Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit?  (gelezen 7735 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit?
« Reactie #60 Gepost op: 04 april 2020, 22:00:51 »
Ah... Mcd = megacandela, maar dat maakt allemaal niet uit, het gaat om de helderheid waar jij tevreden mee bent en dan maakt het niet uit hoeveel cd dat is.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit?
« Reactie #61 Gepost op: 05 april 2020, 09:54:15 »
Het internet afgezocht naar een pasbare oplossing.
Die is er niet echt dus, want de lichtintensiteit (mcd) wordt mede bepaald door de stralingshoek van de led, blijkt.
Heb wel iets gevonden waarmee je bij benadering het aantal lumen kan berekenen en daar hebben we wel iets aan want lumen zijn te herleiden naar Watt (bij benadering dus).
https://www.ledtuning.nl/nl/lumen-calculator

Maar echt helpen doet het mij niet, ik er 4K4 weerstanden voor gezet bij 18V en wit is nu ok (3,5mA) en rood nog iets te fel (3,7mA)

theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit?
« Reactie #62 Gepost op: 06 april 2020, 09:36:49 »
@Norway13, je kunt stoppen met zoeken :P Zoals ook op de Wiki van mcd staat:
Citaat
De millicandela heeft als eenheid slechts beperkt praktische waarde [...]

Naast dat je zelf weer de stalingshoek aanpast met inbouwen, je diffusie toevoegt, mcd niet lineair hoeft te zijn met mA etc. Zit je er ook sterk mee dat wij licht niet lineair zien. Naast dat het halveren van de stroom dus absoluut niet overeen komt met de helft waargenomen licht, is een gevolg ook dat wij licht erg relatief waarnemen. Ofwel, de omgeving waar je het in toepast is van enorm belang. Praktisch gezien op de modelspoorbaan valt er dus niets te rekenen. Ofwel, goed hulpmiddel, koop een paar 10-slagen potmeters van 10k ofzo. Hiermee kan je dan super makkelijk een testopstelling maken. Ben je dan tevreden, pot nameten en vervangen door een standaard weerstand rond dezelfde waarde. Veeeel makkelijker en exacter dan wiskundig afschatten. ;D

En inderdaad, minder stroom mag altijd. Die 20mA is het maximum waar je de led normaal op mag laten werken. En als dat het enige getal (qua stroomsterkte) is wat je hebt is het aardig om dat aan te houden als absoluut maximum. Ofwel, ga je er over heen "issie stuk" ;D Met moderne ledjes (op een modelspoorbaan) zal je toch zelden de maximale hoeveelheid licht nodig hebben. (Zo wel is het vaak nuttig je af te vragen of je het moet willen.) En op het maximum gaan zitten betekend dus ook dat je dus een stabiele/constante stroom nodig hebt. Wat bij gebruik van een weerstand als stroombron dus betekend een hele strakke spanning. Ook dat hebben we vaak niet (zomaar).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit?
« Reactie #63 Gepost op: 06 april 2020, 11:30:44 »
Maar echt helpen doet het mij niet, ik er 4K4 weerstanden voor gezet bij 18V en wit is nu ok (3,5mA) en rood nog iets te fel (3,7mA)
Dat komt omdat een witte LED een andere doorlaatspanning heeft dan een rode.

Plaats tussen min en kathode van de rode LED gewoon een grotere weerstand dan die tussen min en kathode van de witte LED. Dezelfde weerstand gaat geheid helderheidsverschillen opleveren. Ons oog is relatief ongevoelig voor rood bijvoorbeeld, terwijl een slechte kleurweergave van een witte LED ons al snel kan doen geloven dat rood meer licht geeft dan wit, terwijl er bijna dezelfde stroom loopt.

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit?
« Reactie #64 Gepost op: 06 april 2020, 17:15:14 »
Dank voor de uitgebreide toelichting heren.
Een aantal punten was ik inmiddels al achtergekomen en ook die potmeters had ik vrijdag meteen al besteld...., dat werkte een stuk makkelijker inderdaad.

Als ik ergens inhaak of begin op dit forum moet ik eens leren met het begin te beginnen en niet met wat anders...
Ik schets daarom maar weer eens wat ik aan het doen was...
Hier begon het mee...





Er zaten van die mooi gloeilampjes in maar de wisselwerking tussen stuurstand en sluitverlichting was niet toegepast.
Eerst dacht ik eenvoudig de lampjes aan te sluiten op de DR80010, dat leek me het eenvoudigst. En het werkte ook nog, helaas maar even..., wist niet dat zo'n DR80010 zo goed branden kon. Vlak bij de condensator was iets finaal weggebrand. Hoe dat kon snap ik niet maar ik "denk" dat gloeilampen en digitaal niet helemaal samen gaan.

