Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
René 4312
Vandaag
om 23:03:33
Sfeer op je modelbaan
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 22:54:58
Raadplaatje
door
Huup
Vandaag
om 22:39:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
Vandaag
om 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
Vandaag
om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
741230
Vandaag
om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
Vandaag
om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
Vandaag
om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
741230
Vandaag
om 20:04:49
NS 1700 transfers
door
Rick
Vandaag
om 19:51:29
Overstap naar HTM
door
GerardvV
Vandaag
om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
Vandaag
om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:18:39
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bekend "probleem"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Bekend "probleem" (gelezen 3771 keer)
1op160
Bekend "probleem"
«
Gepost op:
05 February 2008, 11:11:08 »
Regelmatig kijk ik op dit forum en op websites van mooie modelbanen.
Steeds als ik weer mooie foto's zie krijg ik daar weer ideeen van en na lang overwegen en denken en dromen kom ik op steeds leukere ideeen. Helaas kan ik nooit al deze plannen op 1 baan kwijt en begin ik te twijfelen of ik misschien opnieuw zal gaan beginnen met bouwen.
Is dit een bekend "probleem" ?
:-|
Ik twijfel nog heel erg...
Gr, Michel
(
www.1op160.nl
)
https://www.1op160.nl
- Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos
- YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models
- Cults 3D - 3D print modellen
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Bekend "probleem"
«
Reactie #1 Gepost op:
05 February 2008, 11:23:08 »
Ja Michel dat heb ik ook. Ik probeer een plek te vinden waar ik zo'n inrij-vitrine kan maken die jij hebt.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
WillemNS
Gast
«
Reactie #2 Gepost op:
05 February 2008, 11:24:47 »
Jaa, dat probleem heb ik hier ook.
Daarom moet je, als je baan in opbouw is, niet naar RailZ gaan.
Vandaar dat ik mijn originele baanplan in de prullenbak heb gegooid, een hoofdlijn en een zijlijn erin verwerkt. Net zoiets als RailZ het heeft dus. Dus ik adviseer je, ga niet naar RailZ, want dan begint het weer te knagen voor een nieuw baanplan :-|
Ook bijvoorbeeld zo'n containeroverslag net als bij RailZ....
Willem
1op160
«
Reactie #3 Gepost op:
05 February 2008, 11:37:26 »
Hoi JaJo,
Ik vind het echt leuk dat er mensen zijn die stukjes van mijn baan als inspiratie zien. Dat vindt ik echt heel gaaf...
(als je dit gaat "namaken", wel graag met bronvermelding he)
En Willem... Ik ben al bij RailZ geweest... Misschien is dat het probleem. Ik ben ook al in Hamburg geweest bij Miniature Wunderland en in Berlijn bij Loxx. Misschien iets teveel bekeken toen ik al bezig was.
Gr, Michel
(
www.1op160.nl
)
https://www.1op160.nl
- Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos
- YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models
- Cults 3D - 3D print modellen
mmhajvth
fulltime busy
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
«
Reactie #4 Gepost op:
05 February 2008, 11:38:49 »
Bekend probleem is het zeker dink ik!
Maar een bekende oplossing is er ook voor
Het vergt wat dicipline en een goede doorgronding van je eigen wensen en behoeften.
Wat iedereen voor zich zelf zou moeten doen is gaan zitten en denken wat is er allemaal op spoorweg gebied?
Zo kies je dan op een gegeven moment voor een tijdperk en land. aan de hand van wat je echt het aller mooist vind.
Vervolgens ga je kijken wat men in dat land en in dat tijderk allemaal heeft in het echt.
Zo wist ik zelf tot enkele jaren geleden niet eens hoeveel rolbruggen er in Nederland waren en hoe die er uit zagen. En ook wist ik bijvoorbeeld niet wat een tankplaat precies was en hoe dat er uit ziet. Ook had ik enkele jaren geleden nog maar weinig kaas gegeten van hoe en vooral waarom een sporenplan in elkaar zit.
Dus eerst onderzoeken wat is er, en waarom?!
Dan kun je op basis van al die opgendane kennis een lijstje opstellen van pakweg 3 tot 5 dingen die je echt het aller mooist en meest indrukwekkend vind in het land en tijdperk van je keuze.
En die dingen kan je dan op een door jou logische manier verwerken tot een baanplan. Daarbij kan je natuurlijk ook hulp krijgen van de mensen hier.
