Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door laurent
Vandaag om 00:42:39
functiemappen decoder Doehler & Haass door saskia
Vandaag om 00:29:35
Raadplaatje door frank002
Vandaag om 00:09:53
Russische pantsertrein in Oekraïne video door Maartenw
Vandaag om 00:01:27
Rondom Charlois door Alewijn
23 mei 2022, 23:52:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
23 mei 2022, 23:45:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
23 mei 2022, 23:11:09
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
23 mei 2022, 22:54:30
No Slot! door Ronald Koerts
23 mei 2022, 22:34:09
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Ivo tB
23 mei 2022, 22:24:47
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
23 mei 2022, 22:17:23
De Hoekse Lijn open door hrp
23 mei 2022, 22:06:30
Bahnstrecke 5867 door Edsko Hekman
23 mei 2022, 21:47:48
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Jeroen Water
23 mei 2022, 21:46:58
"Gordijnen" in ligrijtuigen/couchetterijtuigen. door Ronald69
23 mei 2022, 21:29:32
Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as door erikkral
23 mei 2022, 21:15:31
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door damngrazy
23 mei 2022, 20:53:15
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
23 mei 2022, 20:41:17
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Duikeend
23 mei 2022, 20:24:39
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door 1795
23 mei 2022, 20:17:31
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
23 mei 2022, 20:01:02
Voordelige treinkaartjes door Karben
23 mei 2022, 19:57:12
Baanplannen van langgerekte stations door Jeronimos
23 mei 2022, 19:53:47
Oneindige Overslag 0e RC door Sven
23 mei 2022, 19:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 mei 2022, 18:51:27
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ben
23 mei 2022, 17:01:25
Mooi weer om buiten te spelen door JaJo
23 mei 2022, 16:59:26
Piko 59482 NS 6495 hoe gaat het draaistel open? door Klaas Zondervan
23 mei 2022, 16:43:16
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Rob Ellerman
23 mei 2022, 16:20:22
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door tijgernootje
23 mei 2022, 15:45:48
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 78022 keer)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Falkenheim
« Reactie #510 Gepost op: 17 januari 2022, 10:45:36 »
Als alternatief zou je je pantos met een visdraadje op een vaste hoogte kunnen zetten. Dit heeft tevens als voordel dat er geen slijtage is aan de pantos omdat hij de rijdraad net niet raakt. Ook heb je dan een veilige hoogte om met je pantos omhoog door je spiralen te rijden.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #511 Gepost op: 17 januari 2022, 10:49:46 »
De momentele hoogte tussen de niveaus ( 9 en een beetje centimeter ), zorgt ervoor dat het indraaien van vijsjes onmogelijk is,
Hoe is die hoogte gemeten? Is het de bruto hoogte, dus van bovenkant spoorstaaf tot bovenkant spoorstaaf, of de netto hoogte van bovenkant spoorstaaf tot onderkant van de bovenliggende plaat?
In het laatste geval hoef je misschien niks te doen, want de panto's zullen dan het dak niet raken.

Voor het indraaien van de vijsjes kun je een korte schroevendraaier gebruiken, ook wel stubby genoemd.
Maar ik denk dat het comfortabeler werkt als je eerst de hartlijn op het dak aftekent en dan de hele boel weer uit elkaar haalt.
Als je het niet uit elkaar wilt halen, kun je ook de truc met de gehalveerde flexrail gebruiken. Die kun je tegen het dak lijmen.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2340
Re: Falkenheim
« Reactie #512 Gepost op: 17 januari 2022, 13:21:40 »
Voor de bezetmeldingen; toen ik nog een grotere baan had met een schaduwstation, had ik 1 melder voor de wisselstraat als inkomende melder en per opstelspoor 1 melder als stopmelder.

Dit werkte prima in de combinatie met koploper.

Nu heb ik een kleine baan en veel S88-N melders overgehouden, en heb ik per opstelspoor een begin en een stopmelder. Merk het verschil in rijden niet. Dus wat ik hierboven heb geschetst kan prima!

En inderdaad als je tussen bovenkant railstaaf en onderkant helling erboven 8.5-9 cm hebt, dan zou je wel eens overal met panto omhoog kunnen rijden. Enkele modellen uitgezonder waarbij de panto heel hoog komt, maar die kan je dan alsnog fixeren met een visdraadje waar nodig.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1503
  • Modelrailroading is fun
Re: Falkenheim
« Reactie #513 Gepost op: 17 januari 2022, 14:36:20 »
Falcon10,

volgens NEM 201 zou de onderkant van een rijdraad in de hoogste positie 73 mm BS (Bovenkant Spoor) mogen bedragen. Waarom NEM 202 dit verhoogt tot 75 mm is mij niet duidelijk. Houden we deze 75mm vrije ruimte aan voor een loc met de panto's hoog, 3 mm als hoogte voor rail + bielzen, 3 mm voor geluiddempingsmateriaal en 9 mm als basisplaat dan geeft dit een totale hoogteafstand van 90 mm per omwenteling in de helix. Heb je dit of meer, dan zou je mogelijk overal met je panto's hoog kunnen rijden. E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk of de fabriekanten zich qua hoogte aan de normen hebben gehouden.

Ted

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1828
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #514 Gepost op: 17 januari 2022, 15:03:20 »
De panto drukt tegen de bovenleiding; zonder die laatste, staat de panto dus hoger...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1503
  • Modelrailroading is fun
Re: Falkenheim
« Reactie #515 Gepost op: 17 januari 2022, 15:07:50 »
Ja, dat is logisch. De vraag is hoeveel mm.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1828
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #516 Gepost op: 17 januari 2022, 15:43:38 »
... geeft dit een totale hoogteafstand van 90 mm per omwenteling in de helix. Heb je dit of meer, dan zou je mogelijk overal met je panto's hoog kunnen rijden.

Dan klopt dit dus niet...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Falkenheim
« Reactie #517 Gepost op: 17 januari 2022, 17:59:54 »
Voor het indraaien van de vijsjes kun je een korte schroevendraaier gebruiken, ook wel stubby genoemd.
Maar ik denk dat het comfortabeler werkt als je eerst de hartlijn op het dak aftekent en dan de hele boel weer uit elkaar haalt.
Als je het niet uit elkaar wilt halen, kun je ook de truc met de gehalveerde flexrail gebruiken. Die kun je tegen het dak lijmen.
Je kan ook tussen de bielzen van het spoor gaatjes boren (haaks boren hulpstuk) door de plaat hout. Dan van bovenaf een klein messing boutje erin draaien en aan de onderzijde de draad solderen als bovenleiding voor het onderliggende spoor. Is gemakkelijker om de juiste positie te bepalen, te boren en boutjes in te draaien  :).

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #518 Gepost op: 17 januari 2022, 19:23:56 »
Dank allen voor de feedback. As usual een boel interesante ideeën en ervaringen.
och handig dit forum ;)

De effectieve ruimte tussen bovenkant rail en onderkant volgend niveau is 8,3 cm.
Daarnet viel trouwens nog mijn eurotje over volgende tool om te helpen bij het vastschroeven van vijzen in de bperkte ruimte tussen de verschillende lagen :



of ook nog dit :



Een haakse kop voor op een boormachine.  (y)

Denk dat ik zo eentje ga aanschaffen, is niet het grote geld, en vervolgens wat messing schroefjes en 50 lopende meter koperdraad om er tegen te solderen.

Nu nog een goed idee vinden om een treinwagonnetje om te bouwen om met een stift ofzo de middenlijn boven de sporen af te tekenen op het niveau er boven.


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
    • Bahnstrecke 5867
Re: Falkenheim
« Reactie #519 Gepost op: 17 januari 2022, 20:15:47 »
Hè.. die bosch kende ik nog niet.... ziet er handig uit.... ga ik ook eens opzoeken (goed gereedschap kun je nooit te veel van hebben  ;D)...
En we stomen door....

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #520 Gepost op: 17 januari 2022, 22:29:49 »
Uiteindelijk zonet deze besteld :



Meende me te herinneren dat Wolfcraft ook gekend is om zijn andere handige tools voor boren en klussen in het algemeen.
En ook ietsie goedkoper ( en compacter ) dan een haakse kop van bv Dewalt die ik ook nog vond.
Binnenkort dus nog de schroeven halen, en iets uitdokteren voor een lijn te tekenen op de onderkant van het volgende niveau.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1503
  • Modelrailroading is fun
Re: Falkenheim
« Reactie #521 Gepost op: 17 januari 2022, 22:57:47 »
De effectieve ruimte tussen bovenkant rail en onderkant volgend niveau is 8,3 cm.

Dan heb je dus 83 -75 = 8 mm speelruimte voor de hoogte van je opstaande panto's. Ik zou een portaaltje maken om te checken of je locs met panto's daar onderdoor kunnen voordat ik overal moeilijke dingen zou gaan doen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #522 Gepost op: 17 januari 2022, 23:45:26 »
Inderdaad, eerst kijken hoe hoog je panto's komen als je ze loslaat. Misschien halen ze die extra geleiderail niet eens.

Je hebt nu wel een leuk gereedschapje gevonden om die vijzen in het plafond te draaien, maar daarna moet je er ook nog iets tegenaan solderen. Dat zal nog een hele uitdaging worden.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #523 Gepost op: 18 januari 2022, 06:50:37 »
Die test had ik al gedaan hoor Klaas en ATB.
Toen ik 2 paginas terug even de brug heb gepast met de OBB vectron op, even die vectron ook zachtjes door de helix geduwd. En al vrij snel zat ie met zijn panto tegen het bovengaande niveau aan.
Dus het is spijtig genoeg geen kwestie van "met wat geluk raakt ie niets", maar het is een "jep, hij gaat blijven hangen !"
Die Roco pantos durven wel eens serieus omhoog springen heb ik al gemerkt, daar houdt men niet veel rekening met een NEM norm  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #524 Gepost op: 18 januari 2022, 10:23:55 »
Je moet die norm wel goed lezen. Die 75 mm is de hoogste stand waarbij de panto nog moet werken. Het betekent niet dat hij niet hoger mag komen.
Ik heb van mijn Roco 1100 de hoogte gemeten, die panto's komen als ze vrij staan tot 70 mm, dus die gaan de hoogste rijdraadpositie niet eens halen.