Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Meerdere Digikeijs DR4024 - voeding opgeblazen. Advies gevraagd. door ivanzon
Vandaag om 20:02:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:02:31
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 20:00:25
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door VvKan
Vandaag om 19:58:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:55:07
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 19:52:47
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 19:51:24
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:50:11
Spoorhumor door Twanvuurens
Vandaag om 19:40:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:36:34
MB-module: Hielan Ware door Basmans
Vandaag om 19:30:48
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 19:25:28
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door dh3201
Vandaag om 19:16:55
openmaken de Kleine 2400 door NS1220
Vandaag om 18:54:22
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Reinier Z.
Vandaag om 18:45:46
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Marij Stoffels
Vandaag om 18:43:57
Sehr-am-Üzant II door Ric
Vandaag om 17:57:57
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Arjen52
Vandaag om 17:51:38
Wiese(n) in 0m door Davos
Vandaag om 17:44:40
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:44:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door bask185
Vandaag om 17:29:01
Digitale koppelingen, ervaringen (2020)? door VAM65
Vandaag om 17:19:29
BNLS-Module: "Bollenstreek anders" door nighttrain1
Vandaag om 17:09:04
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:07:08
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:44:23
Projekt 083-338 door NS264
Vandaag om 16:13:46
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:34:14
Valleitrein bestaat 5 jaar! door Valleitrein
Vandaag om 15:32:31
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 15:16:24
Bouw Hunsrückbaan door mass am see
Vandaag om 14:14:16
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 7249 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19929
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #75 Gepost op: 16 januari 2020, 23:36:12 »
Excuses,  voor het doorvragen, maar ik ben qua constructie een leek.
Ach, we zijn allemaal als leken begonnen. Maar door het vaak fout te doen, door lesboeken te lezen en door in een technische omgeving te verkeren heb ik veel bijgeleerd.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7885
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #76 Gepost op: 17 januari 2020, 09:05:17 »
Ik ga eens kijken hoe ik dat makkelijk laat zagen.

Door naar een goede bouwmarkt te gaan. Meestal zijn dat niet de hele grote jongens maar de "zelfstandige" Hubo's. Die begrijpen dat je eerst een randje van de plaat moet zagen omdat je zeker moet weten dat het een rechte rand is. Dat je 3mm of 4mm zaagsnede van de machine hebt. Als je uitlegt waar je het voor nodig hebt weten ze ook dat ze bijvoorbeeld netjes moeten zagen. Je zal dus even op zoek moeten naar een goed adres.

Excuses,  voor het doorvragen, maar ik ben qua constructie een leek. Dank voor jullie hulp!

Vroeger als kind te weinig (boom)hutten gebouwd?  ;D  ;) ;)  Ach, niet iedereen heeft een technische achtergrond met constructies. :) Het aardige is je kan het voor een deel wel leren. Via de praktijk kom je ver. Ik vraag ook altijd of ik op een beurs mag kijken hoe de constructie van de modelbanen daar is. Gewoon even praten met de persoon die de baan gebouwd heeft. Dan hoor je het hoe en waarom iets zo gemaakt is. En je steekt er iets van op :)

Groet Ronald.
Die nu op zoek gaat naar zijn constructieleerboeken van de mts en hts ....
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #77 Gepost op: 17 januari 2020, 09:49:41 »
Ik heb toen voor mijn baan Doornvliet een randwerk van 18m/m dik ongegrond interplex gemaakt in modules van 90 x250 en de boven plaat van 9 m/m interplex ,en in vakken  verdeeld om de +- 60 c/m
De poten van cls 5x7 werkhoogte 90 c/m.
Interplex is gewoon populieren plaat van goede kwaliteit gehaald bij Jongeneel bouwmaterialen.

Cor

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #78 Gepost op: 18 januari 2020, 01:02:37 »
Citaat
Het is mijn vakgebied niet, maar heb me er wel eens in verdiept voor een bouwvergunning.
Als ik me goed herinner werkt de hoogte van een balk kwadratisch door als het gaat om de last voordat hij bezwijkt. En als het gaat om de doorbuiging werkt de hoogte tot de derde macht. Bij sterkteberekeningen is de doorbuiging meestal bepalend. Maar iemand die het beter weet mag me corrigeren. ;)

je verhaal klopt Klaas, even een lesje toegepaste mechanica spuien:  ;D

De spanning in een materiaal wordt bepaald door de formule Sigma= Moment/Weerstandsmoment
het W(eerstandsmoment) van een rechthoekige doorsnede = 1/6 x b x h2  -> de hoogte werkt quadratisch voor de STERKTE.