Ook in dit stadium hoef je pas te kiezen voor een schaal op basis van de door jou gewenste modellen en drang naar detail, maar vooral op basis van wat je aan landschappelijke/stedelijke thema's je wilt en welke ruimte je hebt. (wanneer je in modules bouwd kan je met meer ruimte rekening houden dan je op dit moment beschikbaar hebt)
Mijn ervaring leert dat mensen in het algemeen toch naar mate ze ouder worden steeds meer realisme willen hebben op hun baan. Maak daarom hiervan vast een echt punt voor je zelf omdat je dat ongetweifeld later toch wilt hebben.
Dat orienteren zoals ik hier boven beschreven heb kost je zomaar een jaar van veel onderzoeken kijken naar foto's google earth en fora met info en plaatjes. En dat gevolgd en verweven met veel ontwerpen waarvan de eerste 100 gegarandeerd in de prullenbak belanden als je het goed doet.
m.v.g.
Mark
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2008, 11:43:04 door mmhajvth
»
love to build realistic let's be kind.
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #5 Gepost op:
05 February 2008, 11:56:39 »
Dat mag allemaal wel waar zijn Mark maar als ik dan zo'n station van Erwin Janssens zie dan jeuken mijn vingers om ook zoiets te gaan maken.
En wat dacht je toen ik jouw bouwsel vorig jaar zag....Dan ga ik zelfs twijfelen of ik ook niet van schaal moet veranderen... :-|
Maar ja dan moet ik mijn baan afbreken....
Kortom door al die foto's van anderen ga je vaak twijfelen.
Groet Jaap
Groet Jaap
Floris Dilz
Nervensäge.
«
Reactie #6 Gepost op:
05 February 2008, 12:11:59 »
het was een bekend probleem... maar na een tijdje kom je erachter dat het leuker is om 1 ding te kiezen en dat mooi en op schaal uit te werken dan om 3 dingen een beetje half laf te doen en alles op elkaar te proppen, kijk gewoon wat je écht interessant vindt en bouw dat, de rest schrappen. Kun je altijd nog doen, op een losse module, diorama, demontabele beursbaan, noem maar op. Wil je op een beperkte ruimte grote dingen nabouwen (hoofdlijnstations of zo), maak dan een uitsnede van een stukje van zo'n station en bouw dat goed na (zoals amsterdam CS westzijde van eric van spelde, alleen een stuk wisselstraat, aan 1 kant begrensd door de stationskap waar de treinen onder verdwijnen) in plaats van een in elkaar gefrommeld gedrocht met korte wisseltjes neer te plempen. Een idee wat bijvoorbeeld al tijden in mn hoofd zit is een soort kijkdoos-diorama waarbij je onder de kap van een oud station kijkt (Haarlem/Den Haag HSM, zoiets), je kunt dan een hele hoop hoofdlijnmaterieel kwijt op een kleine ruimte. Zomaar wat ideetjes
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
mmhajvth
fulltime busy
«
Reactie #7 Gepost op:
05 February 2008, 12:13:44 »
Beste Jaap,
Ik had dat voordat ik onderzoek ben gaan doen ook..
dan zag ik op het station hier i nde buurt weer een InterCity voorbij komen van 7 bakken of meer een dan dacht ik ja maar dat is echt en dat is nog eens een echte lengte dus dat moet ik ook hebben!!
en dan met die grote gebouwen om het station heen en bepaalde vormen en volgordes van spoor... een combinatie die mij helemaal gek maakt in mijn bovenkamer!
En toen ben ik gaan onderzoeken wat ik nou precies zo gaaf vond.
Daaruit is het volgende gekomen:
- Kleurstellingen en modellen van Nederlandse treinen in de Jaren '90
spraken me verreweg het meest aan van alle treinen.
- Daarbij realistische lengtes van met name reigers materieel berijken...
Sorry maar ik stoorde me gewoon aan een 1600 met maar 3 ICR's er achter.
En dat alles in een stedelijke omgeving waarbij je treinen met een lage snelheid op een station ziet afkomen en ze eerste een flinke wisselstraat moeten doorkuisen.
Waarbij je op de achtergrond een flink aantal stedelijke gebouwen ziet.
Dat was wat ik het aller belangrijkst vond/vind aan een eigen baan.
en dan ga je ontwerpen.
Je mag best weten dat ik nu ook bij ontwerp 284 ben en haalbaarheidsonderzoek 3 al reeds ben gestart.
Maar nu weet ik wel precies wat ik wil en zelfs als ik bij railz ben of waardan ook tweifel ik niet meer aan mijn eigen ontwerp...
