Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: DCC en AC Marklin, enkele vragen..  (gelezen 4322 keer)

mcs51

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
DCC en AC Marklin, enkele vragen..
« Gepost op: 04 december 2019, 19:25:40 »
Mag ik hier even op verder gaan, kwestie om alles bij elkaar te houden:

Stel je hebt DEZE loc met volgende tekst in de handleiding:

“De loc mag alleen met een daarvoor bestemd bedrijfssysteem (Märklin AC, Märklin Delta, Märklin digitaal, DCC of Märklin Systems) gebruikt worden.”

Ik veronderstel dat “Märklin AC” betekent dat er een AC motor in de loc zit, right?

Heb ik het goed begrepen dat om die locomotief te laten rijden met DCC++ base station volgende moet aangepast worden:
of a) motor ombouwen naar een DC motor
of b) de decoder vervangen door een Uhlenbrock 76200

Verder staat er ook in de handleiding
“Het digitaalprotocol met de meeste mogelijkheden is het primaire digitaalprotocol. De volgorde van de digitaalprotocollen is afnemend in mogelijkheden: Prioriteit 1: mfx Prioriteit 2: DCC Prioriteit 3: MM Als er twee of meer digitale protocollen op de rails worden herkend, dan neemt de decoder automatisch het hoogwaar- digste protocol over”

Of moet er helemaal niet omgebouwd worden omdat DCC ook in de lijst staat?



Ik begrijp niet waar de motor zijn vermogen haalt om te rijden?!!?

Het DDC signaal is een blokgolf (met wisselende polariteit) waarvan de breedte van de blokken 1 of 0 voorstelt om tot een code te komen om dit of dat aan te sturen, piece of cake.

Maar waar komt de x Volt DC of AC vandaan om de DC of AC motor te laten rijden???
Dat snap ik niet  ???

Of mag ik de decoder ook zien als
of a) een gelijkstroomsturing voor een DC motor
of b) een wisselstroomsturing voor een AC motor
die zijn vermogen uit een gelijk gerichte DCC signaal haalt???


Alvast bedankt voor jullie verhelderende antwoorden.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2019, 19:35:38 door mcs51 »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: DCC en AC Marklin, enkele vragen..
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2019, 19:38:55 »
Ik begrijp niet waar de motor zijn vermogen haalt om te rijden?!!?

Het DDC signaal is een blokgolf (met wisselende polariteit) waarvan de breedte van de blokken 1 of 0 voorstelt om tot een code te komen om dit of dat aan te sturen, piece of cake.

Maar waar komt de x Volt DC of AC vandaan om de DC of AC motor te laten rijden???
Dat snap ik niet  ???

Of mag ik de decoder ook zien als
of a) een gelijkstroomsturing voor een DC motor
of b) een frequentiesturing voor een AC motor
die zijn vermogen uit een gelijk gerichte DCC signaal haalt???
Het digitale signaal wordt in de decoder gelijkgericht tot een gelijkspanning waarop de processor draait.
De uitgang van de decoder stuurt de motor aan met pulsjes.
Hele korte pulsjes betekend een langzame snelheid en lange pulsen een hoge(re) snelheid.
Door de traagheid van de motor ziet deze de korte pulsjes als een alge spanning en dus lage snelheid en de brede pulsen als een hoge spanning en dus een hogere snelheid.
Gr.
Eric

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: DCC en AC Marklin, enkele vragen..
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2019, 21:10:32 »
Hoi MSC (heb je ook een voornaam?),
De term AC is eigenlijk verwarrend, het is beter te spreken over 3-rail (of 2-rail voor DC)
Een digitale loc voor 3-rail is voorzien van een DC motor maar van oudsher wordt nog steeds gesproken over AC.

Aangezien de loc waar je naar verwijst blijkbaar voorzien is van een decoder die ook het DCC protocol ondersteunt kun je deze prima gebruiken met een DCC++ centrale zonder aanpassingen.
Ik heb zelf ook een DCC++ centrale aangesloten op C-rails en mijn digitale locomotieven rijden er prima op zonder aanpassingen mits voorzien van een decoder die ook DCC ondersteunt.

Ik heb ook een BR10 die alleen het MFX protocol kent, die kan ik dus niet gebruiken met de DCC++ centrale. Ook deze loc heeft een gelijkstroom motor.

Ik hoop dat dit voldoende antwoord is op je vraag.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: DCC en AC Marklin, enkele vragen..
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2019, 23:20:37 »
AC betekent in dit geval volgens mij dat de decoder ook een analoge 50Hz spanning herkent waarmee je de loc dus als een analoge loc kunt besturen.

mcs51

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: DCC en AC Marklin, enkele vragen..
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2019, 08:20:04 »
Bedankt voor de reacties!