De doorbuiging van een materiaal wordt naast de elasticiteitsmodulus ook bepaald door het traagheidsmoment.
het traagheidsmoment van een rechthoekige doorsnede = 1/12 x b x h3   -> de hoogte werkt tot de derde macht voor de STIJFHEID.

Het klopt dat bij hout de doorbuiging veelal bepalend is. dit komt doordat hout kruipgevoelig is. (in tegenstelling tot staal wat dat niet heeft)
Kruip wil zeggen dat de interne celstructuur gaat vervormen onder langdurende belastingen.
Een houten balk die lange tijd belast is geweest, zal na het wegnemen van de belasting niet geheel terugveren. Het blijft krom staan (kruip)
Staal doet dat wel, het neemt de oorspronkelijke vorm weer aan van voor het belasten.
MDF is door het hoge eigen gewicht maar vooral door de lage elasticiteitsmodulus (1700 N/mm2 tov 9000 N/mm2 voor vuren) zeer kruipgevoelig
en zal dan ook snel gaan doorhangen.

Zo, nu zijn alle tools beschikbaar om je baantje rekenkundig te verantwoorden.
Maar je kunt natuurlijk ook lekker op gevoel aanprutsen, zoals ik overigens ook doe.  ;D
vr. groet,  Hans

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Spoorhistorie
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #79 Gepost op: 18 januari 2020, 08:02:47 »
Prachtig al die adviezen. Ik gebruik al heel lang MDF en zonder enig probleem. Alles staat of valt met de ondersteuning, oftewel je framewerk. Hoe groter de kans dat je materiaal uit zichzelf doorbuigt (door eigen soortelijk gewicht) des te dichter op elkaar moeten je steunbalken geplaatst worden.
Geluidproductie is niet primair afhankelijk van je plaatmateriaal, maar van wat je hierop aanbrengt om je rails op te bevestigen.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7885
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #80 Gepost op: 18 januari 2020, 09:10:09 »
@Wilco: Je zegt het precies goed. Als iets goed ondersteund is dan buigt het niet of minder door. Daar zit voor de meeste mensen een probleem: Men maakt te weinig ondersteuning onder de plaat. Dan gaat het doorbuigen. Dit omdat mensen de eigenschappen van het materiaal niet kennen. Heb je kennis van het materiaal dan kan je "maatregelen" nemen of op een correcte manier gebruiken. In jouw geval heb je meer ondersteuning eronder. Maar meer ondersteuning betekent ook meer gewicht in de constructie. Dan kom je op het punt: Moet je dat willen? Moet je meer en meer gewicht toevoegen aan de constructie om het stevig te houden. Dan kan je beter kijken naar een andere constructie met een lager gewicht. Dat betekent meestal andere materialen dan de materialen die nu toegepast zijn.

Geluidproductie is niet primair afhankelijk van je plaatmateriaal, maar van wat je hierop aanbrengt om je rails op te bevestigen.

Nee, meer van het klankkast effect die de constructie bewerkstelligd. Hoe opener en minder stijf de constructie hoe minder geluid. Een plaat is meestal een hele goede klankkast.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 09:13:25 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #81 Gepost op: 18 januari 2020, 09:39:13 »
Citaat
Geluidproductie is niet primair afhankelijk van je plaatmateriaal
?

Ik ben - en dat mag gelukkig - van mening, dat de plaat het eerste materiaal is, wat het geluid vanaf de geluidsbron tegen komt. En 1 is primair. 8)

Maar ik onderschrijf, dat de versterking door de klankkast een grote rol speelt in de geluidsbeleving.

Wat het gebruik van MDF onder collegae betreft, ongetwijfeld zijn er mensen, die het gebruiken en er tevreden over zijn. MDF wordt ook veel gebruikt in meubels, deuren, enz. dus er zijn ongetwijfeld nog meer tevreden gebruikers van MDF.
Er is hier veel informatie gegeven over MDF. Het is aan de constructeur om al dan niet te kiezen voor MDF op basis van deze informatie. Elk materiaal heeft zijn voor- en zijn nadelen. Ik heb een schuur met een dak van asbest. Voordeel: waterdicht en vuurbestendig. Nadeel: er is een kans, dat je de 'rotziekte' kunt krijgen. Dat hebben MDF en asbest dus gemeen.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Spoorhistorie
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #82 Gepost op: 18 januari 2020, 10:12:56 »


