Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
20 jaar BNLS door Martijn193
01 July 2025, 23:18:59
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
01 July 2025, 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
01 July 2025, 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 July 2025, 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
01 July 2025, 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
01 July 2025, 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 July 2025, 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
01 July 2025, 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
01 July 2025, 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
01 July 2025, 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
01 July 2025, 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
01 July 2025, 15:23:22
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
01 July 2025, 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
01 July 2025, 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
01 July 2025, 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
01 July 2025, 12:32:39
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
01 July 2025, 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 July 2025, 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
01 July 2025, 10:58:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
01 July 2025, 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
01 July 2025, 09:47:36
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 4592 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 December 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22468
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest