Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Een klein stukje Scotland  (gelezen 20427 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #15 Gepost op: 15 december 2019, 20:49:08 »
Ik krijg steeds meer zin in de zomervakantie van komend jaar in Schotland.  :D
On topic; leuk plan en fraaie kleurstelling van de Sprinter deze. Is dat een Hornby-apparaat?
Jazeker!

Heb even wat in je tekening veranderd. Het is veel mooier als je de overgang tussen de "bovenlucht" en de "achterlucht" afrondt. Anders sta je altijd tegen die haakse afscheiding te kijken.


Interessante tip, daar kan ik wel wat mee. Maar dan moet ik wel op een andere materiaal gaan verven vanwege de scherpe bocht. Wat zou hier voor een geschikt materiaal zijn?

Ah, de kadaverstaaf.
Enkel geëvenaard door het origineel:

de Haggis.

Bas, als je nog wat ruimte overhebt, maak de bak dan wat dieper.
Kun je net wat meer landschap kwijt.
Op 5cm past enkel je spoor. Op 15cm kun je er nog een rij bomen of een aanzet van een heuvel op kwijt.
En dat geeft enorm veel dieptewerking.

cheers
Hendrik Jan
Ik zat wel erg over de diepte te twijfelen. Het stukje komt namelijk op 2m hoogte te staan. Dus alles achter het spoor op de grond krijg je nauwelijks te zien. En er zijn rondom het station bijna geen bomen.

Ik denk dat ik wel naar 10cm kan upgraden

Ik wil daarom de module zo maken. Ik heb ronde stukjes lang gras gekocht die ik in de scenery kan steken. Ook heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en dat groene laminaat ondervloer spul gekocht (ik vermoed xps, er stond echt niks op de verpakking over wat het precies is). Ik kon eerder nooit het juiste schuimspul vinden voor mn baan en de minimale afneem hoeveelheden vond ik ook altijd een beetje veel.

Als ik het stukje achter het spoor direct omhoog laat lopen, kan ik het gras iig zeker zien.

Misschien een leuk gegeven; Corrour werd gebruikt om een Nederlandse film in op te nemen. "De wisselwachter".
Hm die wil ik nu natuurlijk gaan zien. Ik moet 'Trainspotting' ook nog steeds kijken
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Daniel Caso

  • Gast
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #16 Gepost op: 15 december 2019, 23:31:05 »
Oops...!!!
Sorry, het was de juiste boodschap in het verkeerde draad!  :-[

Daniel
« Laatst bewerkt op: 18 december 2019, 17:53:42 door Daniel Caso »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #17 Gepost op: 18 december 2019, 17:47:35 »
De vakantie komt dichterbij en m'n handen jeuken om te bouwen.

Ik heb van de week alle elektronica spulletjes uit het verre Oosten besteld en ik wil het laten kunnen regenen en onweren op on slaapkamer (y). Maar de eerste opdracht wordt de basis vervaardigen, de rails leggen en die trein te laten pendelen. Het ding is DCC ready ofwel analoog. Dus ik wil hem aanvankelijk met 12V en een PWM regeling aansturen. Misschien dat ik er ooit een sound decoder in stop en dat ik hem met DCC laat rijden.

Ik wil aan de eindes der module secties maken met stroomdetectie voor de terugmelding.

Ik heb voor jullie een scenery vraagje
Ik heb nog geen statisch gras ding machine geval gemaakt en ik heb om die rede deze dingen gekocht.


Ik wil straks met mijn xps platen de heuvel achter de rails maken in laagjes. Kan ik dat het best bedekken met gips of met klei of met ducttape? (ik zag een artikel over het gebruik van ducttape bij het maken van een spoorslootje).

Als ik zo kijk naar mn graspolletjes wil ik ze er een beetje in kunnen steken en dat gat wat lastiger met hard gips. Dus wat is wijsheid? Ik dacht zelf aan de ducttape maar suggesties zijn welkom

En de afgeronde plaat tussen plafond en achterwand (die ik moet verven), van welk materiaal kan ik het beste gebruik maken? Gewoon wit karton?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #18 Gepost op: 18 december 2019, 17:53:59 »
Waag gewoon die stap en koop zo'n grasbatser.

Voor de kosten hoef je het niet te laten, want je hebt nu al 45 euri aan lullige kleine graspollen uitgegeven, die je zelf voor een fractie van dat bedrag kunt maken.
Je hebt nog zeker 5x zoveel nodig. Voor hetzelfde geld heb je een grasbatser.

Ik heb deze:
http://www.locdepot.nl/scenery/rts-greenkeeper/statische-begrasser/rts-greenkeeper-35kv-detail

En ik maak er van alles mee: onkruid, korenvelden, zelfs heide en bomen.
Een openbaring, zo'n ding!

slainte
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2019, 08:05:17 »
Hendrik Jan

je hebt gelijk, ik moet zo'n ding hebben. Ik heb gezien de schitterende dingen die je er mee kan maken.

Ik weet trouwens niet precies waar je €45,- vandaan haalt? Op de sticker staat toch echt €10,95  :P. Toen ik die polletjes kocht, dacht ik alleen nog maar aan de voorkant van de rails  :-[ Ik dacht het net aan voldoende zou zijn om de voorkant een klein beetje te begrassen.

Die link die jij stuurde.. dat ding kost €145,-  :o :o :o en dat is me echt veels te veel geld. Er zit wss slechts <€10,- aan componenten in dat ding. Een minuut googelen leverde dit op. Die is ongetwijfeld minder fancy, maar it should get the job done. (Hij is alleen niet leverbaar hier.. ???)

Ik leerde pas sinds een maand of 4 geleden over de statische 'grasbatser'. Sindsdien stond het op mijn te volle to-do list om er zelf 1 te maken. De techniek er achter is erg simpel. Je kan er ook 1 maken van een elektrische vliegenmepper en daar heb ik er 1 van thuis. Die moet maar "miraculeus" verdwijnen in ons huis  :laugh:

Edit: nog meer electronica is besteld om een graps applicator mee te maken  (y) (y)
« Laatst bewerkt op: 19 december 2019, 08:31:22 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2019, 09:19:28 »
Bas, deze graspolletjes hebben een gladde onderkant dus die kun je nergens insteken. Je lijmt ze gewoon met een beetje houtlijm vast en daarbij maakt de ondergrond dus niet zoveel uit. Deze polletjes kun je prima gebruiken in combinatie met statisch gras. Als je bijvoorbeeld vezels van 2,5 en 6 mm gebruikt springen deze van 12 mm er mooi uit en krijg je een gevarieerd beeld. Alleen wel op de kleuren letten natuurlijk  ;)

Groeten,
Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2019, 13:21:22 »
Op de sticker staat toch echt €10,95  :P.

Ah, ik dacht dat het 4 verschillende doosjes met graspollen waren.
Nu zie ik, dat het één doosje is, met 92 pollen.

Ik heb een tijdje met een omgebouwde vliegenmepper gewerkt, maar inmiddels helemaal over op de Greenkeeper.
Veel meer pit, en daardoor veel mooier rechtopstaande grasjes.
Sommigen bouwen zo'n ding zelf, maar dat was mij boven de macht.

Nog een voordeel: in een avondje kun je zomaar 1000 graspollen maken.
Als je die kant-en-klaar koopt, ben je 100 euro verder.

Met een serieuze statische begrasser heb je eenmalig hoge kosten, daarna lach je jezelf he-le-maal kapot.
Want voornoemde 1000 pollen kosten ongeveer een halve 9V batterij, 2 euro aan grasvlokken en een paar cent aan lijm.

Kortom: een begrasser heb je er heel snel uit.
En je kunt er nog veel meer mee doen: mooie bomen maken (zie het werk hier van Grove Den), prachtig onkruid (Martin Welberg).

Of een compleet tarweveld.
Zoals je hier kunt zien in mijn bouwdraadje "Dolce far N-te".
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87659.msg3222037249#msg3222037249
Dit stukje is onderdeel van Modulebaan.nl
Dit weekeinde is Modulebaan.nl te zien op de modelspoorbeurs in Zutphen. 8)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #22 Gepost op: 20 december 2019, 22:30:44 »
De vakantie is eindelijk begonnen. Ik heb vanavond het eerste uurtje aan de eerste module mogen besteden.

