Doel:€250.00
Donaties:€345.00

Per saldo:€95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Frank 123
Vandaag om 06:18:04
Brawa 2020 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:03:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 01:03:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:15:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 00:13:22
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
Vandaag om 00:05:35
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
22 januari 2020, 23:36:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 januari 2020, 23:10:43
Een klein stukje Scotland door Klaas Zondervan
22 januari 2020, 23:06:16
VERPLAATST: Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Bert van Gelder
22 januari 2020, 22:56:53
Roßnitz door Daniels
22 januari 2020, 22:51:44
Witte decals, waar laten printen? door wimla
22 januari 2020, 22:38:40
Oost Europa-draadje door Dewey
22 januari 2020, 22:21:19
Bahnstrecke 5867 door Dennis van Leuverden
22 januari 2020, 22:07:34
Wat is een goede plek om oude plastic kits te kopen? door Pauldg
22 januari 2020, 22:06:51
Artitec 2020 door NS8714
22 januari 2020, 21:57:56
Fleischmann profi koppelingen monteren op oude Piko wagonnetjes. door jerrytrein
22 januari 2020, 21:48:14
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door Krokodil68
22 januari 2020, 21:42:51
Baan in Los Angeles door Eric B
22 januari 2020, 21:36:29
Modelspoor-fair Roosendaal door Remunj
22 januari 2020, 21:32:39
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
22 januari 2020, 20:47:00
Jagerndorfer 2020 door RodeDuivel
22 januari 2020, 20:36:55
Igra containerwagen (Tjechië), zijn deze buiten profiel? door NL-modelspoor
22 januari 2020, 20:34:23
Kibri, Viessmann en Vollmer Neuheiten 2020 door Wim Hesselink
22 januari 2020, 20:00:55
MB-module: “Roubaix” door Hendrik Jan
22 januari 2020, 19:49:29
Diorama Nederland tp III H0 door RikJ
22 januari 2020, 19:45:08
Opstelruimte bij ProRail te weinig? door Eric B
22 januari 2020, 19:40:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
22 januari 2020, 19:26:20
Raadplaatje door Jeronimos
22 januari 2020, 19:25:01
Een Zilverling, graffiti op een treinstel. door Thom
22 januari 2020, 18:52:41
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 776 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
  • NS tijdperk III b/c
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18633
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6949
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2841
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3459
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest