Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokschuppen Ueckermünde door Noordernet
Vandaag om 18:05:59
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:01:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:48:59
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:48:14
Diorama houthandel Spoor-0 door JaJo
Vandaag om 17:40:58
Doornvliet door roadster36
Vandaag om 17:31:20
Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies door VvKan
Vandaag om 17:25:23
Haarsem aan Zee H0 door bask185
Vandaag om 17:10:05
CAD-programma’s voor 3D-printers door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:57:39
Toekomst van modeltreinbeurzen? door nkob
Vandaag om 16:57:24
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Tulpendaal
Vandaag om 16:57:04
Asse-Bad - Assche-les-Bains door tothebeach
Vandaag om 16:46:34
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Super Chief
Vandaag om 16:38:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:48
Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano door Bert van Gelder
Vandaag om 16:28:21
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 16:25:05
Onshape cursus door HuubvG
Vandaag om 16:24:28
Ketelwagens NAM/ USATC door hervé
Vandaag om 16:03:20
Condensator op Fleischmann motor, wie herkent dit type? door Jelle1969
Vandaag om 16:01:24
Wil weer beginnen door trabiarie
Vandaag om 15:59:15
1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 15:59:11
De bouw van Zilverdam door tijgernootje
Vandaag om 15:37:24
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
Vandaag om 15:00:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door St00mboy
Vandaag om 14:53:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 14:48:36
Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht door Gerke
Vandaag om 14:44:33
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 14:27:24
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:20:58
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door nkob
Vandaag om 13:57:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 13:39:34
  

Auteur Topic: Rijtuigen op De Meer  (gelezen 7231 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1038
    • Dwangrail.nl
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #30 Gepost op: 23 mei 2020, 08:20:58 »
De genoemde cijfercodes kloppen niet helemaal, hierbij meer uitleg;

51 Rijtuigen: internationaal gebruik (RIC), vaste spoorbreedte
61 Rijtuigen: internationaal gebruik (RIC) waarvoor een speciale afrekening geld, vaste spoorbreedte

De code 62 is voor de variabele spoorbreedte.
En ik geloof niet dat de oude Bcvmh dit hadden.

Groeten Arjen

Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #31 Gepost op: 25 mei 2020, 15:21:12 »
De verwarring van mijn kant ging over het 5e en 6e cijfer. Op het zelfde type rijtuig komt én 05 (Privé 2e klas-ligrijtuig) als 50 (2e klas-couchetterijtuig met 10 compartimenten) voor. In hoeverre een niet-NS-rijtuig als "privé" kan worden beschouwd, weet ik niet. Opvallend is het in ieder geval.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 15:37:21 door R v/d Hoven »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #32 Gepost op: 25 mei 2020, 15:36:56 »
Ondertussen gaan we verder met de slaaprijtuigen, die van het type wat ik waarschijnlijk wat oneerbiedig "rvs" ben gaan noemen:

en

foto's van het zelfde rijtuig maar op verschillende data gemaakt. Het is de 61 84 70-70 416-3  of 4556  Ex NMBS dus waarschijnlijk, op de foto van een sticker van TTC voorzien


Duidelijk van NS (toch?) deze 61 84 70-70 417-1 maar ook 4552


mistig plaatje van een rijtuig met 'geen' eigenaarskenmerken. Het is de 61 84 70-70 416-4 vroeger 4558

We zijn er nog niet klaar mee. Op "De Meer' stonden vele varianten van slaaprijtuigen dus er volgen er meer.
Tot de volgende keer!
Groet, Raymond van den Hoven

Vierkant

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • ***** ***** **
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #33 Gepost op: 25 mei 2020, 16:10:00 »
Dank je voor weer een aantal interessante updates. Het grote kleur verschil tussen de verschillende Bcm's geeft wel inspiratie om het een en ander te verranderen aan de modellen die ik hier van heb.

Ik denk dat ik een aantal van je vragen kan beantwoorden.
NEE, ik weet niet waarom er een lintje om heen zat en ik weet ook niet van wie hij was want letters op stelbalk zeggen "NS" maar de sticker vermeld TTC  ??? en nog meer  ???
Waarom er een lintje omheen zit kan ik je helaas niet vertellen. Maar ik weet wel waarom er NS op de stelbalk staat en er een TTC sticker op het rijtuig zit. The Taco Company ;D heeft een optie van koop gehad op een aantal rijtuigen en in de tussentijd deze rijtuigen gehuurd van de NS. De koop heeft uiteindelijk nooit plaatsgevonden en de rijtuigen zijn gekocht door EETC. Op deze foto staat dus een NS rijtuig dat gehuurd/gebruikt wordt door TTC, Daarom staat de NS nog als eigenaar op de stelbalk.
De verwarring van mijn kant ging over het 5e en 6e cijfer. Op het zelfde type rijtuig komt én 05 (Privé 2e klas-ligrijtuig) als 50 (2e klas-couchetterijtuig met 10 compartimenten) voor. In hoeverre een niet-NS-rijtuig als "privé" kan worden beschouwd, weet ik niet. Opvallend is het in ieder geval.
Op de foto's van de rijtuigen aan de C3 die je in 2007 maakten zijn de rijtuigen al eigendom van EETC een private (niet voormalige staats) spoorwegonderneming daarom de 05. Op de foto's uit 2004 zijn de rijtuigen nog eigendom van de NS en hebben ze nog de 50 in het UIC-nummer.