OK, een led'je erin dan. De diameter moest 5mm zijn en eigenlijk, zoals het lampje, 360 graden rondom schijnen om de stuurstandverlichting ook over de rode geleiders te kunnen krijgen. Al snel werd me duidelijk dat dát niet de juiste oplossing zou worden, dus het mooie lichtgeleiding apparaatje terzijde geschoven en iets digitaals gaan verzinnen.
Zo kwam ik bij de 2 kleurige ledjes terecht en met een weerstand ervoor kon ik dat toch eenvoudig op de baanspanning laten branden. De keuze was gering in rood + warm (voorkeur)wit. Maar zoals hierboven, wel gevonden zonder acht te slaan op de overige spec's., 3mm + rood en wit en met een Anode common, was voor mij oke!
Toen ik daar iets van 800 Ohm voorzette en aansloot schrok ik me rot, een schijnwerper was er niets bij....
Op dat moment haakte ik in in dit draadje.
Bij verder zoeken zag ik dus dat er ledjes waren van 10, 200, 1000 2000 etc. mcd. Ook stralingshoeken waren er in alle soorten en maten (kwam ik al tegen bij het zoeken naar 360 graden).
Pas toen begon ik de relatie te zoeken tussen mcd, mA en V. Iets wat dus niet hoeft omdat die 20mA die in de spec's staan er ook niet zoveel tot doen snap ik nu.
Bij het plaatsen van 3K3 weerstanden werd de schijnwerper wat gedimd maar ja, dan kwam ik op rond de 5mA en wist toen nog niet of dat kon. Dat kan dus makkelijk naar nu blijkt. En zonder dat ik me ernstig zorgen maakte kon 4K4 ook nog wel (helaas niet van hogere waarde besteld) en zelfs de potmeter van 5K Ohm kon nog toegepast worden. Heb er nog even aan gedacht die erbij te zetten maar heb toch voor hoger weerstanden gekozen die morgen binnen komen.

In de beperkte uitgaans perikelen van vandaag de dag heb ik me evengoed weer prima vermaakt en dankzij het forum wéér meer kennis opgedaan!

Thxs

Theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit?
« Reactie #65 Gepost op: 06 april 2020, 19:52:31 »
Hoi Theo,

maar ik "denk" dat gloeilampen en digitaal niet helemaal samen gaan.
Op zich gaan digitaal en gloeilampjes prima samen. Maar er zijn twee dingen om rekening mee te houden:

1) Okay, decoders houden van ledjes. Ze gebruiken minder stroom dus de schakeling om ze aan te sturen hoeft niet super groot. Maar, we hebben ook nog zaken als rookgeneratoren dus echt super klein zijn ze ook niet, een gloeilampje gaat dus ook wel prima.

2) Maar, een analoge trein was niet bedoelt om continue op de maximale railspanning te staan. Fabrikanten wisten dat ook en om de lichtopbrengst ook bij lage snelheden iets redelijks te laten zijn zitten er vaak gloeilampjes in voor een redelijk lage spanning. Immers heb je de trafo analoog toch nooit (lang) vol open. Zet je deze dus continue op digitale spanning zullen ze aardig wat meer stroom vragen dan analoog gebruikelijk was.. En dat kan precies te veel zijn voor punt 1.

En om dat ik te kunnen schatten is het handig als fabrikanten ons deze informatie geven. En gek genoeg staat er alleen iets over op de website van Digikeijs, niet in de handleiding ::)
Citaat
De mini led verlichting modelbouw is uitgerust met vier extra functie uitgangen waarvan elke strip belastbaar is tot 500mA.
En ook daarvan moet ik gissen wat nu precies bedoelt wordt. Mag elke uitgang met 500mA belast worden? Is dat alleen de som van alle uitgangen? Is dat inclusief de ledjes op de strip zelf? Allemaal? Dus ik snap de verwarring :-\

Ook de verwarring rond de 20mA snap ik. Heeeeeel veel websites (en mensen) gebruiken lukraak die 20mA om mee te rekenen zonder uit te leggen wat het is. En die 20mA is op zich ook prima om mee te rekenen maar de uitkomst is dat je daarmee de minimale weerstand berekend (voor gangbare ledjes). Er handig gegeven natuurlijk, maar ze vertellen het er voor beginners vaak niet bij:-\


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox