Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door NS8714
Vandaag om 12:10:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door bosje77
Vandaag om 11:55:04
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 11:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 11:51:15
Wielen gelijkzetten? door Tomasso
Vandaag om 11:44:17
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:01
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 11:37:39
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door MOVisser
Vandaag om 11:31:16
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 11:27:35
Croppers Yard, iets kleins in 00 door Whis
Vandaag om 11:26:22
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door gdh
Vandaag om 11:19:33
Line-up foto's van modellen door lex stoom
Vandaag om 11:16:45
Projekt 083-338 door GORILLUS
Vandaag om 11:15:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GORILLUS
Vandaag om 11:10:32
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 11:07:28
Problemen met Roco wissels door Ronald Halma
Vandaag om 10:55:55
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 10:55:54
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door St00mboy
Vandaag om 10:55:52
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
Vandaag om 10:22:28
Problemen met het instellen van de Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
Vandaag om 10:14:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:39:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 09:36:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:36:14
NS 6100 van GM&S door HaHoHo
Vandaag om 09:22:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:26:40
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ingenium
Vandaag om 03:04:50
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
28 maart 2020, 21:35:35
  

Auteur Topic: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"  (gelezen 15603 keer)

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #30 Gepost op: 18 december 2018, 12:53:46 »
Pfoe, dat weet ik even niet meer. Ik heb geloof ik de aslast van 2 bakken VIRM omgerekend naar kN/m. Zoals ik al zei, meer voor het globale idee. De profielen die in de brug zitten zijn niet zo makkelijk toepasbaar in het programma omdat ze zijn samengesteld en geklonken. Daarom een wat versimpelde weergave van de werkelijkheid.

Overigens, van een Cremonadiagram heb ik nog nooit gehoord! Tegenwoordig gebruiken we in het eerste jaar het Williot diagram om de verplaatsingen van vakwerken grafisch uit te rekenen.

Groeten,
Timo

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8865
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #31 Gepost op: 18 december 2018, 12:58:11 »
Methode Cross anyone?  8)

Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #32 Gepost op: 18 december 2018, 13:18:22 »
En dat is dan weer voor statisch onbepaalde constructies! Een variant daarvan wordt nog steeds gebruikt en heet nu de krachtenmethode.

Leuk, al die Civielers hier!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8865
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #33 Gepost op: 18 december 2018, 13:23:57 »
Bouwkundige hier.  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3317
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #34 Gepost op: 18 december 2018, 15:00:51 »
Het enige bouwkundige dat ik kan is muren bouwen van kratten bier ;D.

Groet,
Chris

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #35 Gepost op: 18 december 2018, 17:22:53 »
Ook heel bevredigend. ;D (y)

Carel
(ook bouwkundig. Laat het liefst uitrekenen)
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
    • El Carrilet
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #36 Gepost op: 18 december 2018, 21:34:46 »
Methode Cross anyone?
Niet voor platte vakwerken, wel voor statisch onbepaalde constructies, maar die methode is nu bijna helemaal vervangen door de eindige elementenmethode (FEM).

... Tegenwoordig gebruiken we in het eerste jaar het Williot diagram om ...

Hoe heb je dan de krachten in de staven uitgerekend?
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #37 Gepost op: 19 december 2018, 13:40:19 »
Ik heb de brug in MatrixFrame gezet. Dat is een software pakket wat we bij de TU kregen en wat vrij makkelijk en snel een redelijk resultaat geeft (is mijn ervaring). Het ging dan ook puur om te controleren of de aanname correct was dat hoe verder je aan de buitenkanten van de brug zit, hoe meer materiaal je nodig hebt vanwege de hogere krachten.

Groeten!
Timo

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #38 Gepost op: 04 februari 2019, 13:21:27 »
Hi!

Het is alweer even geleden dat ik hier wat gepost heb, maar er is goed nieuws te melden: de tentamens zijn voorbij. En dat betekent tijd voor de hobby! Dus ik heb de lokale styreenwinkel leeggekocht en ben voorzichtig begonnen. Ze hadden vooral styreen voor de grootste diagonalen, dus daar maar mee begonnen. Ik ben begonnen met van wat afvalhout een mal maken. Deze is op lengte en breedte van de diagonalen. Ook steekt de mal ietsje uit, zodat de plaatjes die de profielen verbinden om meer buigsterkte op de zwakke as te krijgen, precies goed gesneden kunnen worden naar het grote voorbeeld:

De plaat levert de kleine bijna vierkante plaatjes op, het u-profiel is de helft van de diagonaal.

Vervolgens een proefstukje gemaakt en daarna serieproductie gestart. De profielen liggen op hun kant in de mal, en zijn daardoor perfect vierkant. De breedte wordt ook met de slankere profielen zo gewaarborgd. een paar stripjes op elkaar gelijmd en geschuurd tot de juiste dikte drukt de profielen tegen de wanden van de mal aan. De klemmetjes houden het geheel strak en recht.


Dan na een dagje snijden en plakken ziet het er zo uit: de "buitenste" diagonalen dienen meer weerstand te bieden en zijn daarom voorzien van meer plaatjes (en dus meer weerstand tegen buiging en knik). De "binnenste" diagonalen van elk driehoek hebben minder plaatjes maar wel dezelfde profieldikte. Het volgende driehoek is dan opgebouwd aan één stapje slanker profiel volgens dezelfde methode.


Maar nu is de voorraad styreen alweer op en de hele winkelwereld is dicht, dus nu een dagje wachten tot de winkels weer open gaan om nieuw styreen in te slaan!

Zo, er is dus in ieder geval nog leven in de brouwerij. Volgende stap is dus om de diagonalen af te maken. Ik ben nu toch lekker bezig. Dit gaat steeds sneller en makkelijker, dus ik verwacht daar nog een dag voor nodig te hebben. Voordat het styreen binnen is ben ik vooral aan het nadenken hoe ik de draagconstructie van de rail ga maken. Het oorspronkelijke idee was om de secundaire langsliggers te verlijmen op de dwarsbalken, maar ik ga ze nu in elkaar "haken" door wat te snijden en doen. Zo hangt de draagconstructie in de dwarsbalken, die op zijn beurt weer hangt op de zware langsliggers. Deze zullen dan uiteindelijk worden opgelegd op de module. Door ook hier profielen met iets grotere plaatjes te verbinden, zorg ik naar het grote voorbeeld dat alles samen werkt en nog sterker is.

Tot binnenkort!  ;D

Timo

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #39 Gepost op: 04 februari 2019, 15:59:52 »
Top! (y)
Ziet er bekend uit  ;D
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #40 Gepost op: 19 april 2019, 18:04:50 »
Hallo!

Goed, ik zie dat ik achterloop in mijn laatste update! Er was namelijk al wel wat gebeurd... Alle diagonalen zijn namelijk al af en ik was ook begonnen met de helft van het dragende frame. Wat foto's:

Hier met nieuwe aanwinst DE-22  :D. Te zien is dat dit nog maar het halve frame is, samen met twee diagonalen (voor de vorm)


Toen vond ik echter dat de spoorwijdte op de brug wel heel groot was. Tegelijkertijd had ik het druk met studie, dus lag het project tijdelijk stil. Tussen het studeren door heb ik op het forum gevonden dat bijvoorbeeld ook Hendrik Jan en de mannen van "Spoormuseum in h0" op hun bakken de afstand tussen sporen hebben verkleind tot de 'echte' afstand: 46mm in plaats van de 58mm die meestal wordt aangehouden door fabrikanten. Dus even op gebroed, en vandaag het frame versmald. Gelukkig had ik nog genoeg styreen!  ;D

Hier het smallere frame, met wat wagons erop, en de dwarsdragers op de juiste afstand. Zo lang wordt de brug dus 'echt'.


Tot slot heb ik het tweede deel van het frame ook afgemaakt.

Ook de helft van de kokerliggers zitten al in het frame verwerkt, de andere helft ligt er los naast. Ziet er toch best vol uit!

Nu het andere deel nog, maar eerst borrel  :D.

Groeten,
Timo

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5774
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #41 Gepost op: 03 mei 2019, 12:29:03 »
Serieuze vorderingen (y)
Zoals bekend hoeft het niet in één keer af.
Maar dit ziet er veelbelovend uit.

groeten
Hendrik Jan

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #42 Gepost op: 11 juli 2019, 10:01:10 »
Hoi Timo,

Ik kreeg van Marc een link naar jouw draadje over de brug die je wilt bouwen. Wist niet dat er nog iemand deze brug aan het bouwen is. Gisteren heb ik namelijk een draadje gestart, omdat ik voor dezelfde brug gekozen heb.

Dus ik ga ook de bouw van jouw brug volgen en misschien kunnen we elkaar nog tips en trucs geven of af kijken van elkaars foto's.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel.

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #43 Gepost op: 11 juli 2019, 15:19:49 »
Ha Ruud,

Wat ga jij een leuke brug bouwen :laugh: ! Gelijk even je draadje doorgelezen :)

Ik denk dat wat tips over en weer zeker kunnen ja. Kunnen we gelijk kijken of mijn styreen-plan wel zo'n goed idee is, kijkend naar de draagkracht van de brug...

Nu moet ik wel gaan doorbouwen: gelukkig is het nu vakantie  (y)

Groeten!
Timo

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #44 Gepost op: 30 december 2019, 14:17:22 »
Hier is al een tijdje niets gepost... En helaas betekent dat ook dat er niet heeel veel gebeurd is. Tot afgelopen weekend: modelspoorbeurs in Zutphen. Samen met Marc heb ik bij Modulebaan.nl het hele weekend "gedemoëd". Het was een ontzettend leuk weekend en erg gezellig en er is nog wat gebeurd ook! Goed, de plaatjes:


Dit was nog bij mij thuis, als voorbereiding. Je kan het complete brugdek (nu dus aan elkaar) zien (die upload is misgegaan, sorry!) en ik heb de stukken voor de dakliggers gesneden en verlijmd.


Aan diezelfde ligger worden hier schetsplaten (dat zijn die meer-dan-vier-hoekige platen) gelijmd. De bovenste ligger vereist 3 verschillende enkelsymetrische schetsplaten, de onderste ligger ook 3 types, maar totaal niet symmetrisch. Dit komt door de verschillende zwaartes van de diagonalen. Je moet het jezelf niet te makkelijk maken nietwaar?


Aan het eind van het weekend is dit de stand: bovenste ligger klaar, onderste ligger klaar. Nu tijd om de doorstekende I-liggers recht af te schuren en de diagonalen er strak (!) in te lijmen. Dan de rest van de schetsplaten er tegenaan en de kokerligger afmaken (dwz het andere uprofiel erop en dan de verbindingsplaatjes maken).

Dat klinkt allemaal vrij simpel, maar het moet nu vooral strak en op de juiste hoogte. Problemen met PVR wil ik liever voorkomen.  ;D

Eerst maar weer studeren voor tentamens en dan is er in februari weer tijd om te knutselen.

Tot dan!
Groeten,
Timo