Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
  

Auteur Topic: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?  (gelezen 5608 keer)

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #15 Gepost op: 09 mei 2020, 11:56:33 »

Klopt op tentoonstellingen doen wij niet anders.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2020, 16:02:41 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15429
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #16 Gepost op: 09 mei 2020, 12:19:13 »
Precies. En langdurig, soms wel 8 uur lang. Enige probleem dat ik ooit heb gehad was dat een decoder erg warm werd, maar die kon zijn warmte niet goed kwijt door de manier van inbouw in het chassis (Kato NW2). Maar rijden ging altijd meer dan prima :)

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2501
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #17 Gepost op: 09 mei 2020, 12:39:52 »
Als de lok goed in gereden is ,een goede sleep wagens er achter en lekker langzaam laten rijden is ook wel goed voor de motor, en lekker door de wisselstraten laten rijder

Cor

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #18 Gepost op: 09 mei 2020, 14:04:45 »
nou, belasting is gewoon slijtage hoor... Flinke sleep erachter betekent gewoon dat met name de overbrenging slijt. Wielen en stroomafnemertjes slijten ook van rijden. (de motor houdt t in de praktijk vaak nog t langst, viel me bij miniworld altijd op) Of dat erg is, tsja, voor een verzamelaar wel misschien.... maar dat ben ik niet, dus gas met die zooi. Voel je je dr toch wat ongemakkelijk bij, bedenk eens hoeveel locs je weggegooid hebt wegens slijtage en hoeveel je dr bijgekocht hebt in dezelfde tijd. En hoe meer locs je hebt hoe meer de slijtage verdeeld wordt  ;)

WR

  • Gast
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #19 Gepost op: 09 mei 2020, 15:00:42 »
Goedendag
Ik lees inlopen.
Wat moet er dan inlopen.
Het is geen brandstof motor.
Ik heb ook nog nooit gehoord bij aanschaf
van nieuwe wasmachine , eerst langzaam laten
inlopen . ;D
Het zelfde geld voor scheerapparaat
stofzuiger enz.
Geld voor motoren met en zonder koolborstels.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #20 Gepost op: 09 mei 2020, 15:11:16 »
waarom kijkt iedereen hier alleen naar motoren? Heb je zelf weleens een trein gehad die het niet deed, en was de oorzaak toen de motor? ik denk in 90% van de gevallen niet.

In laten lopen is een klein beetje de koolborstels, verder voornamelijk stroomafnemers op de wielen in laten slijten, wat troep van de wielen rijden (loopvlak maar vooral ook t stuk waar de stroomafnemer tegenaan loopt), wat eventuele braampjes uit de overbrenging rijden, tandwielen op elkaar laten inslijten en t vet verdelen

Hoeveel van die onderdelen zitten er in een scheerapparaat, wasmachine of stofzuiger? (en evengoed is het wellicht beter dat soort dingen ook even te laten inlopen)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #21 Gepost op: 09 mei 2020, 17:45:17 »
Grappig. In de gereedschap-wereld wordt voor veel motoren, inclusief de langzaam gemeengoed-wordende draaistroommotoren in schroefmachines, toch nog altijd aangeraden de motor eerst ONBELAST een aantal minuten te laten draaien (indien mogelijk: in beide richtingen)
Daarbij dient begonnen te worden op een laag toerental, wat uiteindelijk verhoogt wordt naar het maximale toerental.

Is het niet om koolborstels in te slijten, dan wel om vet te verspreiden.

Maar voor modeltreinen vind ik het, op de beter rijdende Fleischmann's na, onzin.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5822
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #22 Gepost op: 09 mei 2020, 19:11:36 »
Inrijden: het staat bij nette merken in de handleiding, half uurtje vooruit / achteruit op halve snelheid. Da's dus een aanbeveling en dat mag je zoals gebruikelijk op dit forum bediscussiëren. :laugh:
Voor mij is het een goede  gewoonte, ik doe het altijd en geef voorts de nieuwe lok dan een likkie vet of druppie olie waar nodig. Verder heb ik niet het idee dat altijd korte stukjes rijden slecht is.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2020, 19:23:37 door Ben. Reden: typo »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2020, 12:13:10 »
En hier geef je dus zelf de reden voor het rustig inlopen. Je weet niet hoelang de loc al in de de doos heeft gezeten.
Daarom dus rustig in laten lopen zodat de olie en vetten zich rustig kunnen verspreiden.
Dat gaat nu eenmaal beter door dat rustig aan te doen dan om dat meteen vol gas te doen of helemaal niet.

Laten we de discussie maar afsluiten met het gezegde "eigenwijs is ook wijs"  :angel:
Gr.
Eric

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #24 Gepost op: 10 mei 2020, 14:00:26 »
Er zit best wel wat logica in de vraag. Electro motoren hebben niet het eeuwige leven. Gemiddeld gaat een industriële motor zo'n 30 to 40 duizend uur mee. Ik vermoed dat de kleine motoren in onze modellen ook zo'n life span hebben. Maar waarmee bekort je de levensduur van de motor:
1 - Elektrische overlaod. Klinkt logisch maar daar zit ook voor ons wel iets in. Ik zag een opmerking van zo nu en dan flink laten racen. Voor een 12v motortje is die 14 a 16 volt die we er dan over heen trekken beslist te veel en levens bekortend.
2 - Verlaagde weerstand in de anker spoelen. Wikkels maken lokaal een beetje kortsluiting omdat de hars die er om heen zit gewoon door de ouderdom brokkelig wordt en een stuk van zijn isolatie verliest. Nog nooit gezien in onze kleine motortjes maar weet van de e-motoren op oude schepen dat dit gewoon gebeurd en dat je vroeger die motoren de wal op stuurde om ze opnieuw te laten wikkelen.
3 - Oververhitting. Dat kan door verschillende dingen gebeuren zoals slechte ventilatie. Warmte kan zich opbouwen onder de kap van de lok. Trouwens dit kan ook nummer 2 versnellen. Of continue te zwaar belasten. Daarom heb je vaak van die termo sensors die de stroom uitschakelen als de motor te warm wordt.
4 - Vibratie. Door vibreren van de motor/anker beschadigen de lagers wat weer voor meer vibratie gaat zorgen. Zo'n electro motor is ook een gyroscoop en die gaat door trilling ook een steeds grotere afwijking vertonen.
5 - en die is wel belangrijk in onze hobby. Vervuiling. Vooral de open motoren hebben daar last van. Stof en vet wat zich ook tussen anker en behuizing gaat opeen hopen. Vet wat zich op de koolborstel krans vast zet. Dat soort motoren zou je eens in de x aantal bedrijfsuren even met wat elektrocleaner schoon moeten maken (wattip).

Wat betreft kort tijd laten draaien. Alleen grote elektromotoren zoals in een diesel elektrisch bedrijf voor schepen en ook treinen kunnen daar last van krijgen door de giro werking van het anker (duwen en trekken op de lagers) doch die zijn daar voor ingericht met speciale lagers en in sommige types mechanische of elektrische remmen.

Mijn 5 cent bijdrage  :)
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2020, 14:02:54 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #25 Gepost op: 10 mei 2020, 15:00:04 »
Beste allen,

We hebben wat berichten uit dit draadje gehaald om het wat vriendelijker te houden. In dit geval kan ik me heel goed voorstellen dat de ‘oudgedienden’ er geïrriteerd door werden, want van sommige berichten was geen touw aan vast te knopen.

En ik denk dat het niet uitmaakt of het om 140+ berichten gaat, of meer....

Laten we maar weer terug gaan naar het onderwerp..

Gr, Bert
Team moderatoren.

locofiel

  • Gast
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #26 Gepost op: 10 mei 2020, 15:14:02 »
Ik ben het met BartvD eens.
Zeker punt 3. Door het plaatsen van decoders e.d. kan de warmte in de behuizing oplopen.
Daar er in modellenland (nee, niet Sylvie) en groot scala aan motoren qua leeftijd en uitvoering zijn, kun je de vraag niet volledig beantwoorden.
Wat BartvD opmerkte klopt. Oudere motoren raken uit balans, verliezen isolatielak. Het opnieuw laten wikkelen van onze kleine motoren is (lijkt mij) niet rendabel. Dus ingeval van "baklucht": vervangen.
Nieuwe motoren zijn wat zuiniger met stromen, dus minder snel "heetgebakerd". Maar wees zuinig met olieen. Vaak zitten in deze motoren nylon lagers en deze lusten geen olie. Eventueel een beetje zuurvrije vaseline kan.
Kortom korte stukjes kan wel, maar let op de belasting, gebruik geen Scalectric trafo en reinig het blok met de assen regelmatig.

Gr,

Dirk

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5822
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #27 Gepost op: 10 mei 2020, 17:10:08 »
Sjee......, tot vanmorgen vond ik modelspoor bedrijven niet al te ingewikkeld............ ;D

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #28 Gepost op: 10 mei 2020, 17:19:22 »
ik vrees dat binnenkort je een loc rijbewijs moet halen /overhandigen voordat je tot aanschaf mag overgaan !
Maar misschien kan je bij de winkelier een inrijpakket kopen .
uiteraard met certificaat .
Zonder dollen evengoed nuttige tips
groet kees

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Korte stukjes rijden, slecht voor de motor?
« Reactie #29 Gepost op: 10 mei 2020, 17:25:02 »
Sjee......, tot vanmorgen vond ik modelspoor bedrijven niet al te ingewikkeld............ ;D
Nou, d'r staat dat ook electromotoren slijten.  8)
Maar dus niet zozeer door korte stukkies rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.