Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Bahn-AG
Vandaag om 10:24:50
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
Vandaag om 10:23:27
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Ronald Halma
Vandaag om 10:20:40
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:14:24
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door 72sonett
Vandaag om 10:11:55
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door NS264
Vandaag om 09:36:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:32:21
ESU Class 66 Lineas pimpen. door erwin janssens
Vandaag om 09:20:41
Aankomst grootste containerschip ter wereld door NS264
Vandaag om 09:07:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:03:21
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:45:54
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 07:20:48
Baanbouw Bosje77 door modelattic
Vandaag om 06:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 00:58:43
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Reinout van Rees
Vandaag om 00:39:14
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
03 juni 2020, 23:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
03 juni 2020, 23:21:46
Rijtuigen op De Meer door Freek Jonkers
03 juni 2020, 23:19:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rob E.
03 juni 2020, 23:13:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gert Arkema
03 juni 2020, 23:02:59
MB-module: Hielan Ware door Wim1969
03 juni 2020, 22:42:11
Cubana door JeanR
03 juni 2020, 22:37:40
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Pauldg
03 juni 2020, 22:23:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 juni 2020, 22:20:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
03 juni 2020, 22:11:38
Heen, En en Weer door DE-II
03 juni 2020, 22:06:47
Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen door 72sonett
03 juni 2020, 21:18:34
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door PeterC
03 juni 2020, 20:59:46
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door cor_b
03 juni 2020, 20:50:40
Ballast in kleur profirails door Duikeend
03 juni 2020, 19:59:55
  

Auteur Topic: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?  (gelezen 1766 keer)

emanje

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Gepost op: 05 april 2020, 22:32:50 »
Hallo Modelspoorders,

Ik zoek voor mijn nieuwe baan een geschikte trafo. Ik zou het liefste mijn IBII (3,5A) en de twee  Power4 boosters (beide 3,5A) op één trafo aansluiten. Is dat wijs?

Bij 16V komt dat al snel uit op 11,5A ofwel 168VA. Trafo's van 150VA zie ik overal maar daarboven niet. Wellicht is daar een technische reden voor, dat weet ik niet.

Of toch maar 2 trafo's aanschaffen voor de 3 boosters?
Of valt er wat te zeggen voor het idee elke booster z'n eigen trafo te geven?

Nogmaals, het liefst zou ik alles op één trafo aansluiten.

Iemand ervaring mee?

Groet, Enrico
Hasenwald  |  H0 Profi  |  IB II  |  Power 4  |  Koploper  |  BMD16N-SD  |  LDT S-DEC-4-DC

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18937
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2020, 23:40:31 »
Je hoeft de stromen van de IB en de boosters niet zonder meer op te tellen. Dan ga je er van uit dat ze alle 3 tegelijk vol belast worden. En dat lijkt me niet realistisch. Dus ik zou beginnen met 150VA. Mocht op een keer blijken dat het niet genoeg is dan kun je altijd nog 1 van de apparaten een eigen kleinere trafo geven.
Overigens denk ik dat het voor de veiligheid beter is om 3 (kleinere) trafo's te nemen, maar dan wel 3 identieke.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
    • Baan in Los Angeles
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2020, 01:48:08 »
Voor mijn baan, met een stuk of 15 boosters, heb ik per booster een trafo van 3A gebruikt. Vervolgens de 'nul' - 'ground' - 'min' of hoe je het wilt noemen van alle trafos doorverbonden.

M'n ringleiding bestaat dan ook uit 110V hier in de US, plus de doorverbonden draad.
Mocht ik een keer per ingeluk een kortsluiting maken, of een trafo het begeven, dan kan ik deze eenvoudig vervangen, heb 2 reserve trafos liggen.

Voor de wissels en seinen heb ik een aparte 18V wisselspanning trafo van 3A, en nog zo'n voor de verlichting in de huisjes.

Ik ben voor de 'vele' kleine gegaan, ipv 1 grote. Het bevalt mij uitstekend.

Uiteraard, ieder het zijne.

André

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4429
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2020, 06:53:27 »
Kijk even naar de tekst boven m`n avatar, lijkt mij genoeg zeggen.
1x rij voeding en 1 voor de verlichting.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 06:55:36 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18937
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2020, 09:23:37 »
Voor mijn baan, met een stuk of 15 boosters, …..
Wat heb je dan allemaal rijden als je 15 boosters nodig hebt?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2020, 11:20:39 »
Ik zou gaan voor meerdere kleine trafo's. Als er meer dan 3,5 ampere loopt en je treintje loopt vast, dan smelt ie ogenblikkelijk weg. Dat wil je niet. Verder hebben de meerdere boosters als het goed is zelf een kortsluit/overbelastings-afschakeling?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18916
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2020, 11:37:14 »
Om die laatste reden smelt er dan ook niets. Enrico wil geen booster van 10A, maar een centrale voeding voor meerdere 3,5A boosters. Volgens mij is daar weinig bezwaar tegen. Voordeel is ook dat alle boosters precies dezelfde voeding hebben met dus minder kans op problemen bij een boosterscheiding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4429
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2020, 12:59:52 »
Om die reden voedt ik mijn installatie ook met een 300VA voeding, wil niet zeggen dat ik vol vermogen gebruik.
Maar deze had ik nog liggen, dus waarom dan ook niet inzetten.

Dat gold ook voor de verlichting, is nog uit de tijd van de gloeilampjes, nu met ledjes eigenlijk veel te groot.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18937
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2020, 13:22:48 »
Voordeel is ook dat alle boosters precies dezelfde voeding hebben met dus minder kans op problemen bij een boosterscheiding.
Dat is een goed argument om met 1 centrale trafo te werken. Maar dan denk ik nog dat in het geval van Enrico 150VA voldoende is. Daar kan je 20 treinen tegelijk op laten rijden.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 3802
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2020, 13:39:02 »
Bizar die enorme vermogens die mensen soms nodig hebben. Grappig genoeg verbruik ik veel minder vermogen sinds ik ben overgestapt naar schaal 0. Je zou het niet denken, maar de grote schaal dwingt je tot een veel soberder railplan, met kortere treintjes en maar 1 a 2 locs die tegelijkertijd optreden. Dat zijn dan ook nog exemplaren met een heel soepele aandrijving. Ik heb tegenwoordig aan 50 VA voldoende.  :)
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18937
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2020, 13:44:27 »
Bizar die enorme vermogens die mensen soms nodig hebben.
Niet "nodig hebben" maar "denken nodig te hebben".
Bij testritten op mijn nieuwe spoorbaan liet ik 7 treinen rijden op een voeding van 3,5A. En dat is geen gewone trafo, maar een schakelende voeding die bij 3,6A afhaakt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 3802
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2020, 13:59:36 »
Ook dat natuurlijk. En dan liefst niet met een schakelende voeding, maar met een enorme bloktrafo die een deel van het vermogen alvast weg stookt als warmte. Nou ja, dan hoeft de kachel niet zo hoog  :)
Ork ork ork, styreen snij je met een...

emanje

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2020, 14:20:39 »
Klaas, jij zegt dus: de 3 boosters die samen eigenlijk 168VA maximaal nodig hebben (bij 16V) alle 3 op één 150VA trafo aansluiten. Dat zou ik ook het fijnste vinden. Zo een blauwe van Conrad denk ik dan aan.

Op mijn baan zullen maximaal 12 treinen gelijktijdig kunnen rijden. Althans, dat stel ik in als maximaal in Koploper (en eerdaags in iTrain als dat met deze software ook mogelijk is) Ik vind het leuk om zo'n 70% personenrteinen te laten rijden met veelal LED binnenverlichting en het overige is dan goederentreinen.

Of deze: Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.ebay.de/itm/Schonwitz-01-03-08-03-Leistungs-Sicherheitstransformator-Trafo-16V-150VA-NEU/173260407937?hash=item2857200481:g:ATgAAOSwxfdayjTm
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 14:46:12 door emanje »
Hasenwald  |  H0 Profi  |  IB II  |  Power 4  |  Koploper  |  BMD16N-SD  |  LDT S-DEC-4-DC

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18937
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2020, 16:46:48 »
Enrico, die 150VA trafo lijkt me geschikt. Tenzij je nu al weet dat je daar aan te kort komt. Je moet je altijd eerst afvragen hoeveel vermogen je nodig hebt. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag: waarom heb je 3 boosters? (ja, in de IB zit ook een booster).

Die gele is in ieder geval een stuk goedkoper dan die van Conrad. En als je hem bij Schoenwitz koopt is hij nog eens ongeveer 10 euro goedkoper. Ik heb alleen niet gekeken of ze ook naar Nederland leveren.

@Pauldg: een schakelende voeding kan in dit geval niet. De IB heeft per se wisselspanning nodig.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.