Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90  (gelezen 26332 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #75 Gepost op: 13 juli 2018, 18:59:20 »
Ja precies. Ik ga vrij variëren dus...
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #76 Gepost op: 13 juli 2018, 19:07:02 »
Veel plezier! en een fotootje hè ;-)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #77 Gepost op: 13 juli 2018, 19:50:50 »
Nah, wel wat corail rijtuigen scoren dan
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #78 Gepost op: 05 april 2020, 10:31:54 »
Weer even dit draadje nieuw leven inblazen.

Ik zit door de door mij genoteerde treinsamenstellingen van de nachttrein 288/289 te bladeren en het valt me op dat er in een aantal samenstelling uit de zomer van 2000 en uit 2001 een bagagerijtuig zit. Bijvoorbeeld bij onderstaande samenstellingen:

288 | 16 07 2000 | Den Haag HS
- NS 1700
- SNCF A10tu
- SNCF B10tu
- SNCF B9ux
- SNCF B10tu (4 stuks)
- SNCF B6Dd2
- SNCF B9 1/2tu (2 stuks)
- SNCF B10c10ux (2 stuks)
- NS TS2 slaaprijtuig
- NS Dm 51 84 92-99 070 (met Overnight Express logo)


288 | 16 08 2001 | Den Haag HS
- NS 1700
- SNCF A10tu
- SNCF B10tu
- SNCF B9ux
- SNCF B10tu (3 stuks)
- SNCF B6Dd2
- SNCF B9 1/2tu (2 stuks)
- SNCF B10c10ux (2 stuks)
- NS TS2 slaaprijtuig
- NMBS Dms 51 88 95-70 920 (oranje)

Nu heb ik een aantal vragen waar ik hoop dat jullie mee kunnen helpen

1. Die extra bagagerijtuigen (bovenop de B6Dd2 die standaard in de samenstelling zat), waren dat overbrengingsritten? of alleen op bepaalde dagen in de zomer? of alleen 'bij behoefte'?

2. Het Overnightrijtuig... is deze hier in dienst waarvoor hij ooit bedoeld is (nl snel goederentransport via de trein, maar volgens mij was dat uitsluitend in de nachttrein naar Italie), zat ie in een pool met bijvoorbeeld de Belgische Dms en werd gewoon een beschikbaar rijtuig gepakt, of was het een vervanging voor het niet beschikbaar zijn van een Belgische Dms, of... anders?

3. Ik kan mij herinneren (maar daar heb ik geen fotos of samenstellingen van) dat in de Beneluxtrein soms ook extra rijtuigen waren aangekoppeld, bedoeld als overbrenging van NL naar B (F) of v.v. Dit zag er vaak bijzonder uit, want bijvoorbeeld bij een rit met de stuurstand voorop (ICR-BLX-materieel), zat het rijtuig achter de locomotief die achterop zat. Het zou kunnen zijn dat de hierboven genoemde bagagerijtuigen op die manier in dit geval met de 288/289 werden meegegeven. Heeft iemand hier meer informatie over, liefst ook foto's.


Vragen, vragen, vragen. Ik zou met antwoorden heel blij worden.

Groet, Cornelis

 










Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #79 Gepost op: 05 april 2020, 19:34:37 »
Dag Cornelis,

Deze rijtuigen die je noemt behoorden niet tot de standaard samenstelling.
Wel is mij bekend dat juist deze nachttrein zorgvuldig gebruikt werd voor overbrengingsritten. Dus ik denk dat ook in dit geval het overbrengingsritten zijn geweest (al vraag ik mij wel af wat een Overnight Express-rijtuig daar moet...)

Groet,

Michiel

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #80 Gepost op: 05 april 2020, 20:03:47 »
Ik vermoedde al zoiets. Dank voor je reactie.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #81 Gepost op: 05 april 2020, 20:10:56 »
Hoe zeker ben jij overigens van die B9ux in 2000? Ik dacht dat ze pas vanaf 2001 in deze trein reden en het hiervoor "gewoon" een B11u was.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #82 Gepost op: 05 april 2020, 20:18:25 »
Niet 100 procent zeker. Ik noteerde alles op papier, maar die heb ik niet meer. En indertijd alleen de codes, en niet de volledige nummers. En vaak begon de trein alweer te rijden. Bij oudere samenstellingen heb ik wel regelmatig B11u genoteerd.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2020, 20:19:58 door verst107 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #83 Gepost op: 06 april 2020, 13:54:10 »
(al vraag ik mij wel af wat een Overnight Express-rijtuig daar moet...)
Op de site van Martijn Haman staat het antwoord: de rijtuigen zijn bij de werkplaats van Wagon-Lits in Oostende verbouwd, de 070 werd met de 071 pas in 2000 geleverd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #84 Gepost op: 06 april 2020, 14:13:43 »
Dat had ik moeten weten ;-) Dank Rick!