Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Duits transport, waar in NL? door R1954
Vandaag om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:27:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: CV6 bij Uhlenbrock 76 320 decoder  (gelezen 1075 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
CV6 bij Uhlenbrock 76 320 decoder
« Gepost op: 28 April 2020, 16:54:06 »
Vrienden,
Ik heb een nieuw probleem .
Bij het inmiddels ter ziele gegane PiCommIT te Zwolle heb ik een tijd terug een drietal Uhlenbrock Intelli Drive Comfort 76 320 decoders op de kop getikt voor een zacht prijsje.
Ik begrijp inmiddels waarom dat prijsje zo zacht is: ze zijn NIET in te stellen.
Ik heb via Snelheidsmetingen in iTrain 5.0 inmiddels een Piko NS 2297 met een Zimo decoder piekfijn aan het rijden evenals een Roco NS 521 met een ESU decoder, maar een Piko BR218 met de genoemde Uhlenbrock is heel andere koek.
De enige CV waar de decoder echt op reageert is CV5. Als die op de fabriekswaarde staat, is de top snelheid ca. 200 km/h.
Als ik CV5 op 30 zet is de top ca. 115 km/h (wat ik wil voor goederendienst op een Nederlandse jaren '80 baan), maar de grafiek blijft net zo steil als bij de waarde 63. Alleen is de grafiek horizontaal afgeplat vanaf stap 14.
Dan denk ik: even sleutelen aan CV6. Fabriekswaarde is 30.
Veranderd in 20. Geen effect op de grafiek.
Veranderd in 5. Geen effect op de grafiek.
Veranderd in 25. Geen effect op de grafiek.
Wat is hier aan de hand???

Door de decoder te verwisselen voor een nog ongebruikt exemplaar heb ik al kunnen vaststellen dat het probleem niet eenmalig, maar structureel is. De 'nieuwe' decoder reageert ook totaal niet op het veranderen van CV6. Enig verschil: bij CV2 = 1 start hij bij stap 1 al met 5,8 km/h i.p.v. 4,5 km/h! Overigens is de curve vergelijkbaar.
Ook heb ik het derde exemplaar van dit type in mijn Liliput NS 6485 geprikt. Even hopeloos... Het ligt dus ook niet aan de Piko BR218.
Het uitlezen van CV7, Softwareversion, levert de waarde 3 op; als dat iemand iets zegt.

P.S. Tot voor kort was mijn naam hier Oebert, maar inmiddels zit ik ook op het forum van iTrain en van DTS waar ik ook BertOK gebruik. Daarom heb ik besloten één lijn te trekken in mijn naamgeving.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2020, 19:04:42 door BertOK. Reden: Verheldering »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: CV6 bij Uhlenbrock 76 320 decoder
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2020, 21:36:08 »
Bij gebrek aan respons heb ik mijn speurtocht naar de oorzaak van het probleem voortgezet.
Ik heb het lek boven water.

Ik heb contact gezocht met Uhlenbrock.
Zij zeiden dat de decoder CV6 negeert en naar CV 67-94 kijkt als hij wordt aangesproken met 128 stappen.
Ik keek dus in iTrain en zag daar dat alle locs met 28 stappen werden aangestuurd. Dat kon het niet zijn, dacht ik.

Vervolgens heb ik o.a. op dit forum mijn probleem voorgelegd in de hoop op de gouden tip.
Die kwam.

Iemand merkte op een ander forum op, dat je zowel in iTrain als in je centrale het aantal stappen op 28 moet zetten.
Ik dus in mijn Digikeijs DR5000 gedoken. Bleek die (standaard?) op 128 stappen te staan.
Na wijziging in 28 reageert de Uhlenbrock op CV6 zoals je mag verwachten.

Dit zal wel een klassieke beginnersfout zijn, maar het ware leuk geweest als iemand mij daar meteen op gewezen had.

Complicerende factor in dit verhaal is, dat een wat oudere decoder als de Uhlenbrock 76320 blijkbaar gevoeliger is dan de nieuwere (ik heb ook een ESU LokPilot V2.0 en een Zimo MX630P16 in andere locs zitten), want die lieten zich met foute instellingen op de centrale wel regelen via CV6.
« Laatst bewerkt op: 05 May 2020, 21:42:22 door BertOK. Reden: verbetering »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: CV6 bij Uhlenbrock 76 320 decoder
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2020, 08:16:02 »
Complicerende factor in dit verhaal is, dat een wat oudere decoder als de Uhlenbrock 76320 blijkbaar gevoeliger is dan de nieuwere (ik heb ook een ESU LokPilot V2.0 en een Zimo MX630P16 in andere locs zitten), want die lieten zich met foute instellingen op de centrale wel regelen via CV6.
Een LoPi V2.0 is nu ook niet echt te bestempelen als een nieuwere decoder  ;D We zitten inmiddels al bij versie V5.0  (y)

Buiten dat, 128 stappen voegt niet veel toe vindt ik zelf. 28 stappen is normaal meer dan genoeg, zeker als je de snelheid goed instelt en locs ijkt.
Gr.
Eric

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: CV6 bij Uhlenbrock 76 320 decoder
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2020, 19:15:51 »
Omdat ik Uhlenbrock ten onrechte gewantrouwd heb, laat ik hieronder zien wat er met geduldig puzzelen bereikt kan worden.
Ik ben tevreden met het bereikte resultaat. Ik wil mijn 6400 uitsluitend voor goederendienst gebruiken op mijn baan en daarom vind ik een top van net boven de 100 km/h voldoende.
Het enige wat mij bevreemdt is de grote sprong tussen stap 14 en stap 15. Wat ik ook probeer, kleiner krijg ik hem niet. Laat staan dat ik hem weg krijg. Als iemand me daarvoor nog een tip kan geven, graag!

Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko