Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?  (gelezen 3979 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Gepost op: 05 april 2020, 22:32:50 »
Hallo Modelspoorders,

Ik zoek voor mijn nieuwe baan een geschikte trafo. Ik zou het liefste mijn IBII (3,5A) en de twee  Power4 boosters (beide 3,5A) op één trafo aansluiten. Is dat wijs?

Bij 16V komt dat al snel uit op 11,5A ofwel 168VA. Trafo's van 150VA zie ik overal maar daarboven niet. Wellicht is daar een technische reden voor, dat weet ik niet.

Of toch maar 2 trafo's aanschaffen voor de 3 boosters?
Of valt er wat te zeggen voor het idee elke booster z'n eigen trafo te geven?

Nogmaals, het liefst zou ik alles op één trafo aansluiten.

Iemand ervaring mee?

Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2020, 23:40:31 »
Je hoeft de stromen van de IB en de boosters niet zonder meer op te tellen. Dan ga je er van uit dat ze alle 3 tegelijk vol belast worden. En dat lijkt me niet realistisch. Dus ik zou beginnen met 150VA. Mocht op een keer blijken dat het niet genoeg is dan kun je altijd nog 1 van de apparaten een eigen kleinere trafo geven.
Overigens denk ik dat het voor de veiligheid beter is om 3 (kleinere) trafo's te nemen, maar dan wel 3 identieke.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2020, 01:48:08 »
Voor mijn baan, met een stuk of 15 boosters, heb ik per booster een trafo van 3A gebruikt. Vervolgens de 'nul' - 'ground' - 'min' of hoe je het wilt noemen van alle trafos doorverbonden.

M'n ringleiding bestaat dan ook uit 110V hier in de US, plus de doorverbonden draad.
Mocht ik een keer per ingeluk een kortsluiting maken, of een trafo het begeven, dan kan ik deze eenvoudig vervangen, heb 2 reserve trafos liggen.

Voor de wissels en seinen heb ik een aparte 18V wisselspanning trafo van 3A, en nog zo'n voor de verlichting in de huisjes.

Ik ben voor de 'vele' kleine gegaan, ipv 1 grote. Het bevalt mij uitstekend.

Uiteraard, ieder het zijne.

André

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2020, 06:53:27 »
Kijk even naar de tekst boven m`n avatar, lijkt mij genoeg zeggen.
1x rij voeding en 1 voor de verlichting.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 06:55:36 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2020, 09:23:37 »
Voor mijn baan, met een stuk of 15 boosters, …..
Wat heb je dan allemaal rijden als je 15 boosters nodig hebt?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2020, 11:20:39 »
Ik zou gaan voor meerdere kleine trafo's. Als er meer dan 3,5 ampere loopt en je treintje loopt vast, dan smelt ie ogenblikkelijk weg. Dat wil je niet. Verder hebben de meerdere boosters als het goed is zelf een kortsluit/overbelastings-afschakeling?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2020, 11:37:14 »
Om die laatste reden smelt er dan ook niets. Enrico wil geen booster van 10A, maar een centrale voeding voor meerdere 3,5A boosters. Volgens mij is daar weinig bezwaar tegen. Voordeel is ook dat alle boosters precies dezelfde voeding hebben met dus minder kans op problemen bij een boosterscheiding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2020, 12:59:52 »
Om die reden voedt ik mijn installatie ook met een 300VA voeding, wil niet zeggen dat ik vol vermogen gebruik.
Maar deze had ik nog liggen, dus waarom dan ook niet inzetten.

Dat gold ook voor de verlichting, is nog uit de tijd van de gloeilampjes, nu met ledjes eigenlijk veel te groot.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2020, 13:22:48 »
Voordeel is ook dat alle boosters precies dezelfde voeding hebben met dus minder kans op problemen bij een boosterscheiding.
Dat is een goed argument om met 1 centrale trafo te werken. Maar dan denk ik nog dat in het geval van Enrico 150VA voldoende is. Daar kan je 20 treinen tegelijk op laten rijden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6260
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2020, 13:39:02 »
Bizar die enorme vermogens die mensen soms nodig hebben. Grappig genoeg verbruik ik veel minder vermogen sinds ik ben overgestapt naar schaal 0. Je zou het niet denken, maar de grote schaal dwingt je tot een veel soberder railplan, met kortere treintjes en maar 1 a 2 locs die tegelijkertijd optreden. Dat zijn dan ook nog exemplaren met een heel soepele aandrijving. Ik heb tegenwoordig aan 50 VA voldoende.  :)
Boomshanka!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2020, 13:44:27 »
Bizar die enorme vermogens die mensen soms nodig hebben.
Niet "nodig hebben" maar "denken nodig te hebben".
Bij testritten op mijn nieuwe spoorbaan liet ik 7 treinen rijden op een voeding van 3,5A. En dat is geen gewone trafo, maar een schakelende voeding die bij 3,6A afhaakt.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6260
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2020, 13:59:36 »
Ook dat natuurlijk. En dan liefst niet met een schakelende voeding, maar met een enorme bloktrafo die een deel van het vermogen alvast weg stookt als warmte. Nou ja, dan hoeft de kachel niet zo hoog  :)
Boomshanka!

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2020, 14:20:39 »
Klaas, jij zegt dus: de 3 boosters die samen eigenlijk 168VA maximaal nodig hebben (bij 16V) alle 3 op één 150VA trafo aansluiten. Dat zou ik ook het fijnste vinden. Zo een blauwe van Conrad denk ik dan aan.

Op mijn baan zullen maximaal 12 treinen gelijktijdig kunnen rijden. Althans, dat stel ik in als maximaal in Koploper (en eerdaags in iTrain als dat met deze software ook mogelijk is) Ik vind het leuk om zo'n 70% personenrteinen te laten rijden met veelal LED binnenverlichting en het overige is dan goederentreinen.

Of deze: Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.ebay.de/itm/Schonwitz-01-03-08-03-Leistungs-Sicherheitstransformator-Trafo-16V-150VA-NEU/173260407937?hash=item2857200481:g:ATgAAOSwxfdayjTm
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 14:46:12 door emanje »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2020, 16:46:48 »
Enrico, die 150VA trafo lijkt me geschikt. Tenzij je nu al weet dat je daar aan te kort komt. Je moet je altijd eerst afvragen hoeveel vermogen je nodig hebt. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag: waarom heb je 3 boosters? (ja, in de IB zit ook een booster).

Die gele is in ieder geval een stuk goedkoper dan die van Conrad. En als je hem bij Schoenwitz koopt is hij nog eens ongeveer 10 euro goedkoper. Ik heb alleen niet gekeken of ze ook naar Nederland leveren.

@Pauldg: een schakelende voeding kan in dit geval niet. De IB heeft per se wisselspanning nodig.