Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 10:22:58
electromotor door Sjack
Vandaag om 10:20:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door meino
Vandaag om 09:57:23
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
  

Auteur Topic: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep  (gelezen 6355 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Gepost op: 06 november 2019, 14:41:18 »

Een beetje een aanfluiting qua presentatie, zo zonder lichtbak en achtergrond. Eenheid ontbreekt en ik vind het er armoedig uitzien. Alleen de bak van Tjalling voldoet aan de norm.
Zo motiveert het (mij) niet om er aan deel te nemen. Noch om er te gaan kijken. Het zijn niet van die leuke kijkkastjes met een standaard concept en iedereen een andere invulling.
Terwijl het zoveel beter kon:

Er was aardig wat aanloop bij de BNLS modulebaan  :)

Erg jammer van een toch wel leuk concept.

Groet,
Michel

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2019, 16:04:53 »
Je hebt wel een punt Michel. Kom in Rijswijk maar kijken, dan staat het er weer bij zoals op de tweede foto. ;)

Gr.

Edsko

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2019, 16:08:19 »
Ik zal eens kijken of ik kom kijken :)
(er staan wat afspraken in dat weekeinde)

Groet,
Michel

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2019, 16:33:01 »
Een beetje een aanfluiting qua presentatie, zo zonder lichtbak en achtergrond. Eenheid ontbreekt en ik vind het er armoedig uitzien. Alleen de bak van Tjalling voldoet aan de norm.
Zo motiveert het (mij) niet om er aan deel te nemen. Noch om er te gaan kijken. Het zijn niet van die leuke kijkkastjes met een standaard concept en iedereen een andere invulling.
Terwijl het zoveel beter kon:
Erg jammer van een toch wel leuk concept.

Groet,
Michel

Tjalling maakt deel uit van Modulebaan.nl, wij staan februari weer in Houten tijdens Rail. Je bent van harte welkom om je licht eens op te steken en te kijken of deelname eventueel iets voor jou is  :)

Eelco

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2019, 17:03:37 »
Dank voor je uitnodiging Eelco, maar dit concept past niet bij mij. Kleine rangeerbaantjes passen meer bij mij.

Mijn opmerking was meer bedoeld op het concept. Deze vorm van bouwen is een uitnodiging om op eenvoudige wijze een stukje modelbaan af te krijgen en zo samen te kunnen rijden. En dan is het jammer dat juist dit reclamebord er zo onafgewerkt erbij staat. Want juist zo ziet de zolder van de kijker (en misschien boogde deelnemer) er ook uit.
Bedankt voor de uitnodiging, maar ik weet niet of ik naar Rail ga. Overigens ken ik van het groene team meer mensen persoonlijk, dan van de andere teams bij elkaar :D

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 07 november 2019, 12:18:13 door tothebeach. Reden: overbodige zin verwijderd »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2019, 18:53:00 »
Ieder moet voor zich zelf vinden wat hij/zij er van vind.
Mijn achtergrond en hemel zijn er wel maar vind ze nog niet toonbaar.
Dan beter niets dan iets wat er niet uitziet.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 19:35:23 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2019, 19:53:08 »
Ieder moet voor zich zelf vinden wat hij/zij er van vind.
Mijn achtergrond en hemel zijn er wel maar vind ze nog niet toonbaar.
Dan beter niets dan iets wat er niet uitziet.

Maar die keuze betekent wel dat dat ten koste gaat van de uniformiteit en presentatie.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2019, 20:08:26 »
het moduleconcept is prima.

Wij van Modulebaan.nl hanteren enkele simpele regels:
-je bak is technisch in orde
-je bak is toonbaar (verlichting, achtergrond, hemel)

Tjallings bak is aangesloten bij Modulebaan.nl
En juist zijn bak springt er in positieve zin uit, op de bnls-dagen.

Dat is geen moddergooien maar opbouwende kritiek.
Zonder een kniesoor te willen zijn zeg ik tegen bnls:

Doe er uw voordeel mee.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2019, 22:50:27 »
Keuzes, keuzes, keuzes.

Zijn daar niet gaan staan om een baan te laten zien die “af” is. Maar juist om daar te laten zien hoe een en ander wordt gebouwd.

Ander publiek, andere locatie en dus ander doel.

Commentaar geven op elkaar is heel eenvoudig. Daar halen we echter niet meer deelnemers naar ONS concept. Waar ze dan ook mee willen doen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #9 Gepost op: 07 november 2019, 08:09:41 »
Waar ze dan ook mee willen doen.

