Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 06:20:04
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 04:44:34
Baanbouw Bosje77 door AndrevdG
Vandaag om 04:15:41
Rijtuigen op De Meer door Thom
Vandaag om 00:59:40
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Duikeend
Vandaag om 00:33:34
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door 72sonett
Vandaag om 00:07:46
Philotrain buffers demonteren en spuiten door prutser
01 juni 2020, 23:46:38
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door clickmaniac
01 juni 2020, 23:31:27
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wies
01 juni 2020, 23:26:40
Uhlenbrock DCC decoder, is uit te lezen op IB-1, maar lok rijdt niet? door Klaas Zondervan
01 juni 2020, 23:22:11
Buitenlust door Joran
01 juni 2020, 23:20:06
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
01 juni 2020, 23:16:15
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door bask185
01 juni 2020, 23:13:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 juni 2020, 23:11:07
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
01 juni 2020, 22:56:04
Projekt 083-338 door 44
01 juni 2020, 22:55:30
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
01 juni 2020, 22:51:15
BNLS-module: "Grasland" door Eric B
01 juni 2020, 22:29:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
01 juni 2020, 22:25:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
01 juni 2020, 22:24:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
01 juni 2020, 22:16:09
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
01 juni 2020, 22:02:49
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
01 juni 2020, 22:02:02
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door janw
01 juni 2020, 22:00:58
En het gaat maar door... door GerardvV
01 juni 2020, 21:27:41
Testbaantje in een koffer, h0f door Bert van Gelder
01 juni 2020, 21:06:44
Testbaantje, schaal h0f door Bert van Gelder
01 juni 2020, 21:04:04
Diorama in een Billykast door wouter-
01 juni 2020, 21:03:37
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door VvKan
01 juni 2020, 21:00:53
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
01 juni 2020, 20:59:36
  

Auteur Topic: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?  (gelezen 1865 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • sleutelspoor
Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Gepost op: 20 oktober 2019, 12:47:18 »
Weet iemand wanneer de blinde geleide tegels zijn ingevoerd op de perrons?
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2019, 13:29:30 door Bert van Gelder »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1496
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2019, 14:03:11 »
Volgens mij 2e helft jaren 80.
Groeten,
Richard

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2019, 14:18:23 »
in steden begon men er vanaf 1983-84 zo ongeveer mee, perrons weet ik niet
Groet van Ben

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8575
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2019, 16:58:39 »
Volgens onderstaande link:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/04/09/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail.pdf
Is de wens hiertoe uitgesproken rond 2005 vanuit de regering zodat mensen met een "handicap" zelfstandig konden reizen,niet veel later is ook vanuit de EU blijkbaar een besluit gemaakt dat men moest gaan zorgen voor blinde geleide tegels op o.a. stations.
Vanaf bladzijde 4 van bovenstaande link naar het pdf bestand kan je wel achterhalen denk ik wanneer men er echt mee is begonnen.
*EDIT*
Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • sleutelspoor
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2019, 23:21:07 »
Blijkt dat het veel korter is dan ik dacht. Ga ik toch met oud perron aan de slag.

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • "Ik heb een reputatie van gezelligheid."
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2019, 23:47:33 »
Citaat uit ProRail stuk waar hierboven naar wordt verwezen:

"Al sinds de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw zijn geleidelijnen op stations aangebracht. Dit gebeurde voornamelijk bij nieuwbouwstations en op basis van inbreng van lokale blindenbelangenverenigingen. Het gevolg was dat niet alle stations geleidelijnen hadden en er een grote verscheidenheid aan verschijnings- vormen van de geleidelijnen bestond."

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3085
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2019, 10:16:16 »

Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.
Dat men in 2013 besluit nieuwe afspraken te maken, betekend niet dat er eerder nog geen afspraken waren en geen blinde tegels aanwezig konden zijn.

In de folder staan namelijk ook zaken genoemd (braille op armleuningen bv) en die zijn toen ingevoerd, maar ik kan mij prima stations herinneren zonder dat, maar mét blindegeleidetegels, dus dat is veel meer een uitbreiding op geweest.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8575
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2019, 18:40:41 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *


Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:36:26 »
Er zijn volgens mij rond 2013 nieuwe richtlijnen opgesteld in het kader van de Wet toegankelijkheid. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in het ophogen van de bushaltes. Dat wil niet zeggen dat er niet eerder blindegeleidetegels lagen, alleen werden die zonder, of in ieder geval op oude, richtlijnen gelegd. In de nieuwe richtlijnen zijn bijvoorbeeld de rust- en attentiepunten vastgelegd. Dat was vroeger een allegaartje.

Overigens zijn de richtlijnen laatst weer herzien waardoor niets meer aan de richtlijnen voldoet.  ;D

Grtz,
Niels

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3085
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2019, 01:08:22 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *
Nouja... De mitsen en maren zijn niet op wat jij vind of aandraagt, maar gewoon een onderdeel van de algehele discussie die zich hier afspeelt.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • sleutelspoor
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:27:29 »
Ik ga de messenger zeker niet afschieten. Ik ben juist zeer dankbaar voor zijn inzet en waardeer het zeer. Hij heeft me zeker op weg geholpen. Bedankt daarvoor.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9917
    • Mijn fotoarchief
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:30:32 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *

Beetje boel lange teentjes?
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7067
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:06:02 »
Station Apeldoorn 14 april 1986 (presentatie KLM treinstel voorde pers, nog zonder zwarte stip):


Bij de overweg liggen geleidetegels. Al zijn die anders dan tegenwoordig. Het lijkt of de geleidelijn gemaakt is van rubbertegels en de keerpunten/attentiepunten van de bekende geribbelde tegels.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 08:14:59 door tothebeach. Reden: typo\'s aangepast »

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9917
    • Mijn fotoarchief
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:13:11 »
Ja, inderdaad, die zwarte tegels! Die herinner ik me wel, die waren leuk om op te lopen  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7067
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:22:30 »
Overigens lijkt het dat niet veel later de zwarte tegels vervangen zijn voor de wel bekende witte tegels. Een foto uit 1989 laat een witte streep zien. Maar die foto is genomen vanaf de zuidzijde, achter de voetgangerstunnel. En inzoomen lukt niet erg bij die afdruk ::)

Toch maar even een foto van gemaakt. Je ziet een opgaande witte lijn vanaf de overweg richting wachtruimte.


en dit lijkt een geleidelijn:


Op een foto uit 1984 is de zwarte lijn ook te zien.



 Foto's van voor die tijd geven geen geleidestrook aan.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 08:44:42 door tothebeach »