Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?  (gelezen 1544 keer)

Bert2011

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Gotthard SBB
Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Gepost op: 25 april 2020, 21:31:23 »
Beste forum leden,

Vraagje ik ben bezig met de bouw van mijn schaduwstation; maar mijn vraag is voor het aansluiten/maken van de blokken wat is de beste keuze en simpelste uit dit plaatje ?

« Laatst bewerkt op: 25 april 2020, 21:39:18 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2020, 21:44:14 »
Ik ben zelf gegaan voor optie 1, maar dan wel de inrijsectie groter, en de stopsectie klein aan het eind.
Dus zeg maar meer optie 2 waarbij het ongedetecteerde deel bij de inrijsectie is gevoegd.
De andere zijn niet fout, maar wilde zelf het aantal onderbrekingen in de sporen beperkt houden.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2020, 21:59:53 »
Bij een vaste rijrichting is het inderdaad niet nodig om een ongedetecteerd deel te hebben. Je kan de inrijsectie laten doorlopen tot de stopsectie.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2020, 22:00:21 »
Tsja, dat kan, afhankelijk van je software, zelfs met 1 melder...Met koploper kan het sowieso.

grtz Rob

Oh ja, met meerdere sporen...

« Laatst bewerkt op: 25 april 2020, 23:06:20 door Bert van Gelder. Reden: Berichten samengevoegd... »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2020, 08:02:52 »
Ik heb maar één korte melder per blok. Er wordt langzaam gereden en op de stopmelder direct gestopt. Netjes remmen hoeft ook niet want ik zie er niks van.

Gr, Ben.

Bert2011

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Gotthard SBB
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2020, 11:57:43 »
Ok hartelijk dank voor het advies !
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2020, 12:11:35 »
Ik werk zelf met een volledig blok en de stop locatie met IR sensoren, zo komt de trein altijd op de juist plek te staan.
Het moment van afremmen wordt in Traincontroller ingesteld, maar de snelheid is niet hoog bij inrijden.
Het is ook net wat je voorkeur heeft natuurlijk, maar dit was voor mij ook het goedkoopste om te bouwen.

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • opbouw blog treinbaan
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2020, 20:56:21 »
Zelf gebruik ik ook optie 1 voor mijn schaduwstation.
Waarbij de inrij en stop sectie bij mij ook even groot zijn. Ik stuur dit aan met ArCoMoRa icm RocRail en alles werkt naar behoren.

In mijn zichtbare station werk ik echter met optie 2, om de treinen wat netter te laten afremmen en op de juiste plek te laten stoppen.

Groeten Marco

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2020, 21:38:11 »
    Rij je met koploper, dan kun je kiezen voor "dynamisch schaduwstation". 1x lichtsluis over alle sporen bij de ingang, 1x lichtsluis over alle sporen bij de uitgang.
    Mogelijkheden:
    • max 2 treinen per spoor
    • koploper bepaald zelf waar ze komen te staan doordat de lengte van elk spoor en elke trein bekend is.
    • Koploper bepaald ook hoeveel treinen er minimaal in moeten voor de eerste er weer uit rijdt.
    • Koploper bepaald welke er uit rijdt afhankelijk van het treintype
    Werking: Koploper bepaald de wisselstanden afhankelijk van de binnenkomende trein. Deze passeert de in-lichtsluis en geeft de melding door. De trein rijdt zover door tot deze de uit-lichtsluis passeert, deze geeft de melding door. De trein stopt en rijdt zo ver achteruit tot de uit-lichtsluis weer vrij is. De trein staat nu geparkeerd. Koploper weet welke trein het is en hoe lang deze is en kiest vervolgens of dit spoor lang genoeg is voor een tweede trein, als dat zo is rijdt deze het zelfde spoor op en door tot de in-lichtsluis vrij is en stopt. Is dit niet zo dan wordt voor de komende trein een andere parkeerplek gezocht en daarvoor de wissels in de juiste stand gezet.
    Voor de lichtsluisjes kun je de
Floodland lichtsluis nemen. Afhankelijk van de IR-led gaat deze tot ca 80cm. (Het foto-ic IS471F kan je ook op de kopse kant van de print solderen, dan kun je een sleufje in je rijtafel maken waar deze print ingedrukt wordt zodat het foto-ic ca 1cm boven het spoor uit kijkt richting IR-led en zo de onzichtbare detectie lichtstraal vormt. Over het vrije relaiscontact kun je dan een rood/groene led zetten zodat je ook ziet wat de melder doet).[/list]
« Laatst bewerkt op: 27 april 2020, 21:42:52 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).