Of juist niet, omdat het niet uitnodigt tot deelname zoals hierboven te lezen is. Zoals HJ aangeeft, DEUVM.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 07 november 2019, 11:11:36 door NS8714 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #10 Gepost op: 07 november 2019, 10:57:30 »
Mijn eerste bericht in dit draadje is niet bedoeld als kritiek op de bouw van de baan, noch om modder te gooien. Mijn kritiek is op de vormgeving van de presentatie van de bakken.
Als bouwer steek je er zoveel tijd en aandacht aan de bak die je bouwt.  Zeker als daar ook nog een stukje werkelijkheid werkend na wordt gebouwd, zou ik denken dat je die wilt showen onder de beste omstandigheden. En dat mis ik bij deze presentatie. Daarnaast zou ik zelf als modelbouwer pas naar buiten komen met de presentatie als de baan ook af is. Als mensen drie keer dezelfde half afgemaakte baan zien, komen ze geen vierde keer meer. Je moet ze wat te bieden hebben. Maar dat is mijn visie.

Maar om het geheel even breder te trekken, het BNLS modulebaksysteem is volgens mij opgezet om op eenvoudige wijze een aandeel te kunnen hebben in een tentoonstellingsbaan. Waarbij je dus op een laagdrempelig niveau kennis kan maken met de bouw van zo'n baan en ervaring kan opdoen met het tentoonstellen. Hierdoor kan je je eigen normen gaan stellen voor een eventuele volgende baan, je thuisbaan, of je kunt gaan experimenteren met diverse technieken, vormgevingen en al wat meer. Bouwers met meer ervaring gebruiken de bakken om lekker te experimenteren, of om ook eindelijk eens iets 'af' te kunnen hebben, of om iets te kunnen bouwen terwijl ze geen ruimte hebben voor een baan, of om hun materieel eens te laten rijden, of....
Door de kleine afmetingen lukt het vaak ook om de bak binnen een beperkte tijd gereed te hebben.

Dat vind ik ook het mooie van de BNLS modulebaan. Het is een leuk concept, waarmee je mensen kan uitnodigen om laagdrempelig de modeltreinenhobby in te stappen.

En als bovenstaande je concept is, dan mag je je bij elke gelegenheid/expositie gaan afvragen of je er gaat staan (als organisatie). Als er dus geen aanmeldingen zijn van mensen met complete bakken vanuit het BNLSmodulebaanteam, dan kan je twee dingen gaan doen. Of je cancelt je aanmelding, wegens gebrek aan een baan, of je steekt in op een ander vlak.

En dan pas is het moment voor de banen die niet voorzien zijn van een fries en achtergrond. Dan zou je een demo kunnen geven over het bouwen van een bak, of een aantal bakken naast elkaar neerzetten met verschillende fasen van opbouw, of (wat heel goed kan bij de ringvaartbrug) uitleggen hoe de brug werkt, zowel in het echt als in model. Denk na over het sterke punt of het opvallende punt van de bak en richt daar expliciet de aandacht op. Als de baan toch in opbouw is, kan je met gemak kleine bordjes plaatsen op de modulebak met kleine toelichting. Of haal je inspiratiebronnen er bij en laat zien hoe je tot het concept van je bak bent gekomen. Of....

Zolang de bezoeker maar weet wat hij ziet, zonder het te hoeven vragen. Prikkel ze, maak ze nieuwsgierig. Dan komt er een gesprek en komen ze met vragen. En maak duidelijk dat de baan niet af is maar richt de bak dan zo in, dat het een demo wordt. Zodat de mensen iets anders kunnen zien of leren. Promoten is meer dan alleen een baan neerzetten, promoten moet je met allerlei mogelijke middelen proberen, desnoods met woorden (vrij naar Franciscus van Assisi).

Promoten is niet moeilijk, je moet alleen denken vanuit de bezoeker, die wil iets beleven, leren, ervaren. Daar moet je van uit gaan, zeker bij een concept als dit. En dus zal je presentatie van je product moeten aanspreken.

