Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Videoritten 2020  (gelezen 4152 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Videoritten 2020
« Gepost op: 19 februari 2020, 17:00:19 »
Hallo allemaal,

Ik heb even een niet draadje gestart, omdat er in 3 verschillende draadjes een discussie is ontstaan over opnieuw de videoritten te gaan starten.
Voor de nieuwkomers nog even een verwijzing hoe je de videoritten van even geleden kan vinden en bekijken.





SimonH beheerde destijds een landkaart van Duitsland waar iedereen op stond en daarna werden er routes en treinsamenstellingen afgesproken die ik op mijn beurt coördineerde.
Alhoewel het erg leuk was kleefde er een behoorlijk nadeel aan het concept van toen. Men moest namelijk identieke treinsamenstellingen hebben om mee te kunnen doen en bovendien
moest je baan naar Duits voorbeeld zijn (en dan ook nog eens alles van dezelfde epoche).
Dat was erg jammer. Er waren veel mensen die daarom niet mee konden doen.

Wat ik nu aan het bedenken ben is een tikkie anders. Het maakt nu niet uit naar welk voorbeeld je modelbaan is (het hoeft dus niet meer alleen maar Duits te zijn.
Het enige waar je wel aan moet voldoen is een bepaald setje van Preiser poppetjes in je bezit hebben. Het gaat om de familie Krause die in verschillende gedaantes zijn te verkrijgen.
De familie Krause zal centraal staan in elke video. Welk setje je laat meedoen bepaal je zelf. Je hoeft er maar 1 te hebben, meerdere mag natuurlijk ook.
De setjes kosten grofweg tussen de 9 en 15 Euro (nee, ik heb geen aandelen bij Preiser).
Hier zie je welke setjes er al zo zijn van de familie Krause.



Even terug naar de landkaart. Zoals jullie begrijpen hebben we iets anders nodig dan de landkaart die door SimonH bij werd gehouden.
Helaas is SimonH hier al geruime tijd niet mee actief dus kan ik ook niet even overleggen. Er moet wel iets anders komen zodat als iemand bijvoorbeeld een Nederlandse, Zwitserse, Duitse of bijvoorbeeld een
Franse baan heeft ook geregistreerd kan worden op dezelfde landkaart. Als voorstel zou dit er zoals de website van de Modelspoorwinkels uit kunnen zien.

Zie hier wat Koen Nederlof heeft gemaakt.





Erg handig om op dezelfde manier geografische de plaats van jouw baan weer te geven. Mijn Hauptbahnhof is Funkenheim en zou dan ergens in het drielanden gebied Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk te vinden zijn.
Helaas heb ik absoluut geen kaas gegeten van het bouwen van een dergelijke website. Dus dat ga ik ook niet doen. De video's coördineren wil wel weer op me nemen.

Hoe het nieuwe concept "videoritten 2020" precies werkt leg ik later uit. Even nog wat verder prakkeseren. Tot zover ....





Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Videoritten 2020
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2020, 18:01:20 »
Leuke opzet/idee wel Ed.

Voor de link in het menu links van de videoritten, zal even met het bestuur moeten gesproken worden, dat is gewoon een aanpassing van de site zelf ( en op zich niet moeilijk normaal ), de videoritten heb je precies op youtube gezet en dan onder het account van Beneluxspoor, wat volgens mij ook moet gaan ( ook hier weer : toestemming bestuur nodig ).
Familie Krause vind ik leuke insteek. Weet alleen niet hoe je die altijd in elk filmpje gaat kunnen betrekken. Je kan ze moeilijk in elk filmpje gewoon aan de kant van het spoor naar de trein laten kijken.
De kaart vind ik een moeilijkere. Op zich is dat gewoon een overlay van google maps, dus eigenlijk makkelijk, maar anderzijds, zit je dan steeds met het "bolletje" van jou stad/dorp/baan op een locatie waar effectief op die map ook steeds al een ander (echt) dorp zal staan ( tenzij je echt tussen de bossen waar niets is je bolletje plakt, wat dan ook misschien weer niet zo "echt" overkomt ?
Misschien moeten we gewoon de oude kaart van SimonH herwerken in een nieuwe versie ?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Videoritten 2020
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2020, 18:10:54 »
Ik zal in Houten kijken naar de preisertjes :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Videoritten 2020
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2020, 08:53:26 »
@ Falcon,

    Elk idee mbt de landkaart is natuurlijk welkom. De kaart die SimonH up-to-date hield is misschien wat minder geschikt als we Nederland, België, Frankrijk enz ook willen toevoegen.
    Daarom vond ik de opzet van de modelspoorwinkels zo handig. Je kan prima in en uitzoomen. Tevens handig dat je na een klik op een locatie de info van het BNLS lid zou kunnen zien en wellicht ook nog een link naar het draadje van zijn/haar baan.



    Maar zoals gezegd heb ik daar totaal geen sjoege van. Mocht je het leuk vinden om dit gedeelte van de videoritten te willen ontwikkelen dan zou ik hartstikke blij zijn. 

    Het is de bedoeling dat de Preiser-figuren (Familie Krause) zich kunnen verplaatsen. Zij zijn de acteurs in de video's die iets gaan ondernemen of beleven.
    Om de figuren vrij te kunnen laten staan heb ik even een test-Preiser gemaakt. Uit een stukje raam-folie van Faller heb ik een klein vierkantje geknipt en hem hierop gelijmd. Zo is hij makkelijk te plaatsen en valt niet om.



