Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)  (gelezen 3449 keer)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
« Reactie #30 Gepost op: 21 april 2024, 22:32:25 »
Bert,
Als ik onwaarheden vertel dan weet zelfs de maker niet wat de mogelijkheden zijn, die heeft dit namelijk zelf verteld dat tijdens de rit het niet mogelijk is om in te grijpen want het is geen vrachtwagen.

In het eggie wordt een trein ook omgeleid als er calamiteiten zijn.
Als de ICE vanuit Arnhem naar Amsterdam gaat dan is de eerste bestemming Utrecht, maar als er een calamiteit is tussen Wageningen en Utrecht dan gaat hij over het Kippenlijntje  naar Amersfoort en komt hij beslist niet in Utrecht en als ze het op tijd weten dan kan het ook via de Betuweroute maar dan komt hij wel in Utrecht.
Dus ja hij gaat van station naar station maar tijdens de rit wijzigt dat zonder dat een trein moet stoppen.

Maar het enige waar het mij omgaat is een advies aan Reiner maak het flexibel en niet star.
En een discussie over andere programma's is hier nutteloos.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
« Reactie #31 Gepost op: 21 april 2024, 22:42:45 »
Wim,

De onwaarheid zat in het feit dat je beweerde dat in iTrain treinen alleen maar van station naar station kunnen rijden en niet van blok naar blok. Dat is gewoon onjuist. De situatie die jij beschrijft over ingrijpen in een eenmaal ingezette route zal vermoedelijk inderdaad niet zomaar mogelijk zijn maar of dat echt met te weinig flexibiliteit in het programma te maken heeft weet ik niet. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het softwarematig erg ingewikkeld of lastig is om het zo flexibel als jij beschrijft te implementeren maar dat laat ik graag aan Reinder over.

Groeten,
Bert

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2024, 22:56:18 »
De pro's en cons opnoemen van die programma's vind ik wel nuttig. Wat van Rocrail zou je in TT willen zien en ook wat wil je vooral niet zien?

Ik ken rocrail niet goed, ik heb alleen ooit eens een sporenplan proberen te tekenen er in, ik vond dat vele malen onintuïtiever dan iTain. Ik wil graag een element kunnen slepen van taakbalk naar sporenplan (drag en drop). Dat vind ik intuitief werken. Dat was ook het eerste wat ik probeerde in beide programma's.

Citaat
Bij automatisch rijden rijd je bij iTrain inderdaad van station naar station
Op de club zetten we een trein op het spoor en we drukken op de groene pijl... we drukken  dus op 'GO' en meer dan dat willen we ook niet. We gebruiken ook geen treinroutes. We hebben wel stations, maar alleen om tussenstops in te lassen.

Ik denk echter dat we stations niet eens nodig hebben. Als je bij een blok kan opgeven dat een trein daar moet stoppen en wachten dan zijn we er ook al.

We hebben wel 1 pendelspoor waar niet elke trein mag komen. Om te voorkomen dat getrokken treinen die route bewandelen, krijgen die trein slechts een beperking  bij treineigenschappen om 1 bepaald blok niet te betreden. We zijn hier tevreden over, met name de simpelheid van het niet nodig hebben van routes en andere ingewikkelde settings.

Om de drukheid te regelen.. dat kan ook allemaal met ingewikkelde settings enzo.. wat we doen, is om 1 blok achter het schaduwstation alle treinen te laten stoppen en te pauzeren. Hoe korter deze pauzes, hoe drukker de baan wordt. Dat blok is dan de bottleneck en ook dit werkt rete goed. Stom simpel..

Mijn conlusie, stations leuks, maar technisch gezien, kan je soms ook zonder. Leuk voor moeilijkheidsgraad 2 ofzo  :P

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
    • traintastic.org
Re: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
« Reactie #33 Gepost op: 22 april 2024, 00:12:12 »
Met zoveel verschillende merken engelse wissels, is gewoon elke combinatie mogelijk. Als je het simpeler kan krijgen, zou dat natuurlijk mooi meegenomen zijn.

Wat ik denk ik zou doen, is om voor de verscheidene type engelse wissels een optie te maken. Dan geef je op wat voor soort je hebt en dan moet het instellen makkelijker zijn.

Je hebt Engelse dingen met 1 aandrijving en met 2 aandrijvingen. De tongen kunnen of parallel bewegen of naar elkaar toe/van elkaar af.