Alle Asbest en houtstof (niet alleen MDF dus) kan (nadruk op kan) kankerverwekkend zijn bij het in grote mate vrijkomen van stof bij de verwerking van materialen. Dat geld ook voor alle andere plaatmaterialen. MDF en Multiplex hebben alleen het nadeel door de struktuur eenvoudiger houtstof te produceren. Maar in aanleg kan hetzelfde gebeuren bij iedere andere houtsoort.
Geluidsproductie wordt doorgegeven van de rails naar de ondergrond. Je primaire geluidsproducent is je trein en je rails. De demping tussen de rails en de ondergrond is je primaire vorm van geluidsdemping. Een plaat als ondergrond krijgt grotere geluidsproductie indien je daar onder een klankkast produceert.
Overigens produceren veel treinen met alle sound tegenwoordig meer geluid dan het rijden zelf.  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 10:47:52 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Berichten: 1775
    • El Carrilet
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #83 Gepost op: 18 januari 2020, 11:49:12 »
... de hoogte van een balk kwadratisch door als het gaat om de last voordat hij bezwijkt.

Klok, klepel... maar je vraagt er zelf om.  ;)

Het maximale moment M is afhankelijk van het kwadraat van de overspanning:  Mmax = q.l2 / 8
(balk op 2 steunpunten met gelijkmatig verdeelde belasting q)

Het weerstandsmoment W van een rechthoekige balk:  W = b.h2 / 6 
(breedte b, hoogte h, dit is dus onafhankelijk van het materiaal van de balk. Een hogere balk wordt niet sterker maar stijver)

De grootst optredende spanning (sigma) is dan: σ = Mmax /W
deze spanning, vermenigvuldigd met een veiligheidscoëfficient van b.v. 1,5, mag niet groter zijn dan de toelaatbare spanning (sterkte) van het gebruikte materiaal;
hout, afhankelijk van soort 50-70 kg/cm2, staal 2400 kg/cm2

De doorbuiging  (delta):  δ = 5.q. l4/(384.E.I)
met E de elasticiteitsmodulus, een materiaaleigenschap
en I het traagheidsmoment = b.h3 /12
E.I is de stijfheid

Als de overspanning 2x zo groot wordt, wordt het moment (en de spanning) 4x zo groot en de doorbuiging 16x zo groot.

Om de doorbuiging kleiner te maken kun je dus het volgende doen:
- overspanning (afstand tussen de ondersteuningen) kleiner maken, dit heeft het meeste effect
- hogere ondersteuningsbalken nemen, dit geeft een grotere W en I.
- stijver materiaal kiezen (met grotere E, hout ipv MDF, staal ipv hout)

Bijkomend probleem is dat MDF van zichzelf al een slap materiaal is (kleine E) en dus makkelijk gaat doorhangen tussen de ondersteuningen.

Tot zover het college toegepaste mechanica voor modelbouwers.  :police:
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 12:21:55 door 72sonett »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #84 Gepost op: 18 januari 2020, 12:03:55 »
Ik ga altijd naar de bouwmarkt en dan trek ik een balk uit het rek, en daar duw ik dan een paar keer stevig op. Als ik dan denk dat'ie stevig genoeg is dan koop ik hem. Serieus. Tot nu toe hangt mijn baan nog ;D

Ton van W

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
  • Als je het kan bedenken wordt het ook mogelijk.
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #85 Gepost op: 18 januari 2020, 12:11:31 »
Gelukkig doe ik verzekeringen  ;D
iTrain - Digikeijs DR 5000, DR 4088(LN), DR 4018 - Ho - Fleischmann profi

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19929
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #86 Gepost op: 18 januari 2020, 13:49:33 »
Heren, bedankt voor de opfriscursus sterkteberekening. Normaal gesproken ga ik er ook niet aan rekenen, het meeste gaat op gevoel en dat gevoel wordt dan ondersteund door ervaring. En die ervaring doet mij steeds besluiten om nog lichter te gaan bouwen dan de vorige keer. Als een dwarsspant van 4 mm triplex sterk genoeg is dan ga ik daar geen 9 mm voor nemen. Verder gebruik ik ook vaak langsspanten. Dwarsspanten en langsspanten behoeden elkaar tegen uitknikken, volgens het al eerder genoemde doosprincipe.
En zo ontwikkelt iedereen zijn eigen methode, door ervaring wijzer geworden.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.