Ik voel me een beetje dom dat ik eerst kurk had gekocht en pas later die groene platen  :-[. Daar kan je ook een prima spoorbed van maken. Maar aangezien ik de kurk nu toch al had... kon ik het net zo goed gebruiken  (y)

Ik hoop dat ik morgen de andere helft kan doen, maar ik heb helaas nog andere verplichtingen  :'(.

Moet morgen ook even langs de bouwmarkt om gips ( <- eventuele suggesties en tips welkom) en nieuw houtlijm te kopen.

Dit is mijn eerste 2-rail 'baante' (muv mn oude lego treinen) en ik heb piko A rails zonder bedding gekocht. Ik ben niet echt een kenner op het 2-rails gebied maar deze leek me geschikt. Ik moet er ook een paar draadjes aan solderen. Er komen 3 secties waarvan de buitenste 2 voor terugmelding kunnen zorgen. De terugmeld secties wil ik ca een halve module (60cm) lang maken.

Hoe kan ik het beste de rails vastzetten? Ik deed het de vorige keer (K-rails) met een lijmpistool en dat beviel me opzich wel. Alleen heb je dan veel van die bijna onzichtbare draden. Kan ik de rails met houtlijm vastlijmen aan de kurk? Nadat ik er draden aan gesoldeerd heb en de railstaven roestbruin geverfd heb.

Het leek me ook een goed idee, om de uiteindes 'af te doppen' met een verwijderbaar plaatje hout waarin een tunnelportaal komt te zitten. Het plaatje hout wil ik dan verven. Zo hou ik de optie om ooit uit te breiden over. (ik heb in mijn woonkamer een lange plank van ~8m  (y)).

Tot zover mijn mini module,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2019, 23:02:17 »
Kan ik de rails met houtlijm vastlijmen aan de kurk? Nadat ik er draden aan gesoldeerd heb en de railstaven roestbruin geverfd heb.
Je kan de rails lijmen met houtlijm, gaat ook met boekbindlijm. Beide lijmsoorten hechten niet echt aan het plastic van de dwarsliggers, maar het blijft wel zitten, zeker als je naderhand nog ballast lijmt.
Draden aansolderen en roestig verven kan je ook achteraf doen.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #24 Gepost op: 21 december 2019, 08:22:45 »
Hoi Bas,

Heel leuk wat je gaat bouwen!

Je zou als alternatief een zak sculptamolt kunnen proberen. Daarmee kun je een prachtig landschap in elkaar kneden en is een stuk lichter dan gips.

Waar je hoe dan ook even rekening mee kunt houden is dat de groene (ondervloer denk) een grote spons is als je er straks met nat spul op gaat werken. Je zou dit kunnen vervangen voor iets piepschuim, xps schuim achtigs.

Ik volg met interesse.


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2019, 10:20:44 »
Ik kan het ook beplakken met ducttape?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2019, 10:28:47 »
Of er eerst voorstrijk of latexverf op smeren.
Ik denk dat gips of Sculptamold niet goed hecht op ducttape.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2019, 12:00:29 »
Ik heb van dat fijne gips gaas. Als ik dat over het ducttape doe blijft het gips ook wel zitten.
 
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2019, 12:13:34 »
Ik zou gewoon gaan schilderen  :angel: met latex of voorstrijk insmeren. Dat is denk ik makkelijker dan ducktape. Dan weet je dat alles bedekt is.

Trouwens: Kijk ook eens naar de matjes en struikjes van Martin Welberg. Daar zit ook denk ik wel wat tussen wat heel goed daar past.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2019, 14:26:18 »
I.d.d. voorstrijk ,latex,andere soort verf,als er maar een "harde" laag komt op dat groene spul.
Zoals gezegd,dat spul zuigt zich helemaal vol en blaast dan ook op,lijkt me niet echt een goed begin van je mini baan,tenzij je een maanlandschap wilt nabootsen  ;)
Wat het rails en lijmen betreft,precies wat Klaas zegt,ik zou er alleen zelf voor kiezen om eventuele draadjes vooraf aan de rails te solderen.
Voordelen (vind ik) geen gepiel met solderen vlakbij je landschap met een hete soldeerbout,en je kan de draden onderaan je rails solderen,dan zie je er niks meer van als alles is aangekleed  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0