Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 23:10:50
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 23:10:15
Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee door Gerke
Vandaag om 23:09:34
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Edsko Hekman
Vandaag om 23:05:58
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 22:58:24
Rheinburgh, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 22:46:11
Geen contact met firma Stangel uit Polen door Thom
Vandaag om 22:44:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:34:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bert van Gelder
Vandaag om 22:29:46
Update: baan in de tropen door Falcon10
Vandaag om 21:57:59
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 21:32:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
Vandaag om 21:32:48
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 21:29:01
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 21:21:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:19:16
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Arjan6511
Vandaag om 19:54:26
Photos Toronto Canada door Huib
Vandaag om 19:53:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:31:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Haradigi
Vandaag om 19:21:00
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 19:00:25
Motor Liliput DB Br 71, nr L131174 door Rob Breuls
Vandaag om 18:45:32
Zonexpres rond 1965 door RikM
Vandaag om 18:41:50
De Wadlander, een eilandbaan. door tijgernootje
Vandaag om 18:32:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tijgernootje
Vandaag om 18:07:33
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door nkob
Vandaag om 18:04:00
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 18:03:55
Wat heb jij op je desktop staan? door bollen neus
Vandaag om 18:02:35
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:55:13
Nieuw boek over de Sik door NS1220
Vandaag om 17:03:46
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 17:01:34
  

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn  (gelezen 8277 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #45 Gepost op: 20 mei 2020, 22:33:49 »
Begrepen. (y)

Succes met de verdere bouw.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 29 aug sta ik er weer :)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1607
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2020, 16:12:56 »
Dank je!

We hebben een lang weekend, dus er is weer tijd voor wat activiteit.

Allereerst heb ik een poging gedaan de tandem Roco 2200's wat te verfraaien. De vers verbouwde 2311 heb ik geprobeerd van het litteken op haar voorhoofd te ontdoen door voorzichtig masseren met een polijstpapiertje. Dat is niet helemaal gelukt, maar beter vind ik het nu wel. 2305 kreeg ook wat duw- en trekwerk aangemeten. Vooralsnog behoudt ze het gat in het voorhoofd nog even.



Terwijl ik het verlies van mijn oude 2311 aan het verwerken was heb ik voorzichtig rondgekeken naar vervanging. Daarbij stootte ik op een niet al te dure 2210 van Piko die ik uit voorzorg maar alvast heb aangeschaft. Hierbij een plaatje van deze "schoonheid". Ik zet het tussen aanhalingstekens, want èchte schoonheid zit natuurlijk van binnen... Ik had geleerd van eerdere ervaringen met Piko-sound, dus is deze geluidarm. Ik zeg niet geluidloos, want ze is duidelijk aanwezig. De Roco's maken beduidend minder herrie onder het rijden. Ook omschakelen op een analoge baan vindt ze moeilijk. Na enig aandringen lukt het wel, maar het werkt niet fijn. Het blijft jammer dat Piko het pad van eigen decoders is opgegaan, want feilloos zijn ze bepaald niet... Als me dit teveel gaat ergeren zal er wel een ESU in komen, zonde geld weer. Gezien het succes van de Piko-decoder zal ik daar wel niets meer mee kunnen. MFX is 'ie trouwens wèl. Ik hoefde 'm dus niet handmatig aan te melden maar heb in plaats daarvan de vuilcontainer alvast aan de straat gezet ;)



Een vraag als het mag. Als je het zwarte kader weg laat kijkt het wat vriendelijker en ziet je ook meer "inhoud".

Ik snap wat je zegt. Het is een kwestie van smaakt misschien (zonder een discussie te willen starten). Ik vind de kaders echt fraaier. De foto's komen daardoor meer los van de achtergrond. Dat "meer inhoud" komt door de begrenzing van BNLS op 800pix breedte. Daardoor lijkt het of het kader wat van de foto afsnoept.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3738
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #47 Gepost op: 24 mei 2020, 17:02:12 »
Ik vind dat kader niks terwijl ik als kijker tot je doelgroep behoor maar het was een vraag, geen discussie dus.   :)

Succes met je baan en de bouw.

