Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 15:07:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:58:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 14:57:54
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Tomasso
Vandaag om 14:57:34
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 14:56:17
Update: baan in de tropen door Bert van Gelder
Vandaag om 14:48:48
Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk. door dennie
Vandaag om 14:47:49
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Zsjoske
Vandaag om 14:45:27
Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen. door MOVisser
Vandaag om 14:43:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 14:41:45
Max. draadlengte bij massadetectie door Ben
Vandaag om 14:41:09
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 14:38:00
Line-up foto's van modellen door william_2
Vandaag om 14:34:26
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door Gert Arkema
Vandaag om 14:31:28
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:19:40
Team Mitropa SS ABd 623/626, het grote avontuur door Tomasso
Vandaag om 13:59:42
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 13:53:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:46:05
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Hans Reints
Vandaag om 13:45:22
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 13:33:07
Ultrasone reiniger voor het schoonmaken van een airbrush? door San-Markos
Vandaag om 13:24:20
VERPLAATST: Een nieuw begin door Bert van Gelder
Vandaag om 13:12:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:10:07
Koploper 9.4, DR5000, DR4088LN: Lok keert bij ijken 1x, daarna rijdt hij door... door clickmaniac
Vandaag om 13:05:43
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 13:03:50
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:57:51
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door NS8714
Vandaag om 12:10:27
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:01
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 11:27:35
Croppers Yard, iets kleins in 00 door Whis
Vandaag om 11:26:22
  

Auteur Topic: Waterstoftrein als alternatief voor diesel  (gelezen 4936 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Biesje.nl
Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Gepost op: 26 februari 2020, 21:08:44 »
Hoorde dit net op het nieuws en even info gezocht:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/11/01/testen-waterstoftrein-begin-2020-tussen-groningen-en-leeuwarden/


Grappig.

Nu krijgen we natuurlijk discussies zoals: 'Jamaar de elektriciteit voor de productie van waterstof wordt ook door stinkende centrales gemaakt! Foei!' Het gaat er dan denk ik meer om dat het op stations en in de steden minder gaat stinken en de meeste rommel effectiever uit de gassen van een centrale gefilterd kunnen worden dan door een uitlaat van een trein.

Mvg,

Robert

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9932
    • Mijn fotoarchief
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2020, 21:31:51 »
Net als het stoken van biokool bij de SHM. Mooi dat er naar alternatieven gekeken wordt.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2727
    • Mijn van-alles website
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2020, 21:43:25 »
Alleen zet ik bij die biokool m'n vraagtekens wat duurzaamheid betreft.
Het hele proces om tot zo'n biokool te komen is nogal uhm... energieverslindend.

@ Biesje: het zou mij niets verbazen als energiecentrales relatief gezien wel sterker vervuilen dan de gemiddelde trein-uitlaat en dan vooral omdat de energiebedrijven groot zijn en de vervoerders relatief klein: de laatsten moeten zich waarschijnlijk in allerlei bochten wringen wat betreft uitstoot door Europese regels, lokaal gaat er nog een schepje bovenop door opdrachtgevers die niet al teveel verstand van zaken hebben maar wel de aller-aller-allernieuwste motoren met de allerbeste filtering willen.

De energiereuzen lachen zich (denk ik) suf.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2020, 21:52:04 »
Energiecentrales zijn stationaire installaties. In tegenstelling tot mobiele installaties (voertuigen) maakt het voor een stationaire installatie niet uit als deze groot en zwaar is. Dit maakt het veel haalbaarder om zooi uit de gassen te filteren. Energiecentrales zullen daarom eerder schoner zijn.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3738
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2020, 22:38:20 »
Andere voordelen van waterstof kunnen(!) zijn:
- hoger rendement t.o.v. dieselmotoren,
- energie om waterstof te maken kan uit groene bronnen komen,
- en de eerder genoemde uitstoot.

Energieverbruik en opwekking zal moeten veranderen.

Gr, Bert

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2020, 00:17:08 »
Energiecentrales zijn stationaire installaties.
Ja, en het is efficienter om centraal op grote schaal met turbines energie te produceren dan decentraal in kleine dieselmotoren. De verontreiniging per kW zal minder zijn.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Biesje.nl
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2020, 01:01:04 »
Het is inderdaad veel makkelijker om bij energie centrales de uitstoot te zuiveren. Er is zelfs research gedaan om van de koolstofverbindingen in de gassen/rook weer algen te kweken waar weer biodiesel van 'gebakken' kan worden. Er zijn ook installaties die CO² direct uit de lucht kunnen vangen en er weer brandstof of ander spul van kan maken (samen met kalk word het zand geloof ik? En anders kan het nog in de cola gebubbeld worden)