Die Engelse wissels zijn nogal vervelend....het ziet er op het moment zo uit:


Er missen nog wat tekstjes en plaatjes, je hebt dus alle opties voor 1 of 2 aandrijvingen en dan moet je gaan kiezen welke je wil gebruiken en daarbij goed instellen.
Ben er nog niet helemaal over uit of dit nu ideaal is. Andere opties:
- Extra "tile" toevoegen, dus een aparte voor 1 aandrijving en een aparte voor 2 aandrijvingen.
- Extra optie toevoegen waarbij je moet kiezen tussen 1 of 2 aandrijvingen.

En als iemand die zelf seindecoders ed fabriceert. Een mogelijkheid voor mij en andere decoderbouwers om een soort lijst te geven van aspecten en type seinen ed zodat jij dat zelf niet hoeft in te voeren. Het idee is dat je bij het aanpassen van een sein kan opgeven welke decoder er aan hangt en als er dan van die decoder een lijstje bestaat met van alles en nog wat, dan kan je meteen goede defaults laden die goed samen gaan met die decoder. Anyways deze brainwave kwam tot me tijdens het tikken  ;D misschien heb je er iets aan, misschien niet.

Presets zijn zeker handig, dat maakt het een stuk makkelijker om goed in te stellen, met name handig voor engelse wissels en seinen met veel standen. Heb al een wizard achtig systeempje voor het instellen van de verbinding met de centrale, zo iets zou ook wel handig zijn hiervoor.

Geen idee hoe Traintastic werkt maar om een idee te geven:
In Koploper en nog enkele programma kijken ze per blok naar welk blok de trein naar toerijden kan rijden.

Traintastic kan al wel bepalen welke paden er zijn tussen blokken (soms zelfs meerdere paden van en naar het zelfde blok via andere wissels). Met behulp van NX knoppen kun je ook zelf kiezen waar een trein heen moet, dan moet ik nog verder uitwerken, maar het idee is dat je dan bijvoorbeeld zelf kan kiezen bij een station waar de trein heen moet, de trein kan dan automatische rijden en het station kun je dan zelf bedienen.

....lang verhaal over RocRail....

Reinder, Ik hoop dat je wat aan deze kennis hebt om in Traintastic te verwerken.

Zeker, input is altijd goed, mijn idee is ook om treinen naar een blok te kunnen sturen of een groep van blokken, z'n groep van blokken kan dan een station zijn, maar dat hoeft niet natuurlijk.

Ik lees dat Reinder een simpel programma wil maken.

Nou...voor nu ligt de focus idd op de basis functies....maar ooit hoop ik wel op het punt te komen dat het simpel is om te leren en daarnaast de meest veeleisende gebruiken ook kan voorzien.
Traintastic heeft een scripting engine aan boord, daarmee moet het mogelijk zijn om echt je eigen draai aan te geven, als opstapje daarheen komen er natuurlijk ook (logische) acties in.

Wat ik, en vermoedelijke velen met mij, zouden willen is een flexibel systeem dat rijdt van blok naar blok.
In zo'n systeem kan je bijvoorbeeld ingrijpen als treindienstleiding om een trein een andere blok te laten kiezen, zelfs simpel door het blok wat de trein niet mag kiezen te blokkeren, maakt niet uit hoe je die blokkeert (op het scherm, extern bedieningstableau, acties etc.

Ik ben wel benieuwd, hoe ziet het er voor jou ideaal uit? Hoe zou jij je baan willen besturen? Wie weet kan ik daar wat mee in Traintastic 8)

Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het softwarematig erg ingewikkeld of lastig is om het zo flexibel als jij beschrijft te implementeren maar dat laat ik graag aan Reinder over.

In software kan een hoop 8) al kost het vaak wel enorm veel tijd om te bouwen. Als tzt de basis op orde is wil ik de uitdaging wel aan gaan :)

De pro's en cons opnoemen van die programma's vind ik wel nuttig. Wat van Rocrail zou je in TT willen zien en ook wat wil je vooral niet zien?

Ik ook, en dat met namen dingen die vooral wel of vooral niet in Traintastic moeten :) Elk programma heeft zo zn sterke en zwakere punten, en daarnaast is het maar net wat je gewend bent.

