Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:40:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 14:37:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
Vandaag om 14:35:53
1e modelspoorbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 14:29:53
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Robbert
Vandaag om 14:28:33
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:20:19
Testbaantje, schaal h0f door HOf Fan
Vandaag om 14:15:19
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 14:11:48
goederentreincombinaties door Daan!
Vandaag om 13:58:03
Bouwen van modellen bestaande uit gips door Wim Vink
Vandaag om 13:42:28
Philotrain buffers demonteren en spuiten door Pauldg
Vandaag om 13:30:14
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door WeKra
Vandaag om 13:28:00
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door d.vanaalst
Vandaag om 13:23:31
The Summer of 69 door MarcNL
Vandaag om 13:20:51
Intellibox basic 65006, trein rijdt tegenovergesteld aan richtingsindicator? door Ronald Halma
Vandaag om 13:16:26
En het gaat maar door... door zuylen
Vandaag om 12:47:19
Wasbenzine/residu door Tomasso
Vandaag om 12:41:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 12:22:14
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:12:22
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Gerke
Vandaag om 11:50:55
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:02:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:04
Uhlenbrock DCC decoder, is uit te lezen op IB-1, maar lok rijdt niet? door henk
Vandaag om 10:46:01
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door TonM
Vandaag om 10:40:48
Rijtuigen op De Meer door martijnhaman
Vandaag om 10:14:37
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 10:07:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:43:28
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door NS8714
Vandaag om 08:40:40
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 06:20:04
Baanbouw Bosje77 door AndrevdG
Vandaag om 04:15:41
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 34754 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #195 Gepost op: 23 maart 2020, 22:51:34 »
Kleine boogstralen kwamen in Europa eigenlijk alleen bij trams voor, de oplossing voor normaalsporige stoomtrambedrijven was simpel,
de meeste stoomtrams hadden alleen een middenbuffer.
Wereldwijd gebruiken moderne spoorbedrijven ook nauwelijks die twee archaïsche buffers meer.   

Soms werden bij trambedrijven alleen wagens gebruikt met één- of tweeassige draaistellen en in bogen wordt de afstand tussen de rails nog steeds met enkele centimeters vergroot.

Een andere oplossing is smalspoor toe te passen,  dan waren boogstralen van 20 of 25 meter mogelijk.

Wolter, na deze coronaperiode leen ik je met plezier voor deze proefbaan wat Magic Train uit!
Een smalspoortreintje in 0e zal waarschijnlijk prima over jouw cirkel rijden, zelfs wanneer de rijtuigen en wagens twee keer zo lang zijn als deze H0 wagens.

Piet

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #196 Gepost op: 23 maart 2020, 23:12:16 »
Dank, Piet. Uitlenen is niet nodig: ik heb hier nog Smalspoorspul in schaal 0 staan. Industrieel kipkarrenspul. Maar een andere schaal is niet de bedoeling? Ik blijf bij HO.

Morgen, als ik uitgewerkt ben, maar eens een paar wissels bedraden. En dan verder kijken.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #197 Gepost op: 24 maart 2020, 19:46:18 »
Er komt toch minimaal één wissel in mijn testrondje. Voortschrijdend inzicht met nog twee maanden (vrijwel) opsluiting voor de boeg.






Wolter

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1785
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #198 Gepost op: 24 maart 2020, 19:59:28 »
Gedurfd ;)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #199 Gepost op: 24 maart 2020, 20:00:29 »
Oh, minimaal 1, dus de deur naar meer staat op een kier..... (y) ;D

Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #200 Gepost op: 24 maart 2020, 21:30:51 »
Klopt wel, ik heb drie van die zelfbouwkrengen. Wat doe ik er verder mee?

Wolter

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #201 Gepost op: 24 maart 2020, 22:52:15 »
Zijn mooie korte wisseltjes. Scherpe hoek? 1:4?

Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #202 Gepost op: 24 maart 2020, 23:13:35 »
Hoi Albert,

Foto met maatvoering volgt morgen. Afgezien van de creatieve dwarsliggervoering zijn ze best netjes gemaakt. Zelfs een Fleischmann 94-er past er met enig wringen doorheen. Volgens mij is het vrijwel een Fleischmann-wissel ...

