Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
07 October 2025, 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31

Auteur Topic: Märklin neemt Faller over?  (gelezen 4742 keer)

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
Re: Märklin neemt Faller over?
« Reactie #15 Gepost op: 17 February 2008, 21:15:59 »
hoe kan dat? pakket is pakket.
En als het kan zullen ze dat niet doen want je verpest een hele markt dus weg geld. Dat oden ze  echt niet.

Was maar een grapje :-|

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #16 Gepost op: 17 February 2008, 21:19:33 »
citaat: "Maar kennelijk kan een fabrikant tegenwoordig ook zelf heel goed z'n spullen in een buitenlandse markt zetten.".

Wat mij betreft -zonder iemand persoonlijk voor het hoofd te stoten- importeur er tussenuit. Enig idee wat de importeur aan kosten heeft ? Huisvesting, personeel, voorraad..... en ze willen ook nog winst maken....

Bedenk dat wij dit allemaal betalen......
Het is niet helemaal waar wat je hier beweert. De taken die de importeur doet, distributie, lokale service, marketing, garantie etc worden nog steeds gedaan, alleen niet meer door de importeur maar door anderen. Ik denk wel dat de kosten iets lager worden, maar daar staat tegenover dat een importeur vaak -door lokale kennis- ook meer omzet voor de fabrikant kan realiseren.
Dus wat nu beter is...........

Groet
Bert

ReesCees

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 17 February 2008, 21:25:47 »
Nee daar geloof ik helemaal niets van! Een bedrijf heeft helemaal geen importeur nodig.

Een (lokale) vertegenwoordiging met een goede CS (Customer Service) werkt net zo goed of zelfs beter. Daarbij is de marketing van een groot bedrijf vaak beter dan van een "kleine" importeur die vaak een andere kijk heeft op het maken van omzet en winst.

Kees-Jan.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2008, 22:35:27 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #18 Gepost op: 17 February 2008, 21:49:32 »
Even vooraf: "importeur" of "Een (lokale) vertegenwoordiging met een goede CS (Customer Service)" zoals de vorige schrijver zegt beschouw ik tegenwoordig min of meer als hetzelfde.

Ingeval van Roco:
Stel je hebt een bepaald onderdeel nodig. Dan ga je naar de winkel en die heeft het niet liggen. Dus het moet via die winkel besteld worden. En dan? Er is geen vertegenwoordiging in Nederland dus we hebben met Roco-Oostenrijk te maken - 1000 kilometer verderop. Krijg jij - of die wnkelier - dan dat onderdeel direct van de fabriek toegestuurd? Of gaat het dan in backorder totdat de totale bestelling van de winkelier groot genoeg is om een zending te doen vanuit Oostenrijk? Dus eventueel maanden wachten. Hoe gaat het met reparaties? Idem?

Mijn angst is dat het uitschakelen van de "importeur" niet alleen maar voordelen met zich meebrengt, maar ook kan betekenen dat de klant heel erg op zichzelf aangewezen is door verlaagd serviceniveau. En dan ben je weer bezig de modelspoorhobby voor minder mensen aantrekkelijk te maken. Dat willen we toch juist niet...
En natuurlijk heeft de importeur kosten, maar die worden gedeeld door meerdere merken omdat de importeur bijna nooit slechts 1 merk onder  zijn hoede heeft. De vraag is dus inderdaad hoeveel het echt scheelt en of het geen misplaatste besparing is.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 17 February 2008, 22:01:45 »
Nou, misschien kunnen een paar mensen die recent onderdelen van Roco hebben besteld, vertellen wat hun ervaringen zijn. Als we daarmee tenminste niet te ver afdwalen, gezien de titel van dit draadje.
Reinier

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 February 2008, 22:06:23 »
Onderdelenservice verloopt prima bij Roco. Onderdeel is er meestal binnen twee weken en dat is net zo snel als bij Reyne toen die eenmaal was gestopt met directe levering aan de consument. Een beetje winkel heeft een wekelijkse of tweewekelijkse levering van producten uit Oostenrijk en daar zitten de onderdelen gewoon bij. Ook precies zo als bij Reyne toen die eenmaal was gestopt met ....

Verder was Reyne in die tijd een witte raaf wat de onderdelenservice betreft. Bij de meeste importeurs/vertegenwoordigers is dat een stuk minder. Het is niet voor niets dat veel fabrikanten toch maar de mogelijkheid van direct bestellen door de consument hebben geopend, hetzij bij de fabrikant zelf, hetzij bij een speciaal bedrijfje. Gaat een stuk beter.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #21 Gepost op: 17 February 2008, 22:07:06 »
@Reinier, op je wenken bediend ;)

Citaat van: Leo Hendriksen
...Ingeval van Roco:
Stel je hebt een bepaald onderdeel nodig. Dan ga je naar de winkel en die heeft het niet liggen. Dus het moet via die winkel besteld worden. En dan? Er is geen vertegenwoordiging in Nederland dus we hebben met Roco-Oostenrijk te maken - 1000 kilometer verderop. Krijg jij - of die wnkelier - dan dat onderdeel direct van de fabriek toegestuurd?...

Hoi Leo,

Tot nu toe... varierend van 6 dagen tot bijna 3 weken, als het in Oostenrijk beschikbaar is, komt het naar Nederland. Heb wel de indruk, dat extra porto etc. enigzins doorberekend wordt, maar ala. Het spul komt, en voor de prijs die het spul doorgaans kost ( luttele euro's ) heb ik daar geen probleem mee.
Als het niet 'in stock' is, volgt ook een keurig berichtje... Het kan dus wel netjes.

