Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 11:36:53
Ridder Gerco van Beelen door Rob Bennis
Vandaag om 11:31:30
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
Vandaag om 11:20:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.  (gelezen 2942 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12333
    • sleutelspoor
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Gepost op: 30 september 2015, 11:26:44 »

Bij de aanpak van de verouderde Calandbrug in de haven van Rotterdam wordt gekozen voor een oplossing waarbij het treinverkeer en de zeescheepvaart elkaar niet meer kruisen. Dit schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag aan de Tweede Kamer. In 2013 maakte Mansveld al bekend 158 miljoen euro te reserveren voor de aanpak van de brug. Eerder dit jaar werd duidelijk dat uit de Europese TEN-T subsidie nog eens 60 miljoen wordt bijgedragen. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de realisatie van de nieuwe verbinding via de Theemsweg op zich en heeft hier 80 miljoen euro voor gereserveerd.
De stalen Calandbrug uit 1969 is in 2020 aan technische vernieuwing toe. De brug is een belangrijk verkeersknooppunt: al het treinverkeer over de Betuweroute van en naar Europoort en de Maasvlakte rijdt er overheen, de brug vormt de enige toegangspoort voor de zeescheepvaart van en naar de Brittanniëhaven en vormt bovendien een doorgaande wegverbinding voor auto- en vrachtverkeer. Door de havenspoorlijn te verleggen rijdt het treinverkeer straks niet langer over de Calandbrug, maar via een nieuwe verbinding op een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg. De brug voor het wegverkeer blijft liggen en wordt gerenoveerd.
Optimale benutting Betuweroute
Met de keuze voor het verleggen van de spoorverbinding wordt het probleem dat het toenemende treinverkeer op de Betuweroute in de toekomst te vaak moet wachten op schepen die onder de brug door willen varen voorkomen. Met het oog op de ontwikkeling van de Betuweroute is het belangrijk dat de capaciteit van die verbinding straks optimaal kan worden benut.
Omdat een goede doorstroming van het verkeer van groot belang is voor de Rotterdamse haven is gekozen voor het zogeheten Theemswegtracé. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de voorbereiding en de aanleg van de nieuwe spoorverbinding op zich. Nu de hoogte van de TEN-T subsidie bekend is, werkt het havenbedrijf aan een kostendekkend plan voor de nieuwe spoorverbinding. Dit plan moet in december van dit jaar rond zijn.
Eind dit jaar definitief besluit
Als het Havenbedrijf Rotterdam de financiering niet rond krijgt, dan herziet staatssecretaris Mansveld haar keuze voor het Theemswegtracé. In dit geval wordt de Calandbrug volledig gerenoveerd voor gebruik via weg én spoor. De levensduur van de brug wordt dan met minimaal vijftig jaar verlengd. Door dit jaar nog een definitief besluit te nemen, kan de oplevering van de nieuwe spoorverbinding in 2020 plaatsvinden.
De keuze voor het Theemswegtracé is door het ministerie van IenM en het Havenbedrijf Rotterdam gemaakt in overleg met Rijkswaterstaat en ProRail. De verwachte milieueffecten vallen binnen de wettelijke kaders. De wensen en bezwaren van omwonenden, bedrijven en betrokken gemeenten zijn in de keuze meegenomen.
bron:RWS
« Laatst bewerkt op: 30 september 2015, 11:38:40 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2015, 16:07:39 »
Interessant stukje.

Maar hoe loopt het beoogde trace dan verder, hoe komt het weer op het oude trace terecht en waar kruist de spoorlijn weer de Europaweg/ N15?  Bijvoorbeeld parallel aan de Neckarweg? of een brug over de Hartelkanaal, of..? Moet Golfclub Kleiburg vrezen voor hun locatie? Dan moet ik ff mijn schoonmoeder inlichten.  ;)

Greetz, Jerome




johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. Theems tracé
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2020, 17:54:10 »
Even het draadje weer oppakken. Rij hier regelmatig even langs. Indrukwekkend hoe dit allemaal gemaakt wordt.

https://youtu.be/yXXB48c0Zr8

https://youtu.be/wnlVike_5d8.

https://youtu.be/wvMKwbT4LKs

Heb nog een paar foto’s, maar krijg ze niet geüpload.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2020, 18:13:28 door johanw »
Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Theemse tracé. treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2020, 18:14:35 »
Hier een paar foto’s




« Laatst bewerkt op: 13 maart 2020, 20:11:36 door johanw »
Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2020, 17:05:00 »
De eerste brug wordt gereed gemaakt voor plaatsing. A.s. Zaterdagnacht 4 april wordt deze geplaatst.
Je mag er helaas niet naar toe. De omgeving wordt afgesloten.
https://www.portofrotterdam.com/nl/onze-haven/havenontwikkeling/theemswegtrace#/







Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2020, 16:22:46 »
Voorbereiding nog in volle gang. Brug is inmiddels een stuk omhoog gebracht





Groet Johan Westhoeve.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2020, 14:12:55 »
Voor de liefhebbers een paar filmpjes van Youtube:

Theemswegtracé - overview    https://youtu.be/12sbmjfFMEE     <--- mooi overzicht van het hele bouwproject

Theemswegtracé - Brugdelen inhijsen    https://youtu.be/3dtJaOClFXM

Theemswegtracé - Inrijden Brug Rozenburgsesluis, 4 april 2020    https://youtu.be/TcwVIRlVX1E

Theemswegtracé - Inrijden Brug Rozenburgsesluis, 4 april 2020 - Timelapse    https://youtu.be/TLmFoD7nuGo