Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)  (gelezen 49440 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #105 Gepost op: 10 januari 2021, 20:57:55 »
Ik ben al een tijdje bezig om een soort dienstregeling te maken, met daarin opgenomen de bediening van de fabriek en de losweg. Ik had eerst een heel erg uitgeschreven versie, waarin elke beweging was opgenomen. Dat werd te onoverzichtelijk. Voorlopig ben ik op het onderstaande uitgekomen:



Doordat het baantje maar klein is, 113 x 32 cm, is de treinlengte beperkt tot 1 lok en 2 wagentjes. Ik hoop uiteindelijk een soort dienstregeling te combineren met of scenariokaarten voor de losweg en de fabriek, of met car cards. Maar dat is nog best een uitdaging.

Als bonus nog een totaalplaatje van het baantje zoals het nu is. Het stationsgebouw moet nog af, en daaromheen nog wat “grondwerk”:



Verder moet er nog het nodige aan de wagentjes gedaan worden, en kan ik vast nog wel de nodige details verzinnen.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #106 Gepost op: 11 januari 2021, 08:52:35 »
Hoi Gerard,

Leuk te zien dat je met een kleine afmeting, toch een heel rangeerspektakel kan optuigen! Ik heb zelf, voor de Gelderse Smalspoor Stichting waar ik vrijwilliger ben, dienstregelingen gemaakt. Persoonlijk vind ik een dienstregeling in grafiekvorm het overzichtelijkst, misschien een tip? Als je wil, kan ik zoeken naar een voorbeeldje :-).

Wat ik even kwijt ben, heb je links of rechts een fiddleyard? Of beide?

In elk geval vind ik het al erg leuk smoelen zo!

Groeten,
Rogier

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #107 Gepost op: 11 januari 2021, 10:33:03 »
Hoi Rogier,
Ik heb voor een project dat er uiteindelijk nooit is gekomen, wel eens zo’n grafiek gemaakt. Voor een complexere dienstregeling als deze is dat wel inzichtelijk. Voor Bad Bimmelberg is het overwegend trein in - trein uit, dat is verder niet zo spannend. De rangeerbewegingen zijn verder niet zo complex. Ik had ze eerst uitgeschreven, maar dat was alleen maar onoverzichtelijk.
Er is alleen links, half achter de fabriek en half uitstekend, een fiddle track/sector plate. Rechts loopt het op een stootblok.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #108 Gepost op: 12 januari 2021, 17:35:56 »
Hoi Gerard,

Ik probeer de dienstregeling te lezen maar ik snap het niet. Ligt aan mij want ik heb een speciaal gen wat mijn hersenen stiekem opdracht geeft regelingen en protocollen te negeren en onze trouwdag te vergeten. Zo van : als je alles hebt geprobeerd en niets helpt, lees dan de gebruiksaanwijzing.

Dus ik vraag me af, kun je het een keer voordoen? Bijvoorbeeld via YouTube?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #109 Gepost op: 16 januari 2021, 15:25:53 »
Hoi Albert,
Sorry voor de late reactie, ik was even een paar dagen met andere dingen bezig en heb niet zo goed op mijn eigen topic gelet  :-\.
Dit schema is een ingedikte versie van mijn eerste poging, waarin ongeveer elke beweging stond uitgeschreven. Alleen was dat veel te onoverzichtelijk. FT is de fiddle track of sectorplaat, die zit achter het fabriekje. Daar zet ik nieuwe treinen neer, of haal ik ze weg als ze daar aangekomen zijn op weg naar de grote wijde wereld (nou ja, naar het fictieve eindpunt van de lijn). Spoor 1 is het voorste spoor langs het perron, spoor 2 is het spoor langs de losweg en F is het fabrieksspoor. Aan het begin van een sessie staan de 2 personenwagens langs het perron, en er staat een wagen bij de fabriek. De eerste trein is dan een losse lok, die naar spoor 1 rijdt en aan de gereedstaande wagens koppelt. Dit geheel vertrekt dan als trein 2 naar de gwwop FT, waar ik het geheel weg haal. Trein 3 zet ik dan op FT gereed. Die bestaat uit het diesellokje en een goederenwagen voor de fabriek. De wagen die daar staat moet de grote wijde wereld in. Omdat omlopen niet kan en er voor het meeste rangeerwerk 2 loks nodig zijn, blijft de diesel in Bad Bimmelberg. De wagen op het fabrieksspoor die weg moet, kan daarom alleen in een volgende trein mee. Ik hoop dat dit je wat op weg helpt. Een video staat nog in de planning, maar met een tablet in de losse hand filmen en treinen bedienen, kost een hoop tijd. Misschien moet ik de videocamera en het statief maar weer eens opduiken.

