Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:45
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 14:41:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Hans Reints
Vandaag om 13:15:29
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Modelspoorbaan van Einte door Brouwersbaan
Vandaag om 12:11:56
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:38
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Jos B.
01 December 2025, 22:59:10
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
01 December 2025, 22:14:08
Nahmertaler Kleinbahn door sdz1976
01 December 2025, 21:37:04
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 577679 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #465 Gepost op: 23 August 2020, 10:16:18 »
Bedankt Ronald, ik zal het gaan beleven....

Eerst nog even de laatste zaken van het schaduwstation afmaken en testen, testen en testen.
Heb een paar servo’s die duidelijk meer geluid maken dan de anderen (alsof ze niet bij de ingestelde eindstand stoppen maar net nog even een seconde doorlopen)
Maar eens gaan  kijken of ik oorzaak kan vinden. Denk dat ik maar eens ga proberen om ik ze door instellen van de CV waarden beter krijg dan instellen met de regelaar van de multimaus.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #466 Gepost op: 25 August 2020, 21:29:53 »
Omdat de doorgaande opstelsporen in de schaduwstations maar in één richting bereden worden vindt ik het (nu nog) niet nodig om aan de uitrijzijde de wissels van aandrijving te voorzien.
Ik ga ze daarom voorzien van stukje verenstaal op vast beugel zodat ze standaard in rechtdoorstand staan en open-gereden worden door de vertrekkende treinen.

Dus even 10 van deze setjes in elkaar  freubelen




Had in mijn vorige baan op gelijke wijze de niet zichtbare overgang van enkelspoor naar dubbelspoor gemaakt en daar nooit problemen mee gehad

We zijn en blijven natuurlijk wel zuinige Hollanders....

(Voedingsdraden voor puntstukken en sparingen in ondervloer voor aandrijving heb ik wel gemaakt dus als het toch nodig is dan kan ik altijd nog de puntstukken gaan voeden middels relais of een complete aandrijving aanbrengen)

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27009
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #467 Gepost op: 25 August 2020, 22:06:50 »
Ik ga ze daarom voorzien van stukje verenstaal op vast beugel zodat ze standaard in rechtdoorstand staan en open-gereden worden door de vertrekkende treinen.
Waarom standaard rechtdoor? Met een stukje verenstaal klappen ze na elke as terug. Nergens voor nodig. Laat ze gewoon los liggen, dan blijven ze in de laatst bereden stand liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #468 Gepost op: 25 August 2020, 22:28:22 »
Hoi Klaas, de binnenkomende treinen bereiden de wissels wel in andere richting en moeten rechtdoor over de wisselstraat richting keerlus.

Dus heb iets nodig om deze stand te realiseren
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #469 Gepost op: 29 August 2020, 17:09:52 »
Vandaag de nodige uren testgereden op linker en rechterzijde van schaduwlaag. Behalve 1 niet goed afgestelde wissel loopt het goed.

Helaas wel 2 stomers die niet meer willen nadat ze in de afgelopen warme periode stil hebben gestaan.
De Roco br44 heeft een.probleem met de aandrijving op de loc ( lijkt of de Assen/drijfwerk) van de loc heel zwaar lopen waardoor deze niet goed draaien. De Trix br23 geeft helemaal geen teken van leven meer.  :o. Dit wordt dus even zoeken naar de oorzaken. ???
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #470 Gepost op: 30 August 2020, 11:03:32 »
Oorzaak van het rijprobleem van de Roco BR44 gevonden



Bevestiging van de drijfstangen losgekomen  :(
Iemand ervaring hoe te herstellen?
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4482
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #471 Gepost op: 30 August 2020, 15:24:57 »
Is het niet gewoon een los onderdeel wat je kan bestellen?
En dan erin drukken of schroeven?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #472 Gepost op: 30 August 2020, 17:05:35 »
Even aan het zoeken geweest en ja, kan nieuwe bestellen en als im het nieuwe onderdeel zie denk ik dat van deze het borg haakje is afgebroken....
Binnenkort maar even bestellen.