Ik had die wisseltjes trouwens gemaakt naar voorbeeld van die van jouw baantje-met-uitbreiding waarmee we in Zutphen lang geleden enkele smalspoorminnende Duitsers nogal vermaakten. Jouw verbouwde Anna heeft daar echt enkele kilometers rondgereden met Gnomy-spul en scratchbuilt wagentjes van ons beiden er achter. Goh, inderdaad lang geleden.

Maar ik ga eerst slapen.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #203 Gepost op: 25 maart 2020, 07:55:53 »


Zo’n 14 cm lang, dat wissel.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #204 Gepost op: 25 maart 2020, 23:07:24 »
 



Proefje met drie wissels: een inhaalspoor en een kopspoortje. Dat is een een leuk en realiseerbaar sporenplan. Korte treinen, dat is niet erg, maar ook krappe bogen. En dat bevalt me minder, want dat (ont)koppelt een stuk lastiger. Conclusie: de klapcirkel blijft cirkel, en verder niets.

Morgen verder.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #205 Gepost op: 28 maart 2020, 19:55:31 »
Gisteren heb ik toch nog eens proefjes gedaan met aankoppelen en ontkoppelen op mijn testrondje. Tot mijn verbazing ging dat, met mijn korte materieel, vrij aardig.

Dus.., het plan toch gewijzigd.  :) Ik heb een wissel aan een stuk gebogen rail gesoldeerd, die wissels lagen immers toch in de weg. Solderen, omdat er geen ruimte was om railschoentjes toe te passen. NEM-wielen rijden prima door het zelfbouwwissel en dat geldt ook voor de wat smallere wielen van Alan Gibson.

Ik ben nog aan het pielen geweest met de polarisatie van het puntstuk, maar dat moet even opnieuw.
Zo hou je werk. En zo kom je toch aan een minispoorbaantje. Omdat het leuker is dan niets.

Wolter







Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #206 Gepost op: 29 maart 2020, 13:03:50 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #207 Gepost op: 30 maart 2020, 12:47:40 »
Wat vorderingen:






In deze volgorde:
-de dwarsliggers van wissel opgehoogd met dun triplex, om op hoogte te komen met het Rocoline-railmateriaal van de rest van de cirkel;
-wissel vastgeplakt op ondergrond met Bison Tix;
-‘ondergrondse’ wisselbediening (ooit gemaakt, als alternatief voor de versie uit aluminiumprofiel) met Bison Tix óp de ondergrond geplakt, dus omgekeerd gemonteerd;
-accuschroefboormachine opladen, die Bosch uit 2007 is altijd leeg als ik hem nodig heb;
-ijzerdraad strekken met genoemde Bosch in de bankschroef;
-ijzerdraad plooien;
-fijnjustering met een kroonsteentje;
-eerste proeven laten veilig treinverkeer zien. En daar ging het om. :)

Nu nog de electriek.


Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #208 Gepost op: 31 maart 2020, 22:17:26 »
Het afbuigende spoor wordt gemaakt van flexrails. Die boog ik alvast in de bij benadering juiste straal. De losse dwarsliggers schuif ik er weer op, met hier en daar een houten exemplaar er tussen.
Twee stuks O 10 werden nog aardig vol, ongeveer volgens voorschrift beladen, trouwens.





Kom op, even weer een Franse injectie, waarbij ik wat trouwens meer heb met meterspoor dan met echt smal spoor.

Overigens valt in Nederland meterspoor onder het het begrip Smalspoor. In Frankrijk niet: daar kennen ze voie normale (normaalspoor), voie métrique (meterspoor) en voie étroite (smalspoor, dat een spoorwijdte van minder dan 1 m heeft).

Het voie métrique is trouwens zeer Frans, aangezien het metrische stelsel ook in Frankrijk bedacht is, en vervolgens is ingevoerd (opgedrongen) in de door Frankrijk veroverde gebieden.




Wolter


Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #209 Gepost op: 02 april 2020, 23:14:47 »
Wolter, je mag French Minor Railways en Le Petit Train du Buis lenen. Ze kunnen na afspraak contactloos worden opgehaald.

Groeten, Piet