Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders  (gelezen 51046 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #120 Gepost op: 10 januari 2015, 16:35:44 »
Ziet er goed uit Jeroen  (y) Is deze overgespoten? Het stukje onder de seinbalk lijkt me heel lastig te spuiten.

Mijn 1307 heeft nog de originele Lima lak maar gepimpt met Sommerfeldt eenbeens panto's. De kap bevestiging is gedaan als de Rivarossi. Ik heb wat nokjes aan de binnenkant van de kap gelijmd op de plek waar het frame ook nokjes heeft zodat de kap er gewoon op geklikt kan worden.

Ik denk dat ik toch voorlopig voor het Lima pimpen ga. Ik bewaar de Rivarossi kap gewoon zodat ik altijd later nog kan besluiten om toch deze te verbouwen. Ik was ook al bezig een Lima 1314 kap te martelen door de handrails onder de cabine ramen weg te snijden en heb een poging gedaan de nummers er af te poetsen. Uiteindelijk was het de bedoeling om de 1302 te maken van het museum, maar deze is defect dacht ik. Nu gaat het de 1312 worden uiteindelijk.

Weet iemand overigens wat de plannen zijn voor de museum loks? Blijven ze hartstikke geel of worden ze teruggebouwd naar oudere uitvoeringen? Dan weet ik ook wat ik met de 1308 moet gaan doen :)

Mvg,

Robert

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #121 Gepost op: 10 januari 2015, 20:47:56 »
Ziet er erg fraai uit Jeroen! Lima heeft de vorm in de kappen wel goed getroffen (in tegenstelling tot Elektrotren).

Voor zover mij bekend gaat het NSM de 1302 blauw maken; de 1312 zal dan wel geel blijven (wat ik overigens prima vind  (y) )

Groeten,
Edwin

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #122 Gepost op: 10 januari 2015, 22:35:56 »
Ik denk dat bovenstaande foto´s (opnieuw) laten zien dat er met de Lima kap als basis helemaal niets mis is. Detaillering upgraden doet al een hoop; mooi werk Jeroen! Het front zou rond de lampen misschien iets meer detail kunnen gebruiken; het komt nu wat 'plat' over. Of ligt dat aan de buffers, die iets te kort lijken (of ligt dat weer aan de foto)? Maar hoe dat ook zij, dit is helemaal een 1300, wat maar ten dele geldt voor de Electrotren.
Het geelgrijze Rivarossi model hierboven vind ik ook prachtig geworden, wel blijven voor mij de lampen iets te groot, en de handrail onder de ramen iets te dik en te plastic. Ik heb bij mijn gepimpte Lima 1308 om die reden de meegegoten handrail juist gelaten voor wat-ie was. In het echt valt hij ook niet op.
Ik denk dat beide modellen nog iets zouden winnen met Bernd-stroomafnemerschuitjes. Maar hoe dan ook, het zijn prachtige locs!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #123 Gepost op: 11 januari 2015, 18:45:23 »
Een kennis van mij heeft er ooit eens in het Philo turkoois gespoten ;)

Ik heb er nog 1 liggen en die wordt Philo berlijns blauw, ik vind de Riva kleur net wat te licht.
Die is erg mooi zeg. zo zie ik ook de kleur van de draaistellen. Dank daarvoor.
En ik heb gezien dat de dakluiken turquoise zijn en pantografen dus idd wit zijn  ;D
Harm
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2015, 21:09:17 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #124 Gepost op: 11 januari 2015, 21:46:49 »
Vandaag eindelijk de 1308 voorzien van nieuwe LEDs. De oude LEDs waren 2 rode 1 mm LEDs met één gele voor de bovenste seinen en natuurlijk 2 1.8mm LEDs voor de onderste seinen. Deze waren allen parallel aangesloten waarbij de rode contra (anode van de rode aan de cathode van de gele en vice versa) zaten zodat bij ompolen van rijrichting de seinen wisselden. Oh en een 1000 ohm weerstand er tussen. De bovenste seinen zijn uitgeboord met een klein boortje in de hand en de LEDs aan een lichtgeleider geplakt. Alle LEDs werden met slechts 2 lakdraadjes op het printplaatje aangesloten. Lekker simpel.

