Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

's-Heer Heinkenspolder door Joran
Vandaag om 20:52:44
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door meino
Vandaag om 20:51:41
Simpel seinen aansturen door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:45:07
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door San-Markos
Vandaag om 20:39:52
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door henk
Vandaag om 20:36:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 20:35:11
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 20:29:05
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 20:22:52
Groterdamse projecten door Tulpendaal
Vandaag om 20:22:07
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door bask185
Vandaag om 20:11:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 20:06:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mar-Cas
Vandaag om 20:04:18
OC 32, 3-lichtsein (CH) van Schneider aansluiten? door Remunj
Vandaag om 20:00:32
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door TonM
Vandaag om 19:54:10
Toekomst van modeltreinbeurzen? door bernhard67
Vandaag om 19:28:12
Diorama houthandel Spoor-0 door bernhard67
Vandaag om 19:25:28
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door barry1972
Vandaag om 19:24:30
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Bert_Apd
Vandaag om 19:14:26
Rijtuigen op De Meer door EN446
Vandaag om 18:49:02
Fleischmann lok1381 rijdt tegenovergesteld t.o.v. andere loks. door Gerke
Vandaag om 18:29:53
Buitenlust door Huib
Vandaag om 17:20:26
S88 alleen signaal als de loc rijdt door Remunj
Vandaag om 17:16:41
NS baan in Las Vegas door hvyfuji
Vandaag om 16:57:39
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 16:45:26
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 16:01:07
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
Vandaag om 15:55:36
Spoor 1 modelbaan meubelfabriek Gebr. Vierling. Van de bouw tot de verkoop. door bernhard67
Vandaag om 15:32:09
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door zuylen
Vandaag om 15:19:54
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 15:10:57
Bouw van de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen Haven door Jeroenproj
Vandaag om 14:59:48
  

Auteur Topic: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen  (gelezen 2537 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2020, 00:00:13 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2020, 00:09:22 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2405
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2020, 07:33:11 »
Dank
Martijn

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2020, 08:43:36 »
Hier staan ook nog een paar foto's van bijna 39 jaar terug   http://petervelthoen.nl/the-first-tgv-comes-to-the-netherlands/

Wouter W

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2020, 12:26:30 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL.
Klopt, daar ligt een groot 1500 Volt netwerk. Latere electrificaties in die gebieden zijn wel met 25kV zijn uitgevoerd en bepaalde lijnen worden voorbereid op omschakeling naar 25 kV in de toekomst. Kaartje: https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lectrification_du_r%C3%A9seau_ferr%C3%A9_en_France#/media/Fichier:French_railway_network.svg

Onder het 1500 Volt-systeem reden de Fransen in 1955 het snelheidsrecord van 331 km/h en vanaf de jaren 60 met 200 met de Capitole en Aquitaine, die laatste was destijds de trein met de hoogste gemiddelde snelheid (145 km/h) van Europa. Toen de TGV Atlantique iets meer dan 30 jaar geleden dezelfde route ging rijden werd op de 1500 Volt baanvakken de maximale snelheid 220 km/h en op de ringlijn rond Tours zelfs 270 km/h. Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.



TGV door Coutras met meer dan 200: https://www.youtube.com/watch?v=k8HZBF8802k :D

De Mauriennelijn in de Alpen en helling van Capvern in de Pyreneeën kennen maximale hellingen van 30 respectievelijk 33 promille en dat onder 1500 Volt. Op de Mauriennelijn is het ook niet ongebruikelijk om goederentreinen met 3 locs te zien klimmen.
https://youtu.be/t1qsX96HXAI?t=32

Wijkt beetje van het onderwerp af, maar het is gaaf om te zien wat ze daar allemaal uitspoken, alhoewel de achterop lopende TGV op de foto stel 01 uit het onderwerp betrof. ;)

Groetjes, Wouter

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2428
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2020, 12:53:54 »
Citaat
Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.

Hier (enigszins) te zien, en voor alle fans van Le Capitole:

https://www.youtube.com/watch?v=4GZ-kbwL-r8
https://www.youtube.com/watch?v=7g_cQf3xzyo 

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3080
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2020, 20:20:50 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
Voor de 1700'en geldt dat zeker niet helemaal, omdat gebleken was de 1600'en in multiple tractie het ATB signaal konden verstoren werd bij de 1700 de tractie installatie gewijzigd om dat te kunnen voorkomen, dus die wijken zeker wel af van het Franse ontwerp.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6514
  • Spoor N
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2020, 07:10:31 »
Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2020, 16:24:56 »
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3080
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2020, 21:35:59 »
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Mijn punt was juist dat het voor de 1700 dus zeker geen geval was 'reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten', daar was het verschil echt te groot voor.

Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
Als je dat zou gaan benoemen word de lijst van verschillen die je op moet noemen nog een stuk groter dan je denkt :p
Overigens zijn het nog steeds front- en sluitseinen van Franse makelaardij.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6514
  • Spoor N
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #24 Gepost op: 25 februari 2020, 07:08:22 »
Precies en dat is ook niet erg interessant voor dit draadje (makelij trouwens, makelaardij is voor huizen ;)).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.