Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PIKO oliebootwagens NAM door Die Bahn
Vandaag om 21:54:26
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Eegtrain
Vandaag om 21:54:19
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 21:53:53
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
Vandaag om 21:40:05
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door brutus1
Vandaag om 21:31:44
Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c door prutser
Vandaag om 21:29:24
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
Vandaag om 21:28:17
VERPLAATST: Roco SNCF BB 22200, materieelbespreking. door Bert van Gelder
Vandaag om 21:26:06
Batterijen handregelaar Lenz LH101-R snel leeg door wob
Vandaag om 21:24:31
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door brutus1
Vandaag om 21:22:53
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Robert E
Vandaag om 21:20:47
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door mDDM
Vandaag om 21:17:38
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 21:08:28
ontkoppelen van loc met ontkoppelingen door Overet
Vandaag om 20:56:58
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Dwergsein
Vandaag om 20:51:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:35:52
Roco SNCF BB 22200, materieelbespreking. door CC72067
Vandaag om 20:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 20:25:24
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 20:09:13
GVBA 396 messing model door Fons van der Jagt
Vandaag om 20:08:46
BNLS-module: "Grasland" door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:03:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:59:38
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door HuubvG
Vandaag om 18:56:22
Raadplaatje door hrp
Vandaag om 18:44:18
Aux1-6 versterken door Monobrachius
Vandaag om 18:22:50
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door St00mboy
Vandaag om 18:22:08
Harzwald Hafen Bahn door BartvD
Vandaag om 18:15:21
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eegtrain
Vandaag om 16:54:38
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Jerome
Vandaag om 16:43:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 14:48:23
  

Auteur Topic: NS Mat 35 Maple Leaf  (gelezen 1987 keer)

Hens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
NS Mat 35 Maple Leaf
« Gepost op: 15 december 2014, 11:40:48 »
Hallo spoorvrienden, mijn naam is Hens Schonewille, ik ben zestig en een bescheiden verzamelaar van modeltreinen uit mijn jeugd en andere in ons land weinig voorkomende merken. Ik woon op een schip, ruimte om te bouwen ontbreekt, maar in het verleden heb ik dat wel veel gedaan.
Reden om me tot jullie te wenden, is een merkwaardig Nederlands treinstel dat ik onlangs in bezit kreeg. Het gaat om een wat primitief, maar tegelijkertijd zeer charmant model van een NS Mat35 of 36, waarvan ik de herkomst probeer te achterhalen. Mijn zoektocht leverde al aardig wat informatie op, mijn dank gaat vooral uit naar Rainer Haug van de Duitse site Spur00.de, een site geheel gewijd aan zogenoemde Kaufhausbahnen, blikken 00 treintjes als Bub en Dressler, waarvan ik er ook enkele bezit.
Van Rainer leerde ik dat mijn trein vermoedelijk kort na de oorlog in een kleine serie werd gemaakt in opdracht van de bekende winkelier Merkelbach uit Amsterdam. Ze werd verkocht met een cirkel rails onder de naam Maple Leaf. Dit vermoedelijk ter ere van onze Canadese bevrijders. Het treinstel heeft een onjuist middendeel, waarschijnlijk om het met de grote motor mogelijk te maken door krappe modelbochten te rijden.
De trein heeft binnenverlichting en rijdt op wisselstroom. De rijrichting wordt bepaald met een schakelaar op de motor. Rainer Haug zijn er drie exemplaren van bekend, twee in Nederland, een in Zwitserland. Inmiddels heb ik gehoord dat zo n Maple Leaf stel inderdaad bij Merkelbach in een vitrine stond.
Van een Marklin-verzamelaar leerde ik dat de bijgeleverde messing rails van de Zwitserse fabrikant Micro-Maag afkomstig zijn. Die produceerde na de oorlog korte tijd modeltreinen onder het merk Junior volgens het wisselstroomsysteem. De rails van deze firma lagen op drie bakelieten dwarsliggers. Ik bezit een restant van een doos waarop het bedrag 8,95 staat en bovendien een transformator met een houten kast, die zou destijds echter los moeten zijn bijgekocht.
Welnu, welk forumlid kan bovenstaande bevestigen, dan wel meer informatie verschaffen? Met alle informatie ben ik blij, de trein is er leuk genoeg voor.






   

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6961
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2014, 10:58:33 »
Wat een leuk treintje. Volgens mij moet je dit bericht plaatsen in de sectie Algemeen of zo, want (en ik kom daar net ook achter) alles dat in Persoonlijk wordt geplaatst, verschijnt niet in de Recente berichten lijst aan de linkerkant van het scherm. Zo zien veel mensen dit bericht niet. Normaal gezien is er altijd wel iemand die iets van dit soort zaken weet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2019, 15:50:43 »
Hallo modelbaan-vrienden, na mijn eerste bericht over het Nederlandse treinenmerk Maple Leaf, kan ik -inmiddels vijf jaar later- het verhaal wat aanvullen.
Bij de nogal onregelmatig ondernomen zoektocht naar de achtergronden, kreeg ik hulp van vrienden uit zowel ons land als het buitenland. We hebben gezocht in oude krantenartikelen en hobbybladen. Het blijkt hier te gaan om een kort na de oorlog ondernomen poging aan een grote vraag naar speelgoed en modelbouwartikelen te voldoen. Er leek op dat moment een gat in de markt te bestaan, omdat Marklin en Trix nog niet konden leveren. Het onvermijdelijke einde kwam dan ook, toen de grote merken rond 1949 terugkeerden in de winkelschappen.
Het verhaal begint drie jaar eerder, in 1946. De Amsterdamse koopman B.L. Peuschgens startte aan de Prinsengracht zijn eigen speelgoedfabriek. De naam was de Mechanische Speelgoedfabriek Maple Leaf of ook wel Metaalwarenfabriek Maple Leaf. Het bedrijf zou ooit dertig medewerkers hebben gehad. Het kostte de firma een jaar om de trein te ontwikkelen. Vooral de eigen motor was een uitdaging. Ook het foutloos draaien van de wielen was gecompliceerd, zo schrijft een hobbyblad in die jaren. In ieder geval wist de eigenaar van Maple Leaf in 1947 het resultaat te presenteren op een beurs in Utrecht. Zelfs de bezoekende Koningin Wilhelmina zou toen interesse in het treintje hebben getoond. Gezegd werd dat er ook uit het buitenland vraag naar de Nederlandse modeltrein was, genoemd worden Zweden en Brits Indie.
Aanvankelijk lukte het niet de productie op te starten, want het wachten was op draaibanken en ponsmachines uit Amerika. Na de komst van dat gereedschap kwam de fabricage later in 1947 alsnog op gang. Het doel was 200 trein-sets per maand te maken, bestaande uit de trein zelf, rails en een transformator. Ze werden aan meerdere winkels geleverd, een advertentie van een zaak uit Hilversum leert dat de verkoopprijs 115 gulden was. De Maple Leaf treinen werden met de hand beschilderd en er is zelfs sprake van een Belgische variant. Het zou dan gaan om het model in de kleuren blauw en geel en werd aangeprezen als "de Bliksemtrein" tussen Brussel en Antwerpen. Of deze Bliksemtrein ook werkelijk in aantallen is gemaakt, is mij niet bekend. Maple Leaf zou verder een Jeep en een bakfietsje hebben geproduceerd. Beide met opwindmotor.
In de zomer van 1949 was het voorbij. Maple Leaf was failliet en in juli van dat jaar werden de machines van het bedrijf per opbod verkocht. De kranten van destijds schreven over de fabricage van speelgoed in Nederland, dat het grootste probleem de te kleine thuismarkt was.

Hens Schonewille

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2019, 16:24:29 »
Interessant verhaal (y)
Groet, Frank

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2019, 17:23:45 »
Nou, in zekere zin was dit treinstel de tijd ver vooruit met zo'n midden power-unit met opgelegde bakken. Hartstikke leuk! (y)

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!