Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Sounddecoders te programmeren met Linux?  (gelezen 2175 keer)

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
    • Trax
Sounddecoders te programmeren met Linux?
« Gepost op: 22 februari 2020, 10:57:00 »
Ik ben me nog steeds aan het orienteren op de beste Locdecoder met geluid voor mijn Garratt



Maar om de geluiden van de locdecoder te kunnen programmeren, moet je vaak via een speciaal stuk hardware van de fabrikant een connectie maken met je PC waarop je dan een programmaatje gebruikt om de decoder in te stellen. Maar ik heb de indruk dat al die fabrikanten alleen maar rekening houden met PC's met Windows of eventueel een Mac.

Maar ik gebruik thuis alleen Ubuntu linux, en ik wil eigenlijk niet een windows-PC introduceren alleen om mijn geluidskaartjes te kunnen programmeren. Is iemand bekend met een fabrikant die wel ondersteuning levert voor Linux? Of heeft iemand een werkende setup met een Linux PC?

Ik heb tot nu toe de fabrikanten PIKO, ESU en Soundtraxx onderzocht. PIKO lijkt in ieder geval Android te ondersteunen, maar ik hoor nooit iemand over PIKO locdecoders met geluid. Zijn die dingen goed?
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2020, 21:32:40 door Bert van Gelder »
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re: Sound decoders en Linux
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2020, 11:09:42 »
Ik vond alleen deze oplossing wb. ESU lokprogrammer in een virtualbox
https://model-railroad-hobbyist.com/node/29290

Het is in het Engels.
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
    • Trax
Re: Sound decoders en Linux
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2020, 12:35:44 »
Dat is op zich een optie, ik ben op zich niet gek op het steeds maar erbij slepen van Windows, maar naast Wine is dit een beter idee dan een aparte computer met Windows inrichten.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Sound decoders en Linux
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2020, 13:50:52 »
Bang of aversie voor Windows?
installeer anders gewoon een vm of een docker.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2020, 21:28:10 door Bert van Gelder »

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
    • Trax
Re: Sound decoders en Linux
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2020, 16:22:39 »

Onnodige reactie, mijn doelstelling is om dat soort kunstgrepen te voorkomen. Het heeft vrij weinig te maken met een aversie tegen Windows. Ik ben MCSE en vrij goed thuis in VMWare, dus daar zit het probleem helemaal niet. Maar mijn hobby is modeltreinen en gehobby met computers probeer ik thuis een beetje te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2020, 21:27:38 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
    • Trax
Re: Sounddecoders te programmeren met Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2020, 04:33:58 »
Is er iemand die ervaring heeft met de PIKO-sounddecoders?
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Sounddecoders te programmeren met Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2020, 13:22:47 »
Heb voor de grap nog een blik op het geheel geworpen

Je zou Doehler & Haass kunnen proberen icm Mono runtime. Dat ziet er qua bestanden uit als een c. Alleen is het wel afhankelijk van hun eigen hardware (met verplichting dat dat ding is aangesloten)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Sounddecoders te programmeren met Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 01 maart 2020, 23:03:53 »
ESU gaat inderdaad niet werken. Doehler & Haass zou ik ook wel willen weten of dat werkt want dan kan ik ook Linux gaan gebruiken. Heb je een laptop Fedor? Ik heb een D&H programmer dus dan kunnen we het proberen. Anders ben je altijd welkom in Hilversum om je decoder te laten programmeren.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Sound decoders en Linux
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2020, 11:21:22 »
Bang of aversie voor Windows?
Ik wel, update Tuesday, niet kunnen afsluiten zonder updates, updates worden soms nog je strot geforceerd ook. Ik heb op W7 meer dan 1 keer gehad dat ik lekker aan het gamen was en mijn computer opeens ging afsluiten door een update. Ook als je elke update gerelateerde optie uitvinkt, dan komt ie alsnog wel een keer achter je aan.

W10 is nu een rolling release, en ze hebben veel dingen goed gedaan. De nieuwe print screen functie is echt geweldig. Maar nu blijft W10 groeien en groter worden en langzamer worden. Er zijn ook zat computers die niet eens meer konden updaten, omdat de update van 10GB te groot was. Plus W10 neemt al minimaal 20GB in beslag. Dan hebben ze ook een keer de grap uitgehaald dat alle bestanden in de program files op eens schrijfbeveiligd waren. :o

Ik schrok me de eerste keer dat ik W10 installeerde mij helemaal wezenloos toen dat Cortana virus tegen me begon te schreeuwen. Elke keer als zij je niet verstaat dan gebruikt ze dat browser hijacking 'bing virus' op die inferieure Edge browser van ze. Vervolgens ontdek je dat je deze instellingen niet (makkelijk) kan aanpassen. Het verwijderen van Cortana zelf is ook bijna onmogelijk geworden na een paar update Tuesdays. En ik kan het gewoon niet meer helpen te denken dat MS nog steeds massaal gegevens zit te verzamelen over alles en iedereen. Mensen plakken uit deze paranoia zelfs hun webcams af.

W is ook niet erg ''backwards compatible''. Probeer maar eens om spellen van WXP tijdperk op W10 te installeren? Voor onze Wifi printer moest ik op mijn vrouws laptop ook het hele internet afstruinen omdat W10 geen ondersteuning meer bood voor onze printer.

Op werk hebben we ook heel veel last gehad van de HMI computers die opeens met W10 werden geleverd. Het was lastig om al hun nutteloze bloatware er af te halen.

Ik heb me ook wel eens laten vertellen dat een W10 computer niet eindeloos kan functioneren zonder een internetverbinding. Dat ze naar 3 maanden moeilijk gaan doen.  Of dat waar is of niet, het zou mij iig niet verbazen. En elke W gebruiker heeft ongetwijfeld wel eens de 'blue screen of death' ervaren.

Ik snap dus heeeeel erg goed dat sommige mensen overstappen naar Linux. Het is alleen bijzonder hinderlijk dat sommige SW ontwikkelaars alleen maar hun ellende voor W maken. Ik vraag me wel eens af of MS bedrijven betaalt om speciaal geen SW voor linux te maken. Als ik iets met anyrail wil doen, moet ik mijn werk laptop mee naar huis nemen. Ik moet zelf nog steeds leren met wine over weg te kunnen gaan.

En weten jullie wat echt super super ironisch is? MS primaire inkomsten komen van hun Azure services. En al hun Azure ellende draait allemaal op..... Linux servers. ::)

Dus Fedor  (y) goed bezig iig en succes!
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Sounddecoders te programmeren met Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2020, 11:55:35 »
Ok, maar nu draaf je een beetje door met je aversie tegen Windows.

Graag weer on-topic, zijn Sounddecoders te programmeren met Linux?

Gr, Bert
Team moderatoren.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Sounddecoders te programmeren met Linux?
« Reactie #10 Gepost op: 02 maart 2020, 12:14:14 »
Het hangt ervan af wat je "programmeren" noemt denk ik. Als je zelf soundfiles wil laden dan is dit met Linux (net als Mac OS) niet mogelijk of je moet een Windows emulator gebruiken. Als je alleen de CV's wilt programmeren dan is JMRI misschien een oplossing voor je. Het draait ook op een Linux platvorm doch zal je wel een link tussen je DCC systeem en je computer moeten hebben.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Sounddecoders te programmeren met Linux?
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2020, 13:14:08 »

Als je alleen de CV's wilt programmeren dan is JMRI misschien een oplossing voor je.


Als je alleen CV's wilt programmeren heb je helemaal niets nodig. Dat kan gewoon met een centrale.

De vraag gaat over sound in een decoder programmeren. Daar heb je een stukje tooling voor nodig, uniek voor elke decoderfabrikant. Esu heeft dat, zo ook Zimo en Piko.

Ik zou eerst de keuze maken voor een merk sounddecoder, Esu en Zimo liggen dan voor de hand omdat zij de meeste files bieden, de beste services hebben en de meeste varianten sounddecoders. Piko zou ik lekker links laten liggen, evenzo D&H. Dat je dan voorts gebonden bent aan Windows (of een Windows emulator) zou voor mij bijzaak zijn maar ik heet Ben en niet Fedor.

Gr, Ben.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Sounddecoders te programmeren met Linux?
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart 2020, 19:47:42 »
@Ben; Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk maar hoevelen van ons vinden de directe methode van CV's programmeren moeilijk tot onbegrijpelijk. Vooral omdat iedere producent zo zijn eigen vertaling heeft van het NMRA protocol (zowel de decoder leverancier als de mensen die de centrale leveren). JMRI kan een goed hulpmiddel zijn hierin en is ook gratis plus goed ondersteund. ESU is niet te vergelijken met Zimo, laat staan met QSI of Soundtraxx. Het helpt al helemaal niet dat de meeste manuals geschreven zijn door vakidioten en voor de meeste mensen totaal onbegrijpelijk zijn.

Dus vandaar!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Sounddecoders te programmeren met Linux?
« Reactie #13 Gepost op: 02 maart 2020, 19:52:26 »
Je dwaalt af..... ;) En met Esu en Zimo manuals is niets mis. (y)