Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2026. door prutser
Vandaag om 23:21:06
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 23:10:44
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:53:59
Projekt 083-338 door ex44
Vandaag om 22:49:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 22:43:30
Ontraxs 2026 door D_Loc
Vandaag om 22:42:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 22:03:42
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:57:29
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:33:56
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 21:14:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pascal77
Vandaag om 21:08:09
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
Vandaag om 20:12:25
Anlage 2.0 door svries1
Vandaag om 20:00:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 19:51:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 19:30:41
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:02:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 19:00:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald69
Vandaag om 18:45:25
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Frans Peeters
Vandaag om 18:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:11:32
Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door Bob11
Vandaag om 18:03:25
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 16:51:46
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
Vandaag om 13:06:48
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
Vandaag om 12:31:33
Wissel polijsten door Herb73
Vandaag om 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
Vandaag om 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 11:02:53

Auteur Topic: Oude Fleischmann meuk en curiosa  (gelezen 98314 keer)

Sporlijn Úje

• Offline Offline
Re: Oude Fleischmann meuk en curiosa
« Reactie #330 Gepost op: 09 December 2025, 20:25:05 »
Inderdaad die trappen is een dingetje. Als je er naar kijkt dan breken ze al. Ik vind het mooie wagons, over het algemeen is de verf goed op de wagons en zijn ze, gezien de leeftijd, best mooi. Misschien is een optie om trappen te laten printen. Op zich zijn het eenvoudige dingen om te maken.
Freddy

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #331 Gepost op: 18 March 2026, 18:50:47 »
Bessel,

Zoals beloofd tijdens onze ontmoeting in Houten onlangs.
De T3 in de US uitvoering uit 1957.

Freddy

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #332 Gepost op: 18 March 2026, 20:05:03 »
Geïnspireerd door Bessel toch ook maar eens in de dozen van vroeger gesnuffeld. Bijgaand 'stammetje' was in mijn herinnering een van de eerste treintjes waar we mee speelden. De wagonnetjes dan, het locje is dacht ik wat later.
Mooi verweerd ook  ;D

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #333 Gepost op: 18 March 2026, 22:04:08 »
Bessel,

Zoals beloofd tijdens onze ontmoeting in Houten onlangs.
De T3 in de US uitvoering uit 1957.

Prachtig, echt een zeldzaam dingetje! En nog in mooie staat. Prijkt bij mij nog op de wensenlijst  ;)
RETROBAHN A.G.

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #334 Gepost op: 19 March 2026, 09:11:06 »
Het is inderdaad een mooi exemplaar. Ze zijn redelijk zeldzaam en worden niet veel aangeboden. Maar er komt altijd een moment voorbij en dan heb je hem ook in je bezit.
Freddy

hervé

• Online Online
« Reactie #335 Gepost op: 19 March 2026, 13:54:05 »

En  de  D B   891315   op de loc betekent dan, in dit Amerikaans geval,  the Denver & Boulder RR   ?

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #336 Gepost op: 20 March 2026, 14:53:54 »
Ja dat klopt! In 1957 hadden ze in Amerika geen Deutsche Bahn (wellicht nu ook nog niet!).
Overigens een leuke Amerikaanse naam.
Freddy

hervé

• Online Online
« Reactie #337 Gepost op: 20 March 2026, 21:15:12 »
Denver was voor-de-hand-liggend (alhoewel Detroit of Delaware of Dallas...)
Dan aan gccgle gevraagd:  stad met een B in de omgeving van Denver.  En het antwoord was :  Boulder.    :)  ;)
Zodanig en zodus...         
( moet 'k hiervoor nu vervolgens een patent aanvragen ?   ;) )
« Laatst bewerkt op: 20 March 2026, 21:16:47 door hervé »

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #338 Gepost op: 21 March 2026, 08:52:18 »
Is het proberen zeker waard.
Freddy

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #339 Gepost op: 29 March 2026, 15:06:19 »

Bessel,
Tijdens ontmoeting onlangs in Houten hadden we het over locomotief 1320 met railslijper. Jij zei toen dat je ook het plastic hebt waar de contacten in moeten. Zou jij van dat losse onderdeel hier een foto('s) willen plaatsen, zodat ik een indruk heb hoe dat er uit ziet. Wellicht kan ik het namaken.
Freddy

Ronald A.

