Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:40:30
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
  

Auteur Topic: Verfraaien D-trein rijtuigen  (gelezen 18612 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #30 Gepost op: 23 april 2020, 11:27:39 »
Het tweede rijtuig is inmiddels ook gereed.
Het dak zag er veel beter uit.


Het dak na de verfbehandeling en drybrushing.


Ook de handgrepen waren fatsoenlijk gemonteerd.


Het vervolg bestaat uit het verfraaien van de overige 2e Klasse rijtuigen en het 1e Klasse rijtuig.
Hiervan(het 1e Klasse rijtuig) verschijnt later een verslag.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #31 Gepost op: 25 april 2020, 21:02:47 »
Het 1e Klasse rijtuig, A4yse-30/55

Dit rijtuig was al voorzien van (led)verlichting, dak voorzichtig losmaken.


Inrichting zoals bekend zodat de banken makkelijk los te maken zijn. Ook de gangwand gaat makkelijk los zodat deze eenvoudig te schilderen is.


Maar nu geraak ik zowat in een spagaat qua kleur van de banken. Vagonweb laat een rode kleur zien terwijl mijn DB-fahrzeug-lexikon een groenige kleur laat zien.




Toch maar gekozen voor rood, H 153 met H 147 voor de hoofdkussens. Wanden gang H 126(onder) en H 147(boven). De vloer is in H 128 geschilderd.




Vagonweb heeft ook een duidelijke foto van de gang en binnenkomst op het balkon bij het toilet.




En het rijtuig is gereed voor de inzet.  Wat nu nog op stapel staat zijn de overige 4 2e Klasse rijtuigen maar daar komt geen verslag van omdat die hier boven al aan de orde is geweest.
Wanneer deze klaar zijn ga ik verder met de Silberlinge.

Toch even 2 foto's plaatsen van het interieur. Blijkt dat de vorige eigenaars de rijtuigen hadden voorzien van andere nummers. Scheelt mij weer omnummeren.


« Laatst bewerkt op: 25 april 2020, 21:51:52 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #32 Gepost op: 02 mei 2020, 17:59:13 »
Van 1 van de A4üm rijtuigen heb ik nu de bagagerekken geplaatst. Tevens de reizigers een plek gegeven.


Grt, Ronald.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #33 Gepost op: 02 mei 2020, 21:25:20 »
fraaie rekjes.
Knal je der nog koffers in?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #34 Gepost op: 02 mei 2020, 22:00:18 »
HJ, dank.

Hmm, daar vraag je me wat. Zal eigenlijk wel moeten maar wat zie je daar straks nog wat van?
We gaan de grijze massa even aan het werk zetten.
Grt, Ronald.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #35 Gepost op: 03 mei 2020, 11:11:26 »
Lekker bezig Ronald!

Gr, Rob

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #36 Gepost op: 05 mei 2020, 14:58:12 »
Omdat ik aan het wachten ben op de onderdelen van de Silberlinge heb ik de Pw4i-31 van Roco even aangepakt.

Interieur geschilderd en de binnenkant van de wagenbak.


Het rijtuig heb ik voorzien van vouwbalgen, in- en uitgeklapt.




Hebben ze zo ooit gereden i.p.v. met schaarhekken welke zo geleverd zijn? Op het "Stummi" forum was er een interessante discussie:
Citaat:"Könnte man an dem Wagen Faltenbälge anbringen ? Stimmen die Bedestigungsnasen überein ?
berndm hat geschrieben:
Leider hat Roco die Eilzugwagen dieser Serie mit Faltbälgen und ohne die Aufstiege zum Dach ausgeliefert.
Macht irgendwie auch Sinn, denn die Leitern dienten ja nur, um die Befestigung der Schlußlaternen zu erreichen.
Gegen Ende der 1950er mit der zunehmenden Elektrifizierung hat man dann die Schlußleuchten weiter nach unten gesetzt, um die Unfallgefahr mit dem Fahrdraht zu vermeiden.
Der Wagen lässt sich so universeller, sprich für einen größeren Zeitraum einsetzen.

Ob der Abbau der Dachkanzel bereits bei der jungen DB im Zuge der Wiederinstandsetzung stattgefunden hat, kann ich nur vermuten.
Viele Gepäckwagen habe diese bei Umbauarbeiten verloren, war wohl billiger, das Dach normal zu reparieren". Einde citaat.

Zou dus betekenen dat de ladders ook nog verwijderd moeten worden en er sluitlichten ervoor in de plaats moeten komen, zoals te zien is op onderstaande foto.



Foto is afkomstig van: eisenbahnerinnerungen

Mocht iemand in het bezit zijn van een onderdelenzakje van de Eilzugwagen van Roco(44546, 44547, 44548 TP III of 44232A, 44552, 44554 TP IV) dan zou ik ze graag willen overnemen zodat ik dit kan aanpassen.

Ook heb ik de Bye-667 rijtuigen omgenummerd met het Gaßner setje P 323.
B4ywe 72 748 nür


B4ywe 72 049 nür


Uiteindelijk gaat ze rijden in de navolgende combinatie:


« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 15:05:24 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #37 Gepost op: 05 mei 2020, 18:35:17 »
Zou dus betekenen dat de ladders ook nog verwijderd moeten worden en er sluitlichten ervoor in de plaats moeten komen, zoals te zien is op onderstaande foto.