Dit werkte allemaal best wel prima analoog, toen ik dit maakte waren er nog geen witte LEDs en wist ik veel dat het bovenste sein wit moest wezen... maar digitaal werkt dit best wel heel erg niet. De aparte kleuren moeten apart van elkaar aangestuurd worden met een gele witte paarse en groene draad en ook nog een blauwe. Das 3 draden meer dan eerst...

Allereerst maanden geleden gepoogd om de bestaande LEDs aan te passen. De gele microled bovening er uit geknipt en een witte SMD LED met draad van de LED Baron op een lichtgeleider geplakt. Omdat een witte LED andere eigenschappen heeft dan een gele kwam ik in de knoei en moest ik weerstanden gebruiken om de witte en de gele LEDs op ongeveer dezelfde sterkte te laten branden. samen met de 5 raden die nu van de kap naar de printplaat moesten werd dit een spaghetti en zag ik er geen brood meer in. Heb toen alleen de motor en stroomafname aangesloten en dan maar karren zonder licht voorlopig.

Nu dan eindelijk een beter plan gemaakt en wat afgekeken bij de heren fabrikanten. Die plakken geen LEDs direct in de kap maar doen dit met LEDs op een printplaatje die in het chassis zit en dan met lichtgeleiders in de kap zodat je geen spaghetti krijgt als je de kap er af haalt.

Het frame van de Rivarossi 1300 is nogal spartaans dus ik kon daar niet makkelijk de LED's op kwijt. Maar er zit een cabine in. Als ik deze op het frame vastmaak en wat nokjes afbreek dan kan ik de LEDs in/aan de cabine hangen die dus nu op het frame blijft zitten. Nieuwe lichtgeleiders geknipt die tot net achter de achterwand van de cabine komen en aan de achterwand van de cabine een horizontaal 'plankje' gemaakt waar ik aan elke kant van de lok 2 rode en één witte SMD LED vastplak met secondelijm zodat aan de linkerzijde van de cabine een witte en een rode samen een lichtgeleider beschijnen. Ook maar even een plafond gemaakt in de cabine anders schijnen de LEDs via de geleiders in de cabine. Voor het gemak maar twee 3 mm witte LEDs onder de cabine geplakt, die SMD dingen zijn al lastig genoeg. Geen gele zodat ze gewoon samen met de witte SMD LED kunnen branden. Op de lichtgeleider van de onderste seinen een stukje geel plakband geplakt. Nu alles aan elkaar braden met een soldeerbout (klinkt makkelijker dan het is, de lak op de lakdraad heb ik altijd moeite mee om dit schoon te maken zodat ik het kan solderen) Weerstandjes er tussen en poef! Ik heb een Rivarossi met schakelbare sluitseinen en omgekeerd L sein met wit toplicht en gele lage lampen.

Ik kan de lader van mijn fototoestel niet vinden dus ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is :( wellicht foto's wanneer ik mijn toestel weer werkend heb.

De geel grijze 1307 is lastiger omdat ik geen zin heb om 5 ieniemini SMD LEDs aan elke kant precies op de juiste positie te plakken zodat ze in de lichtgeleiders schijnen. Ook is het solderen van de lakdraad erg lastig vind ik. Ook omdat je 5 anodes op één plekkie moet solderen, er laat er altijd wel minimaal eentje weer los als je de andere wilt solderen. Ik ga daar proberen om de 2 mm LEDs toch in de kap te bevestigen. Het is wat simpeler dan met een omgekeerd L sein en er zit (nog) geen cabine in. ga ik zo over nadenken :)

Mvg,

Robert (die het eigenlijk ook wel leuk vind om zelf dingen te pimpen in plaats van op een fabrikant te wachten totdat er eindelijk een goed model uitkomt)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2015, 00:39:27 door Biesje »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #125 Gepost op: 13 januari 2015, 01:33:13 »
Lader gevonden en toestel gereanimeerd , dus wat foto's gemaakt. Excuus voor de vage belichting en de matige foto's. Foto's zijn gemaakt in mijn gang op een testspoortje van Roco line met bedding aangesloten aan een multimaus.



