Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:17:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:32:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
  

Auteur Topic: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen  (gelezen 34293 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2020, 18:12:22 »
Naast dat ik mijn 1200 in de primer heb gezet (in een ander draadje). Vandaag ook de tijd gevonden om de Hippel een mooi oranje kleurtje te geven! Al met al was vooral t afplakken ook een behoorlijk karwei.

Wat zal ik zeggen, oranje boven  :laugh:.



Groet,

Mark
Groet,

Mark

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #76 Gepost op: 07 February 2020, 18:18:50 »
ik blijf dit een leuk topic vinden ;) ik hou wel van die kneusjes opknappen.. ook ik heb er sinds gisteren weer 2 bij en beide moeten in bad. jij had je kap in de dasty gelegd.. hoe heb je dat aangepakt en in welke? gewoon de dasty ontvetter? en doe je er dan wat op of heb je hem gewoon kopje onder gelegd?
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #77 Gepost op: 07 February 2020, 18:44:17 »
Ik moet zeggen dat ik er zelf ook wel voldoening uit haal.

Ik gebruik inderdaad de standaard dasty ontvetter (navulverpakking). Bij de wibra te krijgen voor , ik geloof een euro. Ik giet de dasty in een oude ijsbak. Dan leg ik gewoon de loc of wagon er in. Vaak zakt ie als je hem wat onderdompelt vanzelf wel naar de bodem. Stickers laten na een half uurtje wel los, echter heb ik de hippel meer dan een week in de bak gehad voordat de lijm goed los begon te raken. Uiteindelijk met een sateprikker en een pincet het restant er af kunnen “krabben”. Overigens ging de geel/grijze verf van de 1200 helemaal er niet af in de dasty, en heb ik het uiteindelijk met nagellakremover gedaan (bij mij ging het goed, blijkbaar niet aan te raden door anderen).

Als ik klaar ben met de dasty gebruik ik een filter en een trechter om het terug te gieten in de fles. Dit zodat ik het later nog een keer kan gebruiken(vandaar dat mijne minder groen is) . Het blijft troep.

Deze dus:


Groet,
Mark

Groet,

Mark

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #78 Gepost op: 07 February 2020, 19:03:11 »
 (y) die heb ik staan! weliswaar geen navul maar goed genoeg ;) ik ga um maar is zwemles geven ;) dank je wel!
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #79 Gepost op: 09 February 2020, 22:11:41 »


Niet eens erg ontevreden over het resultaat. Hier en daar was de verf onder de tape gelopen waardoor er oranje verf op plekken zat waar t niet zou moeten. Op sommige plekken heb ik dus wat wit bij moeten stippen. Op zich ging dit wel aardig zolang je maar niet al te veel verf op de kwast had zitten.

Het dak wordt overigens uiteraard nog donkergrijs. Mochten er mensen zijn die tips hebben om doorlopers te voorkomen hoor ik dat natuurlijk graag  ;D.

Groet,

Mark

 
Groet,

Mark

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #80 Gepost op: 09 February 2020, 23:49:27 »
Tip voor de volgende keer: na het afplakken eerst nog een keer spuiten met de verf van de eerste laag (oranje in dit geval), dan de nieuwe kleur er over heen. Zo worden de “lekken” eerst opgevuld met de gelijke kleur.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #81 Gepost op: 10 February 2020, 08:47:25 »
Bedankt voor de tip! Hier heb ik zeker wat aan  (y). Wacht je dan eerst tot de oranje verf helemaal droog is voor je de nieuwe kleur gaat spuiten? Of spuit je daarna vrij direct door met de nieuwe kleur?

Groet,

Mark
Groet,

Mark

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #82 Gepost op: 10 February 2020, 21:38:19 »

Persoonlijk zou ik wachten tot het droog is  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 May 2020, 16:08:54 door Bert van Gelder »

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #83 Gepost op: 11 February 2020, 07:42:46 »
Ja, dat klinkt ergens wel een beetje logisch. Dank! Ik zal het is gaan proberen.

Groet,

Mark
Groet,

Mark

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #84 Gepost op: 11 February 2020, 07:58:16 »
ik heb ook wel gelezen dat mensen het lijntje een klein beetje insnijden zodat er een soort dammetje ontstaat voor de verf.. maar dit lijkt me niet echt praktisch bij erg veel reliëf. btw, mijn kapjes hebben gezwommen  ;D ging erg goed  (y)
« Laatst bewerkt op: 06 July 2022, 23:18:32 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #85 Gepost op: 11 February 2020, 17:32:27 »
Bedankt voor de tip. Ik zal er binnenkort is naar kijken.

Mooi dat de dasty het gewenste effect heeft gehad! Blijkbaar is de verf wat op een roco zit een stuk minder hardnekkig dan die van een Lima. Erg fijn. Overigens is het onderdompelen in de dasty niet mijn idee, maar heb ik van iemand te horen gekregen toen ik aan mijn Lima 1200 begon.

Ik zal je projecten in de gaten houden. Ben benieuwd.

Groet,

Mark

Groet,

Mark

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #86 Gepost op: 28 March 2020, 11:26:09 »
Beste allen,

Mijn hippel begint al aardig kleur te krijgen. De roosters waren lastig ivm het nauwkeurige werkje. Uiteindelijk heb ik ze geverfd met een sateprikker, dit omdat het preciezer te doen bleek dan met een kwastje. De roosters lijken overigens op de foto minder strak dan t lijkt met het gewone oog.




Daarnaast staat het onderstel sinds gisteren netjes in de zwarte verf. Ik ben overigens erg tevreden over de kleur. Dit heb ik bereikt door ipv enkel Ballejo zwart te gebruiken er een druppel dark grey doorheen te mixen.



Groeten,

Mark
Groet,

Mark

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #87 Gepost op: 28 March 2020, 16:08:50 »
 (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #88 Gepost op: 12 May 2020, 12:07:02 »
De Hippel begint aardig vorm te krijgen.. Best tevreden ook, zeker aangezien ik nog erg lerende ben m.b.t. het airbrushen. Op de een of andere manier lijkt de verf op de foto iets minder strak dan in het echt. De (afwrijf)transfers komen van Kleinspoor.

Wel ben ik nog op zoek naar de juiste aandrijfstangen (de rode) voor deze Loconvariant. Het moeten stangen zijn welke passen op de Roco 04160A / 43471. Iemand enig idee waar ik deze kan bestellen? Ik heb geprobeerd om deze in de juiste kleur te verven met Revell verf (met kwast). Echter bleek dit veel te dik te worden waardoor de wielen niet meer lekker lopen. 







Met vriendelijke groet,

Mark
Groet,

Mark

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #89 Gepost op: 16 May 2020, 10:30:25 »
Nu de aandrijfstangen. Deze heb ik zoals ik eerder heb beschreven rood geverfd met Revell verf. Echter bleek dit te dik geworden te zijn waardoor de aandrijving te stroef verloopt.

Weet iemand of het mogelijk is om een rode aandrijfstang te bestellen, bijvoorbeeld die van de 43396 en deze op de 43471/04160A (oude generatie) te plaatsen?

De onderdelenlijsten zijn hier te vinden:
43471: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43471_9065.pdf
43396: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43396_9005.pdf

Als dit zou passen, denk ik dat ik een van de tweede onderdelenlijst 18 of 23 en 19 of 24 moet bestellen. Het ene onderdeel lijkt voor de 43396 en de ander voor de 43393. Echter heb ik beide modellen gegoogled en lijken beide identiek (de Feyenoord Hippel).

Hopelijk is er iemand die mij hier uitsluitsel over kan geven.

Alvast bedankt.
Groet,

Mark