Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
  

Auteur Topic: Diorama V80 voor Billy kast  (gelezen 5113 keer)

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Diorama V80 voor Billy kast
« Gepost op: 09 februari 2020, 15:31:50 »
Geïnspireerd door een naamgenoot (wouter-), die ook nog eens bij dezelfde meubelwinkel shopt, begon ik een tijd geleden een diorama. Mijn echtgenote wees me op een leeg vak in de bibliotheek, en zei "zou jij dat willen vullen"?

Doel van de oefening: alle modelbouwtechnieken gaandeweg leren en loslaten op een piepklein rechthoekje. Om zo bij het bouw van de grotere baan, alles al in de vingers te hebben. Ik ben al een eind gevorderd, maar ik ga het verslag toch in wekelijkse stukjes delen. Hier alvast het eerste stuk: de inspiratiebronnen.

Bij het voorzichtig terug beginnen aan de hobby, kocht ik een paar jaar geleden voor een habbekrats een Lima V80. Zag er piekfijn uit, en rijdt ook zo. Enkel analoog echter, en mijn grotere baan wordt (en is) digitaal. Voorzichtig opzoeken en polsen wees uit dat digitaliseren van deze loc geen goed plan was. Voor het Billy diorama was het wel een goed startpunt. Bij het opzoeken van foto's van de V80, veel ik op deze:



Mijn loc: check
Lekker ouwe rommel rond, op en achter het spoor: check
Wat natuur : check

Mijn plan, dit nabouwen op formaat 25 x 36 cm. En volgens het principe van mijn voormalige lerares Nederlands: pars pro toto. Een deel voor het geheel. 

Het gebouw op de achtergrond leek me een goed startpunt. Dit soort stijl als voorbeeld:





Of de foto's van Bernd en Hilla Becher, die ik dan weer ken vanwege mijn fotografie passie.

Ik ging dus aan de slag met hout, lijm, een metaalzaagje, verf, gemalen pastelkrijt, een kogelpen, een oude harddiskkabel en een lege lasagneverpakking. Verder kocht ik een piepschuimsnijder, een stuk xps en rommelde ik in een schuif met tweedehandse lima en fleischmann rails. Piepschuim heb ik met hopen liggen, dankzij mijn beroep.

Na enkele weken, zo ver geraakt:





Volgende keer meer.

Wouter


Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2020, 15:40:57 »
Leuk gerommeld!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2020, 19:19:11 »
Hoi,

Ben benieuwd naar de vorderingen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2020, 20:02:14 »
Leuk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2020, 20:11:56 »
De bescheiden ruimte dwingt je een interessante uitsnede te maken. De eerste beelden zien er veelbelovend uit.

Wolter

Moins mais mieux.

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2020, 22:19:47 »
Hej Wouter,

Leuk dat ik met mijn billy diorama je op ideeën heb gebracht.
Daar waar mijn diorama op het moment een beetje stil staat ivm verhuizing en bouw van mijn hobby bureau ga jij als een trein (pun intended)

Ik blijf je volgen

Groeten,

Wouter-

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2020, 00:31:36 »
Heren,

Bedankt voor de leuke feedback.

@Wouter- , ik ga eigenlijk nog trager dan een boemeltrein. De bedoeling van het draadje is te tonen waarmee ik al bezig was, en wat ik verder nog ga doen. De eerste foto's en beschrijvingen zijn dus al van enkel maanden geleden. Maar door het in stukjes te snijden, verteert het beter.

Nu was het de beurt aan het terrein. Ik wou eigenlijk wel eens Sculptamold proberen, maar omdat er geen winkels in de buurt zijn waar ik dit kan kopen (ik zit in het Brusselse), gezocht naar een alternatief. Dat is dan papier maché geworden, maar van het type dat je als poeder in een winkel voor creatief werken/knutselen koopt. Gemengd en over de piepschuimen heuvel gesmeerd en laten drogen.

Na het drogen, de hele plaat met een mengsel van verdunde houtlijm en acrylverf geschilderd, en terwijl die nog nat was, gezeefde kattebakvulling gebruikt als nabootsing van aarde/grind. Kattebakvulling in een glas, nylonkous erover, en schudden maar. Dat gaf dit (nog nat):



en droog (en van wat dichter bij), dit:



Ondertussen had ik ook al de stukken rails geweatherd, en had de loc al eens op de sporen gezet.

Wouter


wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2020, 17:54:14 »
Volgende stap: de natuur!

Op de foto die ik nabouw, staan achteraan wat bomen. Snel beslist dat dit zelfbouw zou worden, en aan de slag gegaan met allerlei technieken. Ik bespaar jullie wat de mislukkingen onderweg waren, maar met de methode die ik hieronder weergeef, kan ik wel leven.

1. Stam en grote takken: restjes van de buxus die ik vorig jaar gesloopt heb. De buxusmot had hier een paar keer lelijk huisgehouden. En ik vond dat een plant die zich daar niet tegen kan verdedigen, geen plaats heeft in mijn tuin. Als meer mensen dit doen, sterven die buxusmotten van de honger, en zijn we van dat probleem af in de toekomst (en kunnen we weer buxus planten, en kan het van voorafaan opnieuw beginnen).

2. Kleine takken: twee experimenten gedaan. Dampkapfilter en aquariumfilter. De aquariumfilter werkt beter en is fijner.

Procedure: aquariumfiltervlokjes een eind uit elkaar trekken, en aan de takken van de buxus aanbrengen in een vorm die een beetje realistisch zou kunnen zijn.



Nadien de boom en vlokken spuiten in bruine acryl. Dat zorgt er ook voor dat de vlokjes relatief vast blijven zitten aan de buxus.