Hier de sluitseinen van de 1308. Doordat de achterwand van de cabine eerder weggesneden was heb ik met wit styreen de achterwand opnieuw gemaakt. Ik moet deze beter afschermen daar de rode LEDs door de wand heen schijnen. Kwestie van een likje zwarte verf maar ik had alleen een uitgedroogd potje :(



Omgekeerd L sein. Lastig te zien maar het toplicht is warm wit en de onderste lampen zijn geel. Niet zo oranje/geel als een gele LED maar geel genoeg voor een NS frontsein :)



Hier het binnenwerk, de cabines staan nog enigszins los en worden alleen op hun plek gehouden door de bedrading. Hier zie je ongeveer hoe ik een 'plankje' voor de LEDs heb gemaakt. Later zal ik een gaatje in de vloer van de cabine boren en de cabine met een schoefje aan het frame vastzetten. Ook zie je dat ik de nokjes aan de zijkant van de cabine heb afgebroken zodat de cabine niet meer vastklikt in de kap.



Zoom zoom zoom... Je kan hier ook net zien dat ik een plafond gemaakt heb en dat er een lichtgeleider net achter vandaan piept.



Hier kan je nog net de twee 3 mm LEDs zien voor de onderste seinen.

Tot zover de 1308. Te zijner tijd zal deze omgekat worden naar de 1302 daar ik hoorde dat de echter 1302 weer blauw gaat worden. Nu een paar plaatjes van de 1307 die later de 1312 gaat worden:





En gebroederlijk naast/aan elkaar:



Opvallend zijn de gietnaden die zowel bij Lima als Rivarossi op dezelfde plek zitten. Bij het ombouwen naar 1302 en 1312 zal ik deze wel weg poetsen. Moet toch opnieuw gespoten worden. Ook zitten de schortplaten wat anders onder de bufferbalk. De Lima steken iets te ver naar voren, wellicht om het draaistel iets meer ruimte te geven? verder is goed te zien dat zowel Lima als Rivarossi goed hun best hebben gedaan om de kopvorm goed te krijgen. Werkten ze toen al samen en hebben ze misschien dezelfde tekeningen gebruikt?

Mijn 1307 is bescheiden gepimpt. Behalve het Rivarossi onderstel zitten er alleen twee Sommerveldt panto's op met andere schuitjes. En ook een setje schop/traanplaten van Train Art van het setje om de Lima 1200 te pimpen. De gaten voor de frontseinen zijn iets te ruim vanwege de 2.4 mm lichtgeleiders die Conrad toen had. In die tijd heeft het model meegedaan aan Rail met de club van het voorouderforum (Beneluxrail) in de Jaarbeurs van Utrecht. Ik heb nu 2 mm LEDs aan elkaar gebraden en in de kap gelijmd met Kristal Klear. Niet zo heel spannend. zelfs nog geen moeite gedaan om het licht af te schermen. Komt later wel.

Ik ben blij dat ik deze loks eindelijk volwaardig digitaal heb. Nog niet perfect maar daar zijn al andere draadjes over :)

Mvg,

Robert.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2020, 22:10:06 door Bert van Gelder »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #126 Gepost op: 14 januari 2015, 23:37:12 »
Zijn de foto's zo slecht? :'(

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #127 Gepost op: 15 januari 2015, 10:34:39 »
Opvallend zijn de gietnaden die zowel bij Lima als Rivarossi op dezelfde plek zitten. Bij het ombouwen naar 1302 en 1312 zal ik deze wel weg poetsen. Moet toch opnieuw gespoten worden. Ook zitten de schortplaten wat anders onder de bufferbalk. De Lima steken iets te ver naar voren, wellicht om het draaistel iets meer ruimte te geven? verder is goed te zien dat zowel Lima als Rivarossi goed hun best hebben gedaan om de kopvorm goed te krijgen. Werkten ze toen al samen en hebben ze misschien dezelfde tekeningen gebruikt?