De laatste dagen ben ik ook nog met de derde open goederenwagen bezig geweest:


Het inmiddels bekende recept. Maar omdat dit een kolenwagen is, ook nog wat pigment “smoke” gebruikt, dat is wat doffer dan zwart pigment en ziet er wat viezer uit. In de hoekjes nog een paar korreltjes steenkool gelijmd. Er is een uitneembare lading voor een volle wagen.


En het hele trio open wagens.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #110 Gepost op: 16 januari 2021, 15:59:08 »
Hoi Gerard,

 (y). Zeer bedankt voor de uitleg. Ik wil wat spoor uitleggen om te  rangeren. Heb dat nog nooit gedaan want ik ben een rondjes rijder. Eens kijken of ik dat ook leuk vind.

De kolenwagen is wederom goed gelukt. Mooi die restjes kool er in.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #111 Gepost op: 16 januari 2021, 17:06:59 »
De kolenwagen ziet er goed uit Gerard. Voor mij zou de buitenkant ook wel wat meer vervuild mogen worden, maar zo is hij ook al aardig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #112 Gepost op: 16 januari 2021, 19:30:03 »
Een filmpje in elkaar gefrot. Even los uit de hand, en met waarschuwing voor lullige muziekjes. Op veler verzoek  ;)
Lucien, dank voor de complimenten. Heel het wagenpark moet nog aan de buitenkant gedaan worden. Ik wil eerst nog opschriften maken, maar dat is er nog niet van gekomen.
Albert, website met veel ideeën voor kleine rangeerbaantjes is Carendt.com, maar misschien ken je die al. Sinds het overlijden van Carl Arendt heeft iemand anders het beheer, en momenteel wordt de website verbouwd. Maar alles wat er op staat is nog steeds toegankelijk.

Groeten,
Gerard

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #113 Gepost op: 16 januari 2021, 19:32:29 »
Ik heb mijn opschriften laten drukken bij decalwinkel.nl, kan ze alleen maar aanbevelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

Lucien

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #114 Gepost op: 16 januari 2021, 20:31:28 »
Mooi filmpje. Ik heb nu een beter beeld van het rangeren. En een beter beeld van de baan!  (y)
Nu bedenk ik me ineens; ik zelf ben van de buffers en losse koppelogen. Dat is bij het rangeren niet handig. Daar moet ik nog eens goed naar kijken. Eerst maar eens spelen voor ik de Backer en de GTSM wagens ga verbouwen. Wat heb jij er voor koppelingen aan zitten? En heb je iets in de rails om te ontkoppelen?

Ik kijk graag op YouTube naar 'Gilesengineer' . Hij kan koppelen en ontkoppelen met magneet koppelingen. Ik wou dat ik zo handig was als die man.

Carendt.com ken ik. Ik heb er twee keer op geëxposeerd maar kan mijn eigen input nu niet meer terugvinden. Is ook wel erg lang geleden. (Ik wordt oud....) Na het verscheiden van Carl is er wel degelijk veel content verloren gegaan. Erg jammer.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #115 Gepost op: 16 januari 2021, 21:09:27 »
Ik gebruik voorlopig Roco universeelkoppelingen, die ik met zo’n plastic ontkoppeldingetje ontkoppel. Zo’n plastic stokje met een soort lepeltje er aan. Ik heb dat uit het filmpje geknipt, een keer mijn hand in beeld is genoeg. Niks onder de rails, niet over nagedacht toen ik ging bouwen. Het hele project is ook veel serieuzer geworden dan ik had bedacht, dat wreekt zich nu een beetje. Maar ik kan er eigenlijk niet echt mee zitten.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #116 Gepost op: 18 januari 2021, 20:55:35 »
Leuk filmpje! Heerlijk omslachtig rangeren zonder omloopspoor, ik mag het wel!  (y)

Qua koppelen, ik koppel (veldspoor) met een 3 schakel ketting. Wel af en toe gepier, maar als je bv geduwd rijdt, kan je prachtig op de juiste plek ontkoppelen  ;D

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #117 Gepost op: 18 januari 2021, 23:00:18 »
Dank je voor de complimenten. Ik heb het koppelingvraagstuk (3x woordwaarde) maar even op de lange baan geschoven. Ik wil eigenlijk wel iets met middenbuffers. Verder hou ik alle opties nog open en laat ik de roco’s er maar even onder zitten.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #118 Gepost op: 19 januari 2021, 09:08:35 »
Even een gedachte, van een FLM haakkoppeling zou je misschien een redelijk realistische middenkoppeling (met 2x woordwaarde ook al fijn :D) kunnen maken, door een (dun) rond styreenplaatje erop te plaatsen? Misschien iets de beugel afschuren, om goed te kunnen koppelen?

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #119 Gepost op: 19 januari 2021, 09:56:10 »
Of er een dun vierkant plaatje street op plakken? Vierkante buffers kan ook.

Als je mooi wil kan je ook investeren in koppelingen van ZT Modellbau.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

Lucien