Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 414078 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4672
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1755 Gepost op: 03 april 2022, 21:23:02 »
Verder met het goed instellen van de locs inclusief uitvoeren snelheidsmetingen..





Draden maar op kortste manier aangesloten... niet zo fraai en handig maar het wekt zo wel... ;D

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gotthardbahn
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1756 Gepost op: 04 april 2022, 08:28:28 »
Hallo Frank,

Hoe heb jij die plastic strips gemonteerd die als valbeveiliging dienen? Gelijmd of gespijkerd en welke lijm gebruik je eventueel?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15424
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1757 Gepost op: 04 april 2022, 09:20:37 »
Iig fijn dat het de goede kant op gaat. We volgen weer trouw  ;)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22433
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1758 Gepost op: 04 april 2022, 09:23:14 »
Ook in Tiel volgen ze je  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4672
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1759 Gepost op: 04 april 2022, 21:05:22 »
En het volgende slachtoffer op het testspoor..



en inmiddels pendelt zij al netjes op de baan heen en weer. En zo ingesteld dat verlichting en geluid aangaan in laatste blok van het schaduwstation en weer uitgaan bij het ingaan van het schaduwstation.

Wordt langzamerhand al wat…
« Laatst bewerkt op: 04 april 2022, 21:34:40 door Frank 123 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4672
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1760 Gepost op: 04 april 2022, 21:25:16 »
Hoi Dennis,

De witte kunstsof strips heb ik geschroefd met schroeven 2x12 mm. Gaat prima in de 9 mm dikke stroken.


En in afgelopen ca 45 minuten 4 treinen hun benen gestrekt op de baan. Niet alleen werken de routes goed maar ook de terugmelding heeft geen problemen meer gegeven sinds de voedingskabel uit de vloergoot is.

Enige lastige is nog dat losse snoer voor het programmeer- en testspoor. Ga daarvoor wel gestekkerde verbinding maken (op volgende beurs 6 polige stekker (man + vrouw) zoeken en dan bouw ik de ene netjes in in de baan en de ander aan draden vanaf testspoor. Is dat ook werkend opgelost.

Komende dagen kijken of ik de dienstregeling nog wat gevarieerder kan maken dmv acties in iTrain
« Laatst bewerkt op: 04 april 2022, 21:31:13 door Frank 123 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4672
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1761 Gepost op: 05 april 2022, 21:33:37 »
Vandaag weer het voordeel gemerkt van de keuze om elk railstuk te voeden.

Een van de pendeltreinen (Brawa VT45.5) heeft geen stroomafname op het wielstel aan de ene kop van het treinstel. Hierdoor is de enkele melder aan het einde van het blok ondanks de lengte van 46 cm niet voldoende om hem op tijd te laten stoppen.

Ga op deze sporen dus ook maar de 92 cm (is 1 Roco G4 railstuk) voorzien van detectie



Onderste 2 sporen zijn gedaan ( groen omcirkeld), uurtje werk, later deze week de bovenste 2.

Ook dit treinstel stopt nu keurig op tijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1762 Gepost op: 05 april 2022, 21:44:18 »
Een van de pendeltreinen (Brawa VT45.5) heeft geen stroomafname op het wielstel aan de ene kop van het treinstel. Hierdoor is de enkele melder aan het einde van het blok ondanks de lengte van 46 cm niet voldoende om hem op tijd te laten stoppen.
Een betere oplossing is om extra stroomafname in te bouwen. Een treinstel dat heen en weer pendelt moet minstens van beide kopdraaistellen stroom afnemen zodat altijd de voorste as als eerste wordt gedetecteerd.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4672
Re: Bahnstrecke 586
« Reactie #1763 Gepost op: 05 april 2022, 22:29:57 »
Op zich mee eens Klaas, maar zie het eerlijk gezegd niet zitten om dat te gaan verbouwen. Vindt ik verhouding tussen mijn capaciteiten in deze en de kosten van het treinstel niet genoeg in evenwicht voor (zelfkennis  ;D).

Omdat ik in toekomstige stationsgebied toch op positie wil gaan rijden zou dit icm met de instellingen die iTrain hierin biedt geen probleem moeten opleveren omdat iTrain rekening kan houden met de positie van de gedecteerde assen van een trein.

Gebruik deze spoor nu meteen om daar alvast mee te experimenteren.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1764 Gepost op: 06 april 2022, 10:38:28 »
Bouwvak is vroeg ingetrede dit jaar ?
Zou het verbouwen van dat treinstel meer kosten dan wat je nu "overhoop"haalt om te komen tot waar je wilt wezen ?
Zoals te merken bij meerdere banen bouwers,is een neveneffect dat die ook een soort hamster gedrag ontwikkelen op het gebied van aanschaf van nieuw rollend materieel.
Daar zou jij ook "last" van kunnen krijgen,waardoor je in de toekomst meer van zulk soort locs/treinstellen hebt die dmv een verbouwing beter zouden functioneren.
Dan kan je de (met hulp) vergaarde kennis van het verbouwen van dit stel gebruiken om die in de toekomst ook te verbeteren  :angel:
Het is zomaar een gedachtengang mijnerzijds  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1765 Gepost op: 06 april 2022, 11:37:49 »
Het verbouwen van een treinstel hoeft niet veel te kosten, maar het vraagt wel veel tijd aan puzzelwerk en priegelwerk.
Het probleem is blijkbaar op te lossen in i-train, maar ik vermoed dat je dan de mist in gaat als het treinstel een keer andersom op de baan komt te staan.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4672
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1766 Gepost op: 06 april 2022, 19:11:24 »
Hoi Floris,

Gaat mij niet direct om de kosten, meer om mijn eigen kunde  :angel:.
En oplossing die ik nu gemaakt heb kost alleen een meter of 3 aansluitdraad, 1 krimpkous,  2 adereindhulzen en een drupje soldeer. Had nog genoeg lege poorten op de bezetmelders om deze meldsecties er bij te zetten.

En hamsterwoede zal bij mij wel mee gaan vallen (ziet mijn echtgenote iets anders  ;D). Treinen in vitrines vindt ik niets, dus als alle opstelsporen op de baan volstaan (stuk of 20 in huidig plan) stopt het vanzelf (of we proberen de baan nog wat uit te bouwen).

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4672
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1767 Gepost op: 06 april 2022, 19:15:42 »
Hoi Klaas,

Als ik het goed hebt hanteert iTrain voor de bepaling van vooruit en achteruit rijden de zijde 1 en 2 zoals deze in decoder van de loc is ingesteld. Elke zijde heeft zijn eigen “offset” voor detectie. Dan zou het dus ook goed moeten gaan als ik de loc (of in dit geval treinstel) handmatig 180° draai op de baan.

Maar dat ga ik weleens uitproberen. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1768 Gepost op: 06 april 2022, 19:56:14 »
Een betere oplossing is om extra stroomafname in te bouwen.
Dit betekent niet persé dat die stroomafname ook de motor moet voeden... Het is al voldoende om de isolatie in de assen te overbruggen door deze in te smeren met grafietspray, of door er een smd weerstandje van 10K op te plakken en met geleidende verf de verbinding naar de wielen te realiseren. ±10-15 minuten werk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1769 Gepost op: 06 april 2022, 22:29:59 »
Dat is ook een optie. Voor de detector maakt het niet of de stroom door de motor loopt of door een weerstand.