Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Flacatlan in N  (gelezen 2639 keer)

Frank69

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Flacatlan in N
« Gepost op: 29 maart 2020, 18:34:18 »
Flacatlan, algun lúgar en Mexico (Flacatlan, ergens in Mexico)

Gisteren was het eindelijk de grote dag – de opening van de nieuwe spoorlijn in Flacatlan, algun lúgar en Mexico. Na jaren van onderhandelen, het aankopen van nieuw onroerend goed, en onder tafel met een goed gevulde portemonnee het overtuigen van de juiste mensen, werd vier jaar terug eindelijk de eerste spade de grond in gestoken van de nieuwe lijn. Helaas zijn van dat historisch moment weinig beelden bewaard gebleven.





Nu, vier jaar na de aanvang van de werken, is er een nieuw hoogtepunt bereikt. De basis van de nieuwe lijn is gelegd, er kan gereden worden! De Mexicaanse spoorwegen zijn dusdanig trots dat zelfs zonder ballast gereden word.
Onbevreesd voor het grote virus pandemie, gesponsord door Corona (voor alle duidelijkheid: het biermerk) en onder grote belangstelling van genodigden en media, heeft de huiselijke presidente in Flacatlan de nieuwe lijn geopend.







De spoorlijn is dus nog lang niet klaar. Er moet nog veel gebeuren, en dus ook het ballasten. Dat zal weer tijd, moeite en geduld vergen en met de bekende Mexicaanse planning te maken krijgen (lees: vertragingen).
Maar dat vergeten we voor een dag. Nu is het feest, onder het genot van een weldadige mexicaanse bbq en ijskoude virusvrije drankjes  :P ;).



Dank voor jullie geduld en begrip,
Frank
Mijn baan "Flacatlan in N".

Frank69

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Flacatlan in N
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2020, 18:37:02 »
In mijn openingspost heb ik me niet voorgesteld. Ik ben Frank, al een lange tijd wonend bij Brussel maar oorspronkelijk uit Nederland. Ik volg al een aardig tijdje het forum maar nooit de stap durven zetten. Met vol verwondering zie ik het moois dat jullie weten te maken. Zoals jullie kunnen zien kan ik daar niet aan tippen, toch zal ik jullie zo nu en dan kwellen met updates  :).

Het plan van mijn N-baan is als volgt. Het is een ovaal langs de wand voor het continue laten rijden maar met verbindingen dat er ook een soort hondenbot ontstaat.


Het is langgerekt, 9m30 langs de voorkant, maar is al ingekort vergeleken met mijn oorspronkelijke plan. Het idee was om het ook links voort te zetten langs de schuine wand en verder naar beneden net als het rechts rechts gedaan is. Dat leek mij toch wel wat te veel hooi op mijn vork gezien het tempo dat ik maak. Waarschijnlijk komt er links nog wel een open staging yard om de treinen op te stellen. Daarvoor is al een wissel voorzien.

Na dit hoogtepunt ga ik langzamerhand aan het landschap werken. Zo nu en dan zal ik de voortgang posten.
Veel modelspoorplezier in deze vreemde tijd!
Mijn baan "Flacatlan in N".

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Flacatlan in N
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2020, 18:39:41 »
Hoi,

Welkom, je valt gelijk met de deur het forum binnen met Megikaans thema .

Ik zet op volg ;D

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Flacatlan in N
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2020, 19:21:13 »
leuk weer een N spoorder
en met een origineel thema
met vriendelijke groet
kees

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Flacatlan in N
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2020, 22:08:19 »
Welkom Frank!

Originele baan! Ik ga dit zeker volgen. (y)

Vriendelijke groet, Tis
********

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Flacatlan in N
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2020, 22:43:16 »
Welkom, Frank. Leuk thema, weer eens wat anders!  (y)

Leen.

Frank69

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Flacatlan in N
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2020, 12:26:58 »
Allen dank voor jullie warme woorden!  (y) :D

Voor diegenen die een overzicht van de baan willen, op youtube is er een rondrit.
<a href="https://www.youtube.com/v/Q8hYtauxHN8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Q8hYtauxHN8</a>

Groeten,
Frank
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2020, 14:03:27 door Frank69 »
Mijn baan "Flacatlan in N".

