.
Als buitenstaander hier even een opmerking over: dit lijkt mij een onmogelijke eis.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #119 Gepost op: 01 juni 2020, 13:11:02 »
De set-up op mijn bak heeft inmiddels zijn werking bewezen. Deze zorgt ervoor dat treinen elkaar niet binnen een bepaalde tijd van elkaar kunnen volgen. In de praktijk zijn er al diverse treinen tot stilstand gedwongen.
Dit is wat ik noem een "valid arguement"

Echter omdat het tot nu toe de enige bak is die zo is uitgerust, worden gaten tussen treinen op de rest van de baan alsnog dichtgereden. Als er meerdere bakken met deze set-up uitgevoegd zouden worden en deze goed over de baan gespreid worden, verwacht ik dat het aantal treinen dat elkaar kop-staart treft erg klein.
Mee eens

Natuurlijk wordt hiermee niet alle situaties afgedekt. Als een trein om wat voor reden dan ook net na het sein tot stilstand komt, zal niet worden voorkomen dat een volgende trein er na x tijd achterop rijdt. De vraag is hoe vaak dat gebeurd.
Ook waar. Ik kan me voorstellen dat je beyer garrat wel eens wilt stilzetten voor een fotoshoot hier en daar....

Kom met een oplossing die de functionaliteit verbeterd, maar dan net zo makkelijk op te zetten is.
Als je 20 bakken heb en 15 van deze bakken zijn er met jouw systeem uitgerust en er rijden 6 treinen die niet te vaak stoppen, dan denk ik dat je er al bent. (Ik zou in ieder geval de keerlus hiermee beveiligen dan is die permanent beschermd).

Maar als de meerderheid van jullie groep echt 100% een fail-safe beveiliging wilt, is een bak-bak koppeling een absolute must-have. Als jouw bak pas wordt vrijgegeven wanneer de trein de volgende bak heeft verlaten in plaats van de tijd die je op het moment hebt, dan heb je een feilloos systeem.

De makkelijkste "kind-vriendelijke" manier om 2 bakken met elkaar te verbinden (die ik kan bedenken), is door middel van patchkabels / ethernet kabels.

Een print zou er dan ongeveer zo uit komen te zien.

(er mist een relais en nog wat transistors ed)
De print komt zelf permanent op een bak te zitten, je sluit aan; de baanspanning, de 2 af te schakelen secties en de 2 terugmelders. Als julie dan de BMB opzetten kan je 2 opvolgende bakken verbinden met een patch-kabel. Er kan dan ook zonder problemen een bak worden overgeslagen. Als iemand er nog niet aan toe is, of iemand wilt het niet inbouwen, dan maakt dat niet uit. En je hoeft geen extra stekkervervindingen aan te brengen tussen de bakken. Je hebt ook geen lengte limiet, je kan eindeloos lang bakken zo aan elkaar daisy-chainen.

Om het nog makkelijker te maken. Ik kan op de PC een printplaat ontwerpen zodat je alle componenten er met gemak in kan solderen. Dan hoef je niet te kl***n met draadje solderen. En je fabriceert er zo 8 per uur. Dan zet ik er ook een 3 polige connector op voor een servo motor. Dan kan je ook armseinen gebruiken.

Je plugt gewoon zo'n soort kabel (3 meter lang) in

en voila. En je neemt ook een paar 5/6m kabels zodat je een bak kan overslaan.

In zo'n kabel zitten 8 polen dus je hebt dan de bak bak voorziening voor beide richtingen in 1 kabel.

Als buitenstaander hier even een opmerking over: dit lijkt mij een onmogelijke eis.
Klaas, de Arduino kent zoveel mogelijkheden. Je kan voor €2,50 een arduino board kopen met ingebouwde wifi en dan kan je bakken draadloos met elkaar laten communiceren. Nadeel: je hebt een router of hotspot nodig.

Je kan ze ook voorzien van infrarood zenders en ontvangers. Zoals een TV en een afstandsbediening kan je ook arduino's zo laten babbelen met elkaar. Een setje zender en ontvanger kosten ~€2.- en je zou per bak 2 setjes nodig hebben. Het IR signaal is gecodeerd en heeft een goed bereik van ca 30m.
Nadeel: de printen moeten elkaar kunnen zien (line of sight).

Tevens zou je met dip-switches oid elke bak een ID moeten meegeven omdat het licht signaal veel verder draagt dan slechts 1 bak. De meest linker bak geef je dan adres 0 en de opvolgende bakken krijgen dan oplopende nummers.

Dat gezegd hebbende. De patch kabels zijn niet duur, solide en makkelijk in het gebruik. Onder de hele baan prik je zonder moeite deze kabels in en je hebt een feilloos bloksysteem.

Ik heb veel ideëen bedacht en ze zijn niet allemaal even goed of praktisch geweest, maar voor dit plan steek ik mijn hand in het vuur.

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)