Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 03:46:41
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
8
Omlaag
Auteur
Topic: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen (gelezen 31527 keer)
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #45 Gepost op:
19 oktober 2019, 15:07:53 »
Maar dat geldt voor iedere olie.
Carel
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Robkop
in 1964 met modelspoor begonnen
Offline
Berichten: 941
M* & bezig te digitaliseren
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #46 Gepost op:
21 oktober 2019, 20:01:51 »
Ik doe wat (smeer-)olie op een doekje en poets daar mee lijmresten weg. Lukt niet altijd , maar soms gaat het heel goed.
Gelogd
De groeten van Rob
San-Markos
Offline
Berichten: 429
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #47 Gepost op:
21 oktober 2019, 20:09:56 »
Dank! Ik kan dat binnenkort eens proberen.
Hij ligt eerst nog een paar dagen in zijn sopje te weken
.
Groet,
Mark
Gelogd
Groet,
Mark
San-Markos
Offline
Berichten: 429
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #48 Gepost op:
27 oktober 2019, 20:41:38 »
Het sopje (afwasmiddel) leverde helaas weinig op. Naast dat ie natuurlijk best wel fris ging ruiken.
Vanmiddag in een bak met stinkende Dasty (ontvetter) gelegd. Na een paar uur weken kwamen de stickers er voor het grootste deel zelf af. Toen met wattenstokjes erover. De rest van de stickers en een deel van de verf lieten los. Het loslaten van de lijm was nog wat teleurstellend. Ik denk dat ik hem nog een paar uurtjes laat liggen.
Groet,
Mark
Gelogd
Groet,
Mark
Jack Black (NS1220)
Offline
Berichten: 5677
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #49 Gepost op:
27 oktober 2019, 21:01:13 »
Kun je de ruitjes er gemakkelijk uithalen?
Dan worden die niet mat door de behandelingen.
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
Jack Black (NS1220)
Offline
Berichten: 5677
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #50 Gepost op:
27 oktober 2019, 21:06:12 »
En geen aceton gebruiken op dit soort plastic! (been there, done that...)
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
San-Markos
Offline
Berichten: 429
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #51 Gepost op:
27 oktober 2019, 21:17:17 »
Citaat van: NS1220 op 27 oktober 2019, 21:01:13
Kun je de ruitjes er gemakkelijk uithalen?
Dan worden die niet mat door de behandelingen.
Daar heb ik helemaal niet over na gedacht. Bedankt voor de tip, ik ga het direct even regelen.
Groet,
Mark
Gelogd
Groet,
Mark
San-Markos
Offline
Berichten: 429
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #52 Gepost op:
03 november 2019, 20:02:03 »
Hier een update van "de parel".
.
Zoals te zien heeft de "Dasty" de kap zeker goed gedaan. De vast gelijmde, van origine losse onderdelen lieten uiteindelijk bijna vanzelf los en de lijm werd daadwerkelijk wat weker waarna ik de rest met een pincet en wat schuurpapier kon verwijderen. De ene kant is helemaal gaaf geworden. De andere kant is beter geworden dan ik dacht. Ik ben tevreden over het resultaat. Zelfs een groot deel van de verf liet vanzelf los. Juist omdat de Dasty zo goed werkte ben ik niet helemaal overtuigd of het wel zo'n gezond goedje is
.
Het lijkt mij leuk om hem uiteindelijk in een oranje Locon variant te spuiten. Ik zag dat ik niet de eerste ben die dit heeft gedaan, echter is het een heel oud draadje:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/locon-9702-in-model/
.
Zijn deze stickers toevallig ergens te bestellen? Of heeft iemand de afbeeldingen van de logo's etc op maat ontworpen die ik mag gebruiken?
Groet,
Mark
Gelogd
Groet,
Mark
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8427
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #53 Gepost op:
03 november 2019, 20:10:45 »
Als je belangstelling hebt?
http://www.dastyitaly.it/immagini/5_sgrassatoreclassic1000spray.pdf
Gelogd
Jeroen
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #54 Gepost op:
03 november 2019, 20:28:25 »
Zoek eens naar Kleinspoor nr.274 voor transfers.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
San-Markos
Offline
Berichten: 429
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #55 Gepost op:
03 november 2019, 22:13:26 »
@Jeronimos op een enkele term zegt t mij vrij weinig maar je zal t wel niet op moeten drinken
.
@Eric B. Dank! Dat is inderdaad precies wat ik zocht ! Misschien tot aankomend weekend even kijken of ik naar Houten kan komen
.
Groet,
Mark
Gelogd
Groet,
Mark
Jack Black (NS1220)
Offline
Berichten: 5677
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #56 Gepost op:
03 november 2019, 23:00:35 »
Goed gelukt, Mark
Zo issie wel over te schilderen.
