Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:21:57
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0
door
Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn
door
Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje
door
Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉
door
kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag``
door
DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool
door
Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen
door
Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden
door
Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
DAF YA-314 Algemeen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: DAF YA-314 Algemeen (gelezen 2211 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12316
DAF YA-314 Algemeen
«
Gepost op:
28 maart 2020, 09:25:02 »
DAF YA314
In de jaren vijftig van de vorige eeuw ontstond bij de Koninklijke Landmacht de noodzaak om het rijdend materieel te vervangen. De bestaande voertuigen waren na WWII door de Landmacht 2e hands verkregen via het Mutual Defense Assistance Programme (afgekort tot MDAP)uit de voertuigdumps van de Geallieerden. Doordat deze voertuigen een mix van Engelse, Canadese en Amerikaanse voertuigen was, bleken onderhoud en aanvoer van reservedelen een logistiek probleem en standaardisatie was daarom noodzakelijk.
Op 20 december 1951 ontving DAF een grote regeringsorder van 175 miljoen gulden voor de levering van, in eerste instantie, 3.600 stuks voertuigen aan de Koninklijke Landmacht.
Een paar jaar later ontving DAF, dit was op 24 mei 1955, opnieuw een regeringsorder van 25 miljoen gulden voor de bouw en levering van duizend stuks vierwielaangedreven voertuigen van het type YA 314 aan de Koninklijke Landmacht. Uiteindelijk werden er, na vervolgorders, 4406 stuks van het type 314 & 324 geleverd.
De YA314 had geen stuurbekrachtiging en geen verwarming. De cabine, met neerklapbare zijruiten, kon alleen verwarmd worden door de tussen de stoelen geplaatste schotten van de motorkap op een kier te zetten waardoor de motorwarmte (en ook de herrie en oliedampen) de cabine instroomde(n). De waarde van het voertuig bedroeg 25 000 gulden.
Typeaanduiding
De typeaanduidingen: (YA, YK, YF-314/324), zijn op de volgende manier samengesteld:
Y = militair voertuig
A = algemeen, (K = Kipper, F = Fuel/Tankauto)
3 = laadvermogen in tonnen,
1 resp. 2= de serie,
4= het aantal wielen.
De YA314 is in twee series gebouwd:
De eerste serie YA-314 is gebouwd van 1955 tot 1960 en had een open laadbak met- of zonder huif.
De tweede serie YA-324 is gebouwd van 1961 tot 1965, als vervolgserie met een gemodificeerd en iets versterkt chassis, verzwaarde achterveren (meer veerbladen), andere schokbrekers op de voor- en achteras en de achterbrug is vervangen door een DAF in plaats van het merk Timken.
De YA314 kwam in dienst als Algemene voertuig met huif, maar al spoedig kwam er ook een Bureauwagen met metalen opbouw, een Toolset (mobiele werkplaats) met metalen opbouw en als Verbindingsdienstauto metalen opbouw. Deze laatste was weer onder te verdelen in Lijnencentrum, (Veld)Telefooncentrale, Telexwagen, en Draaggolfwagen. De wagens voor de Verbindingsdienst zijn ingericht bij Van Rietschoten en Houwens aan de Sluisjesdijk op Charlois. Naast de verbindingsapparatuur waren de wagens voorzien van een elektrische kookplaat.
Het YA 314/324-chassis diende ook als basis voor; Compressorwagen, Tankauto (YF), Kiepwagen (YK),
Deze zijn ook voorzien van een huif maar zijn duidelijk herkenbaar aan de kortere laadbak.
De voorgenomen YA414, een viertons uitvoering van de 314, is nooit bij DAF in productie gegaan. Het betrof een prototype dat door DAF is ontwikkeld en bij het Spaanse Pegaso in licentie gebouwd is.
Model
Artitec en Dennissen hebben allebei de YA314 als h0 en N schaalmodel in hun assortiment. Artitec levert het model als resin bouwpakket en als kant en klaar product terwijl Dennissen modelbouw uit Cuijk alleen een resin bouwpakket van de YA314 kan leveren. Daar ik vrij recent over enkele Dennissen bouwdoosjes kan beschikken, ga ik hier de YA314 bespreken. Een waarschuwing vooraf; het is/zijn geen kits die zomaar door een onervaren modelbouwer in elkaar gezet kunnen worden. Veel onderdelen zitten nogal stevig aan hun gietbomen vast en zijn zonder schade te veroorzaken, zeer moeilijk te scheiden
02 het bekende doosje met de uitgestalde inhoud. Let even op de vrij forse gietdelen die aan de componenten vast zitten. Bij het los zagen snijden valt er geheid schade die dan weer hersteld moet worden met de bekende strips van Evergreen.
03 Het schoongemaakte chassis
04 Nu van op de zijkant gezien met zicht op de cardanassen
05 De laadbak met de aangebrachte spatborden
06 Laadbak en chassis nog van elkaar gescheiden
07 Beide componenten “droog” op elkaar gepast
08 Ook even de huiven voor laadbak en cabine gepast. De achterhuif is licht beschadigd en moet met wat plamuur gemodificeerd worden.