• Fleischmann Toporama Retrobahn
  • Offline Offline
  • Vintage Fleischmann
« Reactie #340 Gepost op: 29 March 2026, 15:13:58 »
Als Vintage Fleischmann liefhebber ben ik 2,5 week geleden in het zeer gelukkige bezit gekomen van de Fleischmann Toporama Retrobahn die met zoveel liefde en oog voor detail is gebouwd door Bessel en die 21 februari jl. in Houten door hem aan het publiek is gedemonstreerd.
(Zie voor meer details over de bouw ervan het topic: Summer of '69 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91483.480)
Daar was - geheel terecht - dan ook heel veel belangstelling voor.

Gegeven het feit dat de (niet demontabele) baan helaas net ietsje te groot bleek om in de lift te passen, moest deze dus - 12 etages - met de trap naar boven gesjouwd worden.... Ik ben Bessel bijzonder dankbaar dat hij mij daarmee heeft geholpen.
Maar het betekent helaas ook dat de baan niet nog een keer in Houten of elders te zien zal zijn.

Maar.... in overleg is het voor belangstellenden altijd mogelijk de baan bij mij thuis in Amsterdam te bezichtigen.
Niks is leuker dan de baan aan echte liefhebbers te kunnen demonstreren met mooi vintage Fleischmann materieel.

Ik ben eigenlijk best benieuwd naar hoeveel compleet en correct opgebouwde Fleischmann Toporama banen in H0 er nog in bedrijf zijn in Nederland. Ik denk dat dit er nog maar héél erg weinig zullen zijn...

In die zin heb ik, denk ik, een uniek stukje Fleischmann erfgoed.
Ik beloof plechtig er heel goed voor te zorgen!

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je van zo'n baan geniet.
En dat doe ik inmiddels met vólle teugen. Echt zó leuk, zo'n baan uit de jaren '70.

Voor mij echt nostalgie en jeugdsentiment, want ik ben in die jaren begonnen met de modelspoorhobby, nadat ik van mijn ouders een Fleischmann startset had gekregen.
Uiteraard had ik destijds niet genoeg budget om veel aanvullend Fleischmann materieel aan te schaffen, maar gelukkig is dat vele jaren erna alsnog wel goed gekomen.... :)

Hierbij wat plaatjes van wat vintage Fleischmann materieel in mijn collectie op deze prachtige Toporama Retrobahn.

Ik hoop dat u geniet van deze "Trip down Fleischmann Memory Lane"  :)

Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect: Buy more trains!

marco

• Offline Offline
« Reactie #341 Gepost op: 29 March 2026, 17:22:30 »
Als Vintage Fleischmann liefhebber ben ik 2,5 week geleden in het zeer gelukkige bezit gekomen van de Fleischmann Toporama Retrobahn die met zoveel liefde en oog voor detail is gebouwd door Bessel .....

Ik ben eigenlijk best benieuwd naar hoeveel compleet en correct opgebouwde Fleischmann Toporama banen in H0 er nog in bedrijf zijn in Nederland. Ik denk dat dit er nog maar héél erg weinig zullen zijn.

Vroeger was ik ook in het bezit van een Toporama baan, de 9492, n-spoor. Destijds heb ik de ondergrond van de spaanplaat af weten te trekken, maar uiteindelijk toch weggegooid.

De baan van Bessel deed toch herinneringen naar bovenhalen en sinds kort ben ik weer in het bezit van een ongebruikte 9492 mat :)

Het plan is om de baan weer op te bouwen, niet op een plaat van "2*1" maar in delen ....
Ik ben er nog niet uit of ik de baan helemaal retro opbouw, zal wel neo retro jaren 70/80 o.i.d. worden ....

Kan eigenlijk niet wachten om mijn BR110, 212 en 120 weer eens te zien kachelen ....

Vergat ik nog te melden: De meeste andere actieve "grote" merken hadden "Toporama" achtige ondergronden in het programma, ook met relief enz.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2026, 17:28:04 door marco »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Ronald A.

• Fleischmann Toporama Retrobahn
  • Offline Offline
  • Vintage Fleischmann
« Reactie #342 Gepost op: 29 March 2026, 17:26:51 »
Super! Heel veel plezier met het weer opnieuw opbouwen van een N-Spoor 9492 Toporamabaan. (y)
Hopelijk kan je alle originele scenery etc. ook nog allemaal vinden.
Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect: Buy more trains!

