Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Perronhoogte TP3 door Gerco van Beelen
Vandaag om 10:55:09
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5  (gelezen 10733 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Gepost op: 05 april 2020, 19:34:23 »
Sluimerend ideetje
Een ideetje speelde al een heel tijdje in mijn hoofd. Een bezoekje bij een medeforumlid gaf mij een laatste zetje om toch wat concreter te maken. Bij dat bezoek had ik mijn lokprogrammer mee. Hij gaf een opmerking: heb je daar nog geen mooi bakkie voor? Uhm ... Nee, eigenlijk niet. Het is handiger als alles gebundeld is en de "standaard" XLR-stekkers heeft. Daar maar eens mee aan de gang. Tegelijk zat een ander idee al een hele tijd in mijn hoofd: Proberen om het LENZ ABC-systeem werkend te krijgen. Gewoon uitproberen. Op een beurs al een paar keer zien werken en Bentink in Apeldoorn heeft het bij een demobaan in de winkel in gebruik. Lenz heeft al een hele tijd in zijn silver en gold decoders het volledige ABC-systeem ingebouwd. Het werkt met 5 diodes. Oftewel: maximaal 50 cent tot een euro per blok. Hoe simpel kan het zijn? Dus ik wilde eigenlijk al een Lenz Silver of Gold-decoder aanschaffen.Diodes heb ik liggen dus wat houd mij dan tegen? Nu ESU met zijn versie 5 van de lokpilots het ABC-systeem volledig met pendelen ondersteund wordt het heel interessant. Laatst bij een bezoek aan Bentink een Lokpilot V5 gescoord. Nu heb ik alle ingrediënten voor een testopstelling. Daarnaast ook wat meer tijd genomen (lees: gekregen) om het een en ander uit te werken.

Korte uitleg over digitaal pendelen
Bij digitaal rijden blijft in principe altijd het digitale signaal op de baan. Anders dan bij analoog is het moeilijk om de omschakelpuls of de polen te wisselen te geven om de rijrichting van je treintje. Dat gaat normaal gesproken met een commando. Dus dan mag het een en andere reageren op waar het treintje op de baan bevindt.

Digitaal pendelen de opties:
In algemene zin heb je dan een aantal opties:

1) De decoder reageert op iets van wijziging: via contacten op de decoder / in de baan of wijziging in het digitale signaal;

2) De centrale of het computerprogramma (of een hulpapparaat) reageert op iets van terugmelding en stuurt dan een commando (afremmen naar stap 0, rijrichting wisselen en versnellen naar stap XX) naar het treintje;

Om even aan te geven wat de mogelijkheden zijn bij digitaal pendelen:

1) Via de decoder: Er zijn verschillende fabrikanten die het een en andere ingebouwd hebben. TAMS heeft een decoder die met behulp van reedcontacten reageert op magneten in de baan. Lenz heeft het ABC-systeem waarbij de decoder reageert op veranderingen in de hoogte van de railspanning bij het digitale signiaal. (Asymetrisch DCC). Die wordt met modules en/of diodes gegenereerd.

2) Via de centrale en een vorm van terugmelding naar de centrale. Benodigd: Een centrale die "automatisch" pendelen / rijden ondersteund. Terugmelding voor de baan even eventueel secties in de baan;

3) Via een computerprogramma en een vorm van terugmelding naar de computer. Benodigd: een computer, een treinbesturignsprogramma, een centrale / interface voor koppeling baan en computer, terugmelding vanaf de baan en eventueel secties in de baan;

4) Via zelfbouw Arduino: Eigenlijk kan je die in wat vormen maken: Standalone, dan maak je een centrale met terugmelding voor je baan waarmee je gaat pendelen. Je kan ook een "module" maken die via een bus / protocol (CAN-bus / XpressNet / LocoNet) communiceert met je centrale om de decoder de juiste commando's te geven. In alle twee de versies heb je een vorm van terugmelding nodig. Dat kan een mooie uitdaging zijn. Zie daarvoor ook Digitaal pendelen met Arduino .

