Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlus Numansbaan door tonp7
Vandaag om 19:12:32
Bovenleidingportalen Den Haag-Delft tot 1980 door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:08:49
Cubana door iarnrod
Vandaag om 19:05:46
Wasbenzine/residu door Peter Kleton
Vandaag om 19:03:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door GerardvV
Vandaag om 19:03:03
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:00:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:00:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door iarnrod
Vandaag om 18:44:11
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Ben
Vandaag om 18:41:28
Herstart en inspiratieloos door NS264
Vandaag om 18:32:42
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Chris Westerduin
Vandaag om 18:22:40
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pjotr500
Vandaag om 18:19:54
Frans loodsje et cetera door nkob
Vandaag om 18:06:34
Modelhuis demonteren zonder stukken door MOVisser
Vandaag om 18:02:58
Minicamera of inspectiecamera, ervaringen? door MOVisser
Vandaag om 17:49:29
Rijtuigen op De Meer door R v/d Hoven
Vandaag om 17:43:42
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:57:02
Tortoise wisselmotor niet met Littfinsky M-DEC-DC aan te sturen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:54
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
Vandaag om 16:37:00
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Pauldg
Vandaag om 16:24:25
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Rondje_HO
Vandaag om 16:15:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:13:42
Wie kan mij helpen met een baanplan voor rocoline met bedding? door Rondje_HO
Vandaag om 15:49:23
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door ANDREUS
Vandaag om 15:48:28
Spoor III in Nederland gebruikt? door Reinout van Rees
Vandaag om 15:17:26
Armita Wagons Amsterdam bv Tds door Arjan6511
Vandaag om 14:57:27
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door roadster36
Vandaag om 14:57:27
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door GMA70
Vandaag om 14:49:43
Marklin 2020, nieuws van de fabrikant door Chris
Vandaag om 14:49:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:45:39
  

Auteur Topic: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn  (gelezen 3024 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Gepost op: 18 januari 2020, 12:27:57 »
Hoi,
Ik heb al lange tijd wat Fleischmann Magic Train liggen. Ik heb een tijdlang overwogen om het te verkopen, maar ik ga er toch maar wat van bouwen. Iets kleins, deadline september. Ik ga daar bij maar meteen voor de clichés en slechte humor:
Vanuit de Kreisstadt in de buurt loopt een smalspoorlijntje naar Bad Bimmelberg, de KBB ofwel in de volksmond Die Bimmelbahn. De hooggespannen verwachtingen zijn nooit waargemaakt, het is een kleine onderneming gebleven. Bad Bimmelberg heeft een klein stationnetje met bescheiden goederenfaciliteiten

Het baantje wordt klein. Ik heb nog 1 wissel in 0n30 van Peco liggen. Er zal iets met een sectorplaat moeten gebeuren. Dat alles moet nog gebouwd worden. Ondertussen ben ik vast met wat dingen begonnen.

Als eerste de aanzet voor een stationsgebouwtje, naar een origineel aan de Jagsttalbahn:

Alles van grijs karton.

Ik probeer ondertussen ook wat van de stoomloc te maken:

Een kleurtje hier en daar. Ik ga er misschien nog wel eens verder aan prullen.

De knalrode feuerlösch goederenwagen aangepakt en van nieuwe kleuren voorzien;


Op het onderstel van een van de vier langholzwagen komt een nieuw personnenrijtuig. De kast is mij of meer af, en het dak ligt klaar. Eerst een interieur bouwen intweevoud, ook voor het originele personenrijtuig dat ik heb:


De kop is er daarmee af, naast alle andere projecten ga ik hier langzaam maar zeker mee verder. Wordt vervolgd.

Groeten,
Gerard

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • narrow minded and proud of it
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2020, 12:32:13 »
Dit gaan we volgen Gerard.
Overigens heb ik nog een kist aan Magic Train onderdelen liggen, mocht je iets zoeken.
Volgens mij heb ik ook nog wel wissels liggen als je die te kort komt.


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2020, 14:51:35 »
Dank voor je aanbod, Lucien. Ik meld me wel als ik nog wat zoek. Wat dat ene wissel betreft, dat zie ik als een uitdaging. Of misschien zelfs wel zonder. Op RMweb ben ik het topic van New Osney tegengekomen. Daar staan een paar leuke dingen zonder wissels in. En onder het motto "beter goed gejat dan slecht bedacht" voor als ik het echt niet weet, is Halstead een serieuze optie, qua sporenplan. Ik ben daarover nog rustig aan het nadenken. In augustus is het pas tijd voor lichte paniek.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2020, 20:48:41 »
Weer een klein stukje verder. Ik heb uit wat karton een paar simpele interieurs voor de bestaande Magic Train wagen en de zelfbouwwagen gemaakt. Bovendien een klein aantal losse preisers op de kop getikt. Wel wat veel baby’s, maar hé, de jaren ‘50 en ‘60 waren de jaren van de babyboom. De plaatjes:







Wordt weer vervolgd.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2020, 14:51:12 »
Gisteren tussen het bezoeken van het 01treffen en het werken aan een nieuwe fiddle yard voor Combe Halt door, even snel een testopstelling gemaakt (foto is helaas niet helemaal scherp):