Ook de weg via importeur en fabriek heb ik meegemaakt, zelfs zover dat er voor mij in de fabriek een aparte productie run werd geplanned ( Fl* Plan V onderdelen !! ) ook dan keurig bericht over planning etc. Wel is daarbij duidelijk geworden, dat een importeur daar weinig toegevoegde waarde aan heeft... Maar dat ligt dan waarschijnlijk meer aan de fabriek dan aan de importeur  :-|

Dus zeg het maar, ik weet het niet. Feit is bijvoorbeeld wel, b.v. in het geval van de PIKO Hondekop, dat die er nooit gekomen was zonder importeur... Maar... is een importeur dan eigenlijk niets anders dan een freelance vertegenwoordiger voor de fabriek ???

Grtzz,

Karst

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #22 Gepost op: 17 February 2008, 22:13:50 »
Tsjonge , ik ben onder de indruk.
Bedankt voor de reacties.
Groeten,
Leo

ReesCees

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 17 February 2008, 22:15:11 »
Leo,

Das niet waar hoor want een importeur is over het algemeen niet in dienst van het merk wat hij importeert. Een (lokale) vertegenwoordiging van een bedrijf is wel van het bedrijf!

Je Roco voorbeeld klopt ook niet. Denk je echt dat de importeur wel dat ene onderdeeltje naar de winkelier opstuurt? Die wacht ook met bestellen tot de bestelling groot genoeg is.

Al eens nagedacht dat een producent ook de prijzen hoog kan houden om zijn after sales te verbeteren ( kun je goed doen met het geld wat je bespaard op een importeur).

Het bedrijf waar ik werk heeft ook alle distributeurs (importeurs) ertussenuit gehaald en wij kunnen nog steeds het zelfde niveau van service leveren naar de klant. Het is maar net hoe je het oppakt als bedrijf.

Kees-Jan

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #24 Gepost op: 17 February 2008, 22:22:24 »
Nou, misschien kunnen een paar mensen die recent onderdelen van Roco hebben besteld, vertellen wat hun ervaringen zijn. Als we daarmee tenminste niet te ver afdwalen, gezien de titel van dit draadje.

Al 4 maanden in backorder en nog hoeveel te gaan tot levering of duidelijkheid tot verkrijgbaarheid, niemand die het weet.

Maar het ging over Marklin-Faller.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2008, 22:39:59 door prutser »

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #25 Gepost op: 17 February 2008, 22:39:07 »
Bedankt Kees-Jan voor je reactie.

Wel eens je auto in reparatie gehad bij de dealer en dan moeten horen dat je drie weken op een onderdeel moet wachten voor je verder kunt karren? Kan hij mij slechts 1x aandoen. Dus ik vind dat dat onderdeel wél opgestuurd moet worden. Maar uiteraard ook de kosten moeten worden doorberekend. Maar het lijkt erop dat de fabrikanten goed bezig zijn door de lijn naar de consument korter te maken en dat dat kan slagen.

Stephan, wat heb je besteld en van welk merk?

Excuses aan de moderator voor het afdwalen op dit draadje, het ging inderdaad over Faller die mogelijk overgenomen wordt door Märklin. En dan te bedenken dat we nog maar enkele dagen geleden te horen kregen dat de eigenaar van Modelleisenbahn GmbH het merk Fleischmann heeft overgenomen. Het is eten of gegeten worden!

ReesCees

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 17 February 2008, 22:47:15 »
Dit zijn geen greendeals Leo: Appels met Citroenen vergelijken. ;D

Kees-Jan

genincr

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 17 February 2008, 22:54:01 »
Afdwalen van het draadje ? Nee, dacht het niet. Het was slechts een mededeling en levert een aardige diskussie op..........

Wat moet je eigenlijk met de mededeling dat Märklin Faller overneemt ?

Ja, mooi  :) nee, ik vind het niks  :( .... etc.  ???

Hebben ze weer een mooie exclusieve produktenreeks voor het SHOP-in-SHOP-concept.

« Laatst bewerkt op: 18 February 2008, 01:26:40 door FLMtreintjes »

stig

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 18 February 2008, 02:38:24 »
dus we hebben met Roco-Oostenrijk te maken - 1000 kilometer verderop.

1000 km is niks. Het gaat er om hoe gemotiveerd die knakker is om je bestelling uit te voeren...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 18 February 2008, 03:17:46 »
@ Leo:

Om ook maar even op het sub-onderwerp binnen dit onderwerp in te haken:

Ik lever als fabrikant van nederlandse modelspoor artikelen rechtstreeks aan de winkelier omdat dit voor zowel mij als de winkelier een hoop scheelt.
De winkelier en daarmee zijn of haar klanten hebben mij ook als rechtstreeks aanspreekpunt indien er met de produkten die ik maak, technisch iets niet in orde is, en voor zover dit onder de garantiebepalingen zou vallen doe ik ook niet moeilijk over mogelijke fabricage fouten.
Men kan mij hiervoor benaderen via de email van mijn bedrijf.
Het lijkt me on-nodig om extra ' barricades' op te werpen voor de klant middels tussenpersonen of bedrijven die mijn produkten in een dergelijk geval zouden vertegenwoordigen.
Het kan wel natuurlijk, maar dan zou een dergelijk tussenpersoon helemaal op de hoogte moeten zijn van hetgeen ik produceer, ook de technische kant ervan zodat hij/zij naar behoefte de service uit zou kunnen voeren.
Vaak, door het ontbreken van de tijd die dit inneemt, of door onvolledige kennis van het produkt, kan de klant niet of onvolledig geholpen worden met het probleem wat hij /zij heeft met mijn produkt(en).

Vandaar dat de klant zich rechtstreeks tot mij kan wenden indien er een probleem is.

Met vriendelijke groet,

Peter.