Maar als je het echte concept goed wilt weergeven, zou ik de richtlijnen opstellen en die hanteren. Een bak kan pas meedoen, indien.... en stel je voorwaarden maar op. En als het niet lukt om aan de voorwaarden te voldoen, dan kan je nadenken over de bakken die niet af zijn en daar een goede draai aan te geven dat het een goede promotie wordt. Alleen op een beurs staan om er aanwezig te zijn is volgens mij geen goede reden.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 07 november 2019, 12:29:54 door tothebeach »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2019, 11:23:47 »
Michel,

Ik vind je toelichting zeer constructief. Het is uiteindelijk aan de diverse modulegroepen om hun keuzes te maken voor wat betreft concept en "ingangseisen". Hoe dat gaat uitwerken hoop ik in de toekomst te zien als er voor mij weer eens tijd is om naar een passende tentoonstelling te gaan.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15369
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2019, 11:36:05 »
Ben het wel eens met Michiel. In de oorsprong is het concept ook zo opgesteld om de instap gemakkelijk te maken en daarbij ook een toonbaar iets te presenteren. De bak zoals uit die eerst opzet is er ook 1 met fries en achtergrond dus zo dient deze ook gepresenteerd te worden. Met de koppelbakken ontstaat zo een uniform geheel.

De afgesplitste groep Modulebaan.nl doet dat dus wel zo en dat ziet er dan veel strakker uit. De Engelse BMB begrijpt het nog beter, hier is de presentatie eigenlijk zoals het hoort; strak afgewerkt, naamborden, top!

Ja, de BNLS baan zou zich ook zo moeten presenteren op dit soort evenementen. Bak niet af? Helaas pindakaas. Dat zijn nou eenmaal de consequenties als je binnen zo'n groep meedoet. Als je in een voetbalteam speelt trek je toch ook allemaal dezelfde shirts aan?  ;D ;)

Dus groep BNLS; doe er uw voordeel mee!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #13 Gepost op: 07 november 2019, 11:49:24 »
Deze discussie hoort inderdaad hier.
Het geval is, dat de BNLS-Forumbaan er met de nodige moeite in geslaagd is om met twee bakken naar het evenement te komen, die nog niet af zijn. Tjalling zit bij Modulebaan.nl en heeft zich bij hun aangesloten. Zijn bak was wel af.
Wij zijn sinds 2014 met zijn allen met het BNLS-concept bezig en weten onderhand hoe de baan er op een beurs ongeveer uit zou horen te zien. Maar als je nu eens geen deelnemers hebt voor zo'n evenement, wat dan? Het is ook nog een eigen Forum-evenement, dus je mag er niet ontbreken. Ik ben van mening dat Richard en Marcel onder de gegeven omstandigheden het beste gedaan hebben, wat mogelijk was. Ik denk dat het nu even niet anders kon en dat het alleen maar mooi is dat Tjalling zich bij hun kon aansluiten.  (y)

Het is ook helemaal niet erg dat Michel het punt van de aankleding naar voren brengt, maar helaas dreigde er toen een discussie te ontstaan in de trant van wie er het beste en het mooiste is. Daarvoor is het concept in elk geval nooit bedoeld geweest. Ik vraag me wel eens af of iedereen de bedoeling van het BNLS-concept op dezelfde manier interpreteert en onderschrijft.
Ik kan voornamelijk voor mezelf spreken:
Uitgaande van het basis baanconcept zoals het vijf jaar geleden ingezet is hebben wij bij de BMB het volgende zo'n beetje aangepast, bedacht, vernieuwd of doorontwikkeld:
1) Peco code 75 rails in 2015 als standaard omdat het mooier staat.
2) De kleur van de bakken is in 2016 gewijzigd naar grijs omdat zwart bij een grote baan als onprettig en deprimerend werd ervaren.
3) Een meer handzame baklengte van 90 cm wordt steeds meer de standaardmaat. Het is tevens de minimaal toegestane baklengte per deelnemer.
4) We hebben in 2016 een 8-sporige fiddle yard toegevoegd zonder achtergrond en fries. Dat heeft het rijden ingrijpend veranderd.
5) We hebben in 2016 bij onze keerlussen, en later ook bij de fiddle yard,  het tostibak-principe ingevoerd, waarbij twee platte bakken, eigenlijk planken met een zijrandje, op elkaar geklemd vervoerd kunnen worden.
6) Wij hebben in 2016 het draadloos rijden ingevoerd i.p.v. het rijden met de bedrade multimuis.

Bij de BMB is, zoals bekend, ook het schuiflasje als standaard overgang ingevoerd, maar de overgangen maakten indertijd nog geen deel uit van het baanconcept.
Bij al deze wijzigingen was het oorspronkelijke BNLS-concept uit 2014 leidend en ondanks alle wijzigingen en aanpassingen kunnen wij nog steeds probleemloos aankoppelen aan de overige bakken binnen het concept. Wij hebben de railhoogte van 130 cm dan ook niet gewijzigd.

Verder hebben wij begrepen dat het menselijk aspect erg belangrijk is, misschien wel het allerbelangrijkst. Wij denken dat het een integraal deel van het concept is dat de baan van en voor alle deelnemers samen is en dat in principe iedereen in gelijke mate zeggenschap heeft. Wij hebben dan ook altijd met de hele groep de belangrijke beslissingen genomen en bijv. niet in klein comité met een soort kernteam. Het laatste jaar echter hebben ook wij een 5-koppige Evenementencommissie, die de koers bij de BMB bepaalt en de evenementen organiseert. Bij het nemen van belangrijke beslissingen legt de EC deze nog steeds voor aan de groep deelnemers. De deelnemer heeft nog altijd het laatste woord.
Verder hebben wij begrepen dat het bouwen van een modulebaan geen competitie is en dat het niet van belang is wie er het mooiste en het beste is.  Ook de mindere bouwers doen, met of zonder hulp, bij ons gewoon mee.

Ook binnen de BMB-groep zitten we niet allemaal 100% op precies dezelfde lijn v.w.b. de aankleding van de bakken, maar proberen wel om met elkaar een gulden middenweg te vinden. Bij de BMB is het rijden met de baan erg belangrijk, een keuze, die we vanaf het begin gemaakt hebben. We hebben sinds 2015 dan ook al 25 rijdagen incl. beurzen achter de rug. We hebben vanaf het begin gewoon ons eigen ding gedaan en proberen in eerste instantie altijd voor een ongestoorde treinenloop te gaan. Op de eigen rijdagen, die bij ons belangrijker zijn dan beurzen, zijn de bakken meestal niet aangekleed, en vaak ook niet af. Dat wordt overigens niet door alle deelnemers even hoog gewaardeerd. Op modelspoorbeurzen daarentegen leggen we de lat zo hoog mogelijk en moeten bakken "in beurswaardige staat" zijn. Je doet op elke beurs zo goed mogelijk je best om met de beschikbare middelen aan de opdracht van de opdrachtgever te voldoen. Op de Verzameljaarbeurs, waar we volgend weekend staan, moeten we met een grote baan komen, maar daar mogen we wel met bakken onder constructie verschijnen, en daar zet ik ook het, overigens nog onaangeklede, slingerspoor weer neer. Elke beurs stelt zijn eigen eisen, maar het is, vooral in de voorbereiding, altijd heel andere koek dan de veel meer vrijblijvende rijdag. Ja, ik ben het zeker met Michel eens dat er op een beurs een verhaal hoort te zijn bij de bakken die nog onder constructie zijn, liefst met foto's. Daarbij gaat het erom waar de inspiratie vandaan komt, wat je wil bouwen en hoe je dat gaat doen.
In januari in Rijswijk staan de BNLS-Forumbaan en de BMB naast elkaar op de BNLS-stand. Ik weet zeker dat er twee mooi aangeklede banen zullen staan!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 21:28:17 door St00mboy »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Promotie modulebaan n.a.v. Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep
« Reactie #14 Gepost op: 07 november 2019, 12:07:35 »
Het is ook helemaal niet erg dat Michel het punt van de aankleding naar voren brengt, maar helaas ontstond er toen een discussie in de trant van wie er het beste en het mooiste is.

Hmm, dan lees jij iets anders dan ik lees. Wat ik lees is dat er opgemerkt wordt dat de BNLS modulebakken niet aan de norm voldeden dat de hele bak (dus ook achterwand en hemel) gepresenteerd wordt. En dat Tjalling wel aan die norm voldeed en daarmee in positieve zin opvalt als uitdrager van het concept. Verder niks over wie het beste of het mooiste was.

En ik snap het dilemma dat je als BNLS modulebaan eigenlijk wel mee moet doen aan de BNLS dag, en dat dat een uitdaging is als de beschikbare bakken niet 100% af zijn. Maar zelfs in die staat, had het geheel een stuk beter getoond als in elk geval de achterwanden, hemels en rokken gebruikt waren voor de presentatie.

Eelco