Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:50:55
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 18:45:00
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
  

Auteur Topic: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?  (gelezen 2073 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Gepost op: 12 mei 2020, 22:03:47 »
Hallo,

Ik heb mijn schaduwstation helemaal gereed. Deze is met code 100 van Peco aangelegd. Nu ga ik beginnen met het maaiveld. Ik zit nu te twijfel of ik voor code 75 zal kiezen of gewoon voor code 100. Code 75 ziet er wat verfijnder uit maar hoe zijn de ervaringen betreft wissels qua ontsporing en dergelijke. Ik weet dat voor het moderne materieel geen probleem is voor de flenzen enz. Nu heeft Peco overgangstukje van code 100 naar code 75. Zijn hier ervaringen mee of dit goed werkt en deze overgang niet voor problemen zorgt? Deze komt namelijk dat uit het zicht om de overgang te camoufleren.

Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Groet Niek
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2020, 22:51:43 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Code 100 of 75
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2020, 22:44:27 »
Code 75 werkt prima. Ook geen ontsporingen.
Volgens mij wordt het bij Fremo op hun grote emplacementen met lange goederentreinen en veel gerangeer ook veel gebruikt, dus dat zit wel goed.

Ik heb een oude roco loc uit 1973 en ook die rijdt er prima overheen. Dus al het NEM spul doet het.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2020, 23:01:09 »
Ik werk al jaren uitsluitend met code 75. Geen enkel probleem mee ondervonden. Met de wissels van Peco heb ik geen ervaring want ik bouw mijn wissels zelf, met hetzelfde railmateriaal. Maar ik lees ook nooit over ontsporingsproblemen op Peco wissels.
Bij code 75 heb je in de hoogte maar 1,3 mm ruimte voor de flenzen. De maximale flenshoogte volgens de NEM is 1,2 mm, dus er is weinig ruimte, maar het is genoeg.
Sommige oudere modellen hebben hogere flenzen, maar die zul je bij Roco niet aantreffen. Wel b.v. bij Lima, Jouef en Piko.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2020, 23:15:38 »
Op al mijn modules ligt Peco railmateriaal code 75. Mits netjes gelegd geen enkel probleem.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2020, 23:19:53 »
Wat de railverbinders beteft, die heeft Peco speciaal gemaakt voor de overgang van code 100 naar code 75. Dus het zou wel vreemd zijn als dat niet zou werken. Belangrijk is dat de bovenkanten van de rails en de binnenkanten (de kant van de flenzen) gelijk liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2020, 23:48:17 »
De SL-113 werkt goed, maar is mechanisch niet erg sterk vanwege de twee aparte stukjes rail.
Op de BMB (Britse Modulebaan) gebruiken we al 5 jaar Peco code 75. Ik kan het je aanbevelen, want het is net zo goed als code 100, maar wel een stuk fraaier.

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2020, 08:54:02 »
Ik dacht meer aan de SL112, dat zijn railverbinders.
Eigenlijk heb je helemaal geen overgangsstukken nodig. Leg de code 100 en code 75 gewoon tegen elkaar. Misschien moet onder een van de twee nog een stukje karton om op gelijke hoogte te komen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2020, 09:02:03 »
Enige probleem wat ik ondervind bij lagere rails is dat als een lok een keer een antislipbandje verliest je dit hoort op die lage rails. Door de dikte van het bandje dat je mist is de hoogte van de flens niet meer correct.

Je kunt het natuurlijk ook als voordeel zien omdat je direct hoort dat er een bandje af is, en je de loks niet elke keer hoeft te controleren.

Bij mij rijden er echter wel wat loks rond zonder z'n bandje, die komen zonder problemen rond, en merk ik het niet zo. Alleen als ze een keer over het spoor van mijn zoon rijden hoor ik het.

Groet,
Roelco

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2020, 09:02:40 »
Dank voor de antwoorden (y).
@stOOmboy, heb je met de sl 113 iets gedaan om te verstevigen Bijv? De spanning doorvoer is ook prima of is dat een punt van aandacht?

Dan heb ik mijn keuze wel gemaakt en ga ik voor code 75 omdat ik het optisch er mooi uit vindt zien en dat het geen noemenswaardige problemen oplevert.

@ Klaas. Geen probleem, ik heb alleen jong materieel dus zal ik geen last hebben van materieel met hogere flenzen. Sl112 was ik nog niet tegen gekomen, zal er is naar kijken en is wellicht betere overgang dan de sl 113( zie reactie stOOmboy).

Mvg Niek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2020, 09:52:44 »
Roelco, doorrijden met missende bandjes, dat moet je niet doen. Op een fiets met een lekke band blijf je toch ook niet doorrijden?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2020, 10:35:25 »
Dank voor de antwoorden (y).
@stOOmboy, heb je met de sl 113 iets gedaan om te verstevigen Bijv? De spanning doorvoer is ook prima of is dat een punt van aandacht?

Na verloop van tijd moest ik op de plek van de SL-113 iets veranderen en toen heb ik zelf een overgang gesoldeerd met code 100 lasjes, ongeveer zoals Klaas in post #6 voorstelde. Die kun je naar eigen smaak maken. Of er sprake was van hoogteverschil tussen code 75 en 100 weet ik niet meer, maar met wat stukjes karton o.i.d. is dat zo opgelost en veel is het niet.
Afgelopen herfst heb ik met de modulebaan nog een paar code 100 naar 75 overgangen gemaakt met de SL-113 en dat ging prima. Geen probleem gehad met de spanningsoverdracht. Onder de SL-113 zit een bruggetje wat beide rails doorverbindt:
https://www.osbornsmodels.com/peco-sl-113-ooho-transition-tracks-4-from-code-100-to-code-75-22139-p.asp

Ik zou het gewoon een keer proberen om te kijken wat ik het fijnste vind. Het is echt geen probleem om een code 75 naar code 100 verbinding te maken, zowel met de SL-113 als met de eigen knutselovergang.

Leen.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2020, 12:59:43 »
Veel overgangen (mee)gemaakt...


Raillas code 100 pakken,
in t midden tot op de flens/onderzijde wegslijpen
Nu kun je de onderkant ter plekke van de inkeping in een z buigen ipv vlak
1 kant code  100
Andere kant code 70
Raillas op juiste knik bijbuigen
Kartonnetje onder code 70 bielzenmat
Klaar...
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2020, 13:07:15 »
Wat ook werkt: railverbinder half op de code 100 railstaaf schuiven. Het uitstekende deel met een tang platknijpen, de code 75 daar op leggen en vastsolderen.
Er zijn dus vele manieren om het doel te bereiken. Niet te veel vasthouden aan wat de fabrikanten hebben gemaakt maar zelf je fantasie laten gaan.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2020, 12:15:33 »
Die Peco code 100 <> 75 overgangstukjes werken best wel goed.
Die hebben we succesvol gebruikt om de BMB OO Modulebaan (Code 75) aan te klikken met de MSM HO Forumbaan (Marklin K-rails) van en in de OVMV club te Aalst voor het Modulotreffen vorig jaar.
Bijgevolg zitten er altijd enkele exemplaren van in mijn box met reserve railstukjes voor op rijdagen/events.
Ik ben dan ook van plan om op het 'kelderverdiep' van de nog te bouwen zolderbaan code 100 rails te gebruiken (mix Marklin K & Piko) en bovenaan de Peco 75 flex en de SL-113 als overgangen te gaan gebruiken.
Vroeger reed ik 3R~ en hiermee kan ik de K-Rails hergebruiken.

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 12:29:47 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2020, 13:05:24 »
Alle dank voor de antwoorden en tips. Ik heb mijn keuze gemaakt en ga voor code 75 op het maaiveld.

Groet Niek