Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:01:55
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 14:00:41
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 13:41:45
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 13:41:40
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 13:36:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:43
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door Joz
Vandaag om 10:47:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 571642 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #525 Gepost op: 17 October 2020, 16:36:17 »
Eerst maar eens kijken of ik met de scenery jouw niveau straks een beetje ga benaderen Wim .



Voorraadje kurkbedding gesneden. Zou genoeg moeten zijn voor de rest van de 1e hellingsbaan. Morgen weer plakken.....

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3145
  • DB Tijdperk III
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #526 Gepost op: 17 October 2020, 18:07:18 »
Eerst maar eens kijken of ik met de scenery jouw niveau straks een beetje ga benaderen Wim .
Met afkijken moet je een end komen ;)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #527 Gepost op: 18 October 2020, 09:09:00 »
Ziet er zoals altijd geweldig uit Frank !
Keep up the good work !

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #528 Gepost op: 18 October 2020, 10:28:25 »
Bedankt Falcon.

Vandaag geen plannen in het gezin dus de tijd (en het nu nog droge weer) maar gebruiken om de 2 hellingbaan op te bouwen.



De basis heb ik lang geleden al gezaagd. Dus vooral kwestie van gaten boren, draadeinden uitmeten en zagen en het geheel monteren. Eens zien hoe ver ik vandaag ga komen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

John18

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #529 Gepost op: 18 October 2020, 12:55:31 »
1 zijde van de hellingbaan alvast voorzien van randbeveiliging.

Safty first.. geen zin meer in neerstortende treinen

Frank,

Mag ik vragen waar u de randbeveiliging heeft gekocht?

Groet, John

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #530 Gepost op: 18 October 2020, 13:14:04 »
Natuurlijk John,

Kunststof strip van 2x30 mm. Elke bouwmarkt verkoopt ze wel (meestal in rek waar alle hout, aluminium en kunststof profielen liggen).ca € 4,50 voor 2,6 meter.
Bij de scherpe rondingen verhit ik ze even met verfföhn om ze in makkelijker vorm te krijgen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #531 Gepost op: 18 October 2020, 13:16:44 »
Intussen eerste deel van 2e helling opgebouwd..

Eerst draadeinden op juiste lengte en positie geplaatst



Daarna 9mm populieren mplex er op



Exact afstellen doe ik helemaal aan het einde.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #532 Gepost op: 18 October 2020, 14:15:44 »
En 2e deel zit ook op zijn plaats.



Ontbreekt nog klein stukje (plaat waaruit laatste deel niveau 1 is gezaagd was net niet breed genoeg)



Eerst even rondje met de hond en kop thee en dan hier nog even mee aan de slag.


Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #533 Gepost op: 18 October 2020, 14:26:14 »
Voor de cijferaars: de 2 hellingbanen zijn elk 6,2 meter lang en overbruggen 19 cm hoogte. Stijging dus circa 3,0 cm per meter (3%).

Heb uiteraard nog niet kunnen proefrijden maar verwacht dus geen problemen met de tractie, zeker nier omdat vrijwel hele hellingbaan recht ligt en de treinen straks maximaal 2 meter lang zullen zijn(opstelsporen schaduwstation zijn 2,3 meter).



Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #534 Gepost op: 18 October 2020, 16:08:44 »
Zo, ontbrekende stuk houtwerk is ook gemaakt....



Nu nog afstellen en rails leggen  ;D

Donkere dagen voor Kerst dus nog genoeg te doen...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4476
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #535 Gepost op: 18 October 2020, 16:32:53 »
Ik blijf het knap vinden hoe netjes jij het houtwerk doet  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #536 Gepost op: 18 October 2020, 16:34:38 »
En natuurlijk de laatste 2 draadeinden niet vergeten  :police:


Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26996
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #537 Gepost op: 18 October 2020, 16:42:54 »
Voor de cijferaars: de 2 hellingbanen zijn elk 6,2 meter lang en overbruggen 19 cm hoogte. Stijging dus circa 3,0 cm per meter (3%).
Ik vind 3% toch wel het maximum. Ik bouw zelden hellingen, maar op mijn baantje Heuvelland toch maar eens gedan, maar wel met een maximum van 2%.
Dat je hellingen in recht spoor liggen is een belangrijk voordeel, in bogen zouden je locs meer moeite hebben.

Op de foto's kan ik niet goed zien hoe de draadeinden aan de onderkant vastzitten. Het lijkt er op dat ze los in een boring  in de rib staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #538 Gepost op: 18 October 2020, 17:08:33 »
@Dave: bedankt. Vindt goede onderhouw/constructie maken net zo leuk als rest van de modelbouw. En goede fundatie is halve werk dus steek er ook daarom graag tijd in.
@Klaas, voor de bereikbaarheid wil ik voldoende ruimte tussen schaduwlaag en rest van de baan hebben. Heb de eerder bedachte helixen er uitgehaald en langer als de huidige (ruim) 6 meter kan ik ze niet maken. Maar de helix van mijn vorige baan was heuvelop ook richting de 3% en dan ook nog de doorgaande bocht er bij. Ben helemaal me je eens hoe minder hoe beter maar zelfs met de maat van mijn baan blijf je nog puzzelen om alles er in te krijgen. Denk dat ik over week of 4 eerste hellingbaan helemaal voorzien heb van rails en dan gaan we het zien.

Intussen laatste draadeinden ook op hun plaats...



Rechts van de draadeinden komen ook nog 2 vulblokken om de scherpe overgang van recht naar helling er uit te halen (heb ze alleen niet meer liggen op goede maat dus dinsdag even op mijn werk kijken, daar hebben we ze in overvloed  ;D)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #539 Gepost op: 18 October 2020, 19:09:24 »
Oh ja, was ik nog vergeten:

@Klaas:
De draadeinden zitten niet verlijmd in het frame. Gat ø 8mm en ca 20mm diep en daar staan de draadeinden M8 in. Had eerst gedacht om ze te verlijmen maar gewicht houdt ze nu al op hun plaats en er komen nog wat kg scenery bij in de komende jaren.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)