Een korte uitleg over ABC van Lenz.
Door één spoorstaaf van minder spanning (voltage) te voorzien kan je een asymetrisch digitale signaal creeëren.  Het idee bestaat was dat je een asymetisch signaal een decoder dingen kan laten doen. Het principe is door Urs meyer (firma Umelec bedacht en uitgevoerd in zijn decoders. De firma Umelec heeft een compleet systeem met lokdecoders, blokmodules e.d. De firma is inmiddels gestopt met produceren en verkopen. Maar andere firma's hebben het idee ook opgepakt. Zoals Lenz dat het systeem als het ABC-systeem op de markt zet. Lenz laat met het asymetrisch signaal de decoder "langzaam rijden", "stoppen" en "keren". Esu leverde wel decoders waarmee je "stoppen" kon regelen maar niet "keren". Nu met Lokpilot v5 is dat laatste nu toegevoegd aan de mogelijkheden.

Het asymetrisch signaal is te generen door met diodes het voltage te verlagen. Lenz levert daarvoor de BM1-module. Daar zitten niet meer dan 5 diodes in. Dat is alles, wel in een mooi doosje.  Lenz heeft nog een paar opties met minder diodes. Zoals "langzaam rijden", "remmen" en "stoppen". Nu is het voor het pendelbaantje de vijf diodes voldoende met de volgende opstelling:

ABC-010-ABC-uitgelegd

Hoe werkt het?
- De lok / trein heeft een decoder die het asymetrisch signaal herkent;
- De diodesecties zijn lang genoeg om een complete trein te laten remmen;
- De trein begin pas met remmen als de trein compleet in de diodesectie is.
- Bij remmen: De trein wacht een vaste periode en rijdt daarna in tegengestelde richting;

Verdere informatie:
- BNLS-draadje: Asymmetrische DCC experimenten
- Webzijde Louis Holleman - Asymetrisch DCC
- Webzijde Lenz: Lenz Digitalplus ABC.
- Webzijde Lenz: Lenz Digitalplus ABC in PDF's van Duits tijdschrift Miba

De praktijk
Dat was de theorie. Nu de praktijk. Een ontwerp gemaakt. Deze is geschikt voor zowel de Lokprogrammer als een testbaantje voor het ABC-systeem. Het ontwerp "even" door "my little cutter"  uit laten snijden.

ABC-001-Schermafbeelding

ABC-002-Snijder

Het zweeds bouwpakket wat ontstaan is mag nu in elkaar gezet worden. Compleet met alle stekkers en boutjes en moertjes.

ABC-003-zweeds-bouwpakket

ABC-004-eerste-bakje

ABC-005-bakjes

ABC-006-bakjes

ABC-007-bakjes

ABC-008-bakjes

De boel even in de blanke lak gespoten. (Trouwens de Action hier heeft (tijdelijk) even geen spuitbussen meer .... Iets met vergunningen en brandbaar spul) Na wat plakwerk de eerste rails op het plankje:

ABC-009-eerste-rails

Zo dan later het treintje aanpassen....

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 07:39:22 door Ronald Koerts. Reden: titel iets duidelijker »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2020, 16:05:18 »
Even verder met dit projectje ..... Dan is dat ook weer van mijn lijstje  ;D

Dan hebben we hier het slachtoffer dat de nieuwe esu decoder krijgt. Een BR110 van Brawa. Even inbouwen:

ABC-011

ABC-012

Dan Is het even aan de lokprogrammer leggen en daar de instellingen goed zetten. Dus bij "Brake settings" de vinkjes aanzetten bij de juiste keuze rail ;) Ook even bij het pendelen. Dan kan er test gereden worden.

ABC-014-LP-instellingen

ABC-015-programmeren

Nog even de diodeschakelingen in elkaar zetten en deze onder de baan monteren:

ABC-015-diodes

Dan is het tijd om test te rijden:  Klik op de afbeelding voor het filmpje ;)

Testrit ABC-baan

Het rijdt heel leuk. Makkelijk nu zo een pendelbaantje maken. 10 diodes, een digitale centrale en een Esu Lokpilot v5 decoder of Lenz decoder. Meer is niet nodig. De baan kan nu ook gebruikt worden om aan een Lokprogrammer te hangen. Dan heb ik een mooie programmeerspoor.  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2020, 16:21:52 »
Altijd leuk dit geknutsel, goed gedaan. :)

Gr, Ben.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2020, 17:22:18 »
IK zou dat ook wel willen. Maar ondanks je uitleg snap ik er niks van. Ligt aan mij. Vraag: IK heb een multimaus, wat heb ik nog nodig? Er zijn ook plug & play doosjes te koop?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2020, 17:48:50 »
@Ben: Dank!  (y)

@Harm Boer,

Er zijn ook plug en play doosjes te koop. Die zijn van Lenz. Ze heten BM1, Artikelnummer Lenz 26600 iets van 10 tot 15 euro per stuk. Bij de meeste winkeliers wel te bestellen.

Goed wat heb je dus nodig:
- Een decoder met de mogelijkheid tot volledig ABC-systeem:
-->> Een Lenz Silver-decoder of
-->> Een Lenz Gold-decoder of
-->> Een ESU Lokpilot V5;

- Tweemaal Lenz BM1 of twee strokenprintjes en 10 diodes;
- Een digitale DCC-centrale, bijvoorbeeld een multimaus of z21(start), maar die heb je al ;)

Zelf dus gedaan met een ESU Lokpilot v5 met 10 diodes.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2020, 20:44:50 »
Ik wist niet dat het zo eenvoudig was. Helder verhaal. (y)
Ik dacht dat er in die Lenz-BM1-kastjes nog wat elektronica gebakken zat maar dat valt dus wel mee. Of tegen.
No dress rehearsel, this is our life.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2020, 20:56:43 »
bedankt!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2020, 21:02:53 »
@Harm: Graag gedaan.
@Marc:

Het is inderdaad zo simpel  ;D Er zit geen extra elektronica in. In de BM2 en BM3 zit wat meer spul. Maar ook niet echt schokbarend, iets met relais om seinen te schakelen. Je zou ook nog met  minder diodes alleen het remmen kunnen regelen. Dat is volgens mij ook nog mogelijk. Ik ga dat nog eens proberen :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2020, 08:20:25 »
Mmm ik begin nu wel erg te twijfelen over de 2 analoge pendelautomaten op mijn Modulebaan.nl bakkie.  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #9 Gepost op: 08 april 2020, 08:43:21 »
@Marc: Waarom denk ik dat ik dit hier op het forum zet ;)  ;D  Ik wist dat er een aantal met zoiets bezig waren.  ;) Dit is echt een hele simpele methode. Het verbaasde mij ook.

Wordt vervolgd.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2020, 08:52:43 »
Ja, nee, je wordt bedankt!  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2020, 10:19:58 »
Ik heb zelf al na uitkomen van die Gold decoder geexperimenteerd met de diodes en het werkt prima! Maar t.o.v  analoog is het wel beperkt. Je kunt digitaal alleen van A naar B en weer terug. De analoge pendelautomaten hebben vaak meerdere mogelijkheden m.b.t. aantal sporen en tussenstops. Wel iets om over na te denken.

Dus als je op een stuk spoor alleen wil pendelen zou ik voor de DCC optie kiezen :)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #12 Gepost op: 08 april 2020, 10:58:52 »
Ja, die conclusie had ik ook al getrokken...   8)
Nieuwe spullen zijn al besteld en de soldeerbout opgewarmd.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2020, 11:06:36 »
 :) ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2020, 11:44:27 »
 ;D

De analoge pendelautomaten hebben vaak meerdere mogelijkheden m.b.t. aantal sporen en tussenstops. Wel iets om over na te denken.

Ik zit even te kijken. Het moet mogelijk zijn om ook losse rem en stopsecties toe te passen. Door minder diodes toe te passen. Mogelijk dan wel met iets van een "timer relais" om de remsectie op te heffen. Dat is een leuk vervolg project ....

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!