Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:32:42
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
Vandaag om 05:03:02
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:58:50
Old England door sdz1976
Vandaag om 01:16:04
Pola Maxi spoor naar Staatsspoor 626 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:07:01
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door mwdb
Vandaag om 00:38:05
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door mwdb
Vandaag om 00:31:34
Raadplaatje door Ruben1990
23 oktober 2020, 23:46:45
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
23 oktober 2020, 23:40:17
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Quinzeedied
23 oktober 2020, 23:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Focus2
23 oktober 2020, 23:23:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:16:54
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:14:25
Model van vrachtauto van Technische Unie door adrievanst
23 oktober 2020, 23:11:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
23 oktober 2020, 22:56:23
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door eitreb
23 oktober 2020, 22:02:12
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
23 oktober 2020, 21:38:56
Modelbouwwedstrijd op TV. door W. Thomas
23 oktober 2020, 21:38:27
Projekt 083-338 door Huup
23 oktober 2020, 21:21:09
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
23 oktober 2020, 20:53:59
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Duvel
23 oktober 2020, 20:42:52
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
23 oktober 2020, 20:23:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
23 oktober 2020, 20:22:53
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
23 oktober 2020, 20:13:38
Overstappen op digitaal door meino
23 oktober 2020, 20:13:29
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Ben
23 oktober 2020, 20:01:07
De Hef in N schaal... door ATB
23 oktober 2020, 19:55:31
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:48:40
Wie herkent deze decoder? door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:41:36
Een nieuw begin in 0 door arnout
23 oktober 2020, 19:33:08
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 65012 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #465 Gepost op: 23 augustus 2020, 10:16:18 »
Bedankt Ronald, ik zal het gaan beleven....

Eerst nog even de laatste zaken van het schaduwstation afmaken en testen, testen en testen.
Heb een paar servo’s die duidelijk meer geluid maken dan de anderen (alsof ze niet bij de ingestelde eindstand stoppen maar net nog even een seconde doorlopen)
Maar eens gaan  kijken of ik oorzaak kan vinden. Denk dat ik maar eens ga proberen om ik ze door instellen van de CV waarden beter krijg dan instellen met de regelaar van de multimaus.
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #466 Gepost op: 25 augustus 2020, 21:29:53 »
Omdat de doorgaande opstelsporen in de schaduwstations maar in één richting bereden worden vindt ik het (nu nog) niet nodig om aan de uitrijzijde de wissels van aandrijving te voorzien.
Ik ga ze daarom voorzien van stukje verenstaal op vast beugel zodat ze standaard in rechtdoorstand staan en open-gereden worden door de vertrekkende treinen.

Dus even 10 van deze setjes in elkaar  freubelen




Had in mijn vorige baan op gelijke wijze de niet zichtbare overgang van enkelspoor naar dubbelspoor gemaakt en daar nooit problemen mee gehad

We zijn en blijven natuurlijk wel zuinige Hollanders....

(Voedingsdraden voor puntstukken en sparingen in ondervloer voor aandrijving heb ik wel gemaakt dus als het toch nodig is dan kan ik altijd nog de puntstukken gaan voeden middels relais of een complete aandrijving aanbrengen)

Gr Frank
En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19715
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #467 Gepost op: 25 augustus 2020, 22:06:50 »
Ik ga ze daarom voorzien van stukje verenstaal op vast beugel zodat ze standaard in rechtdoorstand staan en open-gereden worden door de vertrekkende treinen.
Waarom standaard rechtdoor? Met een stukje verenstaal klappen ze na elke as terug. Nergens voor nodig. Laat ze gewoon los liggen, dan blijven ze in de laatst bereden stand liggen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #468 Gepost op: 25 augustus 2020, 22:28:22 »
Hoi Klaas, de binnenkomende treinen bereiden de wissels wel in andere richting en moeten rechtdoor over de wisselstraat richting keerlus.

Dus heb iets nodig om deze stand te realiseren
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #469 Gepost op: 29 augustus 2020, 17:09:52 »
Vandaag de nodige uren testgereden op linker en rechterzijde van schaduwlaag. Behalve 1 niet goed afgestelde wissel loopt het goed.

Helaas wel 2 stomers die niet meer willen nadat ze in de afgelopen warme periode stil hebben gestaan.
De Roco br44 heeft een.probleem met de aandrijving op de loc ( lijkt of de Assen/drijfwerk) van de loc heel zwaar lopen waardoor deze niet goed draaien. De Trix br23 geeft helemaal geen teken van leven meer.  :o. Dit wordt dus even zoeken naar de oorzaken. ???
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #470 Gepost op: 30 augustus 2020, 11:03:32 »
Oorzaak van het rijprobleem van de Roco BR44 gevonden



Bevestiging van de drijfstangen losgekomen  :(
Iemand ervaring hoe te herstellen?
En we stomen door....