Frank69

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Flacatlan in N
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2020, 15:57:38 »
Winkels dicht dus maar online wat verf besteld om de rails te verweren. Levering vertraagd, maar goed, genoeg dingen te doen.

Ondertussen maar eens bewaagd aan het nabouwen van een eenvoudig gebouwtje. Jaren terug was ik in Monterrey met mijn schoonbroer op weg naar de plaatselijke modeltreinclub toen we langs een authentieke cerveceria kwamen. Het ligt pal naast een driedubbele spoorlijn vlakbij het grote rangeerterrein van Monterrey. Toen niet de reactie gehad om het te fotograferen maar terug kunnen vinden op google maps. Ziet er eenvoudig uit dus moet het niet moeilijk zijn om na te maken, toch?



Een eerste poging aardig gelukt maar de paintjob niet zo fantastisch. Het wit is uit de Tamiya spuitbus. Het blauw is met de hand maar eigenlijk te donker. Hoekjes erop om de grote naden te verdoezelen. En als je goed ziet heb ik de evergreen ook nog omgekeerd gebruikt ... was niet al te wakker blijkbaar.



Een tweede poging gedaan met evergreen v-groove - dat kan niet verkeerd gaan  :D - met beter resultaat. Nou ja, op een zijde na die maar niet goed in de verf wil komen. Wel goed ontvet en zo, en eerste een primer laag, maar op de een of andere manier pakt het niet echt. ???





Oeps, op de laatste foto is die naad aan de achterkant wel erg duidelijk te zien ... Ik zie nou ook dat het puntdak eigenlijk te hoog is. Nog een derde poging wagen? Het was toch niet zo moeilijk gebouwtje? Toch maar eerst met het landschap beginnen. Eerst maar een nachtje of wat er over slapen.


Mijn baan "Flacatlan in N".

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Flacatlan in N
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2020, 16:13:55 »
Gewoon doorbouwen met het huidige gebouwtje. Vergeleken met de foto is ie toch al te breed. Maar Centraal Amerika kennende kom je erg veel van dit soort huisvlijt gebouwtjes tegen. Er zal altijd wel ergens een origineel staan dat jij nu nabouwt, alleen heb je de foto nog niet ;)
Ik ben benieuwd naar je baan. Mexico was best wel leuk om door heen te trekken. Ik heb ooit nog de gedachte gehad om Creel na te bouwen, maar daarvoor heb ik de lengte nooit gehad.

Groet,
Michel

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Flacatlan in N
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2020, 20:09:22 »
de foto is een gebouwtje wat al heeel oud is  en het nodige aan gedaan is
naadje dichtsmeren ,voorkant  vlak plamuren etc etc
De basis is er inmiddels toch !
bovendien het moet niet mooi zijn toch
groet kees

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Flacatlan in N
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2020, 20:51:44 »
Ik ben er niet geweest maar kan me zo voorstellen dat je ook direct een lege verpakking had kunnen gebruiken.

Maw hoe ga je de reclames doen.?
Tothebeach, Michel heeft daar wel voorbeelden van.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re: Flacatlan in N
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2020, 01:10:17 »
Leuk N spoor Mexico.
Mooi en uniek project.

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Flacatlan in N
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2020, 13:46:29 »
Maw hoe ga je de reclames doen.?
Tothebeach, Michel heeft daar wel voorbeelden van.
Koen verwijst naar dit draadje voor muurreclames. Maar dat is eerder een mogelijkheid om muurreclames zelf te schilderen.

Groet,
Michel

Frank69

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Flacatlan in N
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2020, 18:22:00 »
@Michel, Kees; tja, het is inderdaad juist de bedoeling dat het gebouwtje er niet te perfect uitziet. Dus, verder ermee!

@Koen: ik heb al eerder decals gemaakt voor het goederenloodsje in de laatste foto van mijn eerste post. Ik heb er toen meer gemaakt die geduldig liggen te wachten. Hopelijk komt dat dus wel goed. De methode van Michel geeft ook een mooi resultaat. Die houden we in het achterhoofd.

@Chris: ik probeer een mexicaanse sfeer te scheppen, hopelijk lukt dat. Het is wel redelijk uniek. Gelukkig is er tegenwoordig veel rijdend materieel verkrijgbaar. Mijn grootste probleem zal het vinden zijn van mexicaanse mensjes in N.

groeten,
Frank
Mijn baan "Flacatlan in N".