Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Praktische vragen over airbrushen (geen advies over welk merk!)  (gelezen 3761 keer)

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: Praktische vragen over airbrushen (geen advies over welk merk!)
« Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2020, 14:42:50 »
Voor de afzuiging gebruik ik een vonkloze ventilator van een CV ketel gekocht op een online veiling van een failliet bedrijf en een flexibele afzuigerslang die ik naar buiten kan leiden.

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Praktische vragen over airbrushen (geen advies over welk merk!)
« Reactie #16 Gepost op: 12 mei 2020, 15:27:57 »
wauw, als ik al deze dingen lees denk ik de gemiddelde auto spuiter doet het met minder. hoeveel mensen roken er die spuiten met de airbrush??  vergeet dan de rest maar.

mvg aad  ( rookt niet)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Praktische vragen over airbrushen (geen advies over welk merk!)
« Reactie #17 Gepost op: 12 mei 2020, 18:56:37 »
Mijn compressor is er een van Ali (met luchttank) - grootste probleem van het ding is dat hij erg heet wordt tijdens gebruik. Er blijkt geen ventilator/fan in de motor te zitten. Je kunt dat, bij goed kijken, eigenlijk herkennen doordat de compressormotor een 220v draad of schakelaar in het zwarte rooster van de motor heeft - dus daar kan geen fan zitten (of zelfs een dichte metalen deksel).
Ik heb ook nog nooit een airbrush-compressor met ventilator gezien. De meeste zijn cilinder-compressors bedoeld voor intervalgebruik (10 minuten gebruiken is 30 minuten rusten o.i.d.) of de stillere membraancompressors en ook die hebben, afhankelijk van de prijs, een maximum inschakelduur.

Realiseer je goed dat de motor intern veel meer opwarmt dan je aan de buitenkant in eerste instantie merkt. Een computerventilator is hoogstwaarschijnlijk niet afdoende en langer doorgaan stookt gewoon je motor op. Vroeg of laat ontstaat er sluiting in het anker en is uit met de pret. Gezien de discutabele kwaliteit die je bij Ali krijgt, zou ik niet op een isolatieklasse-vermelding af durven gaan (de isolatieklasse geeft aan hoe heet de motor mag worden)
Wat me ook tegenviel : 'spierpijn' na het spuiten - kennelijk gebuik ik hele andere spieren of zit ik nog veel te verkrampt/ingespannen. 
Tipje: spuit eerst eens met alcohol of iets anders kleurloos en ga er gewoon mee bewegen alsof je aan het spuiten bent. Op die manier krijg je gevoel met je spuit én je weet ongeveer hoe lang je met een beetje verf kunt doen. Zelf draai ik altijd achtjes en andere figuren op de wanden van m'n spuitcabine met restanten verf om te oefenen.

Maar als je met alcohol spuit wordt het ding niet smerig van binnen. Daardoor kun je 'm daarna rustig uit elkaar halen om schoon te maken. Uit elkaar halen zonder dat je er ook maar 1 keer mee gespoten hebt, is ook een aardige oefening. Ook dan zit je niet met de 'stress' van een vuile spuit.
Ook ik heb in het begin last gehad van het 'oh jee... oh jee, hij's vuil! Hij moet zo snel mogelijk uit elkaar!' gevoel.

Maar dat went gaandeweg. Nu kost het schoonmaken me hooguit 5 minuten en is het routine geworden.

@ JurS: Zelf heb ik een spuitcabine gebouwd die in een raamopening past. Samen met een afzuig-ventilator kan ik aardig m'n gang gaan, al blijven spuitbussen problematisch. Wel denk ik er over ooit een extra afscherming in te maken zodat spuitbusdampen meer in de cabine blijven en er minder uit kunnen walmen.
Sowieso staat een aanpassing van de ventilatie op het programma, want de erg krachtige walsventilator is op de laagste stand vervelend luidruchtig.