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1741
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #471 Gepost op: 30 augustus 2020, 15:24:57 »
Is het niet gewoon een los onderdeel wat je kan bestellen?
En dan erin drukken of schroeven?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #472 Gepost op: 30 augustus 2020, 17:05:35 »
Even aan het zoeken geweest en ja, kan nieuwe bestellen en als im het nieuwe onderdeel zie denk ik dat van deze het borg haakje is afgebroken....
Binnenkort maar even bestellen.

Verder ook nog bezig geweest met de defecte br23. Om programmeerspoor gehad en decoder kan ik dan wel en dan weer niet uitlezen. Heel even gaf de loc teken van leven maar daarna weer helemaal niets. Opengemaakt en alles lijkt nog goed vast te zitten. Heb vermoeden dat decoder het probleem is. Zal de voeding op de print waar de decoder op zit nog even doormeten om zeker te zijn dat het geen voeodingsprobleem is.
En we stomen door....

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1741
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #473 Gepost op: 30 augustus 2020, 17:16:47 »
Ik had bij m’n Trix TGV t probleem met verlichting.
Dan wel/dan niet.
Soldeerverbindingen  waren gewoon slecht, daardoor draadbreuk.

Lijkt ook wel zoiets als ik het lees.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #474 Gepost op: 30 augustus 2020, 17:48:05 »
👍 ga nog wel eens heel precies kijken of alles vastzit..
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #475 Gepost op: 31 augustus 2020, 20:51:56 »
Euvel in de Trix BR23 ook gevonden (en opgelost)

Op de decoderplatine zit vervuiling tussen de 2 aansluitpunten van (volgens mij) de voeding vanaf de rails



Dit voorzichtig weg gekrast, loc op de baan en meteen weer leven in de dame  ;D

Nu eerst de loc weer in elkaar zetten..

Vraag me alleen af waar het vandaan komt.... likt wel of het soldeertin zo warm geworden is dat het is gesmolten. Maar veel warmer als 35° tot 40° zal het hier op zolder niet geweest zijn dus hoe dat dan kan smelten...

Moet wel zeggen dat ik de printplaat er wat twijfelachtig uit vindt zien.... of is dir normaal.
In iedergeval al geizen dat ze niet meer als spare part leverbaar zijn dus hij moet het wel nog een jaartje of 30 uithouden.....
En we stomen door....

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10663
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #476 Gepost op: 31 augustus 2020, 20:56:10 »
Knap dat je dat hebt gevonden Frank. Je moet er bijna een loep bij gebruiken om het te kunnen zien!!
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #477 Gepost op: 31 augustus 2020, 21:29:36 »
Helaas iets te vroeg gejuigd >:(

Decoderplatine weer vast op zijn plaats, nog even testen voor de kap er op gaat en..... weer helemaal niets... >:(

Conclusie: alles werkte net even dus de damel is niet overleden... maar er zit wel ergens iets waardoor hij geen contact maakt.

Dus 2 opties: de boel zelf verder amputeren en hopen dat ik de echte boosdoener vindt of toch maar even kijken of een of andere treinen-dokter wat tijd voor de patiënt kan maken.

Omdat ik het een nogal mooi model vindt denk ik dat ik er maar voor ga kiezen om de doktersrekening te accepteren.  ::) nu alleen nog even kijken bij welke zij in vertrouwde handen is..

@Wim, zonder loep zie je inderdaad niet veel. Maar de aaiphone camera en dan goed inzoomen is een handig alternatief.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2020, 21:31:37 door Frank 123 »
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #478 Gepost op: 01 september 2020, 21:40:05 »
Oplossing om deel van de wissels standaard in rechtdoor stand te houden maar van de andere kant wel te kunnen openrijden blijkt helaas niet te werken.
Op zich wel vreemd omdat ik zelfde oplossing op vorige baan met succes heb gebruikt.

Typisch geval van pech, uithuilen en terug naar de tekenkamer.

Kan er natuurlijk nog even 10 servo’s en dito decoders opschroeven maar dat is laatste redmiddel.

Eerst maar eens kijken als het beter gaat als ik het wat anders monteer en het stuk verenstaal langer wordt (nu lengte van onderplaat en dikte kurkbedding) en dan wat soepeler buigt maar wel zijn veerkracht heeft.

Het wil zo niet echt opschieten deze week...
En we stomen door....

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7137
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #479 Gepost op: 01 september 2020, 21:57:48 »
Kan er natuurlijk nog even 10 servo’s en dito decoders opschroeven maar dat is laatste redmiddel.
Dan zou ik er een ArCoMoRa onder gooien.  ;) Kun je er 8 met puntstuk schakeling middels relais mee aansturen per ArCoMoRa. Ik heb er sinds vandaag een werkend onder mijn opstelsporen hangen en werkt prima.

Gr.

Edsko