Mvg,

Robert


ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2020, 01:06:59 »
In Noord-Duitsland rijdt de Coradia iLint al, net zoals dat de Zuid-Koreaanse autofabrikanten Hyundai en Kia waterstofauto's bouwen. De gedachte was dat wanneer op de Noordzee windmolenparken verrijzen en in Noord-Nederland grootschalig zonnepanelen worden geplaatst de opwekking ook een stuk milieuvriendelijker kan. Helaas zijn we nog altijd een grote achterblijver, door bijvoorbeeld 14 miljard aan biomassa te besteden. Daar worden de centrales niet echt milieuvriendelijk van want de gekapte bomen komen o.a. uit Canada. Waterstof via het bestaande aardgasnet distribueren voor auto's en treinen zou een mogelijkheid zijn maar dan moet wel het Haagse paniekvoetbal ophouden.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2020, 07:28:12 »
Door Arjen Janson is er onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Provincie Fryslân naar de voor- en nadelen van waterstoftreinen ten opzichte van elektrisch aangedreven treinstellen op de Noordelijke Nevenlijnen.

De uitkomst van het onderzoek was dat waterstoftreinen exploitatietechnisch, maar ook vanuit milieuoogpunt slechter scoorden dan partiële of volledige elektrificatie. Op dit moment is er een patstelling tussen de Provincie Groningen en Fryslân ten aanzien van de te maken keuzes. Groningen wil zich op de kaart zetten als waterstofprovincie bij uitstek in Nederland. Fryslân kijkt met name naar de exploitatietechnische aspecten en die pleiten niet voor waterstof.

Bron: Arjen Janson en Provincie Fryslân.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18763
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2020, 07:44:03 »
En ondertussen gaan de nieuwe treinen voorlopig maar op biodiesel rijden met wat onduidelijke plannen over latere ombouw naar ..... ?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
    • Altwied im Westerwald
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2020, 07:54:44 »
Het voordeel van een waterstoftrein is dat er verder niets aan het baanvak aangepast hoeft te worden. Er is geen bovenleiding nodig. Je hebt alleen een tankstation voor waterstof nodig (en een aangepaste trein). Voor de provincie is dat natuurlijk aantrekkelijk om diesellijnen milieuvriendelijker te maken zonder al te grote investeringen.

Maar energetisch is het beter om echt electrisch te rijden, omdat bij het omzetten van energie verliezen omtreden:
Voor een waterstof trein moet de electrische energie uit een windmolen (of centrale) eerst worden omgezet in waterstof dmv electrolyse. Daar gaat energie verloren. De waterstof moet vervolgens in de trein in een brandstofcel weer worden omgezet in electriciteit voor de electromotoren van de trein. Ook daar gaat energie verloren.
Een trein die via de bovenleiding wordt gevoed, heeft deze twee tussentijdse omzetting dus niet, en zal dus - overall - energie zuiniger zijn.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18485
    • Pagina van klaas
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2020, 09:34:19 »
Helaas zijn we nog altijd een grote achterblijver, door bijvoorbeeld 14 miljard aan biomassa te besteden. Daar worden de centrales niet echt milieuvriendelijk van want de gekapte bomen komen o.a. uit Canada.
Die centrales zijn niet echt milieuvriendelijk omdat het verstoken van biomassa meer vervuiling veroorzaakt dan het stoken van steenkool. Het is een grof schandaal dat de overheid daar subsidie op verleent. Meteen stoppen met die subsidie, dan houdt het verstoken van  biomassa vanzelf op want in zichzelf is dat helemaal niet rendabel.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3671
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2020, 09:39:01 »
Er zijn zelfs testen verricht met sauerkraut. Zie: https://www.dailymotion.com/video/xja5i0 ;D vanaf 8,40 min.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
    • Altwied im Westerwald
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2020, 09:59:59 »
Die centrales zijn niet echt milieuvriendelijk omdat het verstoken van biomassa meer vervuiling veroorzaakt dan het stoken van steenkool.
Gedeeltelijk waar. Centrales die biomassa verbranden, hebben een veel hogere uitstoot aan fijnstof ed. Inderdaad meer dan oude kolencentrales. De CO2 uitstoot is echter veel minder, en daar gaat het hier om. Dan moet je natuurlijk wel nieuwe bomen aanplanten, anders gaat het verhaal niet op...

Niet dat ik direct een voorstander ben van dit soort centrales die houtsnippers ed direct verbranden. Er bestaan betere technologien om biomassa te gebruiken. Bv door het eerst om te zetten naar olie en dan dat als brandstof gebruiken bv. Of als grondstof voor andere producten, net zoals aardolie dat nu is. In beide gevallen zijn de problemen met fijnstof ed verdwenen.

En ja, als je het hout eerst uit Canada haalt, verlies je toch een deel van de energie weer bij het transport... Dan kun je het toch beter dicht bij huis halen.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18763
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2020, 10:08:52 »
Het probleem met biomassa is vooral dat het uitnodigt om min om meer natuurlijk gebied om te zetten in monocultuur. Dat is waar ze in de VS zo pissig over zijn.
https://www.ad.nl/buitenland/boze-amerikanen-nederlandse-subsidies-voor-biomassa-maken-onze-natuur-kapot~a84b8eed/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.