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #343 Gepost op: 29 March 2026, 18:15:19 »
Mooie fotoserie. (y)
Groeten,
Richard

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #344 Gepost op: 30 March 2026, 00:00:30 »
Leuk draadje, dit. En ook leuk dat er zoveel dezelfde herinneringen zijn. Is ook niet zo gek, natuurlijk, want als je denkt dat je de enige bent die met het startsetje 1010 (O&K lokje, twee open bakwagentjes, rondje rails en trafo) begonnen is, kom je er hier wel achter dat dat niet het geval is.
Hoe dan ook, op m'n vijfde verjaardag werd ik verblijd met een heuse "elektrische trein", nadat ik minstens drie of vier opwindtreintjes had versleten.

Maar goed, het O & K lokje dus:

Nu ik de foto zie, denk ik eigenlijk dat het hier niet om het originele lokje gaat. Die had namelijk een korte en een lange neus, en geen klipverbindingen om kap en onderstel bij elkaar te houden.
Hm. Bij gelegenheid toch eens zoeken of ik het echte lokje nog heb.

De eveneens in de set bijgevoegde open bakwagentjes:

Ook hier twijfel ik aan de "originaliteit, ze zien er veel te nieuw uit. Als ik me bedenk hoe intensief er mee gespeeld is, is het nauwelijks denkbaar dat de lak er nog zo uit ziet en ook de traptreetjes zouden nooit meer aanwezig hebben kunnen zijn.

Diezelfde dag kwam een tante aanzetten met een mooi SHELL-ketelwagentje:

[/url]

Van een andere tante kreeg ik nog een wissel, een stootblok en een stukje rechte rails, zodat ik mooi kon gaan rangeren en zo.

Een poos later, ter gelegenheid van een volgende verjaardag, mocht ik met mijn oma mee naar de speelgoedwinkel, Wedda aan de Rijksstraatweg in Haren. En ik mocht zelf kiezen welke wagon ik wilde hebben, maakte niet uit hoe duur die was. Natuurlijk wist ik meteen welke wagon dat moest zijn: de autotransportwagon mét autootjes!
Wat een teleurstelling toen bleek dat die wagon niet op voorraad was! Maar lang heb ik niet getreurd, want dicht onder de nummer 1, de autotransporter, stond op nummer twee de TOUROPAwagen, die ik ook er graag wilde hebben, En die was er wel:

Ook hier betreft het niet het originele rijtuig, zie de "knik" in het "steeltje" van de koppelingshaak. De originele heb ik nog wel, maar die heb ik ooit eens in de TEE-kleuren geverfd... ja, het spul heft bij mij behoorlijk te lijden gehad.

Nog een verjaardagscadeau uit die jaren:

Overigens is dit wel het originele model. Te zien is, dat ik al redelijk vroeg aan het experimenteren ben geweest met weatheren en zo.
Van de opvolger van dat model heb ik in mijn draadje Projekt 083 -338 kort geleden nog twee exemplaren laten zien.

Nog een verjaardagscadeau, dat zal omstreeks mijn elfde of twaalfde verjaardag geweest zijn denk ik:

In de catalogus werd gesproken over een "Nahverkehrswagen", en daarom hing ik het rijtuig achter de inmiddels twee TOUROPArijtuigen. Het ging er immers om dat de wagen NA de andere rijtuigen kwam?
Ik vond de wagen trouwens prachtig, met een mooi interieur en een degelijk onderstel, niet zoals dat blikken geval bij de TOUROPA;s, met de aangeschroefde wagenbodem. Echt een mooi model, waar ik het pauwenoogpatroon zowat van afgekeken heb.

Niet lang daarna kreeg ik elke week 1 DM zakgeld, en nog iets later begon ik met baantjes zoals in het zwenbad (na sluitingstijd) afval rapen (in dienst van de gemeente, wat me een poos geleden nog vragen van de SVB opleverde, omdat dat wel eens gevolgen zou kunnen hebben voor mijn AOW. Nadat ik had uitgelegd dat ik toen nog schoolgaand was en dat het een bijbaantje van een paar weken betrof, werd besloten het geval te negeren).
Van het moeizaam bijeen gespaarde geld kocht ik de felbegeerde kuilwagen met Brown Boveri-apparaat:

Het mooiste en belangrijkste kan ik helaas niet laten zien. De V200, waar ik mijn ouders maanden lang de kop gek om gezeurd heb. Die ligt uit elkaar om zo goed mogelijk gerestaureerd te worden, dwz de lok wordt hersteld, maar in "bespeelde staat" gehouden. In OVP, en met een brief van mijn moeder aan haar moeder, waarin ze beschrijft wat ze haar kroost met sinterklaas cadeau gaat doen: "Voor Jan een locomotief voor zijn trein".
Da's dan toch wel het topstuk uit het verleden!