Mijn conlusie, stations leuks, maar technisch gezien, kan je soms ook zonder. Leuk voor moeilijkheidsgraad 2 ofzo  :P

Ik denk dat dit vooral heel erg afhangt van het soort gebruik, op een club baan wil je makkelijk treinen kunnen opzetten en rijden (zeker bij grote clubs met veel leden), liefst zonder al te veel poespas. Thuis denk ik dat men eerder een stap verder wil, en wat meer dingen op detail gaan regelen. Kunst is natuurlijk om een stuk software te ontwikkelen wat beide kan :)


Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
« Reactie #34 Gepost op: 22 april 2024, 08:12:19 »
Ik denk echter dat we stations niet eens nodig hebben. Als je bij een blok kan opgeven dat een trein daar moet stoppen en wachten dan zijn we er ook al.

Ik weet niet hoe dat bij andere programma's zit maar in iTrain is dat ook heel simpel: je geeft 100% op voor stoppen in dat blok en je stelt daarbij zelf in hoe lang hij moet stoppen. Komt de trein daar aan dan druk je op stop en haalt de trein van het spoor tenminste als dat de bedoeling is.

@ Reinder, ik weet niet of je iets dergelijks al in je programma hebt zitten maar het idee van een percentage stopkans in een blok (al dan niet station) vind ik wel aardig, geeft toch een zekere mate van onvoorspelbaarheid en maakt het treinenverloop weer wat boeiender.

Groeten,
Bert

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
« Reactie #35 Gepost op: 22 april 2024, 09:28:59 »
Reinder,
Voor mij is het ideale programma:
Treinen rijden automatisch.
Via schakelaars, op het scherm of extern, zelf kunnen bepalen dat bijvoorbeeld een trein naar het rangeerterrein moet, ook als hij automatisch rijdt.
Via schakelaars, op het scherm of extern wissels kunnen schakelen, vooral op het rangeer gedeelte.
(Helaas lukt het extern niet in Rocrail bij een engelse kruiswissel. Gaat wel in hun eigen App maar niet met de Z21 app of externe schakelaars)

De eigenschappen van alle zaken op het scherm direct kunnen zien en wijzigen. Hierdoor hoef je niet in allerlei tabellen te gaan zoeken.

Voor het probleem bij automatisch rijden in het door mij genoemde programma onderstaand mijn baanontwerp.


Wat moet kunnen:
Trein vertrekt van spoor 1 of 2 en gaat via blok 10, 12, 14, 22, 21 naar het schaduwstation.
Ondertussen vertrekken er ook treinen van spoor 3 en/of 4 naar blok 21 naar het schaduwstation.
Als de trein uit blok 1 of 2 in blok 10, 12 of 14 is blijkt dat het schaduw station vol zit, dan moet de trein niet naar blok 22 maar naar blok 16 het andere schaduwstation.
En dat gebeurt tijdens automatisch rijden.

Koploper mag dan niet ideaal zijn maar daar is dit geen enkel probleem.

Tevens zie je in het ontwerp ook schakelaars voor het aantal treinen in bedrijf, tijdens het automatisch rijden kan ik zelf bepalen hoeveel treinen er rijden buiten de schaduwstations.


reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
    • traintastic.org
Re: Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
« Reactie #36 Gepost op: 23 april 2024, 00:13:44 »
@ Reinder, ik weet niet of je iets dergelijks al in je programma hebt zitten maar het idee van een percentage stopkans in een blok (al dan niet station) vind ik wel aardig, geeft toch een zekere mate van onvoorspelbaarheid en maakt het treinenverloop weer wat boeiender.

Zo ver ben ik nog niet, eerst nog het hele reserveren/vrijgeven van blokken en rijwegen aan het ontwikkelen, het is zeker een goeie om in gedachten te houden. Bedankt!

@Wim Romijn

Bedankt voor je uitleg, Koploper plaatje help erg om het te begrijpen :) Mooi om zo een toepassing te zien van besturingssoftware en daarbij de wensen van de gebruiker.
Op dit moment kan ik er voor Traintastic nog niks mee (moeten eerst nog een hoop andere dingen gebeuren), maar daarvoor is dit topic ook, dan kan ik dit soort dingen later nog eens terug lezen te inspiratie :)

Koploper mag dan niet ideaal zijn maar daar is dit geen enkel probleem.

Belangrijkste is dat het werkt voor jou 8) Er is geen goed of fout, je moet vooral iets gebruiken dat werkt voor je eigen wensen :)