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
San-Markos
Offline
Berichten: 429
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #57 Gepost op:
15 november 2019, 12:05:45 »
Beste allen,
Graag zou ik aan de slag gaan met de Hippel om hem te aan te passen naar een Locon 9702. De benodigde stickers heb ik afgelopen weekend in Houten bij Kleinspoor gekocht. Een hele opluchting dat hier al standaard stickers voor te krijgen waren
.
Echter bij het zoeken naar afbeeldingen van de desbetreffende Hippel blijkt dat er veel variatie is wat betreft lichtseinen, dit terwijl het telkens om hetzelfde nummer gaat (de 9702). Op de ene afbeelding heeft de Locon 9702 bijvoorbeeld drie lampen per zijde, bijvoorbeeld een lage links met twee topseinen of een lage rechts met twee topseinen. Echter kom ik ook afbeeldingen tegen waarbij de Locon variant enkel twee topseinen heeft.
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
Ook lijkt het op de video's op youtube dat tijdens het rangeren de loc voor en achter te gelijk gele verlichting draagt. Klopt dit?
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Mark
Gelogd
Groet,
Mark
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #58 Gepost op:
15 november 2019, 12:47:51 »
Eerst even een stukje geschiedenis.
Tot 18 maart 1963 hadden treinen in Nederland 2 gele frontseinen, veelal de beide onderste (grotere) lampen.2801
(Uitzonderingen: loc 2801, de nieuwe plan u stellen en een aantal 2200'n hadden voor die datum al een 3 lichts frontsein in A vorm, het "A sein", bij de 2200'n was dit voor de dienst op Duitse grensbaanvakken. In Duitsland is het "A sein" in 1957 ingevoerd.)
Op 18 maart 1963 werd in Nederland het "L sein" ingevoerd, van binnenuit gezien zit de hoge gele lamp dan aan de rechterzijde van de loc. Dit leidde al snel tot klachten van de machinisten o.a. omdat bij mist dit hoge sein het zicht op de seinen ernstig bemoeilijkte.
In reactie hierop is op 20 mei 1963 het "omgekeerde L" sein ingevoerd, waarbij de hoge lamp dus links zit (van binnenuit gezien) en het genoemde bezwaar wordt weggenomen.
(Al het materieel dat na plan U in dienst is gekomen was af fabriek voorzien van een geel "A sein")
Uit het bovenstaande kan je dus al afleiden dat alle lampen van een Bakkie, geel licht uit kunnen stralen, de rode sluitseinen worden gemaakt door er een gekleurd glas voor te draaien.
(Dit geldt trouwens voor vrijwel alle oudere materieelseries van NS)
Dan de huidige situatie:
Een trein voert aan de voorzijde een "A" of een "omgekeerd L" frontsein, bestaande uit 3 gele (na 2000 kan wit ook) lichten en aan de achterzijde een sluitsein bestaande uit 2 rode lichten (of rode knipperbollen)
Een rangeerdeel voert aan beide zijden 1 geel (wit) licht, het "rangeersein"
Daarnaast is er nog het "noodsein" bestaande uit 2 of 3 gele (witte) lichten en 2 rode lichten, maar dat kan je hier verder buiten beschouwing laten.
In theorie zou jouw Locon Bakkie dus tijdens het rangeren 1 geel licht aan beide zijden (meestal 1 van de onderste) moeten voeren en als hij als treinbeweging over de baan gaat aan de voorzijde een "omgekeerd L sein" moeten voeren en aan de achterzijde een "sluitsein" met 2 hoge rode lichten.
Alle overige combinaties die je opmoemde komen op mij over als foutjes of gemakzucht.
«
Laatst bewerkt op: 15 november 2019, 12:50:53 door Eric B
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
San-Markos
Offline
Berichten: 429
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
«
Reactie #59 Gepost op:
15 november 2019, 14:00:05 »
Beste Erik B,
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
De door mij gevonden voorbeelden waren van de grootspoor versie van de Locon Hippel, waarbij de locomotief (de 9702) dus blijkbaar meerdere seinbeelden heeft gekend.
Al lijkt er op de tweede afbeelding dat er een soort "zaklantaarn" in de onderste sleuven zijn geschoven.
Wel lijkt er op de op een video op youtube aan beide zijdes wit licht te schijnen, zie;
https://youtu.be/nPe_mCA8IZc?t=1696
Met vriendelijke groet,
Mark
«
Laatst bewerkt op: 15 november 2019, 14:05:28 door San-Markos
»
Gelogd
Groet,
Mark
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen