Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 18:20:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Kent iemand een geschikte striptang door serie1200
Vandaag om 17:15:51
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 72937 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #405 Gepost op: 18 January 2024, 17:11:44 »
.........Testdag:
Zondag stond er een bak in de baan met uiterst brakke overgangen. De maker van deze bak kan nog een lesje elementaire spoorbouw gebruiken. En dat had onderkend moeten worden tijdens jullie rijdag. Dan had het ter plekke, samen met de bouwer, opgelost kunnen worden........

Vrijwel alle problemen deden zich voor op bakken die tijdens de testdag niet aanwezig konden zijn. OK, dan kun je zeggen dat ze niet mee mogen doen, maar in het verleden hebben ze gewoon meegedaan en goed gefunctioneerd. Bovendien hadden we dan ook een erg klein baantje gehad.

............
ps. Koen, je kan altijd nog overgaan  ;)

De neutrale lezer krijgt uit deze en andere reacties wel een mooi beeld van de collegialiteit tussen de diverse modulebaangroepen.  (y)

......Als dat de holygrail zou zijn zou iedereen het wel gebruiken en niet al jaren geleden afgeschaft hebben. maar ga gerust het wiel opnieuw uit vinden.

Bij mijn weten is het schuiflasje in 2015 door een Nederlandse uitvinder uitgevonden en alleen door de BNLS trambaan en de BMB toegepast.

Alles staat of valt met nauwkeurig en netjes bouwen..
Je bent niet de enige die dat zegt. Er is m.i. geen enkele bouwer die zal zeggen: haaks, nauwkeurig en netjes bouwen???: mijn rug op!  >:( Maar ja, de praktijk..... ::)

We hebben 9 jaar geleden hier op het forum al eens een discussie gehad over modulebaan-bakovergangen, en laten we die nu asjeblieft hier niet gaan herhalen. Het staat iedereen bij mijn weten vrij om voor zijn eigen bakovergang te kiezen.

Het gaat ook in de eerste plaats om het plezier wat de deelnemers met elkaar en de baan hebben en niet wie er het mooiste en het beste is. Ik heb dit weekend in Rijswijk met mijn fiddle yard met de BNLS Forumbaan meegedaan. Daarom weet ik wat er allemaal beter had gekund, maar ook, dat de groep deelnemers zeer binnenkort stappen gaat nemen om tot betere bakovergangen te komen. Of dat koude of warme zullen zijn, dat weet ik niet.
Ik heb, ondanks dat het technisch beter had gekund, met de overige deelnemers een heel prettige Rijswijk show beleefd. Alleen zaterdagochtend was een minpuntje, dat geef ik toe.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2024, 18:37:14 door St00mboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #406 Gepost op: 18 January 2024, 17:28:36 »
Citaat
Omdat het gemier met raillassen in slecht verlichte beurshallen nu niet het je van het is. Koude overgangen kun je nog voelen..

Martin, kom nou eens een keer op een BMB rijdag langs en voel zelf even. Snel gemonteerd. Past perfect. Glad.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #407 Gepost op: 18 January 2024, 17:41:36 »

Nou dus,
@Martin
Die koude overgang ga ik dus in mijn eigen overgangen maken. Gezien bij fremo en bij MSG den Bosch, welke modules al jaren op en neer gesleept worden, lijkt me bewezen.

Het pietje precies in mij. Gewoon ff rustig blijven, hoeft vanavond niet af. En testen, testen, testen. En ja daar zijn die rijdagen ook voor. En wat ik zelf niet kan, daar vraag ik ondersteuning voor.

Groeten Ad

Ben

• Online Online
« Reactie #408 Gepost op: 18 January 2024, 17:44:49 »

Het gaat ook in de eerste plaats om het plezier wat de deelnemers met elkaar en de baan hebben en niet wie er het mooiste en het beste is.

Volgens mij gaat het wat de aanwezigheid op de beurs betreft niet primair om het onderling plezier maar om het optreden voor publiek, je moet performen en het moet er technisch en optisch gelikt uitzien. Publiek betaalt geld om iets te zien, lukt dat niet of maar ten dele blijf dan weg met je bak of bakken. Of baan / baantje want daar geldt natuurlijk hetzelfde voor.

Zo zit ik er in als betalende beurs bezoeker.  ;)

Gr, Ben.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #409 Gepost op: 18 January 2024, 17:46:03 »

We hebben 9 jaar geleden hier op het forum al eens een discussie had over modulebaan-bakovergangen, en laten we die asjeblieft hier niet gaan herhalen.
Het staat iedereen bij mijn weten vrij om voor zijn eigen bakovergang te kiezen.
Het gaat ook in de eerste plaats om het plezier wat de deelnemers met elkaar en de baan hebben en niet wie er het mooiste en het beste is. Ik heb dit weekend in Rijswijk met mijn fiddle yard met de BNLS Forumbaan meegedaan. Daarom weet ik wat er allemaal beter had gekund, maar ook, dat de groep deelnemers zeer binnenkort stappen gaat nemen om tot betere bakovergangen te komen. Of dat koude of warme zullen zijn, dat weet ik niet.
Ik heb, ondanks dat het technisch beter had gekund, met de overige deelnemers een heel prettige Rijswijk show beleefd. Alleen zaterdagochtend was een minpuntje, dat geef ik toe.

Leen.

Hier snij je m.i. 2 belangrijke punten aan:

We hebben 9 jaar geleden hier op het forum al eens een discussie had over modulebaan-bakovergangen, en laten we die asjeblieft hier niet gaan herhalen.
Het staat iedereen bij mijn weten vrij om voor zijn eigen bakovergang te kiezen.

Het is eigenlijk al 9 jaar gepiel met de overgangen. Wanneer hier gekozen wordt voor 1 standaard die voor iedereen geldt voorkom je veel problemen. Naar wat ik begrijp zijn ze daar nu mee bezig bij BNLS en ik hoop echt dat het een goed werkende oplossing is (y).

Het gaat ook in de eerste plaats om het plezier wat de deelnemers met elkaar en de baan hebben en niet wie er het mooiste en het beste is.
Ik ben het zeker met je eens dat plezier voor op moet staan, maaaarrrr (mijn mening) wanneer je op een beurs staat voor betalende bezoekers vind ik ook dat je de plicht hebt om een goed werkende baan te hebben. Uiteindelijk betalen mensen om werkende banen te zien en niet om deelnemers plezier met elkaar te zien hebben.  <-- PS: Ik zie dat Ben mij precies voor is :)

Uiteindelijk zal makkelijk opbouwen en geen technische problemen leiden tot meer plezier (en minder irritatie). En als je dat plezier/enthousiasme uitstraalt naar de bezoekers heb je echt een win win situatie.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #410 Gepost op: 18 January 2024, 18:11:36 »
Volgens mij gaat het wat de aanwezigheid op de beurs betreft niet primair om het onderling plezier maar om het optreden voor publiek, je moet performen en het moet er technisch en optisch gelikt uitzien. Publiek betaalt geld om iets te zien, lukt dat niet of maar ten dele blijf dan weg met je bak of bakken. Of baan / baantje want daar geldt natuurlijk hetzelfde voor.

Zo zit ik er in als betalende beurs bezoeker.  ;)

Gr, Ben.

Daar heb je zeker gelijk in en er zijn eigenlijk geen excuses, maar wel een verklaring als iets niet 100% in orde is. Er is veel energie in gestoken om er in Rijswijk een mooi lopende baan van te kunnen maken. Er is zelfs een testweekend georganiseerd om op voorhand alle problemen uit de baan te halen, maar helaas waren daar niet alle Rijswijk-deelnemers aanwezig. Op vrijdag, de opbouwdag vóór de beurs, konden we maar tot 17h00 opbouwen i.p.v. tot 20h00 of 21h00 zoals voorheen, en daarom konden we de baan niet goed meer testen. Op zaterdagmorgen waren we vroeg aanwezig, maar kregen we helaas technische problemen. Ik zal eerlijk zijn: eigenlijk door een stommiteit. Dat had natuurlijk niet gemogen, maar nadat de problemen opgelost waren heeft de baan vrijwel probleemloos gefunctioneerd. Er was zaterdagmiddag zelfs een enthousiaste 10-jarige jongen die we anderhalf uur lang probleemloos met onze treinen hebben laten rijden en ik denk dat hij de dag van zijn leven had.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2024, 22:18:58 door St00mboy »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #411 Gepost op: 18 January 2024, 18:59:39 »
Martin, kom nou eens een keer op een BMB rijdag langs en voel zelf even. Snel gemonteerd. Past perfect. Glad.

Thijs

Citaat
in slecht verlichte beurshallen
svp lezen Thijs.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #412 Gepost op: 18 January 2024, 19:00:35 »
Nja, daar kan je ook anders tegenaan kijken.

Het idee van de baan is ook om juist te laten zien dat je de hobby op andere manieren kan beleven (dus modulair in samenwerking). En levert het een wat minder hoge drempel op om met de hobby aan de gang te gaan/door te gaan omdat je weet dat het niet perfect hoeft.

De perfecte baantjes staan verderop....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #413 Gepost op: 18 January 2024, 19:02:59 »

Thijs

Daarnaast Thijs ben ik bekend met alle oplossingen die er bedacht zijn, ik heb als organisator van OntraXS! eigenlijk alle deelnemers al eens mogen begroeten, de BNLS baan al 2 maal en daarnaast ben ik grotendeels de geestelijk vader van de bak.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #414 Gepost op: 18 January 2024, 19:04:52 »

Het idee van de baan is ook om juist te laten zien dat je de hobby op andere manieren kan beleven (dus modulair in samenwerking). En levert het een wat minder hoge drempel op om met de hobby aan de gang te gaan/door te gaan omdat je weet dat het niet perfect hoeft.

De perfecte baantjes staan verderop....

Heb je ook een punt maar in principe doe je dat dus wel als je met elkaar iets bouwt en tentoonstelt wat het dan ook doet. Leuk voor jezelf, leuk voor het publiek en leuk voor eventueel nieuwe deelnemers.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #415 Gepost op: 18 January 2024, 19:20:25 »

....

De laagdrempeligheid is het kenmerk, waarvoor het BNLS-Forumbaan concept juist bedoeld is, anders waren er veel deelnemers, waaronder ik, nooit ingestapt. Je kan op je eigen bak naar eigen keuze elk thema maken, je hoeft niet de beste en de mooiste modelbouwer te zijn, er moet maar één ding nl. je moet er twee doorgaande sporen op maken. Kijk, en die moeten natuurlijk wel perfect op de rest van de baan aan sluiten, daar hadden we het hierboven over.  ;D
Die bak zou je zelfs in je eigen thuisbaan kunnen zetten. Op beurzen en rijdagen neem je hem dan weer mee om met je treinen op een echt grote baan te kunnen rijden.

Leen.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #416 Gepost op: 18 January 2024, 19:22:44 »
Volgens mij is dat aspect van de modulebaan absoluut geslaagd en zijn diverse mensen ook nog op een hoger niveau gaan bouwen. Maar als je na 10 jaar nog steeds  aan bakovergangen aan het punniken bent mag je jezelf ook eens op je achterhoofd krabben.
No dress rehearsel, this is our life.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #417 Gepost op: 18 January 2024, 19:25:59 »
Ben nu eigenlijk wel benieuwd of we allemaal over hetzelfde lullen. Gaat het nu over de overgangen binnen een inbreng, de overgang van module naar blackbox of de koppeling onderling?

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #418 Gepost op: 18 January 2024, 19:26:58 »
Dus van blackbox naar blackbox?

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #419 Gepost op: 18 January 2024, 19:47:59 »
De raillasjes zijn een uitermate goede oplossing voor in de Blind Boxen van de modulebanen.
Echter zodra er modules gekoppeld worden met verschillende railhoogte (Bijv. Code 83 en Code 75) ...

Laat er nu daarvoor door Peco onder art nr. SL 113 een korte code100 <> code75 overgang uitgebracht zijn en Art nr. SL116 code100 <> code83.

Laat ik nu al enkele keren van meerdere walletjes gegeten hebben.

In de Brabanthallen te Leuven werden een aantal jaren terug bakken van de Modulebaan NL en bakken van de oudere Belgische MSM forumbaan succesvol bijeengebracht met een kunstgreepje. (Indien ik me niet vergis, toen het eerste optreden van Modulebaan NL. ) en werd later nog overgedaan op Ontrax en Rail.

Ook enkele bakken van de BMB OO Modulebaan werden succesvol met enkele MSM forumbaan bakken verbonden van de OVMV clubbaan te Aalst (B) voor een rijweekend.

En dezelfde MSM forumbaan werd op Rijswijk 2020 verbonden met de BNLS forumbaan.

De Nederlandse BNLS forumbanen zijn eigenlijk niet zomaar afgekeken, maar verbeterde, aangepaste versie van de oudere Belgische MSM Forumbaan.

Altijd plezier gehad bij eender welke samenwerking.
Na het voorbije weekend knarsetanden ben ik nu toch wat tot rust gekomen. (m´n OO lo´s en rijtuigen hadden al es problemen bij enkele overgangen)

Tot op het laatste was er dus onzekerheid over de beschikbare ruimte, en viel er bemanning uit.
Het werd dus roeien met... .
Evalueren, vooruitkijken en volgende keer beter...

Les meas!
Jan(tje)

Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal