Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaagsel? door Besselspoor
Vandaag om 18:15:13
20 jaar BNLS door puntenglijder
Vandaag om 18:08:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:10:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 17:08:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 16:37:57
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:35:43
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Jelmer
Vandaag om 16:22:48
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 15:42:59
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 15:35:29
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:01:12
The Rolling Tables…. door Rob Ellerman
Vandaag om 12:19:38
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 12:10:57
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:29:51
NL-baan in Canada door Wim Vink
Vandaag om 10:29:44
US diorama in H0 door Montanbahn
Vandaag om 09:13:55
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
Vandaag om 02:43:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
01 July 2025, 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
01 July 2025, 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 July 2025, 18:33:07
  

Auteur Topic: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen  (gelezen 34280 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #45 Gepost op: 19 October 2019, 15:07:53 »
Maar dat geldt voor iedere olie.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #46 Gepost op: 21 October 2019, 20:01:51 »
Ik doe wat (smeer-)olie op een doekje en poets daar mee lijmresten weg. Lukt niet altijd , maar soms gaat het heel goed.
De groeten van Rob

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #47 Gepost op: 21 October 2019, 20:09:56 »
Dank!  Ik kan dat binnenkort eens proberen.

Hij ligt eerst nog een paar dagen in zijn sopje te weken ;D.

Groet,
Mark
Groet,

Mark

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #48 Gepost op: 27 October 2019, 20:41:38 »
Het sopje (afwasmiddel) leverde helaas weinig op. Naast dat ie natuurlijk best wel fris ging ruiken.

Vanmiddag in een bak met stinkende Dasty (ontvetter) gelegd. Na een paar uur weken kwamen de stickers er voor het grootste deel zelf af. Toen met wattenstokjes erover. De rest van de stickers en een deel van de verf lieten los. Het loslaten van de lijm was nog wat teleurstellend. Ik denk dat ik hem nog een paar uurtjes laat liggen.

 

Groet,
Mark
Groet,

Mark

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6134
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #49 Gepost op: 27 October 2019, 21:01:13 »
Kun je de ruitjes er gemakkelijk uithalen?
Dan worden die niet mat door de behandelingen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6134
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #50 Gepost op: 27 October 2019, 21:06:12 »
En geen aceton gebruiken op dit soort plastic! (been there, done that...)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #51 Gepost op: 27 October 2019, 21:17:17 »
Kun je de ruitjes er gemakkelijk uithalen?
Dan worden die niet mat door de behandelingen.

Daar heb ik helemaal niet over na gedacht. Bedankt voor de tip, ik ga het direct even regelen.

Groet,
Mark
Groet,

Mark

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #52 Gepost op: 03 November 2019, 20:02:03 »
Hier een update van "de parel".

.

Zoals te zien heeft de "Dasty" de kap zeker goed gedaan. De vast gelijmde, van origine losse onderdelen lieten uiteindelijk bijna vanzelf los en de lijm werd daadwerkelijk wat weker waarna ik de rest met een pincet en wat schuurpapier kon verwijderen. De ene kant is helemaal gaaf geworden. De andere kant is beter geworden dan ik dacht. Ik ben tevreden over het resultaat. Zelfs een groot deel van de verf liet vanzelf los. Juist omdat de Dasty zo goed werkte ben ik niet helemaal overtuigd of het wel zo'n gezond goedje is  :o.

Het lijkt mij leuk om hem uiteindelijk in een oranje Locon variant te spuiten. Ik zag dat ik niet de eerste ben die dit heeft gedaan, echter is het een heel oud draadje: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/locon-9702-in-model/.

Zijn deze stickers toevallig ergens te bestellen? Of heeft iemand de afbeeldingen van de logo's etc op maat ontworpen die ik mag gebruiken?

Groet,
Mark
Groet,

Mark

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #53 Gepost op: 03 November 2019, 20:10:45 »
Jeroen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #54 Gepost op: 03 November 2019, 20:28:25 »
Zoek eens naar Kleinspoor nr.274 voor transfers.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #55 Gepost op: 03 November 2019, 22:13:26 »
@Jeronimos op een enkele term zegt t mij vrij weinig maar je zal t wel niet op moeten drinken  ;D.

@Eric B. Dank! Dat is inderdaad precies wat ik zocht ! Misschien tot aankomend weekend even kijken of ik naar Houten kan komen  :laugh:.

Groet,
Mark
Groet,

Mark

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6134
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #56 Gepost op: 03 November 2019, 23:00:35 »
Goed gelukt, Mark  (y)
Zo issie wel over te schilderen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #57 Gepost op: 15 November 2019, 12:05:45 »
Beste allen,

Graag zou ik aan de slag gaan met de Hippel om hem te aan te passen naar een Locon 9702. De benodigde stickers heb ik afgelopen weekend in Houten bij Kleinspoor gekocht. Een hele opluchting dat hier al standaard stickers voor te krijgen waren  ;D.

Echter bij het zoeken naar afbeeldingen van de desbetreffende Hippel blijkt dat er veel variatie is wat betreft lichtseinen, dit terwijl het telkens om hetzelfde nummer gaat (de 9702). Op de ene afbeelding heeft de Locon 9702 bijvoorbeeld drie lampen per zijde, bijvoorbeeld een lage links met twee topseinen of een lage rechts met twee topseinen. Echter kom ik ook afbeeldingen tegen waarbij de Locon variant enkel twee topseinen heeft.

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Ook lijkt het op de video's op youtube dat tijdens het rangeren de loc voor en achter te gelijk gele verlichting draagt. Klopt dit?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Mark
Groet,

Mark

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #58 Gepost op: 15 November 2019, 12:47:51 »
Eerst even een stukje geschiedenis.
Tot 18 maart 1963 hadden treinen in Nederland 2 gele frontseinen, veelal de beide onderste (grotere) lampen.2801
(Uitzonderingen: loc 2801, de nieuwe plan u stellen en een aantal 2200'n hadden voor die datum al een 3 lichts frontsein in A vorm, het "A sein", bij de 2200'n was dit voor de dienst op Duitse grensbaanvakken. In Duitsland is het "A sein" in 1957 ingevoerd.)
Op 18 maart 1963 werd in Nederland het "L sein" ingevoerd, van binnenuit gezien zit de hoge gele lamp dan aan de rechterzijde van de loc. Dit leidde al snel tot klachten van de machinisten o.a. omdat bij mist dit hoge sein het zicht op de seinen ernstig bemoeilijkte.
In reactie hierop is op 20 mei 1963 het "omgekeerde L" sein ingevoerd, waarbij de hoge lamp dus links zit (van binnenuit gezien) en het genoemde bezwaar wordt weggenomen.
(Al het materieel dat na plan U in dienst is gekomen was af fabriek voorzien van een geel "A sein")

Uit het bovenstaande kan je dus al afleiden dat alle lampen van een Bakkie, geel licht uit kunnen stralen, de rode sluitseinen worden gemaakt door er een gekleurd glas voor te draaien.
(Dit geldt trouwens voor vrijwel alle oudere materieelseries van NS)

Dan de huidige situatie:
Een trein voert aan de voorzijde een "A" of een "omgekeerd L" frontsein, bestaande uit 3 gele (na 2000 kan wit ook) lichten en aan de achterzijde een sluitsein bestaande uit 2 rode lichten (of rode knipperbollen)
Een rangeerdeel voert aan beide zijden 1 geel (wit) licht, het "rangeersein"
Daarnaast is er nog het "noodsein" bestaande uit 2 of 3 gele (witte) lichten en 2 rode lichten, maar dat kan je hier verder buiten beschouwing laten.

In theorie zou jouw Locon Bakkie dus tijdens het rangeren 1 geel licht aan beide zijden (meestal 1 van de onderste) moeten voeren en als hij als treinbeweging over de baan gaat aan de voorzijde een "omgekeerd L sein" moeten voeren en aan de achterzijde een "sluitsein" met 2 hoge rode lichten.

Alle overige combinaties die je opmoemde komen op mij over als foutjes of gemakzucht.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2019, 12:50:53 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen
« Reactie #59 Gepost op: 15 November 2019, 14:00:05 »
Beste Erik B,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
De door mij gevonden voorbeelden waren van de grootspoor versie van de Locon Hippel, waarbij de locomotief (de 9702) dus blijkbaar meerdere seinbeelden heeft gekend.




Al lijkt er op de tweede afbeelding dat er een soort "zaklantaarn" in de onderste sleuven zijn geschoven.

Wel lijkt er op de op een video op youtube aan beide zijdes wit licht te schijnen, zie; https://youtu.be/nPe_mCA8IZc?t=1696

Met vriendelijke groet,
Mark
« Laatst bewerkt op: 15 November 2019, 14:05:28 door San-Markos »
Groet,

Mark