Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR5000 en gelijkstroom door 72sonett
Vandaag om 02:04:06
Trix C-Gleis ballast kleur door EddyK
Vandaag om 02:00:41
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door mwdb
Vandaag om 00:25:53
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door hervé
Vandaag om 00:22:36
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door sdz1976
Vandaag om 00:10:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:05:11
Projekt 083-338 door charp
24 oktober 2020, 23:52:13
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Rob E.
24 oktober 2020, 23:46:00
De Hef in N schaal... door janw
24 oktober 2020, 23:31:35
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
24 oktober 2020, 23:30:16
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
24 oktober 2020, 23:28:12
Krokettenkarren en restauraties LS models door Chris2412
24 oktober 2020, 23:25:41
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door FritsT
24 oktober 2020, 23:07:40
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
24 oktober 2020, 23:05:10
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Rondje_HO
24 oktober 2020, 22:58:09
MRDirect aansturen door JMRI door HansQ
24 oktober 2020, 22:54:22
Een nieuw begin in 0 door roadster36
24 oktober 2020, 22:35:04
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
24 oktober 2020, 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
24 oktober 2020, 22:10:43
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 22:05:59
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:59:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
24 oktober 2020, 21:57:31
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Falcon10
24 oktober 2020, 21:55:21
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
24 oktober 2020, 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 21:46:33
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door phdirk
24 oktober 2020, 21:38:18
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen door PeterC
24 oktober 2020, 21:32:19
To sound of niet to sound door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:30:34
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
24 oktober 2020, 21:08:15
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Jan-Peter
24 oktober 2020, 21:01:47

Auteur Topic: Perfectie  (gelezen 443 keer)

Gooierhaven

• Offline Offline
Perfectie
« Gepost op: 16 januari 2020, 16:23:38 »
N.a.v. onder meer het draadje over Roco 2020:
Blijkbaar denken er nog steeds mensen dat het voor een producent interessant is om een perfecte kopie van een in werkelijkheid eenmalig (en vaak nog tijdelijk) voorbeeld te produceren.
En dan nog tegen een zo laag mogelijk prijs en rekening houdende met alle stroomsystemen, analoog en digitaal.
O ja, en het volgende jaar moet dan de duidelijk afwijkende variant geleverd worden. Goedkoper uiteraard, want de ontwikkelingskosten zijn al gedekt uit de eerste serie.
Slaap rustig verder, zou ik zeggen.

Ik vind (dat is gewoon Nederlands voor: "Mijn persoonlijke mening, die door niemand gedeeld hoeft te worden, is") dat als de basis van het model goed is, het veel interessanter is. En met de basis bedoel ik dan zaken als (hoofd)afmetingen/vorm, aandrijving en basiskleuren. Alle toeters en bellen zijn aanpasbaar.
De nieuwe Sik van Roco is bij mij inmiddels ontdaan van de in mijn ogen overbodige koppelingen, de licht- en geluidfuncties zal ik tot een voor mij voldoende en werkbaar geheel terugbrengen. Wielen worden ook vervangen. "Gaten" in het chassis worden gemaskeerd. Her en der een likje verf, een ander nummer en misschien wat vervuiling. Een paar avondjes ben ik er wel weer zoet mee. En dan heb ik een uniek exemplaar dat past bij mijn idee voor een goed model en dat inzetbaar is op een baan.
Voor mij was een analoge versie zonder decoder met N18 aansluiting ook voldoende geweest.

Maar misschien behoor ik tot een minderheid die lol beleeft aan het prutsen aan en rijden met treintjes.

Jan

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Perfectie
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2020, 17:14:14 »
Minderheid of meerderheid dat maakt voor een mening niet uit. Ik zie wel wat in je redenatie. Ik rij schaal 0 maar denk dat het voor alle schalen wel geld.

Op het forum hier zie je ook een draadje waar een aantal zeer enthousiaste mensen bezig zijn om een Dapol class 08 om te bouwen naar een redelijk tot zeer goed ogende NS 500/600. Het model is goed betaalbaar en nodigt dus uit om dit te doen.

En dan Eric die van zijn bolle neuzen juweeltjes weet te creëren

Dus misschien moeten wij de industrie verleiden ook simpele schaalmodellen uit te brengen (in de diverse schalen) van populaire Loks en wagons tegen een betaalbaar bedrag. Het belangrijkste is dat de aandrijving/wielstel voldoet aan tegenwoordige eisen en dat de kap netjes op schaal is met de juiste graad van detaillering zonder dat alle toeters en belletjes erop gemonteerd zijn of zelfs bijgeleverd.

Geeft menig hobbyist de mogelijkheid om het dan verder op te bouwen naar zijn/haar tijdperk en of maatschappij als daar behoefte naar is of gewoon als tapijt trein rondjes te laten draaien voor de kids (bijvoorbeeld).

Mijn mening/conclusie; we zitten niet altijd te wachten op het super model maar als er simpele modellen worden gefabriceerd voor de kinderen laat het dan geen fantasie trein zijn maar een echt, doch erg versimpeld, model.

Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Perfectie
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2020, 07:10:06 »
Mja, denk dat het "perfectie/realisme" van modeltreinen al een paar keer besproken is hier op het forum.

Ik blijf zelf van mening : zolang het ding redelijk te pruimen valt, kan ik er mee leven.
Waarmee ik bedoel :

- Huidige prijzen van bv een Roco vind ik persoonlijk gerechtvaardigd voor wat ze afleveren. OK niet allemaal 100% correct met de realiteit : afwatergoten die korter/langer moeten zijn van een bepaald model, handreling aan de cabine die kort/lang moet zijn, etc , maar deze zaken storen me niet zo. Zolang de detailering overeen komt met de kostprijs en mogelijkheden van het model ( digitaal, en de opties erop ), mag het.
De nieuw aangekondigde kraan vind ik dan weer er los over. Sorry jongens, deze laat ik voorbij gaan. Ik herriner me iets van digitale schuif/coilwagons, die na 20 keer open/toe doen niet meer werkten etc.
- Piko is op dat vlak een moeilijke voor mij. Ze zijn ietsie goedkoper dan Roco, maar hun afwerking van sommige modellen vind ik wat tekort doen om hun prijzen soms te verantwoorden. Bij moderne eloks vind ik vooral hun bovenbouw net wat onder doen tov Roco, ook de wielen vind ik net iets minder gedetailleerd. Anderzijds sommige van hun rangeerlokjes zijn prachtig afgewerkt, en geven naar zowel verlichting als digitale opties best buy for your bucks !
De ICE4 dan weer waar ze de hoofdprijs voor vragen vind ik weer een moeilijke : op het eerste zicht model prachtig afgewerkt etc, maar het is een boel geld voor "een Piko". Vind Piko tevens nog altijd soms een beetje "plastiekerig" aanvoelen, wat ik bij Roco bv minder heb.
- Brawa is dan weer ook hun geld gerechtvaardigd. Hun stomers en andere loks krijg je waar voor hun geld : mooie tot prachtige detailering. Is er iets minder correct zoals een korte handgreep dat een lange zou moeten zijn, zou ik er niet van wakker liggen.
- MaTrix : Ben ik helemaal de weg in kwijt. Ik had vroeger Marklin, heb het van de hand gedaan ten voordele van gelijkstroom omwille van de kostprijs, en heb het idee dat dat de juiste beslissing was. Als je de huidige prijzen ziet, val je er stijl van achterover. Ja, ze zijn grotendeels volledig van metaal, maar met alle respect, als je dan kijkt naar het detail etc dat Roco/Brawa ook biedt voor minder geld, dan moet men stilletjesaan in Goppingen toch eens conclusies worden trekken. Heel vroeger kon je Marklin kopen als investering, maar die tijd is lang voorbij. Als je nu een stomert van 500 euro ofzo van hen koopt, mag je blij zijn als je hem over 10-20 jaar verkoopt ( omdat je stopt/dood bent/whatever ), je er 100 a 120 euro voor krijgt, net als de doorsnee gelijkstroommodeltreinen. Ik denk dat je op dat vlak redelijk in de buurt komt bij de afschrijving die je doet op een nieuwe personenwagen ( ook wel gekend als de slechtste investering die je kan doen, tenzij je van die superdeluxe hypercars koopt :D ).

Dusja.

Ik snap dat sommigen liever meer correctheid en detail willen, persoonlijk vind ik het niet zo erg.
Wel belangrijk : dat de leverancier in zijn cataloog de fotos zet van het model zoals het zal uitkomen. Ik vond het enorm frustrerend dat bv Roco uitkwam met de Fals wagons met andere veringen op de assen dan op de foto op hun website/cataloog stond.