De rijtuigen van het type "rvs" zijn rijtuigen van het type WLAB30. De twee rijtuigen op de foto zijn eigendom van de NS. De doorgestreepte nummers zijn de voormalige Wagons-Lits nummers. Die vind je door heel Europa terug op rijtuigen die afkomstig zijn uit het voormalige Wagons-Lits rijtuigenpark.

Ik kijk uit naar de volgende update!
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 16:14:27 door Vierkant. Reden: telfout »
Groeten, Freek

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #34 Gepost op: 25 mei 2020, 18:49:02 »
Op de foto's van de rijtuigen aan de C3 die je in 2007 maakten zijn de rijtuigen al eigendom van EETC een private (niet voormalige staats) spoorwegonderneming daarom de 05. Op de foto's uit 2004 zijn de rijtuigen nog eigendom van de NS en hebben ze nog de 50 in het UIC-nummer.
Als aanvulling hierop zij nog vermeld dat dit omnummeren van rijtuigen bij overname door een private onderneming of verkoop naar het buitenland tegenwoordig niet meer gebeurt, dat is een aantal jaren geleden afgeschaft.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #35 Gepost op: 28 mei 2020, 14:50:05 »
We gaan de serie zo langzamerhand afsluiten. We gaan weer aan het werk, dus minder vrije tijd om de foto's te posten. Het kost toch wel wat tijd: foto's uitzoeken, foto's verkleinen, nummers opschrijven, bericht aanmaken, plaatje uploaden selecteren, elke foto apart uploaden, link kopieëren, bericht controleren.... Dus hierbij de laatste vrijwel geheel blauwe rijtuigen. Nog niet het laatste deel dus!

61 84 50-90 103-7  Bcvmh en volgens de letters op de balk en op de sticker van EETC


61 84 06-70 622-5   WL A ? want verder geen lettercode, en ook de eigenaar vond het niet nodig dit op het rijtuig te vermelden.


61 88 06-70 616-3 maar ook 4793  alleen een sticker met "Alpen-express" maar van ?


61 84 06-70 617-0 maar ook 4794  ook weer met zo'n sticker, dus waarschijnlijk dezelfde eigenaar (toen).


61 84 05-90 109-0  (net vernummerd, gezien die 05) Bcvmh ex CNL, nu (toen) EETC


Slechts 1 x gezien, een SBB-bak op De Meer. Het is de Bcm 51 85 50-70 034-9

Volgende groep foto's: rood en wit. Tot die volgende keer!
Groet, Raymond van den Hoven

verst107

  • Online Online
  • Berichten: 257
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #36 Gepost op: 28 mei 2020, 20:25:49 »
Het Bcm-rijtuig reed in het EETC-tijdperk mee in de wintersportseizoenen 06-08.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6248
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #37 Gepost op: 29 mei 2020, 10:28:52 »
Oh dan ga ik eens op Flickr zoeken  :) 

@Raymond: bedankt weer voor het delen  (y)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #38 Gepost op: 29 mei 2020, 17:43:42 »
Tijd voor wat rood en wit:

+

twee plaatjes van de 61 85 06-70 261-1  WLABmz van DB NachtZug / CityNightLine


en

zijn beide opnames van de 61 80 59-90 012-5  Bvcmbz, eveneens van DB NachtZug / CNL


Lijkt op de vorige maar deze is toch anders: 61 80 50-91 052-9  Bvcmz   op het minikoersbordje achter de deurraam stond: CNL 40319 van Amsterdam C naar Zurich HB


rood met wit of toch wit met rood? Het is de 51 80 84-90 029-0 Bimdz (als ik het goed lees). Niet voor een internationale trein maar voor de binnenlandse dienst in combinatie met de ICK zoals de aangekoppelde collega's al deed vermoeden.

Hierbij beeindigen we de rood/witte reeks. De volgende keer is voor de blauw/witte bakken
Tot die volgende keer!
Groet, Raymond van den Hoven

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #39 Gepost op: 30 mei 2020, 15:23:38 »
We zijn er bijna maar nog niet helemaal.

en

zijn beide opnames van de 73 80 88-90 908-5  WRkmz, vroeger gebruikt in de EN Jan Kiepura gezien de versleten opschriften. Volgens het koersbordje achter het raam van de (niet voor reizigers bedoelde) ingang, ging deze mee met de CNL "Pollux" naar München en zelfs nog door naar Garmisch-Partenkirchen. Dat laatste gedeelte had ik graag eens vanuit deze wagen bewonderd.


