Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: NS1000 en andere modellen - restauratie  (gelezen 5480 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
NS1000 en andere modellen - restauratie
« Gepost op: 16 februari 2020, 18:59:26 »
In een oude doos op de zolder bij de EMV, vonden we dit in zwaar metaal gegoten model van een NS1000. Het is niet volledig. Er zit een geleed motorstel in met 4 assen, en twee nog functionerende stroomafnemers. Op de nummerplaat van de loc staat 1008. Op het motorstel staat ”RR made in Italy”. Geen idee van welk merk eea is, noch wat de herkomst is.



De loc vraagt om een restauratie. In ieder geval een nieuw chassis, voorloopassen met kleine wielen aan beide zijden. Het toevoegen van vensters en licht. Koppelingen en het monteren van de stroomafnemers. Voor een statisch model...

... maar tot mijn verrassing blijkt er in het motorstel nog leven te zitten. Aan de bekabeling is te zien dat eea heel oud is. Dus maar eens voorzichtig naar laten kijken.

Gr, Hans


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2020, 19:13:08 »
Speculaas, maar RR = RivaRossi?
Jeroen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2020, 19:21:44 »
De ramen zitten dichtgegoten? De lampen moeten nog doorboord worden zo te zien. De vorm van de 1000 zit er wel mooi in.
Groeten,
Richard

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2020, 19:25:43 »
Hans,

Ik zie een stukje cultureel erfgoed en daar moet je voorzichtig mee zijn. Eventuele restauratie in de geest van de maker. Modernere kunststof versies zijn zo te koop, dus waarom zou je dit prachtige model veranderen?...

Deze mag wat mij betreft komend weekend in de vitrinepresentatie op Rail. Stand 1.55. Graag zelfs.

FritsT

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2020, 19:30:54 »
Er blijkt een hele tijd terug zo’n zelfde kap gevonden te zijn door een mede-BNLS-er. Voor geïnteresseerden, zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67601.0
Volgens die draad zou eea van M.V. Modelspoorwegen uit Den Haag zijn.



Gr, Hans

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2020, 19:42:19 »
Dat is een zeldzaam stukje modelspoorgeschiedenis, dat moet je koesteren en zo laten. Leuk om iig bij Frits Thies in de vitrine te zetten tijdens RAIL, komend weekend. Misschien t.z.t. iets voor het modelspoormuseum Sneek?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2020, 20:02:38 »
Ik lees in die andere draad dat het in de bedoeling van M.V. Modelspoorwegen lag, dat de kopers van hun gietmallen de locs daadwerkelijk zouden afbouwen. Dat lijkt niet geheel gelukt, of juist wel maar is het model nu incompleet. Om alsnog aan de wens van de genoemde firma te voldoen, kunnen we een beperkte reparatie toepassen, teneinde een rijdend erfstuk te hebben.

  • Het ontwerpen van de chassis waarin plaats is voor het gelede motorstel met 18mm wielen, en een voorloopas aan beide zijden met 12mm wielen. Vast te maken met twee schroeven in bestaande bevestigingsgaten.
  • Het toevoegen van buffers. Vast te maken in de bestaande gaten.
  • Het reviseren van de motor, en indien mogelijk toevoegen van een DCC decoder

Gr, Hans

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2020, 21:20:46 »
Hans, prachtig! Dank voor het posten en ik heb je net ook een PB gestuurd.

Mooie aanleiding om de reden van dat andere draadje nog eens op te rakelen: ik geinteresseerd in materiaal van / over de MV Modelspoorwegen, in verband met een te schrijven artikel met de geschiedenis van dit ' merk' .  Dus wie een exemplaar heeft, gebouwd of niet, en dat van de hand wil doen, of er foto' s van kan sturen; of wie informatie heeft, eigen verhalen of via zn ouders , grootouders, vrienden, etc, over de modelspooractiviteiten van VIntges; ik hoor het graag!
Van het model van de 1100 ken ik mensen die het in handen hebben gehad, maar ik heb zelf nog nooit zo' n kap gezien, ook geen fotos. Ik weet dat de kap uit frontstukken en losse zijwanden bestond.
Van de 1300 is mij geen bevestiging bekend dat het model ooit gemaakt is, maar ik hoop natuurlijk dat dat wel zo is. Dus wie iets kan vertellen of laten zien, graag!

Jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2020, 22:52:37 »
Die pantografen zijn niet zo bijzonder maar gewoon nieuwere oude Lima's.

Stephan.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2020, 23:09:49 »
Zat nog meer in de doos waarin dit was gevonden.

Is er informatie over nog meer modellen die door deze firma zouden zijn gemaakt? Buiten de hier al getoonde folder....
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2020, 23:36:46 »
Het valt wel opnieuw op hoe goed het karakter van de loc is getroffen in die kap! Afgebouwd kan dit echt een heel tof model worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2020, 08:37:03 »
Er zit zo te zien ook een grote motor in die veel kan trekken! (Hoewel, dit moet nog blijken!)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2020, 09:03:01 »
Ik ben het met Frits eens dat je voorzichtig moet zijn met de restauratie van dit model. Het is niet de laatste kap die is opgedoken, dus hij hoeft niet per sé op een fluwelen kussentje achter glas, de kits waren natuurlijk ook gewoon bedoeld om mee aan de slag te gaan.


Wel lijkt de context relevant. En DCC inbouwen klinkt dan net als navigatie en een surround system inbouwen in een Citroën traction avant; het kan wel, maar is het ook relevant voor het gebruik.

Hoe dan ook, veel succes met dit gecombineerd bouw/restauratie/archeologisch traject.

mvg, Paul
Boomshanka!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: NS1000 - restauratie
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2020, 09:46:54 »
Hallo,

Ik ben in het bezit van:
- Bovenstaande folder, of het exact dezelfde is weet ik zo niet (wel met aantekeningen op de achterzijde).
- Een 1100 kap/bak, dak en draaistel zijkanten.
- DEx neuzen plus dakdelen (hout).

Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.