Het geheel is ongeveer 115cm lang. Vooraan links moet een kleine sectorplaat annex schaduwstation komen, om een lok en 2 wagens te bergen. Die zal een stuk uit moeten steken buiten de bak. Vooraan rechts moet een spoortje komen naar een fabriekje, Baywa/Raiffeisen of iets dergelijks. In ieder geval iets wat past in een dorp of klein stadje. Ik ben aan het nadenken hoe ik daar een gebouw neer kan zetten dat de sectorplaat aan het oog onttrekt. Ik wil liever niet een soort zigzaggende achtergrond. De beide spoortjes die naar achteren weglopen moeten lang genoeg zijn voor een lok en 2 wagens. Dit is een goede kanshebber, maar het is niet uitgesloten dat het er alsnog anders uit gaat zien.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2020, 15:05:41 »
Zo sta je klaar om in te pakken voor drie dagen Ontraxs, en zo zit je thuis. Om niet in een existentiële crisis te raken dit project maar weer een opgepakt. Therapeutisch een tweetal wagens van het grootste deel van de opschriften ontdaan en van een nieuw verfje voorzien. Onderstellen en de plastic wielen met brown-black en de opbouw met rotbraun:



Het ijzerwerk moet nog zwart, en de wagens moeten nog wat vervuild. Van de ketelwagen alleen de middelste ring van de opschriften “Deutsche Reichsbahn” ontdaan en even met zwarte grondverf ingespoten. Ik ben nog aan het nadenken wat ik er verder mee ga doen.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2020, 16:50:57 »
Ah, Magic Train. Love it. Volgen staat aan.  (y)

Albert

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2020, 10:44:58 »
Vanochtend een poging gedaan de stoomlok te vervuilen. De poeders in diverse roestkleuren, rookzwart, wit en een soort algemene Europese aardkleur er eens bij gepakt:





De frameplaten heb ik misschien iets te enthousiast aangepakt. Ik kijk het eens een tijdje aan, maar als het op lange termijn nog niet bevalt ga ik de kleur wat afzwakken. Voor het overige ben ik er wel redelijk tevreden over. Ik geloof dat poeders voor mij wel het beste werken. Commentaar is natuurlijk altijd welkom.

Groeten,
Gerard

PS, de wielen moeten nog, daar ben ik nog over aan het nadenken
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2020, 10:49:14 door GD »

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11044
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2020, 11:21:50 »
Leuk project! (y)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2020, 11:05:11 »
Dank je Ronald. Tja, daar zit je dan opgehokt op je vrije dag. Mijn vrouw heeft de woonkamer als kantoor in gebruik en zit de hele ochtend te Skypen met collega’s. Gelukkig heb ik nog de zolder als toevluchtsoord. Ik ben maar een lekker lijm gaan snuiven:



Ik had nog een leeg onderstel over. 1 open wagen vond ik wat weinig, dus ik heb er nog maar eens eentje in elkaar geflanst. Voor de afwisseling een met een hogere bak. De buitenkant is wel min of meer af. Nu nog heel veel stripjes, wel 24, aan de binnenkant van de bak. Dat bewaren we voor later.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2020, 08:14:30 »
De rails liggen, nu testrijden:



Alleen het wissel vraagt nog om enige aandacht. Bij afbuigend spoor maakt het niet voldoende contact. Ik ga er nog wat draadjes aan solderen voor extra stroomtoevoer. Daarna de rails van een onbestemd bruin kleurtje voorzien. Nu eerst weer een dagje thuis werken.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11044
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2020, 08:58:17 »
Mooi! Misschien aansluiten zoals op de Allan Gartner site, dus DCC friendly? Peco's zijn normaal gesproken heel bedrifszeker. Weet niet hoe en waar je nu overal je stroomtoevoer hebt maar inmiddels heb ik geleerd dat het er eigenlijk nooit genoeg kunnen zijn  ;)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2020, 09:07:52 »
Hoi Ronald,
Normaal gesproken krijgt elk stuk rail een eigen stroomtoevoer, of het geïsoleerd is of niet. Heel lange stukken krijgen twee aansluitingen. Vaak soldeer ik ook nog wat draadbruggen in wissels. Dat heeft deze niet, ik ga daar nu alsnog wat aan doen. Geen draadbruggen, dan moet alles weer los, maar een paar kabeltjes er aan en onder de tafel verbinden. Komt goed (denk ik). Dit baantje blijft DC, meestal zal er maar 1 lok tegelijk in bedrijf zijn, en de meeste railsecties zijn afschakelbaar.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11044
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2020, 09:26:50 »
Ah ok, DCC friendly is voor DC ook goed, hoor ;) Door de stroomvoering in het wissel is het idd zaak om aan beide kanten de "aanvoer" te hebben. En da's op de foto niet te zien :-*

Benieuwd naar wat je er van gaat maken!

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2020, 09:04:05 »
Om de sectorplaat linksachter wat aan het oog te onttrekken wil ik een of ander gebouwtje aan het spoor linksvoor zetten. Een of andere kleine fabriek die wat aan- en afvoer heeft via de kreisbahn. Om visueel te testen heb ik wat stukken karton in elkaar geflanst voor een grove indruk:

variant 1


variant 2


Hoewel een gebouw dat in zo’n smalle kop eindigt (omgerekend ongeveer 2,7 meter) misschien niet heel realistisch is, vind ik variant 2 aantrekkelijker. Variant 1 wordt te massief. Variant 2 kan mogelijk nog een centimetertje breder op de kop, maar ik moet wat ruimte hebben om koppelingen los te maken. Suggesties zijn welkom.
Foto’s zijn met tegenlicht, daar heeft mijn oude iPad helaas wat moeite mee.

Groeten,
Gerard