Denk het niet hoor. Er zit hooguit 30 jaar tussen het ontwerpen van de basiskappen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #128 Gepost op: 15 januari 2015, 14:29:38 »
Dan zullen we het maar houden op 'great minds think alike' over het waarom de naden overeen komen. Het zal wel de meest logische plaats geweest zijn om de mal zo te ontwerpen.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #129 Gepost op: 23 januari 2020, 21:42:06 »
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden (bijna 12 jaar :-[) startte ik dit draadje over de verbouwing van een stapeltje 1300'en van Rivarossi. Helaas kwam er op een gegeven moment behoorlijk de klad in. Drukke deeltijdstudie, verbouwing, verhuizing, de tuin, het meisje wil ook wel eens wat, geen zin en sinds een aantal jaartjes ben ik bovendien meer gefocust op spoor 1. Niettemin begon het een paar maanden geleden toch weer te kriebelen... En bovendien moesten die H0-projecten ook maar gewoon eens af!
Inmiddels is er nog een mooie (mooiere?) 1300 op de markt verschenen in de vorm van een het model van REE/Artitec. Dat neemt voor mij echter niet weg dat de verbouwing van mijn Rivarossi's gewoon afgemaakt moet worden, want ik ben er nog steeds blij mee. Ondertussen heeft Jeroen in dit draadje laten zien hoe je een schitterende grijs/gele 1300 kunt maken en is er veel gediscussieerd of de frontseinen nu kattenogen zijn of niet ;). Alsof mijn vorige post hier pas geleden is, ga ik weer verder ;D

Mijn klusje was het verbouwen van 6 stuks: drie moeten er blauw worden, één grijs/geel en twee gemoderniseerd. Na verschillende pogingen was ik tevreden over de nieuwe frontseinbalken van de gemoderniseerde loc's en heb ik alles met een spuitbus in de grondverf gezet. Bij nader inzien, het zal wel voortschrijdend inzicht zijn, kon het hier-en-daar tóch nog wat netter en mooier. Handrailing nog een beetje anders en zaten die 3e frontseintjes nou wel echt op de goede plaats? Bij één loc zaten geen losse onderdelen en heb ik de railing nagemaakt uit dun messingdraad.

De tussenstand:


Door het gebrek aan een airbrush liep ik destijds even vast. De airbrush heb ik nog steeds niet, maar het spuiten gaat er binnenkort dan waarschijnlijk toch echt van komen!
Vermoedelijk komt er nog dit jaar een volgende update van het project ;D
Meer NS in spoor 1!

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #130 Gepost op: 23 september 2020, 16:10:49 »
Hé, wat? Of hier nog wat gebeurt? Jazeker wel!
(jaja ik weet het, er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht meer geplaatst in dit topic)

De drie 1300'en die blauw moesten worden zijn dat inmiddels ook. De zilveren strepen en de opschriften zitten er ook op. Het worden de 1316 in afleveringstoestand, de 1302 met éénbeen stroomafnemers en de 1307 met 3e frontseintje en zonder aluminium strips op de cabinedeuren.


Tijdens het aanbrengen van de revisie- en remopschriften zag ik dat er een revisiedatum van 1992 in zat. Beetje vreemd, want in dat jaar waren alle 1300'en allang gemoderniseerd en het transfersetje 25 van Kleinspoor is voor de grijs/gele en blauwe 1300. In combinatie met setje 26 (voor de 1200) toen de juiste revisiedata op de loc's aangebracht. De 1302 kreeg zijn éénbenige stroomafnemers tijdens een revisie in december '72 en de 1307 verloor de strips op de deuren tijdens een revisie in maart '80.




Volgende stap: blanke lak, de draaistellen zwart maken en daarna de boel weer aankleden.
Meer NS in spoor 1!