Verder ook nog bezig geweest met de defecte br23. Om programmeerspoor gehad en decoder kan ik dan wel en dan weer niet uitlezen. Heel even gaf de loc teken van leven maar daarna weer helemaal niets. Opengemaakt en alles lijkt nog goed vast te zitten. Heb vermoeden dat decoder het probleem is. Zal de voeding op de print waar de decoder op zit nog even doormeten om zeker te zijn dat het geen voeodingsprobleem is.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4482
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #473 Gepost op: 30 August 2020, 17:16:47 »
Ik had bij m’n Trix TGV t probleem met verlichting.
Dan wel/dan niet.
Soldeerverbindingen  waren gewoon slecht, daardoor draadbreuk.

Lijkt ook wel zoiets als ik het lees.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #474 Gepost op: 30 August 2020, 17:48:05 »
👍 ga nog wel eens heel precies kijken of alles vastzit..
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #475 Gepost op: 31 August 2020, 20:51:56 »
Euvel in de Trix BR23 ook gevonden (en opgelost)

Op de decoderplatine zit vervuiling tussen de 2 aansluitpunten van (volgens mij) de voeding vanaf de rails



Dit voorzichtig weg gekrast, loc op de baan en meteen weer leven in de dame  ;D

Nu eerst de loc weer in elkaar zetten..

Vraag me alleen af waar het vandaan komt.... likt wel of het soldeertin zo warm geworden is dat het is gesmolten. Maar veel warmer als 35° tot 40° zal het hier op zolder niet geweest zijn dus hoe dat dan kan smelten...

Moet wel zeggen dat ik de printplaat er wat twijfelachtig uit vindt zien.... of is dir normaal.
In iedergeval al geizen dat ze niet meer als spare part leverbaar zijn dus hij moet het wel nog een jaartje of 30 uithouden.....
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26539
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #476 Gepost op: 31 August 2020, 20:56:10 »
Knap dat je dat hebt gevonden Frank. Je moet er bijna een loep bij gebruiken om het te kunnen zien!!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #477 Gepost op: 31 August 2020, 21:29:36 »
Helaas iets te vroeg gejuigd >:(

Decoderplatine weer vast op zijn plaats, nog even testen voor de kap er op gaat en..... weer helemaal niets... >:(

Conclusie: alles werkte net even dus de damel is niet overleden... maar er zit wel ergens iets waardoor hij geen contact maakt.

Dus 2 opties: de boel zelf verder amputeren en hopen dat ik de echte boosdoener vindt of toch maar even kijken of een of andere treinen-dokter wat tijd voor de patiënt kan maken.

Omdat ik het een nogal mooi model vindt denk ik dat ik er maar voor ga kiezen om de doktersrekening te accepteren.  ::) nu alleen nog even kijken bij welke zij in vertrouwde handen is..

@Wim, zonder loep zie je inderdaad niet veel. Maar de aaiphone camera en dan goed inzoomen is een handig alternatief.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2020, 21:31:37 door Frank 123 »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #478 Gepost op: 01 September 2020, 21:40:05 »
Oplossing om deel van de wissels standaard in rechtdoor stand te houden maar van de andere kant wel te kunnen openrijden blijkt helaas niet te werken.
Op zich wel vreemd omdat ik zelfde oplossing op vorige baan met succes heb gebruikt.

Typisch geval van pech, uithuilen en terug naar de tekenkamer.

Kan er natuurlijk nog even 10 servo’s en dito decoders opschroeven maar dat is laatste redmiddel.

Eerst maar eens kijken als het beter gaat als ik het wat anders monteer en het stuk verenstaal langer wordt (nu lengte van onderplaat en dikte kurkbedding) en dan wat soepeler buigt maar wel zijn veerkracht heeft.

Het wil zo niet echt opschieten deze week...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Nooit uitgeklust....
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #479 Gepost op: 01 September 2020, 21:57:48 »
Kan er natuurlijk nog even 10 servo’s en dito decoders opschroeven maar dat is laatste redmiddel.
Dan zou ik er een ArCoMoRa onder gooien.  ;) Kun je er 8 met puntstuk schakeling middels relais mee aansturen per ArCoMoRa. Ik heb er sinds vandaag een werkend onder mijn opstelsporen hangen en werkt prima.

Gr.

Edsko