Ik draag zelf nooit een masker. Met de ventilator op maximale kracht (dan wordt m'n kamerdeur op een kier vanzelf verder open gezogen, zoveel lucht wordt er dan verplaatst) is het met de airbrush geen enkel probleem, maar met donkere verf uit een spuitbus merk je daarna bij het snuiten van je neus er toch aardig wat ronddwarrelt. Gelukkig heb ik bijna nooit spuitbussen nodig.

Het schoonmaken: 5 minuten denk ik, hooguit. Maar het totaal, onderdelen voorbereiden, opzetten van de spuitcabine, compressor pakken en alles aansluiten, verf mengen, airbrush vullen, daadwerkelijk spuiten én alles weer reinigen en weer opbergen, maakt vaak wel dat ik dergelijke klusjes opspaar of, als er verder niets gespoten hoeft te worden, uiteindelijk toch maar de knoop door hak en voor een klusje van 1 of 2 minuten alles in stelling breng.

Zelf heb ik een Harder & Steinbeck Evolution 2-in-1, die me erg goed bevalt, zowel in spuitresultaten als in reinigingsgemak. Ik heb de Badger 150, waar ik mee begonnen ben, ook nog steeds, maar daarvan vind het demonteren en weer monteren een ramp, omdat je er gereedschap (een sleuteltje dat je bij de spuit krijgt) bij nodig hebt én er een onderdeel bij de trekker zit dat los zit én er een klein kunststof ringetje in de spuitkop zit (dat altijd even op de grond valt of in ieder geval ergens anders heen gaat dan waar ik het wil).

Die nadelen heeft de 2-in-1 allebei niet.
Met de erg fijne naald kan ik zo weinig verf doseren dat ik ook wel zonder spuitcabine gewerkt heb, zo weinig nevel wordt er dan geproduceerd.

@ kawaad: heb je wel eens gezien in wat voor pakken die zich hijsen en met wat voor adembescherming die werken?
Tuurlijk is roken slecht, maar laten we aannemen dat de meesten hier dat niet doen en hun gezondheid hen lief is.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Praktische vragen over airbrushen (geen advies over welk merk!)
« Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2020, 20:25:48 »
Hallo

Ik heb een paar jaar geleden een (gratis) opstap cursus gevolgd bij Airbrush Center Almere. Daar heb je heel veel aan.
Je leert b.v. hoe je de airbrush moet vasthouden zodat je geen kramp in de vingers krijgt. En vooral natuurlijk hoe met de AB te spuiten.
Het motto is wel: Er zijn drie dingen belangrijk, schoonmaken schoonmaken en vooral heel goed schoonmaken.
Als je het spuitje schoonmaakt op hun manier is het een fluitje van een cent. Door gebruik te maken van wattenstaafjes, tandenragers, airbrushreiniger en een bakje lauwwarm water waar je de onderdeeltjes indoopt. Niet het ventiel.Het reinigen duurt al met al hooguit vijf minuten.Dan kun je al weer verder met een andere kleur.
Over water gesproken. Volgens hen kun je de verf beter niet verdunnen met kraanwater. Dat verstoort het opdroog proces van de verf.
Als ik demi water nodig heb haal ik het uit de wasdroger. Ook voor de strijkbout. Helaas in de zomer is er weinig productie.
Persoonlijk vind ik 1op1 verdunnen wel veel. Zelf gebruik ik in het algemeen 2op1 voor Valleyo verf. Je moet wel heel dun kunnen spuiten met een sterkere verdunning. Je hebt dan al gauw last van druipen of het opstuwen van de verf door de uittredende lucht van de AB.
Dit zijn een beetje mijn ervaringen met de AB.
Ik heb o.a. een één meter lang model van een torpedoboot gespoten. Zelfs de kleinste onderdeeltjes. De resultaten zijn wel heel mooi. Ondanks de twee of drie lagen verf, de primer en een of twee lagen kleur, blijven alle details heel goed zichtbaar. Niet te evenaren met de kwast.

Oja. Soms, bij mij meer dan eens, mislukt het spuiten toch of de kleur valt tegen. Dan kun je de verf er heel makkelijk weer af halen met reinigingsthinner van de Parel.
Hebben mensen met een spuitcabine met afzuiging geen last van stof aanzuiging?

M.v.g. Jaap

12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035