Gr, Ben.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8726
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #48 Gepost op: 24 mei 2020, 18:04:11 »
Als het mogelijk zou zijn is zoiets als fotoframe beter dan wat je nu ziet.
Maar waar het om draait is lol en het delen ervan,dus ga vooral verder daarmee  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5621
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #49 Gepost op: 24 mei 2020, 22:47:11 »
Tadaah! Je draadje staat, inclusief nieuwe titel, op z'n nieuwe plek bij "Banen".
Veel bouwplezier! :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1607
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #50 Gepost op: 25 mei 2020, 07:58:12 »
Dankjewel Reinout! (y)

Ik was begonnen aan de bouw van de watertoren van Roosendaal die Tilly Models heeft uitgebracht. Dat is dus een resin-model en daar had ik al wat problemen mee gehad een poosje terug. Gelukkig hoefde ik bij deze geen wanden recht te maken, want alles is achthoekig. Eigenlijk is het vooral stapelen van blokken en wegzagen en slijpen / vijlen van overbodige brokken hars.
Daarna heb ik de afzonderlijke hoofddelen gespoten met witte Humbrol-enamelverf uit een spuitbus en vervolgens de bakstenen delen met een kwastje uit een potje met Humbrol 37 (baksteenkleur, moet goed zijn) ingevuld. Daarna geprobeerd het baksteendeel wat te verweren zoals ik dat tot nu toe had gedaan: met zwaar verdunde lichtgrijze verf. Dat ging niet helemaal lekker, omdat de verf niet netjes in de voegen bleef zitten. Na een halve omgang zag ik het niet meer en ben voorzichtig overgestapt op de zilverpoetsmethode (zelf geen ervaring mee), deels over het eerder behandelde en deels over het onbehandelde. Dat zag er als volgt uit:



Toen ik zag dat dat goed leek te gaan heb ik de hele toren met zilverpoets ingesmeerd.



Dat leek goed te gaan, totdat ik door kreeg dat die zilverpoets daarna ook nog gefixeerd moet worden omdat het er anders bij aanraking alweer af ligt. Dat heb ik gedaan door er blanke lak op te spuiten uit een spuitbus, maar daarmee verdween ook weer een deel van het effect. Ik had misschien weer opnieuw kunnen beginnen, maar ik heb besloten de toren af te bouwen en later beter naar het verweren te kijken, aan de hand van foto's die er voldoende te vinden zijn op het www.
Daarom de ramen gemonteerd. Dat is even oppassen: de ramen in het onderste deel worden van buitenaf gemonteerd, maar de ramen van het deel erboven van binnenuit. Het is dus belangrijk eerst de ramen te monteren en dan pas de onderdelen aan elkaar te lijmen. Volgens het voorbeeld op de doos moeten de ramen van het middendeel een witte sponning krijgen, maar op de foto's zijn ze niet zo dominant aanwezig. Ik heb daarom besloten de ramen allemaal van een zwarte sponning te voorzien, aan te brengen met een watervaste fijnschrijver.



Ook de dakkapellen werden van het nodige glaswerk voorzien en geplaatst op het dak. Op het voorbeeld en de foto's van de werkelijkheid zijn die dakkapellen wit, maar dan werd het allemaal wel erg wit, dus ik heb ze dezelfde kleur als de kozijnen beneden gegeven. Daarna werden de delen op elkaar gestapeld en verlijmd. Dat geeft het (voorlopige) eindresultaat op de tweede foto hieronder:



Ik denk er nog over na om de bliksemafleider op het dak een koperkleur te geven en een draad langs de toren naar beneden te laten lopen, maar dat doe ik pas nadat ik moed heb verzameld om het verweren verder op te pakken.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 08:00:18 door 1200blauw »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
  • ZWOLLE
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #51 Gepost op: 25 mei 2020, 11:04:07 »
Humbrol 37 is Bright Green:


Revell 37 is Reddish Brown:


Humbrol 70 is Brick red:


Welke heb jij gebruikt?
Grt, Ronald.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1607
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #52 Gepost op: 25 mei 2020, 12:32:40 »
Dan zal het Revell 37 zijn geweest denk ik. Bij mij staan de potjes altijd op de kop met een nummer erop genoteerd ;D

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1607
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #53 Gepost op: 01 juni 2020, 22:02:02 »
"Het volk" had intussen nog een paar plaatjes tegoed van het aansluiten van de bezetmelders onder de schaduwstations B en C, dus de camera geleegd.
Eerst maar eens de ECoS Terminal aan de ECoS Centrale aangesloten. Daarna  een drietal bezetmelders gemonteerd en die aan de ECoS Terminal aangesloten. Vervolgens er een paar blokken op aangesloten en daarna testen of alles werkt.



Alle lampjes branden (mòòi hè ;D) en ook de bezetmelding van de blokken worden perfect zichtbaar in iTrain. De montage van de Terminal ga ik tzt nog verbeteren.

Inmiddels heb ik met zoonlief de bouw van zijn 1:72 P-47 Thunderbolt opgepakt. Hij durfde niet verder, waarschijnlijk omdat hij voor zichzelf te hoge doelen had gesteld. Dat is een bekend probleem in de familie ;D
Ik zal binnenkort daarvan eens wat plaatjes laten zien.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1607
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #54 Gepost op: 05 juli 2020, 14:27:24 »
"Binnenkort" is inmiddels alweer een maand geleden, maar belofte maakt schuld.

De P-47 dus. Omdat we de bouw samen gestart waren heb ik even een aantal zaken moeten gladstrijken die ik zelf anders zou hebben gedaan. Mijn zoon moet natuurlijk zijn eigen weg leren vinden, dus ik laat hem (met veel moeite mijnerzijds) zijn gang zoveel mogelijk gaan.
Ik ben begonnen met het verwijderen van de verf en het aanbrengen van een nieuwe basislaag.



Dat leverde toch niet wat ik graag zou willen, omdat de kleuren niet mooi in elkaar overvloeien en de ondergrond toch niet zo egaal was als ik dacht dat die was. Ik heb géén airbrush. Wellicht had dat tot een beter resultaat geleid, geen idee. Ik besloot dit model te gebruiken voor mijn eerste serieuze schreden op het weathering-vlak. Ik heb de decals aangebracht en vervolgens geëxperimenteerd met olieverf en thinner. Dat leverde een heftig resultaat, vooral omdat ik toch nog schrok van het effect van thinner op enamelverf, decals en plastic. Vervolgens wat chipping geprobeerd te imiteren met een dun penseeltje en zilververf. Daarna is de hele boel gefixeerd met Tamiya blanke lak uit een spuitbus. Dit is uiteindelijk het resultaat.



Daarna heb ik een vliegende start gemaakt door direct te beginnen aan een Messerschmitt Me.262B nachtjager van Airfix. Dat is een bijzonder fijn model om te bouwen moet ik zeggen. Doorgaans verf ik mijn modellen in eerste instantie zwart, omdat daardoor de verdund opgebrachte toplaag een beetje doortekening krijgt en daardoor wat diepte. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. In dit geval moet het een nachtjager worden die al zwart aan de onderkant moet worden, dus dan is dit zeker een goede basis.



Deze ga ik op conventionele wijze afbouwen, dus geen of slechts beperkte weathering. Dat zou ook niet realistisch zijn, omdat dit toestel in de nachtjager-uitvoering niet zo heel lang aan de strijd heeft deelgenomen.

Voorlopig hebben we nog even de vliegtuigenkoorts. Bovendien is het bij de treinbaan nu te warm om lekker te kunnen werken en gaan we daar binnenkort een kleine verbouwing doen, dus mijn volgende update zal ook weer over vliegtuigen gaan.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2020, 14:34:21 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1607
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #55 Gepost op: 11 juli 2020, 23:21:30 »
Ik merk dat de belangstelling voor de vliegtuigbouw hier minder is. Dat is natuurlijk ook logisch, op een treinenforum :) Toch vind ik het leuk het hier te plaatsen, gewoon om te laten zien.

Inmiddels kreeg ik de tip dat ik de verkeerde thinner gebruikte, dus dat gaan we nog een keertje opnieuw proberen. Mocht iemand weten wat het verschil in samenstelling is tussen thinner en odourless thinner, dan houd ik me aanbevolen. Oplosmiddelen zijn vrij ruim voorradig, dus als het een kwestie is van verdunnen met bijv. alcohol, dan zou me dat wat duitjes schelen natuurlijk.
Anyways...

De Messerschmitt Me.262 nachtjager is af. Ik ben tevreden. Mijn zoon is er ook heel blij mee. Hij heeft van Lego een hele luchtmachtbasis geconstrueerd met een verkeerstoren. Eigenlijk zijn het twee bases aan weerszijden van de woonkamer: eentje voor de Duitse vliegtuigen en eentje voor de Engelse en Amerikaanse. De Messerschmitt is geland op de salontafel:



Eerder dit jaar had ik naast de treinenactiviteiten al een paar andere Duitse modellen gebouwd, terwijl mijn zoon met de Thunderbolt, een Spitfire en een Mustang bezig was (na elkaar natuurlijk). Ik had het idee deze Fw.190F-8 van Revell samen met mijn zoon te bouwen, maar hij gaf aan meer zelf te willen doen, dus zaten we naast elkaar te hobbyen, elk aan een eigen model. De Messerschmitt Bf.109F-2 is een product van Italeri. Het was beiden een genoegen om te bouwen, omdat de pasvorm erg goed is. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.



Inmiddels ben ik begonnen aan een Dornier Do.17Z-10, een tweemotorige nachtjager, die mijn zoon voor zijn verjaardag had gekregen, maar die voor hem nog te hoog gegrepen is qua motoriek. Daarnaast zijn we samen aan een nieuwe Mustang begonnen, ditmaal een Mustang I van de RAF. Daardoor schiet de Dornier niet erg op, maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om.