Mogelijk volstaat het om een stukje boven de bufferbalk twee houders te maken voor sluitlantaarns. Ik weet niet hoe het verplaatsen van sluitseinen bij bagagewagens ging maar bij personenwagens werd er volgens mij gewoon een houder voor een sluitsein/-lantaarn gemaakt.
Zie ook hier: https://de.wikipedia.org/wiki/Gepäckwagen_(Eisenbahnwagen)
De houder ziet er dan zo uit als bij dit rijtuig boven de buffers zichtbaar is: https://www.vvm-museumsbahn.de/?id=vv-C253

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt. Als je werkende sluitlichten wilt is het inbouwen van vaste verlichting een beter idee dan losse sluitlantaarns. Als je het er gewoon correct uit wilt laten zien ben je er met lantaarnhouders, voor zover correct en gewenst, makkelijker mee klaar.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 20:28:56 door Priegelman »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #38 Gepost op: 09 mei 2020, 15:20:33 »
Heer Priegelman,

Dank voor uw reactie, daar gaan we naar kijken.

En nu iets geheel iets anders, de WR4üe-39. Daar was ik al mee bezig totdat ik DIT artikel tegenkwam.

Vandaag kwamen ze binnen, de tischlampe.


Het geschilderde interieur(banken H 86, tafelkleed H 34, wanden H 133, vloer H 32 en keuken H 196) met los de "foute" lampen.


De gaten "dicht" gemaakt met een stukje styreen wat gelijk als kleed kon figureren. Hier vanaf de onderzijde gezien.


Lampen geplaatst en geschilderd.(houder H 54 en kap H 34)


Gezien met interieur in de kap.


Klaar.


Vergelijking met de "verkeerde" en "goede" lampen.
Boven(eigen exemplaar) voor en onder(eigen exemplaar) na.


In DIT artikel wordt er nog meer vergeleken en verbeteringen voorgesteld.

Omdat ik nog steeds aan het wachten ben op de div. onderdelen van de Silberlinge ben ik maar begonnen met de onlangs verworven Bc4üm "Hummel Reise" van Lima.
Kleur: Banken H 78 en vloer H 79




Gelijk kom ik voor een uitdaging te staan omdat de Lexikon vermeld dat er 10 coupé's zijn terwijl mijn model er 12 had. De plattegrond laat dat ook zien. Heb inmiddels 1 coupé omgebouwd als begeleiders ruimte dus houd ik 1 extra coupé over.


Wordt vervolgd.....
Grt, Ronald.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #39 Gepost op: 09 mei 2020, 17:15:06 »
Omdat ik aan het wachten ben op de onderdelen van de Silberlinge heb ik de Pw4i-31 van Roco even aangepakt.

Hebben ze zo ooit gereden i.p.v. met schaarhekken welke zo geleverd zijn?

Zou dus betekenen dat de ladders ook nog verwijderd moeten worden en er sluitlichten ervoor in de plaats moeten komen, zoals te zien is op onderstaande foto.

Beste Ronald,

Volgens het Taschenbuch Deutsche Reisezugwagen, pag. 200, zijn bij de ombouw in 1957 vouwbalgen aangebracht. Ook zijn er geen ladders te zien op de foto (tijdperk IV), net zo min als sluitlichten.

Hoop dat dit je op weg helpt.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #40 Gepost op: 09 mei 2020, 17:37:44 »
Wies,

Heb je daar ook een foto van? En tevens een foto van de omslag van het boek? Alvast bedankt voor de genomen moeite.
Grt, Ronald.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #41 Gepost op: 09 mei 2020, 17:49:01 »
Mooie update's weer. Heel leuk om een coupe om te toveren in een begeleiders"abteil" en die tafellampjes zien er goed uit, veel beter dan wat er origineel inzat, heb me destijds ook kapot geërgerd aan die lampjes toen ik dat rijtuig nog had.
Groeten,
Richard

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #42 Gepost op: 09 mei 2020, 19:17:37 »
Hallo Ronald,

Ik ben niet de eigenaar van de foto, dus moeilijk om een afbeelding te maken en hier te plaatsen (mogelijke copyrightperikelen). Desalniettemin, toch even gegoogeld en dit gevonden: http://www.jernhesten.dk/webarkivet/Joergs-eisenbahnen/gal_wag_rw3/gal_wag_rw3_1983-083-09.html

Dit is niet de foto uit het Taschenbuch, maar wel hetzelfde type.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #43 Gepost op: 09 mei 2020, 22:12:34 »
Citaat
Heb inmiddels 1 coupé omgebouwd als begeleiders ruimte dus houd ik 1 extra coupé over.
Dat komt omdat de Lima een wagen conform het plan van de Bcm 241 is en het plaatje in het boek conform Bcm 243. Die hadden 1 coupe minder en hadden daardoor het DB logo karakteristiek onder het middelste raam.

Dirkjan

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Verfraaien D-trein rijtuigen
« Reactie #44 Gepost op: 10 mei 2020, 00:59:12 »
Dirkjan,

Kijk, dat is dan ook weer opgelost. Het boek vermeld alleen de vermelding Bcüm(240).
Dank voor deze melding.
Grt, Ronald.