@ Reinout;

Ben benieuwd welke het wordt  (y)

   

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Videoritten 2020
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2020, 10:28:13 »
Mochten setjes met geschilderde figuren uitverkocht zijn, bestaat er een alternatief. Een aantal staande figuurtjes van de Krause-familie zijn voor H0 ook ongeschilderd verkrijgbaar in set 16325 van Preiser. De familie is ook in N-schaal verkrijgbaar (geweest?), maar daarvan ben ik niet volledig op de hoogte.


Preiser 16325 (H0).

Groet,
Bas

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Videoritten 2020
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2020, 11:17:25 »
Bedankt voor de info Bas  (y). Ik wist niet dat sommige van "de Krause's" ook in die set zitten. Volgens mij heb ik die hier ook liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Videoritten 2020
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2020, 11:23:21 »
Ik heb meerdere sets
riesende
am bahnhof
daar zitten ze meest ook in

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Videoritten 2020
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2020, 19:44:37 »
Bedoel je zoiets?

Dit is vrij makkelijk te maken, probleem is alleen dat als ik het zou doen en ik stop er mee dat alles weg is. Geen idee of je zoiets ook zo kan plaatsen dat niet alles weg is als één iemand dat wil. Nu staat hij namelijk onder mijn google account.

Iemand hier een idee over?

René
René

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Videoritten 2020
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2020, 03:11:11 »
Hoi René,

Ja dat is precies wat ik bedoel. Super (y).

Nog even ter verduidelijking: De kaart is niet bedoeld om aan te geven waar een deelnemer woont !!! Het is de locatie van wat je aan het bouwen bent.
Bijvoorbeeld: Hans Grasmaaijer heeft Lenzkirch als voorbeeld van zijn baan. Hans woont in Indonesië. Dus het label van Hans op de landkaart komt in Lenzkirch te staan. En niet in Indonesië.


Het is dus belangrijk dat het niet verloren zal gaan indien de beheerder/admistrator ervan om welke reden dan ook wegvalt.
Ik denk even hard op; .... zou het mogelijk zijn dat BNLS een google account heeft en een administrator alleen toegang heeft om updates te doen?
Ik vraag het even aan het bestuur.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2020, 03:20:14 door Thai-Bundesbahn »

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Videoritten 2020
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2020, 06:11:41 »
Nog even ter verduidelijking: De kaart is niet bedoeld om aan te geven waar een deelnemer woont !!!
Ik woon niet in Elst!  ;D
René

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Videoritten 2020
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2020, 09:15:26 »
Hoi Ed,

We hebben je melding gelezen.
Als extra info, je kunt (volgende keer) ook een Pb sturen aan het bestuur; typ dan "bestuur" in de adresbalk van de Pb, en het komt dan bij Martijn (de Kuiper), Dennis e.a. terecht.

Ik zal zo je melding op ons overlegforum plaatsen.

Gr, Bert
Team moderatoren

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Videoritten 2020
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2020, 11:02:59 »
Ik woon niet in Elst!  ;D

En Uwe naam is Repelsteeltje!

Ga dit draadje wel volgen, ben benieuwd.
Caspar
Greetz Caspar

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Videoritten 2020
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2020, 15:36:35 »
Hoi Ed,

We hebben je melding gelezen.
Als extra info, je kunt (volgende keer) ook een Pb sturen aan het bestuur; typ dan "bestuur" in de adresbalk van de Pb, en het komt dan bij Martijn (de Kuiper), Dennis e.a. terecht.

Ik zal zo je melding op ons overlegforum plaatsen.

Gr, Bert
Team moderatoren

OK, bedankt Bert

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Videoritten 2020
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2020, 16:57:32 »

Dat idee met die personen uit het Preisersetje kun je ook in een ander vorm gieten.
Je zou er voor kunnen kiezen om een goederenwagon in een bepaalde trein te plaatsen.
Deze wordt door middel van rangeren telkens in een andere trein geplaatst totdat hij zijn bestemming heeft bereikt.
Dat rangeren zou dan ook uitgebeeld kunnen worden, maar dat kan eventueel ook buiten de baan gebeurd zijn.

Geen idee of jullie het wat vinden, ik denk alleen mee.
Of ik mee ga doen met de tijd weet ik nog niet.
Ik heb nog bijna niks te tonen, en heb ook nog nooit filmpjes gemaakt.
Dat laatste moet door het gewoon doen wel te leren zijn overigens.
Fijne dag,
André.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Videoritten 2020
« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2020, 17:37:24 »
@ Andre,

Het idee is leuk maar is toch totaal iets anders dan wat ik aan het opzetten ben. Uit de ervaringen van de vorige 8 videoritten heb ik geleerd dan men graag de vrijheid wil met welke trein/ treinsamenstelling men rijdt. Doordat de familie Krause nu centraal zal staan kan iedereen zelf bepalen met welke trein/treinen hij/zij gaat deelnemen.
Uiteindelijk kan dan iedereen met een hele kleine investering meedoen. Of misschien heeft men al zo'n setje zelfs al in huis.

Toch bedankt voor het meedenken Andre. Wie weet willen we hierna weer iets anders doen, dus ik onthoud jouw idee...
Succes met de bouw  (y)