Wat jij daar beschrijft Remunj is het PWM principe.
Ideaal om de snelheid van een DC motor aan te sturen.
Dit kan gedaan worden met transistoren of FET’s.
Met een echte AC motor, één die dus op wisselspanning met een bepaalde frequentie draait, wordt de sinus afgekapt (choppen) met bijvoorbeeld triac’s.
Gelijkaardig principe maar wel andere elektronische componenten.



Albert, bedoel je dat alle locomotieven van de nieuwe generatie uitgerust zijn met DC motoren?
AC motoren worden dus niet meer gebruikt??
Ik dacht net dat dit één van de troeven was van Märklin, geen slijtage aan borstels in hun locomotieven met AC motoren.

Dus wanneer Märklin schrijft “ Märklin AC ” bedoelen ze eigenlijk het 3-rail systeem.
En met “ Diese Zugpackung finden Sie als Gleichstrom-Ausführung im Trix H0-Sortiment unter………” bedoelen ze dus het 2-rail systeem.

Interne elektronica (decoder) en motor zijn in beiden 100% gelijk, enkel het oppikken van de spanning is anders:
sleper & niet geïsoleerde wielen voor de 3-rail (AC) versie en
geen sleper & geïsoleerde wielen voor de 2-rail (DC) versie.

De Uhlenbrock 76200 decoder die wel AC motoren kan aansturen is dus eigenlijk gemaakt om (zéér) oude locomotieven met een échte AC motor toch DCC(++) te laten rijden zonder de motor om te bouwen, correct?



Klaas, spreek je hier over “ Märklin AC ” in de handleiding?
Dus dat je die locomotief kunt laten rijden met wisselspanning komende uit een oude Märklin analoge rijregelaar?
Lijkt mij totaal onmogelijk omwille van de electronica, maar wie ben ik … …


Nogmaals dank
Alain
« Laatst bewerkt op: 05 december 2019, 08:22:09 door mcs51 »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: DCC en AC Marklin, enkele vragen..
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2019, 08:26:27 »
Alain,

De lok waar jij het over hebt:

* Heeft een DC motor aan boord.
* Kan op Marklin rail rijden, 3rail dus met zo'n middensleper. Da's dus geen Piko of Roco rail (2rail).
* De decoder herkent automatisch analoog wisselspanning: je kunt dus met een Marklin AC trafo rijden.
* De lok luistert naar DCC, je kunt deze dus met een DCC+ base station aansturen.
* De lok luistert ook naar MFX protocol en Motorola protocol maar dat is voor jou niet van toepassing.

Meer is het niet.

Gr, Ben.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: DCC en AC Marklin, enkele vragen..
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2019, 09:07:28 »
Bedankt voor de reacties!

Met een echte AC motor, één die dus op wisselspanning met een bepaalde frequentie draait, wordt de sinus afgekapt (choppen) met bijvoorbeeld triac’s.

Alain

Hoi Alain,

Eigenlijk zijn alle motoren van Märklin geen wisselstroommotor zoals jij, denk ik, bedoelt. Zoals je zegt is het toerental van een wisselstroommotor alleen te regelen door de frequentie te variëren. En dat is bij Märklin niet het geval, daar wordt het toerental ook geregeld door de aangelegde spanning. En dus heeft de motor ook gewoon koolborstels.

Dus qua aansturing door een digitale decoder maakt het niet uit of je een (2-rail) DC-trein of (3-rail) AC in je handen hebt. De enige uitzondering is de C-sinusmotor die Märklin ook heeft gebruikt.

Een leuke link:
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Marklin%20aandrijftechniek.pdf

Ik denk dat hier het misverstand vandaan komt.

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 05 december 2019, 09:10:20 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: DCC en AC Marklin, enkele vragen..
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2019, 09:21:18 »
De oude veldspoelmotor werd dan ook Allstrommotor genoemd. Hij deed het zowel op wisselstroom als op gelijkstroom. De oude C80 decoders stuurden de veldspoelmotor aan met PWM gelijkspanning.

Tegenwoordig hebben vrijwel alle Märklinmodellen een echte gelijkstroommotor, maar dat heeft te maken met de introductie van lastregeling bij Märklin, ook alweer ruim 20 jaar geleden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mcs51

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: DCC en AC Marklin, enkele vragen..
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2019, 07:21:36 »
Bedankt aan iedereen!
Overduidelijk nu  (y)