Net zoals maar 1 Zwitser, kwam er ook maar 1 Fransoos voor de lens. Het is de 51 87 80-70 327-9 die zijn nummer op de deur in het midden had staan in plaats van op de stelbalk. Dáár stond dan weer dat het een "Su", nee So was. Wie een overzicht heeft van de lettercodes van de verschillende landen, gaarne een bericht.


51 80 10-91223-7  Aimz  reed toendertijd in de Nederlandse dienst, samen met...


51 80 10-91 213-8   Aimz die ook het nummer 18013 op de stelbalk had staan.

En hierbij eindigen we het overzicht van de duidelijk buitenlandse rijtuigen. Er volgt nog een 2 delen met gehuurde bakken die 'gewoon' geel/blauw zijn en een opvallende toegift..

Tot de volgende keer!
Groet, Raymond van den Hoven

« Laatst bewerkt op: 31 mei 2020, 14:29:33 door R v/d Hoven »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #40 Gepost op: 30 mei 2020, 16:20:48 »
Citaat van: R v/d Hoven
Het is de 51 87 80-70 327-9 die zijn nummer op de deur in het midden had staan in plaats van op de stelbalk. Dáár stond dan weer dat het een "Su" was.

Dit is een ambulancerijtuig voor in een Bedevaarttrein. Aanduiding is So ipv Su.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 19:42:19 door martijnhaman »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #41 Gepost op: 31 mei 2020, 14:28:18 »
Dank, Martijn!
Verder met geel/blauwe import:

en

zijn beide van de 61 84 19-90 250-6  Avmz


is de 61 84 19-90 257-1

Aangezien ik maar 3 van dit type op de foto kreeg en de volgende set groter is, vul ik deze Avmz's aan met ICR's die ik op De Meer trof:

Behalve het bekende begin van het nummer 50 84 82- is de rest van het nummer 'verdwenen'


Met zijn wielen zelfs in de sneeuw poseert hier de A 50 84 10-70 676-8


Zal wel niet zo in een trein het land verlaten hebben, deze 50 84 20-70 211-2 Hij mocht wel naar Duitsland, België en Luxemburg gezien zijn opklapbare instaptreden.

Nog 2 afleveringen... Tot de volgende keer!
Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 11:11:19 door R v/d Hoven »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #42 Gepost op: 31 mei 2020, 21:38:12 »
De eerste NS rijtuigen geschikt voor 200 km/h waren niet de Avmz maar een deel van de 29 Bcvmh.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #43 Gepost op: 01 juni 2020, 12:00:06 »
 :'( De laatste aflevering  :'(

Aan de beurt zijn de ICL en ICK-rijtuigen. Er volgen 10 (!) plaatjes, gepost in de volgorde van het aantreffen op De Meer:

50 84 22-91 256-0  Bimz  ICL


50 84 10-91 218-4  Aimz  ICL


50 84 84-90 003-2  Bimdz  ICL


50 84 22-91 203-2  Bimz   ICL

Nu krijgen we 3 'vreemde' plaatjes:

Het nummer is: 51 80 84-90 007-6  Bimdz  ICL   Volgens de uitstekende website van Martijn Haman is dit het Duitse nummer. Het NS-nummer zou moeten zijn 50 84 84-90 007-3 Maar dat staat er zeker niet op:

De kleuren op de foto zijn duidelijk die van NS. Ook het stamnummer 18013 komt overeen met de gegevens van Martijn. Zijn deze rijtuigen (er volgen er nog 2 na deze) nu eerst in NS-kleuren gezet met Duits nummer en daarna vernummerd of... Martijn, help!


NS-kleur + Duits nummer: 51 80 22-91 208-4  (maar bij NS: 50 80 22-91 208-1) ICL (zeker)


NS-kleur + Duits nummer: 51 80 84-90 019-1  (maar bij NS: 50 80 84 90 019-8) ICL

Nu volgen nog 3 ICK-rijtuigen. Op alle 3 geen lettercodes op de stelbalk na het nummer:

50 84 22-37 940-6


50 84 12-37 023-3


50 84 82-37 051-9

Einde! Er volgen nog 2 toegiften die niets met het internationale verkeer te maken hebben maar te leuk zijn om niet in dit draadje te laten zien. De foto's zijn immers genomen op De Meer. Tot de volgende keer!

Groet, Raymond van den Hoven



Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 879
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #44 Gepost op: 01 juni 2020, 17:42:52 »
Leuk om te zien dat er behoorlijk wat diversiteit in rijtuigen op de Watergraafsmeer is geweest.