3. Loof: ook weer heel veel geëxperimenteerd.

Beste resultaat (in mijn ogen) was de volgende methode. Schuimrubber vlokken (waarmee je zetels of kussen vult) in een bakje (lege ijsroomverpakking, leeg lasagnebakje) leggen.



Wat water toevoegen (als eerste, vooral om de statische lading weg te krijgen). Nadien verf toevoegen: acryl van een type dat niet te duur is. Je kan wat verschillende kleuren mengen om nadien wat variatie in het loof te krijgen. Laten drogen. Nadien de gekleurde vlokken in een koffiemolen kleiner malen. Dankzij het acryl, heeft het mes van de koffiemolen meer vat op de vlokken, en malen ze beter dan wanneer je dat als eerste stap doet.



Ik maak nadien de boom wat nat met een triggerspray water, bestrooi de boom met behangerslijm in poeder, maak dan nog eens nat, en gooi er een hoeveelheid gekleurde vlokken tegenaan. Wat niet blijft hangen, gooi ik er op een andere plaats tegenaan. Na drogen is toch al een flink percentage van de boom gevuld met loof. Gaten vul ik op met houtlijm, en daarop nog wat vlokken loof.

Wat voorbeelden (nog niet 100 % klaar) :







Die laatste heeft ook nog een leuk wortelstelsel van bloembindersdraad, nabewerkt met gatenvuller pasta en bestrooid met fijn zand. Ik zet ook nog een metalen pin onderaan in de boom vast (met secondenlijm). Zo kan ie lekker in het piepschuimen stukken die ik als "lopende band" gebruik (waar alles mag op drogen en uitrusten) en nadien in het diorama.

Ziezo. Binnenkort begrassen. Morgen naar Goes (Modelbouwshow) om inspiratie op te doen. Zal waarschijnlijk een statische begrasser moeten aanschaffen om dit tot een goed einde te brengen.

Wouter

 

 
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2020, 17:56:44 door wpinkhof »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2020, 10:41:37 »
Hoi,

Ik vind het erg creatief dat je zelf je schuimvlokken maakt. (y)

Mijn enige kritiek is de grofheid van het gebladerte.

Misschien kun je de volgende badge proberen fijner te malen.
Ik heb wel eens gelezen dat dat gewoon in een oude koffiemolen/blender gedaan wordt.

Van Heki gebruik ik zeer fijne vlokken, misschien kun je tot die consistentie komen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2020, 10:44:19 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2020, 15:55:18 »
@NS264 - Koen:

het is inderdaad grof zou je kunnen zeggen, maar het geeft een leuk effect alsof je een takje hebt met wat bladeren aan. Individuele bladeren kan je eigenlijk niet zien en verwachten op schaal 1:87. Dus de bedoeling is vooral een indruk geven.

De koffiemolen gebruik ik al, en één van de volgende tests is inderdaad nog fijner gemalen. Dit maken van boompjes is eigenlijk één lange test. In mijn eerste testfase heb ik bvb gewerkt met gekleurd zaagsel. Het resultaat daarvan was eigenlijk dof van kleur. Dus helemaal geen frisse groene lente, zomer of herfstbomen... Ik zit dus nog niet op het einde van mijn experiment. Eén van de heikele punten is de kleur van de stammen. In het echt, is dat voornamelijk een soort groenig grijs. Dat is ook een van mijn targets.

Wouter

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2020, 15:57:13 door wpinkhof »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2020, 16:24:46 »
Hoi Wouter,

Leuk stukje waar je mee bezig bent. Lekker overzichtelijk en haalbaar. En een leuk stukje industrie. Erg leuk ook om te oefenen, zoals je in het openingsbericht schrijft.
Maar ik ben het ook eens met Koen, het schuim is wel erg grof, terwijl het veel fijner kan:


Deze struikjes zijn ongeveer 3-4cm hoog



Bovenstaande zijn struikjes op schaal OO (1/76), maar ook toepasbaar op h0. Met heel fijn schuim/ foliage/ modelblaadjes kan je van een takje een modelboom maken. Aangezien dit toch een oefenprojectje is, maal dat schuim maar eens fijner tot gruis en experimenteer er mee.
Blader dit draadje of dit draadje ook maar eens door voor leuke tips. Dat is een heel hoog niveau, maar als ik zie waar jij mee bezig bent, denk ik dat je meer kunt bereiken dan dat je nu laat zien. Misschien niet zo goed als Jos, maar ik denk wel dat het uiteindelijk meer bevredigend is.

Groet,
Michel


wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2020, 19:04:48 »
Leuk, met die tips kan ik zeker verder. Het eerste draadje kende ik al. Morgen opnieuw aan de slag.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2020, 13:01:18 »
Raad van het forum opgevolgd en wat fijner gaan werken. Eerste resultaten zijn al een verbetering:


Detail van een boompje van 16 cm


Nog een detail


Het hele boompje

En we gaan voort....

Wouter


Een struikje dat 4 cm hoog is


Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2020, 13:59:54 »
Hoi Wouter, Michel gaf het al aan met zijn mooie struikjes. Zelfs na jouw tweede poging kan het loof van je bomen nog fijner. Hoe fijner, hoe realistischer.








Jouw idee om takjes uit de buxus te gebruiken, heb ik van je overgenomen. Zo leren we van elkaar. Succes verder met je diorama.

Vr. groet,  Kees ( Bruntendijk Friesland)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Diorama V80 voor Billy kast
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2020, 14:46:08 »
Ben een nieuwe batch loof aan het maken en ga daarmee zo fijn mogelijk gaan. Met de huidige bomen ga ik nog wat verder experimenteren op andere vlakken (stam, wortels). Jullie leggen de lat hoog, en ik ga proberen er over te geraken :-D

Wouter