09 De cabine is op het onderstel gefixeerd en daarna zwart gespoten
10 Helaas nam de wind beslag op mijn chassis en kwakte het op de grond waarbij de linker bumper het leven liet en de cabine wand scheurde..
11 foto gemaakt met mijn telefoon laat duidelijk de schade aan de bak zien die door het lossnijden van de gietboom is ontstaan.
12 Na het 1e zwart spuiten komt het leger groen op het model. De huif van de bak heeft een ander groen als de wagen. Als de verf droog is worden de decals, die mee geleverd worden, aan de voorzijde van de wagen geplakt. Vergeet dit niet daar je er later niet meer bij kan!
13 Gebruik voor het lossnijden van de decals een zeer scherp mes en maak gebruik van de Micro Set en Micro Sol vloeistoffen
14 Breng de wielen aan, het kan niet missen waar wie moet komen daar de voorwielen een rond gat en de achterwielen een vierkant gat hebben. Nu is het tijd om het zeer kwetsbare takkenvanger te plaatsen.
15-19 Enkele plaatjes van de complete wagen zonder huif. De lading bestaat uit munitiekisten van het merk Roco Minitanks
16
17
18
19
20 De YA314 met huif in een lichtere kleur groen
21 Ook hier is te zien dat de cabinezijwand gescheurd is, helaas maar het is niet anders.
22 De volgende projecten staan al op stapel
full stop
«
Laatst bewerkt op: 28 maart 2020, 09:34:44 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
MOVisser
Offline
Berichten: 6169
Re: DAF YA-314 Algemeen
«
Reactie #1 Gepost op:
28 maart 2020, 13:28:34 »
Het zonder meer losmaken van de "klont" en het model doe ik in stapjes.
Mini boormachine en flexibele as.
De grootse massa verwijder ik/zaag ik weg met een slijpschijfje in de flexibele as.
Som ga ik er mee door tot 2 a 3 mm vanaf het eigenlijke model door ermee te slijpen/schuren.
Dan verwijder ik het slijpschijfje en ga met de ronde schuurkop (rond 1 cm) op as aan de gang en dan steeds een beetje verder tot het eigenlijke model de vorm heeft die het zou moeten hebben.
Daarmee voorkom ik afbreken van het model.
Ook het chassis bewerk ik met het slijp-schijfje. Cruciale delen dan nog bijwerken met een mini vijltje.
Ronald
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
AndréDev
Een trein is nooit genoeg
Offline
Berichten: 1437
Always on track!
Re: DAF YA-314 Algemeen
«
Reactie #2 Gepost op:
28 maart 2020, 15:14:17 »
Mooi model Hans.
Maar wat de schade aangaat.....Ronald
Hans is dat lompe gedoe op zee gewend
Die begrijpt niet dat modelbouw met liefde en gevoel gaat...
En niet alsof je op hoge zee met geweld aan een roer loopt te rukken!
André
Gelogd
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: DAF YA-314 Algemeen
«
Reactie #3 Gepost op:
28 maart 2020, 15:50:25 »
mwah, ben altijd erg voor modelbouw met geweld, dus das t probleem niet, gewoon gietblok in de bankschroef en je kan helemaal los met een ijzerzaag, millimeter van je onderdeel af dwars door t gietblok zagen en daarna de rest rustig vijlen en knabbelen. Maar ja, das wat mij betreft de subtiele methode en dus laf.
Het mooiste is natuurlijk altijd gewoon de kniptang erop en heel hard knijpen en dan de onderdelen door de hele kamer schieten. Even afgezien van standaard een uur zoeken gaat dat ook best goed, en het is dom en lomp, wel een groot voordeel vind ik altijd.
Zelf besteed ik altijd wel enige aandacht aan proberen onderdelen zo op te zetten dat ze later goed van t gietblok afbreken, maar ja, dat blijft proberen, t lukt de ene keer beter dan de andere zegmaar.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
MOVisser
Offline
Berichten: 6169
Re: DAF YA-314 Algemeen
«
Reactie #4 Gepost op:
28 maart 2020, 18:44:49 »
Inderdaad:
hit any key.
Ronald Visser
(het is maar een tip, wil niet zeggen dat je het dan ook moet uitvoeren)...
«
Laatst bewerkt op: 28 maart 2020, 18:46:52 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
AndréDev
Een trein is nooit genoeg
Offline
Berichten: 1437
Always on track!
Re: DAF YA-314 Algemeen
«
Reactie #5 Gepost op:
28 maart 2020, 19:09:23 »
Die Floriz
Je blijft gelukkig lekker lomp en onbenullig met bouwen
Hoe is het met jou bouw praktijken??
André
Gelogd
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
DAF YA-314 Algemeen