Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.  (gelezen 3195 keer)

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Gepost op: 07 januari 2020, 20:23:03 »
Aangezien ik de onderdelen van een aantal gelijkstroom Lima/Rivarossi NS Mat’46 stellen wil gaan gebruiken voor het maken van NS stroomlijnmaterieel (welke versie/variant weet ik nu nog niet) zit ik met een vraag.

Hebben alle versies (behalve de gele natuurlijk, die hebben zwarte raamranden) dezelfde kleur raamranden? Op het Groterdamproject.nl las ik dat de Rivarossi variant met blauwe reclamebanden een zilveren raamrandje heeft, maar wat heeft de andere Lima/Rivarossi varianten? Een beetje éénheid is wel zo netjes….

Zoals blijkt, heb ik de stellen dus nog niet. Mochten er ergens achter in de kast nog oude, niet meer gebruikte gelijkstroom Lima/Rivarossi Mat’46 stellen staan (motorisch defect, dus bijv gescheurde tandwielen is geen probleem), laat het me even weten. Het gaat erom dat de kap/neus/ramen/onderbak/draaistellen  ed nog in redelijke/goede staat zijn.

Zijn er in Houten nog voorzetneusjes voor bijv Mat'36 te verkrijgen?
En eventueel andere benodigdheden, zoals bijv draaistelzijkanten?

Marco.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2020, 21:28:40 »
Beste Marco,

Ik weet niet of er nog voorzetneusjes te koop zijn,  maar, gesteld dat je op zoek bent naar de klassieke resin neusjes uit de jaren ‘80, zou ik er niet meer naar op zoek gaan. De basisvorm is niet goed en ze zijn standaard zo krom als een hoepel. En dan hebben we het nog niet over de vorm van de ramen gehad. Ik zou proberen bij Maikel Kastelijn een paar neusjes te regelen.

En als je dan toch de kop er af gaat zagen, zou je dan liever niet de Piko hondekop als basis nemen? Ik vermoed dat die, sinds de Artitec, in prijs zijn verlaagd en ze hebben een puik aandrijvingsconcept.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2020, 14:57:21 »
Hoi,

Voor BV een DE 5 of Mat.'40 hoef je aan de kop niet heel veel te doen, alleen de ramen anders indelen. Mat.'34/35/36 etc is wat ingewikkelder maar kan ook nog wel als je niet bang bent om te hakken en zagen.

Piko Hondekop als basis lijkt me ingewikkelder. De schortplaten zijn recht en er zitten regengoten aan en de 'raamrubbers/frames' zijn meegegoten in de kap. Dat maakt schuren straks lastiger. Ook ben ik geen fan van de ramen van de Piko HK. Ze zijn niet vlak aan de binnenkant doordat het opstaande randje niet onder het raamframe zit zoals bij de Lima.

En over de Lima/Rivarossi ramen gesproken: er zijn 3 'Raamkleuren'. De eerste is metaal/zilver, voor bij de olijfgroene versies, grijs, voor bij de grasgroene versies (zoals bij de reclamebanen) en zwart voor de gele met reclamebanen. De Lima is de enige die de correcte grijze raamframes heeft voor de groene versies. Rivarossi maakte het zichzelf wat makkelijker door in de groene ook de zilveren te gebruiken.

De Rivarossi heeft natuurlijk een betere aandrijving dan de Lima, mits de tandwielen niet gebroken zijn. De Piko HK rijdt altijd wel goed, maar heeft een 'lompere' aandrijving die door de ramen zichtbaar is.

De oude voorzetneusjes zijn idd af te raden. Vorm is niet mooi en ze zijn te breed (want gemaakt voor de brede lompe Lima Hondekoppen). Dan moet je zoveel aan het neusje verbouwen dat je beter de Limarossi neus als basis kan nemen.

Mvg,

Robert

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2020, 19:53:09 »
Eind jaren '80 heb ik inderdaad met de destijds verkrijgbare resin neusjes een Mat'46 en DE1 gebouwd. En met de Mastica wanden een Lima Hondekop verbouwd. Uiteindelijk zijn deze modellen nu natuurlijk 'gewoon' verkrijgbaar, en is de drang naar zelfbouw dus een stuk minder.
Maar worden er nu helemaal geen (bijv Mat'36 of Mat'40) resin neusjes meer gemaakt? Neem aan dat MK ook een resin neus (of soortgelijk materiaal) heeft gebruikt voor zijn DE3 en nu Mat'36? Uiteindelijk is de messing neus op dit laatste model een optie, geen standaard....

Is MK trouwens de enige die mij aan (Mat'36) neusjes kan helpen? Of zijn er nog andere leveranciers die wat kunnen betekenen?

Zelf had ik ook al de conclusie getrokken dat een Mat'46 neus best aan te passen is naar Mat'40 of DE-5.
Maar het toch bevestigd zien is wel prettig.

Bedankt voor de info over de raamkleuren. Daar ga ik verder mee!

Mijn eerste gedachten gaan uit naar een DE-5. Neusjes van de Lima/Ravarossi Mat46 gebruiken, en een nieuwe aandrijving in het motorrijtuig.
Maar nogmaals, daar ben ik dus nog niet uit.....

Marco.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2020, 20:04:03 »
Neusjes zijn ooit ook geleverd door Spoorcuriosa, maar daar moest ook veel aan gebeuren. Daar kan Peter Wijshake je van alles over vertellen. Het eerder genoemde advies om contact met Maikel Kastelijn op te nemen zou ik zeker ter harte nemen.

Rob

add: Kijk even op de site van MK www.mkmodelbouwstudio.nl/][url]www.mkmodelbouwstudio.nl/[/url] (alles uitklappen, scrollen naar treinstellen), hij start dezer dagen met het uitleveren van een mat 36 bouwset met keuze uit resin- of messing neuzen...
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2020, 23:25:49 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2020, 21:33:18 »
Even een foto geleend uit het bouwdraadje waarin Karst een MK DE3 bouwpakket opbouwt:



Inderdaad zitten daar ook resin neusjes op en van een uitstekende kwaliteit.

Je kan ook eens contact opnemen met gebruiker FRIE, alleen gebruikt die tegenwoordig volledig messing neusjes (geloof ik)

Mvg, Paul
Boomshanka!

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2020, 22:26:56 »
Ik meen gelezen te hebben dat in de nieuwe Railhobby een ombouwverhaal komt van Peter Wijshake.

Andries

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2020, 23:21:06 »
Klopt, staat er idd in (nr. 419). Verhaal in drie delen over de bouw van twee DE-5 stellen. Heb het zien staan, ben alleen nog niet zover om ontdekt te hebben waar hij die neusjes vandaan heeft... hij heeft iig gebruik gemaakt van HoKo tussenbakken (Lima) en Mastica-wandjes, -ramen en -deuren. Best wel een klus, if I may say so...

Rob
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2020, 23:28:36 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2020, 22:17:29 »
En over de Lima/Rivarossi ramen gesproken: er zijn 3 'Raamkleuren'. De eerste is metaal/zilver, voor bij de olijfgroene versies, grijs, voor bij de grasgroene versies (zoals bij de reclamebanen) en zwart voor de gele met reclamebanen. De Lima is de enige die de correcte grijze raamframes heeft voor de groene versies. Rivarossi maakte het zichzelf wat makkelijker door in de groene ook de zilveren te gebruiken.

OK, kan ik hier dan de conclusie uit trekken dat dit geldt voor alle typen stroomlijn materieel?
Dus ook voor Mat'34, Mat'36 en Mat'40?

Hoe zat het dan met die diesels?
Neem aan dat bij de olijfgroene versies deze ook metaal/zilverkleurig waren?
Wat waren de kleuren van de raamframes bij de blauwe en rode dieselstellen?

Marco.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2020, 08:54:52 »
Op de volgende website zijn de antwoorden op al je vragen te vinden: www.seinarm.nl

Succes.


Erwin

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2020, 11:11:12 »
Erwin,

je hebt helemaal gelijk.
Ik ken de website al jaren, maar heb al die tijd blijkbaar meer plaatjes gekeken dan gelezen....
Bedankt!

Conclusie: DE-5 is afgeleverd met grijze raamframes.
Hoewel het niet als zodanig beschreven staat, ga ik er vanuit dat dit later bij de blauwe en rode kleur van de treinstellen ook zo gebleven is.

Marco.