Dan zie ik een strant of hoogovens.. of bijvoorbeeld die container terminal... en dan denk ik ja dat is zeker mooi!
Maar dat wat ik wil spreekt mij toch echt het meest aan! (want dat heb ik immers onderzocht) En dan vind ik die container terminal ook mooi maar wat ik dan nog het mooist vind aan die locatie is de container trein die daar rijd op de volle lengte... En die komen ook door stations gedenderd in een stedelijke omgeving.
Overigens wat ik zelf ook erg moeilijk vond is dat je meestal de hobby in rolt met wat spullen die je gehad hebt ofzo.. en om dan na je onderzoek te zeggen dit is wat ik wil en wat er niet bij past doe ik weg is echt een moeilijke beslissing (maar ik heb er zelf nog geen spijt van dat ik al min H0 spul heb ingeruild voor N omdat ik nu wel de juiste lengtes kan hebben aan treinen.)
Overigens wat Floris zegt is ook wat ik bedoel alleen ben ik wat omslachtiger met de methode daarvoor uit te leggen
m.v.g.
Mark
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2008, 12:15:44 door mmhajvth
»
Peter Korsten
«
Reactie #8 Gepost op:
05 February 2008, 12:23:44 »
Het probleem is inderdaad teveel op een beperkte ruimte willen doen, of te grote dingen op een kleine ruimte. De containerterminal bij Railz is inderdaad leuk, maar ook een stuk groter dan de oppervlakte die de meesten beschikbaar heeft voor de hele modelbaan.
Andere zaken waar je vergif op kunt innemen dat ze niet of nauwelijks uit te beelden zijn:
Middelgroot station van voor de oorlog (je hebt al snel 10 meter nodig in N)
Zeehaven
Petrochemische industrie
Kolenmijn
Kruising van hoofdlijnen met fly-over
En ga zo nog maar even door.
Dus zoals Floris al zegt, wat vind je mooi? Bouw dat.
Bijvoorbeeld, ik heb 6x3,4m tot mijn beschikking. In h0 ben ik van plan om daar een sterk vereenvoudigde versie van Weert te bouwen (20 meter, dat gaat immers niet lukken) en Amsterdam RAI met metro en tram, maar zonder autosnelweg. En dat wordt al krap.
Ooit wilde ik nog een stuk kolenmijn bouwen met kleine ertswagentjes in H0e, maar het is amper te doen.
- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Floris Dilz
Nervensäge.
«
Reactie #9 Gepost op:
05 February 2008, 12:32:06 »
een kolenmijn is best te bouwen, maar dan krijg je nooit het hele complex erop, je maakt gewoon een uitsnede. Van die hoge gebouwen zoals van een kolenwasserij zijn wel ideaal als begrenzing van de baan, een achtergrondplaat heb je dan alvast niet meer nodig. Je kunt heel leuk rangeren op zo'n terrein, waar een rangeerdeel dan steeds weer verdwijnt achter een gebouw, onder een ander gebouw door rijdt, weer tussen de palen van het gebouw door af en toe zichtbaar is en daarna ergens anders weer opduikt, je kunt een lange sleep zelflossers met een lier of een industrielocje onder een laadgebouw door laten kruipen, mogelijkheden genoeg en een heel interessant thema (ook qua vervuiling van het een en ander), maar werk wel met fiddleyards en maak een uitsnede. Omdat het een industrieterrein is heb je krappe bogen en wissels dus mogelijkheden genoeg.
Wat sfeerplaatjes van een mijn in Beringen (belgië), met name het interieur van de kolenwasserij:
http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/ouwe%20zooi/beringen%20mijn/?start=0
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
Floris Dilz
Nervensäge.
«
Reactie #10 Gepost op:
05 February 2008, 12:35:36 »
dat faller-ding is wel een tikkie klein vergeleken bij een echte mijnschacht. Ik schat dat de mijnschacht daar in Beringen in H0 al gauw zo'n 60 cm hoog zou zijn...
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
mmhajvth
fulltime busy
«
Reactie #11 Gepost op:
05 February 2008, 12:42:16 »
Ja peter, Je kan natuurlijk ooke op jouw ruite helemaal gaan voor een kolenmijn met alles er op en er aan in N of kleiner.
Handige tip voor iedereen:
Kijk op google earth daar zit ook een makkelijke meetlat bij waarbij je gewoon 2 punten aanklikt en je meteen ziet hoeveel meter of kilometer of milimeter (net wat je ingesteld hebt) kan zien!
Dan even omrekenen naar een zekere schaal en je kan zien of het past in je ruimte!
Dat is echt een fijne en makkelijke bepaling van of je te veel wilt op je ruimte!
Zo kan Peter bijvoorbeeld nu in Duistland op Google earth enkele kolenmijnen gaan zoeken en kijken wat de oppervlakte van die dingen is!
Daarbij let je natuurlijk wel op wat je het belangrijkste en meest kenmerkende van de kolenmijn vind... zo hoef je misschien de "grond affalberg" niet helemaal te hebben om toch de kolemmijn indruk te krijgen voor je gevoel. Dan hoeft die berg ook niet mee gemeten te worden.
Zo'n zelfde voorbeeld kan je nemen bij de fly over.
Je weet aan de hand van je eigen onderzoekje b.v. op google earth hoe groot die dingen zijn en welke vormen je zoal hebt.
Op die manier kan je bepalen dat b.v. de echte overgang je het meest aanspreekt en je de taluten verder wel gezegend vind. De spoor overgang van b.v. de flyover bij Rotterdam Lombardijen vind je het mooist qua maat en model, nou dan weet je meteen die wil je dat zijn de maten van je ruimte (nogmaals als je in module's bouwt kan je soms met meer ruimte rekening houden dan je op dat moment beschikbaar hebt) en daarmee kan je ook het beste een schaal bepalen.
m.v.g.
Mark
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2008, 12:48:15 door mmhajvth
»
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #12 Gepost op:
05 February 2008, 12:44:21 »
Ik denk ook dat die twijfel om te veranderen ontstaat omdat je de lat telkens hoger gaat leggen wat natuurgetrouwheid betreft.
Als je hier een tijd op het forum rondhobbelt ga je onwillekeurig ideën overnemen van anderen en dat inpassen in de eigen baan.
Zoals Wim al schreef:
"het soms veranderen is ook niet verkeerd het is en blijft toch een hobby".
Groet Jaap
Groet Jaap
Gert Arkema
Rhenopa / Bruggen-IG:
«
Reactie #13 Gepost op:
05 February 2008, 12:46:47 »
Het grootste probleem is dat je 'alles' wilt. Je wilt een geloofwaardige opzet, intercity's en rijden. En dan ook nog van A naar (concreet) B. Aangezien 'alles' veel ruimte kost die weinig mensen beschikbaar hebben kun je verschillende dingen doen zonder in de grote spaghetti-banen te vervallen;
bv; Modulair bouwen; elk een stukje levert een lange baan op waar je ook intercity's geloofwaardig kwijt kunt. Daarnaast kun je op je eigen rel. kleine inbreng detailleren tot achter de komma.
Kleinere schaal kiezen, al lever je dan qua werkelijkheid nogal in.
Kleinschaligheid kiezen; waarom geen uitbeelding van een stuk hooggelegen baan met een minieme halte? Kun je een hoop treinen langs laten razen en zo nu en dan stopt er een stoptreintje.
Een ander tijdperk kiezen; breedspoor bijvoorbeeld; de treinen zijn kort en de rijtuigen 2-assig en het gaat nog met een gemoedelijk vaartje. Leg een watertje tussen station A en B en je hebt al een geloofwaardig geheel
Ik ben begonnen met Rhenen vooroorlogs in model, modulair en zo goed mogelijk op schaal. In 1/87 is alleen al het station+perrons ca 2,50 m lang, dus wil je het een beetje reeel doen heb je het over ca 5,50 m. Mijn huis is 6 m breed, dus dat gaat goed
Oftewel; zelfs als je je beperkt moet je uitkijken dat het niet uit de klauw loopt.
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
MeZZiN
«
Reactie #14 Gepost op:
05 February 2008, 12:49:06 »
Ik heb het zelfde probleem ik kan gewoon niet eens een vaste baan maken dus maak ik gewoon een module (3 stuks) waarbij ik een hoofdlijn neem die vanuit een station (klein wel dubbel spoors) en dan een klein stuk open land met een spoordijkje dan een grote module bak het schaduwstation in.
Meer ruimte heb ik gewoon niet. Maar ik kan wel lekker met h0 en met IRM/hondekop/PlanV en zelfs een verdwaalde thalys rijden.
Sinds baby op komst is mijn werk/computer/treinen kamer niet meer (had er tot nu to ook niet echt tijd voor maar had een mooie kamer er voor (5x2,5 meter)
Je moet gewoon doen wat mooi en haalbaar is en nee het gras is niet groener aan de overkant. (en als dat wel zo is kan je er niet veel aandoen)
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »
Je bent hier: