Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
edwin1974
Vandaag
om 22:25:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 22:21:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 22:20:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:06:36
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
Vandaag
om 21:28:38
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:25:42
Magneet koppelingen voor Bemo
door
martijn v m
Vandaag
om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
barry1972
Vandaag
om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Sylvester
Vandaag
om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Ronald69
Vandaag
om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
jan47
Vandaag
om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
robschuurhof
Vandaag
om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
Vandaag
om 19:32:07
pantograaf vastzetten
door
zofman
Vandaag
om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
lrrw
Vandaag
om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
Vandaag
om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
aad52
Vandaag
om 17:19:52
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a
door
Gijs
Vandaag
om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:34:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Rotterdams 1e Metrostel als Museum
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rotterdams 1e Metrostel als Museum (gelezen 2009 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12472
Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Gepost op:
04 February 2008, 13:46:15 »
P E R S B E R I C H T (geplaatst door Sobat Kras)
Eerste Rotterdamse metrostel in restauratie
Het laatste overgebleven Rotterdamse metrorijtuig van het eerste uur bestaat nog en wordt op dit moment gerestaureerd door een groep enthousiaste vrijwilligers. Het metrorijtuig, “de 24”, is een metrorijtuig van de allereerste serie en bijzonder omdat het op 9 februari 1968, aanstaande zaterdag precies 40 jaar geleden, tijdens de opening van de eerste Rotterdamse metrolijn de toenmalige Prinses Beatrix en Prins Claus vervoerde.
Geschiedenis
Metrorijtuig 5024 werd gebouwd bij de Nederlandse treinbouwer Werkspoor in Utrecht. Het werd na de bouw in 1967 afgeleverd in Rotterdam aan de toen nieuw gebouwde remise Hilledijk in Rotterdam Zuid. In de beginjaren werd het metrostel vanaf daar ingezet op het eerste metrotracé tussen het Centraal Station en Zuidplein.
Na meer dan dertig jaar trouwe dienst werd het metrorijtuig in 2001 uit de reizigersdienst genomen. Door de instroom van nieuwe metrorijtuigen verdween de “oude blauwe metro” helaas uit het straatbeeld. Na de buitendienststelling van “de 24” werd het metrostel overgebracht naar de RET-werkplaats Kleiweg, in afwachting van een bestemming. Die bestemming werd uiteindelijk de voormalige RET-remise Hillegersberg, waar in maart 2007 de restauratie begon.
Het metrostel, dat nog volledig functioneert, zal in de komende jaren teruggebracht worden in het tijdsbeeld 1968. Hoewel de binnen- en buitenzijde van de metro niet veel gewijzigd lijken, is er voor de echte kenner een aantal belangrijke zaken veranderd. De verwachting is dat het metrorijtuig in 2018, tijdens “vijftig jaar Rotterdamse metro” nog eens terugkeert op het Rotterdamse metronet.
Open dag
Op 10 februari organiseert de stichting RoMeO een open dag in de remise Hillegersberg (Kootsekade 19, Rotterdam), waar het metrostel ondergebracht is. Belangstellenden zijn tussen 11.00 uur en 17.00 uur van harte welkom. Medewerkers van de werkgroep Metro geven graag uitleg over het metrorijtuig en de historie ervan.
Stichting RoMeO
Metrorijtuig 5024 is onderdeel van de collectie van de stichting RoMeO (Rotterdams openbaar vervoer Museum en exploitatie Oldtimers) die momenteel bestaat uit ongeveer zestig historische trams en twintig historische bussen. Met vereende krachten zorgen meer dan honderd vrijwilligers voor het beheer, onderhoud en de exploitatie van deze historische collectie. De trams en het metrorijtuig worden onderhouden in de voormalige RET-remise Hillegersberg in Rotterdam. Vanuit deze remise vertrekken ook de historische trams van de toeristische zomertramlijn 10 en de Diergaarde Tramlijn 11.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #1 Gepost op:
04 February 2008, 13:56:08 »
Er zijn nog 2 andere van deze stellen over, maar staan beide op brandoefencentra en zijn in erbamelijke toestand, dus de 24 is niet de enig overgebleven.
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12472
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #2 Gepost op:
04 February 2008, 14:02:50 »
Wou jij hier nog iets van maken dan
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8994
Hengelooo 1:160
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #3 Gepost op:
04 February 2008, 14:06:14 »
Hé! De nieuwe Kadett!
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12472
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #4 Gepost op:
04 February 2008, 14:20:32 »
Word "Indian style" opgeknapt
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
eric den boer
Offline
Berichten: 3183
Einzelganger
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #5 Gepost op:
04 February 2008, 15:18:43 »
leuk, als oud rotterdammer ben ik van plan a.s zondag daar een bezoek te gaan brengen. nog meer gegadigden voor a.s zondag?
?
eric
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10769
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #6 Gepost op:
04 February 2008, 15:57:16 »
Altijd leuk zo'n oud metrostel! En remise Hillegersberg heeft ook niet het eeuwige leven....
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #7 Gepost op:
04 February 2008, 16:34:51 »
Citaat van: Sobat Kras op 04 February 2008, 14:02:50
Wou jij hier nog iets van maken dan
SK
Dat is een oude foto, stel staat er tegenwoordig in de nieuwe huisstijl
Pimp my ride, moet best nog wel wat van te maken zijn, als je soms ziet wat ze er op mtv van bakken
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #8 Gepost op:
04 February 2008, 16:57:41 »
metro met een jacuzzi?
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #9 Gepost op:
04 February 2008, 17:06:28 »
en de verplichte overmaatse geluidsinstallatie niet vergeten
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Machinist Johan
Offline
Berichten: 1806
gevorderd beginner
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #10 Gepost op:
04 February 2008, 17:09:35 »
en de mooie velgen
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10769
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #11 Gepost op:
04 February 2008, 17:10:05 »
In scandinavië (Oslo? Göteborg?, zoeken we op..) heeft een tijdje een tram rondgereden die helemaal aan jullie wensen voldeed....
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12472
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #12 Gepost op:
04 February 2008, 17:14:07 »
Foutje niet goed gelezen
SK.
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2008, 17:16:15 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: Rotterdams 1e Metrostel als Museum
«
Reactie #13 Gepost op:
04 February 2008, 17:27:31 »
Word de eerste bling bling metro
We bellen xzibit vast
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Rotterdams 1e Metrostel als Museum